Skrivet av mSebbe:
Är det alltså så att trots att det redan flyttat in en ny person i lägenheten så skulle han kunna kräva mig på två månader till? Det kan väl inte stämma..
Som sagt, ta det med Hyresgästföreningen.
Men troligen så har du inte mycket att hämta, och blir säkert tvungen att betala hela uppsägningstiden ut då det är avtalat så, och du har lämnat igen nycklar mm.
Det är skillnad om du hade behållit nycklarna, och värden bytt lås då hade ju värden låst dig ute, men nu när du självmant lämnat igen nycklarna i förväg så har du satt dig i en knepig situation, då du enligt avtalet ska betala hela uppsägningstiden ut, och självmant lämnat lägenheten i förväg.
Dock så är det fult gjort av hyresvärden att inte säga till dig typ "Jag har en ny hyresgäst, du får tillbaka xxxx kronor för augusti och slipper att betala för resterande tiden enligt din uppsägningstid".
Skrivet av mSebbe:
Jag skulle nöja mig med 2000kr tillbaka som jag begärt av honom. Jag kan inte säkert säga att denna person flyttat in mycket tidigare än datumet som värden erkänt (16 augusti) för det namn som kommer upp på ratsit är en kvinna medans hyresvärden säger att det är en "kille". Ytterst knepig situation.
Bara för att någon skriver sig på adressen behöver det inte betyda att det är den dagen de flyttade in.
Skrivet av mSebbe:
Ska nog ta och göra det.
Jo, det är bra att jag slipper betala resterande två månader. Samtidigt så är trycket enormt på lägenheter (studentstad med ca 3 års väntetid. Min lägenhet var dessutom en central 1:a)
Sämre var ju att nu hade jag ju varit tvungen att ta in på hotell för att göra mina ärenden trots att jag hade en lägenhet jag betalat för. Värden sa bokstavligen "nej det går inte, dom har redan flyttat in då" när jag sa att jag behövde använda lägenheten mellan den 26-29 augusti. Då frågade jag om tidigare datum, det var då det till slut kröp fram att inflyttning skulle ske den 16 augusti.
Som sagt, fult gjort av hyresvärden, men du har nog inte mycket att hämta där då du lämnat tillbaka lägenheten/nycklar etc.
Men som sagt, ta det med Hyresgästföreningen och se vad de säger, om det är tillåtet (lagligt) eller inte, och om det inte är lagligt vad du kan göra åt det, ska du gå in i en rättslig tvist med hyresvärden (och du inte varit medlem i Hyresgästföreningen så att de åtar sig att driva ärendet i rätten) eller att du kan få det täckt via hemförsäkring eller liknande så kommer det "kosta mer än det smakar", även om du vinner i slutänden så har du stora utgifter som du kanske inte alls får igen.
Edit:
Här är ett bra exempel på fråga / svar:
"Som hyresgäst har man rätt att bo kvar i bostaden under uppsägningstiden, fram till periodens sista dag enligt 12:7 JB. I ert fall flyttade ni när det återstod två månader av uppsägningstiden, under vilken tid ni alltså fortfarande hade all rätt att bo kvar i bostaden. Om ni hade valt att fortsätta bo kvar i huset eller att nyttja det sporadiskt under avflyttningstiden så hade hyresvärden inte kunnat motsätta sig detta, så länge ni lämnat bostaden vid uppsägningstidens slut."
"Det finns emellertid ingen bestämmelse i hyreslagen som uttryckligen hindrar hyresvärden från att göra på detta vis och erbjuda bostaden till en ny hyresgäst. Om ni hade gjort anspråk på att fortsätta bo i huset under hela uppsägningstiden så hade hyresvärden inte kunnat neka er och därmed inte kunnat erbjuda huset till de nya hyresgästerna, och ni hade då inte betalat för någon annan än er själva. Nu när det ändå har skett så finns det dessvärre ingen bestämmelse i hyreslagen som kan befria er från er skyldighet att erlägga hyra för hela uppsägningstiden, trots att en annan hyresgäst vistades i huset under tiden."
Se hela svaret på länken: http://lawline.se/answers/skyldighet-att-betala-hyra-under-up...
Så ja, du har rätt att använda lägenheten tills din uppsägningstid löper ut, oavsett om du flyttar ut dag 1 eller sista dagen up din uppsägningstid, och bara är där någon enstaka gång eller bara har kvar lite saker, eller helt tom.