Galaxy Note Pro 12.2 eller 10 för högskolestudent?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Galaxy Note Pro 12.2 eller 10 för högskolestudent?

Hej! Har köpt en laptop som jag ska använda till högskolan, men har börjat tvivla då den är 15,6", vilket innebär att jag förmodligen kommer att lämna tillbaka laptopen på öppet köp, och nu är jag inne på att eventuellt köpa en surfplatta där en penna ingår.

Det jag då undrar är om Galaxy Note Pro 12/10 kan vara ett bra alternativ för en student? Jag ska inte syssla med något jätteadvancerat, utan det handlar mest om att anteckna, sen kolla film och annat medierelaterat.

Är det någon som har haft erfarenhet av dessa surfplattor, alternativt har ett bättre förslag än Galaxy Note Pro, dela gärna med er!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ja det blir ett bra val till dina behov, skulle väl tro 10 tummaren räcker, 12 är ju enormt.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av OlaConny:

Är det någon som har haft erfarenhet av dessa surfplattor, alternativt har ett bättre förslag än Galaxy Note Pro, dela gärna med er!

Jag har haft en Note Pro 12.2 LTE sedan ett år tillbaka. I början tyckte jag den var stor, men som ersättning för laptop känns den helt ok. (Är det dock en surfplatta I första hand du är efter skulle jag dock inte rekommendera den, Kolla film t.ex. gör jag hellre på min 10" Tab S när jag är hemma) Läsa Marvel Unlimited (Serier) eller dagstidningar kan jag med fördel göra på min Note Pro 12.2, känns skönt med en stor skärm då.

Jag använder min Note Pro 12.2 dagligen och framför allt OneNote när jag rör mig mellan olika möten inom gångavstånd eller kortare bussresor och bara vill ha något jag snabbt kan ta i handen, lunchmöten etc. Läser och svarar på mail samt enklare redigering I Office apparna. Vill du anteckna med pennan så funkar det helt ok både I de medföljande apparna och I OneNote, MEN jag upplever själv att det känns mer "fluid" på t.ex. en Surface PRO (Jag tycker dessutom att pennan är för liten I storlek, men det är ju en smak sak). Det kan även vara jag som har svårt att vänja mig med att skriva med penna på skärm - och jag kan tycka att det fortfarande går snabbare att använda tangentbordet, och så jag slipper renskriva mina anteckningar efteråt..

Personligen skulle jag nog vilja ha ett fysiskt tangentbord till den, typ ett Logitech PRO som kan användas även som fodral, men det känns lite för dyrt att lägga pengar på det nu om jag inte hittar ett begagnat.

Jag är alltså generellt nöjd fortfarande och den duger alldeles utmärkt ett tag till, men jag skulle nog inte köpa en i dag om jag hade samma behov, utan kanske just en Surface Pro istället. Dessutom verkar det som den utgått I de flesta svenska butiker och det är svårt att få tag på tillbehör. Men låt inte storleken skrämma dig - det är grymt skönt att ha 12.2" de gånger man behöver det.

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |