Ny stol, förslag? Max 1500 kr. Någon här med IKEA Malkolm?

Permalänk
Medlem

Ny stol, förslag? Max 1500 kr. Någon här med IKEA Malkolm?

Någon här inne som sitter i den stolen just nu? Sitter just nu i en 5 år gammal Markus som jag inte gillar speciellt mycket. Svankstödet har lossnat och det känns som jag sölar ihop i den. Skulle gärna vilja ha något som har ett redigare svankstöd (även när det satt fast var det inte speciellt bra) och en stol som inte är lika "djup", vill inte behöva gräva in mig i stolen för att få stöd för ryggen.

Förslag? Kollat lite på Malkolm, någon som har några åsikter om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Någon här inne som sitter i den stolen just nu? Sitter just nu i en 5 år gammal Markus som jag inte gillar speciellt mycket. Svankstödet har lossnat och det känns som jag sölar ihop i den. Skulle gärna vilja ha något som har ett redigare svankstöd (även när det satt fast var det inte speciellt bra) och en stol som inte är lika "djup", vill inte behöva gräva in mig i stolen för att få stöd för ryggen.

Förslag? Kollat lite på Malkolm, någon som har några åsikter om den?

Inte för att det egentligen lät som att du ville fortsätta på det spåret men om jag inte är helt ute och cyklar så lär du kunna få den utbytt på garantin. (10 år)

Annars skulle jag nog snegla på något begagnat från t.ex. Kinnarps eller liknande. Brukar vara bättre grejer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Jag har malkom, sitter hur bra som helst i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte för att det egentligen lät som att du ville fortsätta på det spåret men om jag inte är helt ute och cyklar så lär du kunna få den utbytt på garantin. (10 år)

Annars skulle jag nog snegla på något begagnat från t.ex. Kinnarps eller liknande. Brukar vara bättre grejer.

Jo, kollat på några från bafab.se även om t.o.m begagnade Kinnarps är ganska dyra.

Skrivet av Jansson200:

Jag har malkom, sitter hur bra som helst i den

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken stol hade du innan? Är svankstödet ordentligt? (kommer testa den innan ifall jag köper den, men kan lika gärna fråga). Saknar du nackstöd?

Permalänk
Medlem

Kort och gott, Malkom är inte bra.

Har en, haft den i ca 1 år. Fejklädret har försvunnit från armstöden och ryggen på stolen. För mig har stolen två stora fel, ett problem är att stolen är för kort och ryggen dåligt utformad, så jag får inge stöd för övre ryggen, nacke eller huvud. Andra är att det inte går att justera höjden på armstöden vilket gör att jag sällan har armarna på dem, vilket i sin tur ger mig värk i axlarna om jag sitter mer än en timme om dagen.

Har beställt en ny DX-Racer maximum som kom för 3 min sen med budbil. Vet att man betalar mycket bara för att det är en "gaming" stol, men efter att suttit i en under en helg så känns det helt klart värt.

Har även testat kinnarp´s, mina föräldrar har en vid sin dator som dem har haft sen tidigt 90 tal (funkar fortfarande och är hel förutom armstöden som behövts kläs om en gång), men tyckte att maximum stolen var skönare för nacke och huvud.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

https://www.mio.se/produkt/race/25933556

Kör själv på denna från Mio. Riktigt bekväm! Däremot gick mitt lutmotstånd sönder då jag skruvade för mycket på knoppen, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Jo, kollat på några från bafab.se även om t.o.m begagnade Kinnarps är ganska dyra.

Jag fick tag i en begagnad Kinnarps 6000-serie för 500 kronor i en Second Hand-butik utan några som helst skador. Har haft den i något år nu och fungerar fortfarande utmärkt. Hittade detta i Sundsvall, det kan ju såklart skilja på tillgången mellan städer...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem

@roggeee: spenderat tre månader på att leta en ny relativt prisvärd kontorsstol för att ersätta min tio år gamla Ikea markus. jag är ledsen, men enda ersättaren av en markus är just en markus. de har dock ändrat konstruktionen på ryggstödet nyligen, så nya stolen är gudomlig att sitta i!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Ikea Markus till en sån här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89023606/#/S99023...
Jag får mycket bättre stöd för svanken dock inga andra extravaganser i den stolen.
Men jag satte mig på den av misstag eller vad man skall säga tyckte inte alls den såg skön ut men jag satt riktigt bra på den.
Så jag var minst sagt förvånad att en stol för 300:- skulle vara så bra för mig det trodde jag inte.
Nu får jag inte ont i ryggen som jag fick med min Ikea Markus när jag satt längre stunder men det beror troligen på att nätet har / hade blivit slappt på den vilket inte går på garantin på stolen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhimili:

Jag fick tag i en begagnad Kinnarps 6000-serie för 500 kronor i en Second Hand-butik utan några som helst skador. Har haft den i något år nu och fungerar fortfarande utmärkt. Hittade detta i Sundsvall, det kan ju såklart skilja på tillgången mellan städer...

Jo kollat lite på begagnat men kanske får åka runt och kika i Secondhandbutiker också. Bor i Stockholm så utbudet är kanske lite bättre men å andra sidan är nog många ställen redan plockade.

Skrivet av ksw:

@roggeee: spenderat tre månader på att leta en ny relativt prisvärd kontorsstol för att ersätta min tio år gamla Ikea markus. jag är ledsen, men enda ersättaren av en markus är just en markus. de har dock ändrat konstruktionen på ryggstödet nyligen, så nya stolen är gudomlig att sitta i!

Då får jag testa den nya Markus på IKEA och se om ryggstödet funkar för mig.

Skrivet av TobaWan:

Jag gick från en Ikea Markus till en sån här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89023606/#/S99023...
Jag får mycket bättre stöd för svanken dock inga andra extravaganser i den stolen.
Men jag satte mig på den av misstag eller vad man skall säga tyckte inte alls den såg skön ut men jag satt riktigt bra på den.
Så jag var minst sagt förvånad att en stol för 300:- skulle vara så bra för mig det trodde jag inte.
Nu får jag inte ont i ryggen som jag fick med min Ikea Markus när jag satt längre stunder men det beror troligen på att nätet har / hade blivit slappt på den vilket inte går på garantin på stolen.

Jo, sitter just nu på en pall och det är ärligt talat nästan skönare än Markus, i alla fall när jag sitter i "arbetsposition" och skriver t.ex. Sen att det inte går att luta sig tillbaka och lägga upp fötterna på bordet när man kollar på en film är väl en annan nackdel.
Pga detta så tror jag faktiskt att en sån stol du länkar nästan skulle vara skönare än någon i Markus-stuk, alltså en med ganska stor sits och hög rygg. I alla fall när jag sitter och skriver eller spelar. Blir nog en tur in till IKEA för att testa några olika typer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta efter en kontorsstol på blocket. T.ex. Kinnarps.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070