Permalänk

Datorns kontrollrunda vid boot lägger max volt vid diverse fläktkontakt vid moderkortet. Efter ett okej, så går volten ned till vad som
är inställt i BIOS. Även grafikkort kan göra samma sak. Fläktarna tillåts att kontrolleras via program i operativsystemet, som tex följer med drivrutinspaketet. Inget konstigt alls utan en säkerhetsåtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte en enda dator själv som kör fläktar på max i 20 sekunder. Detta oavsett med vätskekylning eller luft, laptop eller stationär.
Förstår inte hur detta du säger ska anses normalt. De flesta vettiga BIOS har fläktstyrning, och det finns ingen anledning till varför de ska gå mer än 1-2 sekunder på max.

De har dock startat inom 10-15 sek till Windows i de flesta fall också.

1-2 sec på max eller 10-20 sec på max vid start, make no sense Det är fotfarande samma dilemma/princip. 20sec är inte specielt länge. Då ska man räkna in den mänskliga faktorn i tidsuppfattning också. Det var ju konstigare om datorn höll på att spinna i 10min efter uppstart.

"Ingen av mina datorer gör så"

Vad är märket på moderkortet på de datorerna? En ganska viktig fakor för annars blir ditt påstående helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

@paddanx

Om vi nu säger att jag ger mig, fine. Det är ett problem, hur ska man då gå tillväga för att lösa detta problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

@bärplockaren: jag har detta Moderkortet GIGABYTE F2A88XM-HD3
Grafikkort AMD Radeon HD 8670D
Nätaggregat CORSAIR CX430M Ram 4GB
Processor A10-6800K
(är min andra dator)

Denna datorn borde gå att enkelt få tyst på. Det verkar som du kör med stockkylaren
på din A10. Den kan låta som ett damsugare.

Öppna sidan på datorn och fotografera en bild rakt ifrån sidan samt en bild vinklat in bak vad du har för utblås fläkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@paddanx

Om vi nu säger att jag ger mig, fine. Det är ett problem, hur ska man då gå tillväga för att lösa detta problemet?

Första jag hade gjort är att gå in i BIOS och kolla fläktinställningarna där.
Överväldigande majoritet av moderkort har någon typ av fläktstyrning. Aktivera den, ställ in max/min temp och max/min fläkt nivå. Vissa kan man bara ange olika nivåer som "silent, normal, high", välj då "silent.".

Om du överklockar bör du naturligtvis styra det manuellt på något sätt, oavsett om det sker i BIOS eller i ett Windows program, men man bör kunna ställa in denna grund, och sen tweaka vidare.

Sen naturligtvis, om fläkt(en/ar) låter för mycket efter styrningen, så kanske de inte kan kan kyla tillräckligt. Då får man ju identifiera denna och byta/uppgradera kylningen.

Skrivet av Ruzikx:

1-2 sec på max eller 10-20 sec på max vid start, make no sense Det är fotfarande samma dilemma/princip.

Det är max, vid ren kallstart innan BIOS hunnit kicka in, och det är faktiskt bra att de gör, då det både rensar lite damm från dem och startar dem ordentligt.

Skrivet av Ruzikx:

"Ingen av mina datorer gör så"

Vad är märket på moderkortet på de datorerna? En ganska viktig fakor för annars blir ditt påstående helt värdelöst.

Från Gigabyte P43 C2Q-baserade (som jag vet har detta, och ska ges bort till en vän), till MSI P67 till Asus Z77 och Gigabyte Z87, samt några OEM HP maskiner. Laptop inkluderar HP, Dell och en speldator mysn.eu/se och samtliga av dessa har funktionen, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är max, vid ren kallstart innan BIOS hunnit kicka in, och det är faktiskt bra att de gör, då det både rensar lite damm från dem och startar dem ordentligt.

Det var det jag försökte säga hela tiden. Det går inte att göra någonting åt. Jag kanske var lite otydlig...

Permalänk

Jag har samma "problem" med min dator.

Dina PWM-fläktar får max volt direkt och sen när ditt program som styr fläktarna går igång så går varvtalet ner igen och det blir tyst.
Tyvärr inget som går att göra något åt utan att koppla om fläktarna till en adapter som ger mindre volt men då kommer du ej kunna styra fläktarna eftersom dom kommer att få samma volt hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Asus STRIX X470-F Gaming | MSI Geforce RTX 2070 Super Gaming X Trio | 2x Corsair Vengeance LPX 8GB 3200Mhz | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Fractal Design Define R6C | Cryorig R1 Ultimate | Samsung Evo 970 500GB + WD Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det var det jag försökte säga hela tiden. Det går inte att göra någonting åt. Jag kanske var lite otydlig...

För mig var det "20 sekunder" som jag reagera på.
De flesta maskiner idag startar helt på <20 sekunder, med vettig SSD och OS.

Så att det skulle behöva ta så lång tid att få "tyst" lät för mig konstigt.
Men det var själva initiala fläktstarten du syftade på, och det är som du säger, svårt att göra mycket åt. Man kan dock få ner det till nån enstaka sekund, istället för 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För mig var det "20 sekunder" som jag reagera på.
De flesta maskiner idag startar helt på <20 sekunder, med vettig SSD och OS.

Så att det skulle behöva ta så lång tid att få "tyst" lät för mig konstigt.
Men det var själva initiala fläktstarten du syftade på, och det är som du säger, svårt att göra mycket åt. Man kan dock få ner det till nån enstaka sekund, istället för 20

Har han en hårddisk så är ju 20sec inte så konstigt, men det frågade ingen honom om ;_;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Har han en hårddisk så är ju 20sec inte så konstigt, men det frågade ingen honom om ;_;

Inte du heller i första posten

Permalänk
Medlem

även med plaströr ?

Skrivet av philipborg:

@captianpontap

Dammsug aldrig datorn, enorm risk för ESD skada.

EDIT Råkade tagga fel person

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem

Är datorn klockad ?

Skrivet av captianpontap:

Hej! Som rubriken lyder så låter datorn som en dammsugare när jag statar den (i ca 20 sekunder) vad kan det bero på?

Tack På Förhand!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

även med plaströr ?

Speciellt inte med plaströr.
Läs:
www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrostatiska-u...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fan ja just det :S bra där

Skrivet av philipborg:
Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.