Permalänk
Medlem

Vad säger sambolagen

Hejsan är lite klurig vad sambolagen säger jag och min flickvän ska snart flytta ihop och jag har hittat ett 3a för cirka 3500 i hyra som låter ganska lockande men då är det insats lägenhet.

Jag hoppas ju att förhållande håller men om det skulle ta slut och jag lägenheten står på mig och jag har betalat hela har hon då rätt att kräva hälften? Jag skulle kunna betala en 1/3 del kontant nämligen. ?

Hon har ingen buffert sparad och kan inte ta lån så¨hon kan inte äga den

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Om du(Ni) nu ska köpa en lägenhet så prata med mäklaren och be honom hjälpa dig med ett samboavtal. Står ni båda på kontraktet så borde det generellt vara att ni båda äger 50% var, men fråga din mäklare.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Skriv samboavtal innan ni flyttar ihop? Om det skulle skita sig så har ni redan lagligt kommit överrens om hur allt ska delas.

Permalänk
Avstängd

Man delar ju inte ägodelar förräns man gift sig. Så jag skulle väl säga att det man äger, är det man äger så att säga. Köper du lägenheten så är den din om hon inte betalt något för den.

Permalänk
Medlem

Lägenheten är gemensam om den förvärvats för gemensam användning. Det spelar ingen roll vem som betalat egendomen.

Dock är det så att sambolagen är dispositiv, dvs det går att teckna ett avtal som sätter den ur spel (delvis). Teckna ett samboavtal där det framgår att lägenheten utgör din enskilda egendom så är du säkrad rent ekonomiskt. Vid en separation så kan det ändå bli så att din fd sambo har rätt att överta lägenheten om hon har större behov av den - framför allt om ni har gemensamma barn som hon har vårdnaden om. I sådana fall så har du förstås rätt att kompenseras ekonomiskt

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hjälpsam

Som de andra säger, teckna samboavtal och testamente medan man är goda vänner.

Säg tex om något så hemsk som att ena parten går bort så går arvet av halva lägenheten till dess föräldrar. Vilket betyder att du hamnar i ägandetvist med dina svärföräldrar om det skulle hända henne något, på en lägenhet som du har betalat helt själv.

Skriv papper med advokat. Det kostar några tusenlappar men är så värt det för att alla skall vara trygga och veta vad som gäller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Man delar ju inte ägodelar förräns man gift sig. Så jag skulle väl säga att det man äger, är det man äger så att säga. Köper du lägenheten så är den din om hon inte betalt något för den.

Fint att man är insatt när man svarar. Sambolagen har funnits i ett antal år vid det här laget, och den säger att det som införskaffats för gemensam användning är gemensam egendom och ska delas lika. Dvs har du en lägenhet sedan tidigare så är den din även om hon flyttar in, men om man köper ett gemensamt boende är det gemensamt även om den ena personen betalar hela.

Till TS. Det låter som att ni ska skriva ett avtal om att 1/3 är hennes och 2/3 är din, eller något i den stilen. Så du behåller den tredjedelen som du kan betala kontant och ni delar på resten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu var det ju ett tag sen jag gjorde detta, men när jag och min sambo flyttade ihop och köpte en gemensam lägenhet så var vi i ett liknande läge kontaktade vi en jurist för att gå igenom vad som behövde göras.

Om ni båda vill äga lägenheten i lika delar så gör du lämpligen så att du lånar ut pengar till henne (dvs skriftligt med skuldebrev) så att hon kan betala sin del.

I skuldebrevet kan man stipulera att lånet förfaller till betalning om ni går skilda vägar, vad räntan ska vara (t.ex. räntefritt) och hur det ska amorteras (t.ex. 1 kr/år). Dock är det viktigt att man inför någon form av regelbundenhet där du hävdar ditt krav eftersom skulden annars kan förfalla, så att t.ex. skriva in att skulden ska amorteras med 1 kr/år i samband med att ni deklarerar är en bra idé. Givetvis bör man då ha ett dokument där man en gång om året bokför amorteringen och som båda då skriver under.

Att reglera arv och när arvsdelning sker är också viktigt. Om ni bor tillsammans och en av er skulle dö, så kan dennes arvingar kräva sin del av arvet och därigenom framtvinga en försäljning av lägenheten. Att ens efterlevande blir utslängd från sitt hem i det läget är väl kanske inte det man vill.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Fint att man är insatt när man svarar. Sambolagen har funnits i ett antal år vid det här laget, och den säger att det som införskaffats för gemensam användning är gemensam egendom och ska delas lika. Dvs har du en lägenhet sedan tidigare så är den din även om hon flyttar in, men om man köper ett gemensamt boende är det gemensamt även om den ena personen betalar hela.

