Att tänka på när du köper en - Färdig Stationär Dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Att tänka på när du köper en - Färdig Stationär Dator

Hej
För första gången på 20 år lyckades jag med att köpa en färdigbyggd stationär dator.
Du får inte lova att öppna eller på ngt sätt uppgradera befintlig hårdvara i burken, för då gäller ej garantin.
Tillverkarens garanti. Lenova, Hp, Asus etc
De sätter upp helt egna regler för hur garantin skall gälla. Och för att inte stå för filolerna räcker det med att du har
- öppnat lådan och blåst bort dammet
- satt in en eller flera hårddiskar
- byggt ut ramminnet
- satt in ett eller flera expansionskort
m a o garantin är rena rama bluffen.
Har pratat med flera olika detaljister idag. Komplett, Dustin, Netonnet m fl, ungefär samma gäller för alla.
Inga färdigbyggda stationära datorer får lov att öppnas för då gäller inte garantin längre. haha
Köp delarna själv och installera.
Olika garanti på delar, garanti på 1 år är ofta sämre vara, köp produkter där garantitiden är så lång som möjligt. har jag förstått.
Komplett.se sa dock att deras egna färdiga datorer monterade av "komplett", där får du lov att öppna och uppgradera din dator utan att det skulle påverka garantin.
Naturligtvis är felet självförvållat, råkar tappa datorn från 2 vån eller råkar släppa ner det i badkaret, så kan det ju vara ganska fräckt att hänvisa till garantin.
Men ett hårdvarufel, är och förblir ett hårdvarufel och då skall tillverkaren av skiten stå för kostnaden.

När du köper en stationär dator så ser du:
Havy-GTX980 - Intel Core i7-4790K 16GB SSD 500GB + 3TB DVDRW Nvidia GTX980-4GB
ett namn, vilken processor som sitter i, grafikkortet, och att den har ramminne och en hårddisk. Du får aldrig veta vilket annan sekunda vara du får när du köper, det billigaste moderkortet, dåliga ramminnen, och ett värdelöst nätaggregat, etc
Produkterna är ju testade av tillverkaren att de skall fungera mkt bra ihop.

Detaljisterna vill ju sälja så klart att denna information inte står någonstanns.
Visste en intresserad detta så skulle han ju tänka sig för 2 ggr innan han köper färdig dator.
I köpvillkor och garantin står där lite luddigt om både det ena och det andra.
Mer eller mindre står där en massa rappakalja så att, allt för att hjälpa säljarna att få det till att det är ditt eget fel.

Om konsumenter inte vet om att garantin inte gäller vid uppgraderingar, då avstår nog de flesta från att köpa färdigbyggda stationära datorer.
Om konsumenterna inte köper, då köper inte detaljisterna in, och då måste ju ihopsättarna ändra lite på villkoren för att de ska kunna sälja sina produkter.
Kunskap är enda vapnet mot denna idioti, sen sköter resten sig själv.
Mvh
Lorenzo B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Fast det du säger om garantier stämmer inte till 100%.
Allt beror på modellen av datorn, vissa saker får bytas utan att påverka garantin (så länge den nya delen inte tar sönder något i datorn eller du när du monterar delen).

Tyvärr har inte alla återförsäljare koll på alla garantier, så det är enklast att läsa villkoren själv eller ringa tillverkaren.

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 4TB ISP: Bahnhof 250/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G403 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Garantin du talar om i de här fallen gäller den färdigbyggda datorn, det torde vara ganska självklart att den inte omfattar egna ingrepp med ny hårdvara etc. För tio-femton år sedan var det ganska vanligt att datorer var plomberade för att det skulle vara tydligt att inga ingrepp skulle göras på eget bevåg, men idag är det tämligen sällsynt. Av de tre tillverkare du räknar upp plomberar varken HP eller Asus sina burkar, Lenovo vet jag ej hur det ligger till med.
Att återförsäljaren svarar att du inte får öppna upp datorn beror nog främst på hur du ställer frågan och i viss mån okunskap från deras sida, naturligtvis kommer deras svar till den genomsnittliga och måttligt kompetente kunden vara att datorn inte skall öppnas, eftersom något annat tveklöst skulle orsaka problem.

Däremot påverkas reklamationsrätten inte av vare sig garantivillkor eller muntliga besked från återförsäljaren, är datorn på något sätt behäftad med ett tillverkningsfel är det bara att reklamera som vanligt.

Vill du veta exakt vilka komponenter som sitter i burken är det väl inte svårare är att be återförsäljaren om en detaljerad specifikation?

Skrivet av LorenzoB:

I köpvillkor och garantin står där lite luddigt om både det ena och det andra.
Mer eller mindre står där en massa rappakalja så att, allt för att hjälpa säljarna att få det till att det är ditt eget fel.

Du menar luddiga saker som "bada inte med datorn om den blivit smutsig", "DVD-spelaren är inte avsedd att agera brödrost", "stoppa inte fingrarna i fläkthålen", "garantin täcker varken de sjutton virus du kommer installera eller bilderna på mormors möhippa" och liknande rappakalja? Du får gärna exemplifiera vad du menar istället för att häva ur dig substanslösa konspirationsteorier.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Vad är det vi ska diskutera? Att du lyckades med den extremt svåra uppgiften att köpa någon kass OEM-dator till ett väl tilltaget pris?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

              Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@LorenzoB: Att tänka på när du skapar en tråd. Var saklig och konkret. Det är svårt att ha en saklig diskussion baserad på generaliserande och förutfattade meningar - Det är per definition bevarande av okunskap.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av twit:

Däremot påverkas reklamationsrätten inte av vare sig garantivillkor eller muntliga besked från återförsäljaren, är datorn på något sätt behäftad med ett tillverkningsfel är det bara att reklamera som vanligt.

Också värt att nämna är att man har garanti på dom enskilda delarna i datorn, som du antingen kan skicka in till återförsäljaren eller direkt till tillverkaren beroende på villkor.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Hej
Ja tack alla för era kommentarer.
Anledningen till tråden är att om ngn googlar så ska de få en del ta del av våra kunskaper.
Det är bra att veta både dina rättigheter och skyldigheter vid köp.
Sen en rättelse mina nämda leverantörer, Dustin, komplett etc var frågan ganska enkel och svaret var ochså ganska enkelt, "du får inte lov att uppgradera får då gäller inte garantin".
Kompletts egna ihopbyggnader dock fick du lov att uppgradera!
Nu pratade jag med säljare (kundtjänst) och det är ju klart att den informationen du får från en säljare kan skilja sig från ngn annan.
Om du har tänkt köpa en färdiginstallerad burk - och du har tur att läsa denna tråd innan du springer och köper burken, skall du förhoppningsvis ha fått lite att fundera på innan du köper och börjar t ex sätta in en hårddisk.
För får du problem inom garantitden så får du försöka förklara att du själv och din hårdisk inte har orsakat ngt fel på moderkortet efter 6 mån. Kul.
Men klart jag lokaliserar felet, skickar in det till tillverkaren och väntar 2 månader innan svar och jag får produkten tillbaka!
...eller så gör som jag - skit i babblet med säljaren, lokalisera felet köp och ersätt det felande och dra av allt på företaget, så har du datorn igång nästa dag!

Fortsätt att bidra till tråden med kommentarer, där finns alltid ngt som är gångbart och det är bra infor för att hjälpa andra att inte råka ut sådant här.
Lycka till.