Hur mycket kaffeböner ska man använda?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kaffeböner ska man använda?

Har på senare tid börjat dricka en hel del kaffe och det går åt ganska mycket bönor. Kaffe är ju dyrt och det vore såklart dumt att överdosera mängden om det inte gör någon skillnad ändå. Givetvis får man ju ha mer kaffe per kopp ju starkare kaffe man vill ha, men om man säger en "normal" kopp kaffe, hur mycket bör man ha? Jag fick med en skopa till min kaffebryggare och den rymmer liter mer än en matsked kaffe. Hur många skopor bör jag ha till 1 kopp (ca 2 dl) färdigt kaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har på senare tid börjat dricka en hel del kaffe och det går åt ganska mycket bönor. Kaffe är ju dyrt och det vore såklart dumt att överdosera mängden om det inte gör någon skillnad ändå. Givetvis får man ju ha mer kaffe per kopp ju starkare kaffe man vill ha, men om man säger en "normal" kopp kaffe, hur mycket bör man ha? Jag fick med en skopa till min kaffebryggare och den rymmer liter mer än en matsked kaffe. Hur många skopor bör jag ha till 1 kopp (ca 2 dl) färdigt kaffe?

Jag brukar köra på lite drygt två kaffemått (vet faktiskt inte vad standardstorleken för dessa är, men de brukar vara ganska lika stor allihopa) på 330 ml vatten (min termos rymmer så mycket). Det upplever jag som en sweet spot.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

7 gram / kopp

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Det finns ju markeringar på kaffebryggarens vattenbehållare som anger antal koppar. Tar du vatten för 5 koppar så kör du med 5 kaffemått. Enkelt. Sen kan du ta mer eller mindre beroende på smak.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

12-14 kaffemått hela bönor / liter kaffe, kör jag.
Borde rimligtvis bli en bit mindre om man köper malet.

Permalänk
Medlem

Med en normal kaffekopp (ej mugg) så tar man lika många kaffemått som koppar + 1
funkar upp till ca 6-7 koppar, sen får man ta + 1 1/2, över 11-12 koppar + 2

Inte säker på hur mycket ett kaffemått innehåller, men brukar vara lika stora dom flesta jag sett.

Men egentligen så passar väl ordet "lagom" mycket kaffe väldigt bra in här
Beror lite på tycke och smak helt enkelt.

Dock 2 dl kaffe är nog närmare mugg än kopp, så minst 2 mått kaffe går det åt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har på senare tid börjat dricka en hel del kaffe och det går åt ganska mycket bönor. Kaffe är ju dyrt och det vore såklart dumt att överdosera mängden om det inte gör någon skillnad ändå. Givetvis får man ju ha mer kaffe per kopp ju starkare kaffe man vill ha, men om man säger en "normal" kopp kaffe, hur mycket bör man ha? Jag fick med en skopa till min kaffebryggare och den rymmer liter mer än en matsked kaffe. Hur många skopor bör jag ha till 1 kopp (ca 2 dl) färdigt kaffe?

Detta är en vanlig missuppfattning många har. Det blir en skillnad med koncentrationen av kaffe. Men det rekommenderande är cirka 7 gram per kopp eller det som blir godast enligt dig. Olika bryggmetoder använder olika mängder. Aeropress använder betydligt mer kaffe än en bryggare till exempel. I sverige är kaffe väldigt billigt. Microrosterier har dyrare kaffe men kvaliteten är väldigt bra.

När jag började köpa lite "finare" kaffe och bättre bryggmetoder så har jag minskat min kaffekonsumtion rejält. Istället för att dricka 5 koppar per dag så blir det två koppar utan någon prestationsförlust eller trötthet. Framförallt njuter jag mer att ta en kaffe/fika nuförtiden. Du försöker spara på fel ställe enligt mig. Om du brukar dricka på ett café så rekommenderar jag att du minskar med det. Du kan baka själv istället för att köpa fika.

Om du inte betalar elen så kan du köpa 20 kilo råkaffe från någon grossist och rosta själv. I långa loppet så är det billigare och betydligt godare än att snåla på några gram kaffe.