Till TS. Det låter som att ni ska skriva ett avtal om att 1/3 är hennes och 2/3 är din, eller något i den stilen. Så du behåller den tredjedelen som du kan betala kontant och ni delar på resten.

Jag förstår det som att han betalar 1/3 och han även lånar till resten av lägenheten då hon inte hade någon inkomst? Då kan det ju helt plötsligt inte bli hennes på något sätt?

Nu bor jag i hyresrätt, men till exempel när det gäller bil så har jag köpt den helt och hållet själv och hon inte betalat något alls så kan ju hon inte äga nånting i den bara för att vi varit sambos?

Permalänk
Avstängd

SAM(BO) Som tidigare inlägg. Om du inte vet vad du talar om så skäm inte bort dig ytterligare.

Skrivet av Shitpommfrit:

Jag förstår det som att han betalar 1/3 och han även lånar till resten av lägenheten då hon inte hade någon inkomst? Då kan det ju helt plötsligt inte bli hennes på något sätt?

Nu bor jag i hyresrätt, men till exempel när det gäller bil så har jag köpt den helt och hållet själv och hon inte betalat något alls så kan ju hon inte äga nånting i den bara för att vi varit sambos?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag förstår det som att han betalar 1/3 och han även lånar till resten av lägenheten då hon inte hade någon inkomst? Då kan det ju helt plötsligt inte bli hennes på något sätt?

Nu bor jag i hyresrätt, men till exempel när det gäller bil så har jag köpt den helt och hållet själv och hon inte betalat något alls så kan ju hon inte äga nånting i den bara för att vi varit sambos?

Bilar är lätt att visa att det inte är för gemensam användning, möbler och hyresrätter är en annan 5:a däremot.

Till TS:
Skriv ett sepparat samboavtal.
Det skall vittnas av två personer som inte är släkt har jag för mig.
Enklast är att du köper hela kalaset nu och hon får köpa in sig vid ett senare tillfälle.
Sepparerar ni får hon helt enkelt ta sitt pick och pack och flytta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Sluta va så dryg. Så om man betalar hela lägenheten osv. är man inte SAM(BO) då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shitpommfrit:

Sluta va så dryg. Så om man betalar hela lägenheten osv. är man inte SAM(BO) då?

Dryg och dryg, du jämför en bil med sambolagen. Läs på innan du uttalar dig

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Dryg och dryg, du jämför en bil med sambolagen. Läs på innan du uttalar dig

Skit i bilen nu då, men om han köper lägenheten för 1/3 sen lånar och antagligen betalar lån själv så är det väl ändå han som äger den även fast hon bor där? (Nu vet jag inte om det är så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag förstår det som att han betalar 1/3 och han även lånar till resten av lägenheten då hon inte hade någon inkomst? Då kan det ju helt plötsligt inte bli hennes på något sätt?

Nu bor jag i hyresrätt, men till exempel när det gäller bil så har jag köpt den helt och hållet själv och hon inte betalat något alls så kan ju hon inte äga nånting i den bara för att vi varit sambos?

Det låter dumt i vissa fall. Men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Skit i bilen nu då, men om han köper lägenheten för 1/3 sen lånar och antagligen betalar lån själv så är det väl ändå han som äger den även fast hon bor där? (Nu vet jag inte om det är så)

Köper han en lägenhet som de båda ska bo i, blir halva hennes om inget samboavtal skrivs. Detta gäller oavsett hur han betalar för den, lånar han till lägenheten så kommer hans sambo att få godkänna att han pantsätter lägenheten t.ex.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Sluta va så dryg. Så om man betalar hela lägenheten osv. är man inte SAM(BO) då?

Väldigt enkelt beskrivit så är allt som man har med sig in i förhållandet sitt eget men allt som köps gemensamt när man är sambos gemensamt.

Hade han haft lägenheten innan de flyttade ihop så vore den hans, köper han den för att de ska flytta ihop blir halva hennes oavsett om hon lägger in en krona eller inte.
På samma sätt om han har en lägenhet när de blir tillsammans men som är lite liten så han säljer den och köper en lite större för pengarna han fått från den första så är helt plötsligt halva den nya lägenheten hennes, såvida de inte skrivit något samboavtal som säger något annat. Samma sak bör även gälla bilen om du köper den under tiden ni är sambos oavsett om hon lagt in en krona för den eller inte.

Därför är det extra viktigt med Samboavtal om den ena i förhållandet tjänar mycket mer än den andra

Permalänk
Avstängd

Ni har fel gällande bil, sambolagen gäller endast bostad och bohag, möbler etc.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