Spricka i handfat hyreslägenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av fufuheo:

Hyresvärden måste ju betala lika mycket för det nya handfatet oavsett hur gammalt det som gick sönder var.

Du kanske kan tipsa din hyresvärd om du hittar ett billigt handfat på erikshjälpen.

Hyresvärden kan också passa på att höja hyran med en tjuga för att standarden i lägenheten höjts, eftersom handfatet byttes ut i förtid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Hurtigbullen:

Dock kan det enklaste vara att göra som redan föreslagits; skaffa ett snarlikt handfat och byt det själv. Det borde gå bra så länge som det finns ventiler (typ ballofix på rören till kranen) så att du enkelt kan stänga av vattnet.

Vet inte hur det ser ut rent lagligt, men vad skulle hända om man gjort det själv och det blev läckage med vattenskadad lägenhet som följd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av lanbonden:

Som lite extremt exempel. Tycker du TS skulle få avdrag på kostnaden att laga hål han hade orsakat i golvmattan för den började ändå bli sliten och skulle nog ändå bytas ut om ett par år när det var den lägenhetens tur med en renovering?

Om mattan byts så är svaret ja.

Om mattan bara har 1/4 av sin förväntade livslängd kvar så är ju 3/4 av mattan redan "förbrukad" och den kostnaden har ju hyresvärden redan fått betalt för genom hyrorna sen mattan byttes sist. Om hyresvärden istället lagar befintlig matta så att den håller fram tills det normala bytesintervallet (förutsatt att det är ekonomiskt försvarbart) så får hyresgästen ta hela kostnaden för reparationen.

Jag tror att folk blandar ihop kostnad och utgift. Utgiften har man vid bytet av mattan, kostnaden har man när mattan "förbrukas".

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av lanbonden:

Vet inte hur det ser ut rent lagligt, men vad skulle hända om man gjort det själv och det blev läckage med vattenskadad lägenhet som följd?

Lagligt, men försäkringen kommer inte betala någonting för eventuella skador då du inte har bevis på att en professionell har utfört jobbet.

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007

Tänk på att den du hyrde av inte får värdera handfatet/ reparationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av lanbonden:

Då lär man få pröjsa.

Det var därför som jag skrev om ventilerna. Om det sitter ballofixventiler på vattenrören under handfatet så finns det ganska lite som kan gå fel eftersom man stänger vattnet och lätt kan kolla att ventilerna verkligen har stängt vattnet och dessutom håller tätt. Sen gör man detta i ett våtutrymme som ska tåla väta, så lite droppar ska inte skada.

Givetvis förutsätter det att man är händig om man ska ge sig på detta. Är man det minsta osäker eller aldrig petat på en ballofixventil eller så, så är det nog bättre att låta bli.

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Hurtigbullen:

Då lär man få pröjsa.

Det var därför som jag skrev om ventilerna. Om det sitter ballofixventiler på vattenrören under handfatet så finns det ganska lite som kan gå fel eftersom man stänger vattnet och lätt kan kolla att ventilerna verkligen har stängt vattnet och dessutom håller tätt. Sen gör man detta i ett våtutrymme som ska tåla väta, så lite droppar ska inte skada.

Givetvis förutsätter det att man är händig om man ska ge sig på detta. Är man det minsta osäker eller aldrig petat på en ballofixventil eller så, så är det nog bättre att låta bli.

Jo tänkte mer på om det skulle hända något säg 3 månader senare där något gått sönder (Blandaren i det egeninförskaffade handfatet tex) och det blir ett stort läckage, åker man på det då också även om monteringen var korrekt genomförd men inte av en fackman?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av lanbonden:

Jo tänkte mer på om det skulle hända något säg 3 månader senare där något gått sönder (Blandaren i det egeninförskaffade handfatet tex) och det blir ett stort läckage, åker man på det då också även om monteringen var korrekt genomförd men inte av en fackman?

Jadu, det vågar jag inte svara på. Jag skulle tro att det kan vara svårt att hävda att den monteringen var korrekt utförd.

Vid lite eftertanke så har jag faktiskt ändrat mig. Det är nog läge att inte göra nåt själv eftersom hyresvärden i detta fall redan känner till sprickan och om att den "magiskt" försvinner så vet ju hyresvärden att något är gjort och denne kommer då troligtvis ha synpunkter på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Kakann:

Flyttade just ut från vår studentlägenhet och vi hade lyckats göra en spricka i handfatet (det yttre skiktet, inte så att det läckte eller något). Då vill så klart hyresvärden att vi betalar ett nytt handfat, jag började ifrågasätta det lite då badrummet, om jag får gissa, renoverades senast någon gång på 1980-talet. Borde det inte rimligen vara avskrivningstider frågade jag? Men, nej, tydligen är det ingenting de använder sig av på porslin. Det håller alltså för evigt Är det praxis att det går till så här? Tänkte bara fråga innan jag betalar fakturan.

Jag flyttade in i en lägenhet förrut då värden inte anmärkt på det spruckna handfatet, jag brydde mig inte heller då det inte störde mig. Sprickan gick igenom hela handfatet dock.

Hur som helst, en dag när jag skulle göra iordning mig för att gå ut så lutade jag mig lätt frammåt och tyngde en aning på handfatet och klöv det på mitten, detta fick jag betala själv pga. att jag inte anmärkte på sprickan, hade jag gjort det hade tidigare ägare fått betala....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av hoski:

Givetvis inte. Sup dig redlös och panga alla rutor i lägenheten. Du kommer självklart inte behöva betala nåt om du säger att du inte minns hur det gick till.

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför skulle jag vilja förstöra min egen lägenhet? :S