Mvh

En kaffenörd/kaffefantast

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@Baxtex: Det finns ju markeringar på kaffebryggarens vattenbehållare som anger antal koppar. Tar du vatten för 5 koppar så kör du med 5 kaffemått. Enkelt. Sen kan du ta mer eller mindre beroende på smak.

Skrivet av ggustavsson:

Med en normal kaffekopp (ej mugg) så tar man lika många kaffemått som koppar + 1
funkar upp till ca 6-7 koppar, sen får man ta + 1 1/2, över 11-12 koppar + 2

Inte säker på hur mycket ett kaffemått innehåller, men brukar vara lika stora dom flesta jag sett.

Men egentligen så passar väl ordet "lagom" mycket kaffe väldigt bra in här
Beror lite på tycke och smak helt enkelt.

Dock 2 dl kaffe är nog närmare mugg än kopp, så minst 2 mått kaffe går det åt.

Mitt fel, jag menar givetvis mugg, men man säger väl kaffekopp och inte kaffemugg. Då borde 2 skopor malda bönor räcka till en mugg kaffe.

Skrivet av superdupernemo:

Detta är en vanlig missuppfattning många har. Det blir en skillnad med koncentrationen av kaffe. Men det rekommenderande är cirka 7 gram per kopp eller det som blir godast enligt dig. Olika bryggmetoder använder olika mängder. Aeropress använder betydligt mer kaffe än en bryggare till exempel. I sverige är kaffe väldigt billigt. Microrosterier har dyrare kaffe men kvaliteten är väldigt bra.

När jag började köpa lite "finare" kaffe och bättre bryggmetoder så har jag minskat min kaffekonsumtion rejält. Istället för att dricka 5 koppar per dag så blir det två koppar utan någon prestationsförlust eller trötthet. Framförallt njuter jag mer att ta en kaffe/fika nuförtiden. Du försöker spara på fel ställe enligt mig. Om du brukar dricka på ett café så rekommenderar jag att du minskar med det. Du kan baka själv istället för att köpa fika.

Om du inte betalar elen så kan du köpa 20 kilo råkaffe från någon grossist och rosta själv. I långa loppet så är det billigare och betydligt godare än att snåla på några gram kaffe.

Mvh

En kaffenörd/kaffefantast

Okej, en sådan kaffefantast är jag inte direkt, jag smakar ingen skillnad, kaffe är kaffe i mina ögon ^^. Nej jag går aldrig på cafe eller köper kakor för den delen heller. Bara en kopp(eller ja mugg egentligen) på eftermiddagen är gott.

Permalänk
Medlem

I min Moccamaster: Vatten till 4an == 1riktigt toppat mått och en liten skvätt kaffe till, Vatten till 6an == 2st riktigt toppade mått, Vatten till 10an == 3st riktigt toppade mått

(Man borde kanske lära sig hur många strukna mått det motsvarar, men då är det ingen sport juh)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

I min Moccamaster: Vatten till 4an == 1riktigt toppat mått och en liten skvätt kaffe till, Vatten till 6an == 2st riktigt toppade mått, Vatten till 10an == 3st riktigt toppade mått

(Man borde kanske lära sig hur många strukna mått det motsvarar, men då är det ingen sport juh)

Med den medföljande skopan till en moccamaster? Känns som lite kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

I min Moccamaster: Vatten till 4an == 1riktigt toppat mått och en liten skvätt kaffe till, Vatten till 6an == 2st riktigt toppade mått, Vatten till 10an == 3st riktigt toppade mått

(Man borde kanske lära sig hur många strukna mått det motsvarar, men då är det ingen sport juh)

Oj, det lät lite. Har samma bryggare och fyller jag till fyran brukar jag har i en 4-5 mått.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

I min Moccamaster: Vatten till 4an == 1riktigt toppat mått och en liten skvätt kaffe till, Vatten till 6an == 2st riktigt toppade mått, Vatten till 10an == 3st riktigt toppade mått

(Man borde kanske lära sig hur många strukna mått det motsvarar, men då är det ingen sport juh)

Mäter du med monster-måttet man fick med bryggaren, eller "standard"-mått?

