Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2010

Distanskurser IT?

Hej!

Jag är idag gymnasieutbildad inom IT och har 2-3 års erfarenhet som "bred" IT-tekniker. Jag jobbar på ett företag med cirka 100 anställda och hanterar bland annat datorutrullningar, serverinstallationer (Windows/OS X/Linux), serverdrift, lättare nätverkskonfigurationer (t.ex. Cisco), telefonisystem, projektledning, inköp av IT-utrustning, support och mycket mer.

Jag vill kika på att läsa vidare, men tänkte börja med en distanskurs på kvartsfart, för att kunna jobba samtidigt.

Det jag skulle vara intresserad av är till exempel:
Datakommunikation
Nätverk
IT-säkerhet

...och liknande.

Jag har dock mycket svårt att hitta något som passar mig, och undrar helt enkelt om någon kan tipsa om kurser på högskolenivå?

Jag har grundläggande behörighet och har läst matte upp till Matematik B.

Bärbar: 13" MacBook Pro Retina - 3.1 Ghz i7 - 16 GB 1867Mhz RAM - Intel Iris 6100 1,5GB - 512GB SSD - OS X 10.10.5
Playstation 4 2 x DualShock - Spelar COD:AW, BF4, GTA V etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Jag hade kollat på någon MOOC om inte högskolepoängen är av intresse. Tycker att distanskurser i Sverige håller ganska låg kvalitet (de jag läst, och vad jag hört av vänner som läst andra kurser). Har själv läst en kurs inom IT-säkerhet på distans från Gotlands Universitet, och den var alldelles för lätt (vilket också kan vara skönt om man inte vill lägga ner jättemycket tid och bara vill få en övergripande bild) 7.5 poäng, tog kanske en vecka i arbetsinsats från mig. Läste då andra eller tredje året av civ ing IT på Chalmers och hade lite grundläggande koll på begreppen inom IT-säkerhet, kommer inte ihåg mycket från kursen, men kom inte därifrån med så mycket mer applicerbar kunskap. Och jämförelsevis med IT-programmet var kursen mycket sämre kvalitetsmässigt och otroligt mycket lättare. Har läst två andra kurser på distans I sverige och både med hade ganska låg nivå.