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Mäter du med monster-måttet man fick med bryggaren, eller "standard"-mått?

undrar jag också...

måtten kan ju variera lite i storlek jag kör med nått generic ica mått och brukar ta ett mått till varje kopp ungefär.

i brorsans bryggare får man köra max 4-5 mått till 7-8 koppar men hans mått är också nästan dubbelt så stort som mitt.

ska tilläggas att jag kör snålisen ibland och bruka bara slå i 1-2 mått till på de gammala kaffet om kannan innan är relativt nybryggd och filtret inte helt fullt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt fel, jag menar givetvis mugg, men man säger väl kaffekopp och inte kaffemugg. Då borde 2 skopor malda bönor räcka till en mugg kaffe.

Okej, en sådan kaffefantast är jag inte direkt, jag smakar ingen skillnad, kaffe är kaffe i mina ögon ^^. Nej jag går aldrig på cafe eller köper kakor för den delen heller. Bara en kopp(eller ja mugg egentligen) på eftermiddagen är gott.

Tror att två och en halvt mått blir bra till en mugg.

Det är en jämra skillnad på kaffe och kaffe dock det mesta kaffe som finns här håller bra till väldigt bra kvalitet, dvs svenska rosterier.
Finns dock billiga sorter som är import från tex Tyskland och England m.f vilka smakar apa, eller snarare bara blask, alternativt beskt då dom innehåller lite väl mycket av Robusta arten av kaffe.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Smakfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Med den medföljande skopan till en moccamaster? Känns som lite kaffe.

Skrivet av Baxtex:

Oj, det lät lite. Har samma bryggare och fyller jag till fyran brukar jag har i en 4-5 mått.

Skrivet av Constant3831:

Mäter du med monster-måttet man fick med bryggaren, eller "standard"-mått?

Hmm, jag minns att det finns olika mått. Ett som är som en kon, men det är inte det jag har. Jag har en större rektangulär brun skopa som toppas duktigt. Så pass mycket att den blir ca 3ggr höjden på en normal skopa.

Denna skopa:

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hmm, jag minns att det finns olika mått. Ett som är som en kon, men det är inte det jag har. Jag har en större rektangulär brun skopa som toppas duktigt. Så pass mycket att den blir ca 3ggr höjden på en normal skopa.

Denna skopa: http://www.reservex.se/picartiklar/33582S8969.jpg

Det är samma som följde med min. Jag testade att hälla i en matsked bönör och det går i lite mer än en.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu folket! Skilj på koppar och muggar!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar inte blask så dricker antingen Mollbergs blandning eller i brist på det Gevalia India Malabar av de vanliga sorterna. 4 vanliga standardmått till två koppar vatten på bryggaren (minsta som bryggaren klarar, kör även på specialläge för lite vatten). Blir starkt och bra så man vaknar ordentligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag gillar inte blask så dricker antingen Mollbergs blandning eller i brist på det Gevalia India Malabar av de vanliga sorterna. 4 vanliga standardmått till två koppar vatten på bryggaren (minsta som bryggaren klarar, kör även på specialläge för lite vatten). Blir starkt och bra så man vaknar ordentligt.

Mollbergs är fint det!

Själv kör jag 1 skopa per kopp + 1 extra, brukar bli bra i min skruttiga bryggare :).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

7 gram / kopp

Skrivet av superdupernemo:

Detta är en vanlig missuppfattning många har. Det blir en skillnad med koncentrationen av kaffe. Men det rekommenderande är cirka 7 gram per kopp eller det som blir godast enligt dig. Olika bryggmetoder använder olika mängder. Aeropress använder betydligt mer kaffe än en bryggare till exempel.

För att förtydliga ytterligare, ca 7g/dl vatten i en vanlig kaffebryggare. Sedan + eller - beroende på tycke och smak, och kaffesort.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm