Qliro - Återbetalningsmail

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Qliro - Återbetalningsmail

Fick nyss detta mail från Qliro. Dom skickar alltså ett mail där som ber användaren klicka på en länk för att fylla i sina bankkontouppgifter.

Känns ju lagom seriöst

Hej!
Du har pengar innestående för återbetalning. Det kan bero på att du returnerat ett köp som du redan har betalat eller att du har betalat för mycket på din faktura.

För att vi ska kunna betala tillbaka dina pengar till dig behöver du klicka på länken nedan för att komma till Qliro.com, där du tryggt kan fylla i dina uppgifter för återbetalning.

Klicka här för att fylla i dina betalningsuppgifter

Under Frågor & Svar på Qliro.com hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande återbetalningar. Vår kundservice finns annars tillgänglig för dig på telefon 08-40 900 300 eller e-mail kundservice@qliro.com.

Hälsningar
Qliro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3828848.ece verkar ju vara en riktig tjänst men att det skulle gå till sådär känns ju suspekt. Borde vara enkelt att se om det är från en seriös avsändare, vad är mailen? Ring och fråga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004

Vem är avsändaren? (mailadress)

edit: och var skickas du om du klickar på länken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av niclasc:

Fick nyss detta mail från Qliro. Dom skickar alltså ett mail där som ber användaren klicka på en länk för att fylla i sina bankkontouppgifter.

Känns ju lagom seriöst

Hej!
Du har pengar innestående för återbetalning. Det kan bero på att du returnerat ett köp som du redan har betalat eller att du har betalat för mycket på din faktura.

För att vi ska kunna betala tillbaka dina pengar till dig behöver du klicka på länken nedan för att komma till Qliro.com, där du tryggt kan fylla i dina uppgifter för återbetalning.

Klicka här för att fylla i dina betalningsuppgifter

Under Frågor & Svar på Qliro.com hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande återbetalningar. Vår kundservice finns annars tillgänglig för dig på telefon 08-40 900 300 eller e-mail kundservice@qliro.com.

Hälsningar
Qliro

Vad har du då köpt och lämnat tillbaka?

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Nja länk låter ju onödigt då man kan lika gärna logga in på sitt konto på vanligt vis. Dock att det är närmare lönedags är ju lite suspekt, ring Qliro och kolla, så att om bluff är dem även informerade om det, koll sedan även upp från vilken adress det är skickat från.

Skrivet av niclasc:

Fick nyss detta mail från Qliro. Dom skickar alltså ett mail där som ber användaren klicka på en länk för att fylla i sina bankkontouppgifter.

Känns ju lagom seriöst

Hej!
Du har pengar innestående för återbetalning. Det kan bero på att du returnerat ett köp som du redan har betalat eller att du har betalat för mycket på din faktura.

För att vi ska kunna betala tillbaka dina pengar till dig behöver du klicka på länken nedan för att komma till Qliro.com, där du tryggt kan fylla i dina uppgifter för återbetalning.

Klicka här för att fylla i dina betalningsuppgifter

Under Frågor & Svar på Qliro.com hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande återbetalningar. Vår kundservice finns annars tillgänglig för dig på telefon 08-40 900 300 eller e-mail kundservice@qliro.com.

Hälsningar
Qliro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Ett bankkontonummer är ju ofarligt om det kommer i fel händer.
Inte direkt så att någon kan ta ut pengar med hjälp av det.

Däremot kontokortsuppgifter är ju en annan sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@niclasc: Måste bara fråga hur har du annars tänkt dig att få tillbaka dina pengar? Och vad är det som är så konstigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Har chattat med supporten nu och dom har ingen förståelse för att dom gjort nåt galet.

"Man länken är ju säker" säger dom

Jisses vilka tomtar det finns

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

Vart går länken?

Grejen är ju att Qliro kopierat Klarnas upplägg och hos klarna är det nog likadant, man har heller inga inloggningsuppgifter utan man skriver in sin epost och får en länk skickad till sig så man kommer in på sitt konto.

Så länge avsändare och länken ser okay ut så skulle jag säga att det är legit.

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> ASUS GTX 1070 8GB DUAL OC -> Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LPX -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av lappen81:

@niclasc: Måste bara fråga hur har du annars tänkt dig att få tillbaka dina pengar?

Det bästa är att be användarna att logga in på "Mina sidor" och där fylla i uppgifterna.

Men dom har inte ens den funktionen under "Mina sidor". Man MÅSTE använda länken i mailet

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av niclasc:

Har chattat med supporten nu och dom har ingen förståelse för att dom gjort nåt galet.

"Man länken är ju säker" säger dom

Jisses vilka tomtar det finns

Jag förstår inte problemet. Som en skrev här ovanför, hur ska du få tillbaka dina pengar tänkte du?
Vad efterfrågas för uppgifter på sidan du kommer till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om nu TS har pengar som ska återbetalas från Qliro, samt att länken tar en dit, utgår från att man måste logga in till Qliro också innan man kan ange bankkonto, så verkar det väl OK det hela.

Vet inte riktigt annars det hela skulle gå till för att uppmana att få ut innestående pengar, om det inte är steg man redan har gjort tidigare, dvs lämnat uppgift så man kan få återbetalda pengar.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av vinylens:

Vad har du då köpt och lämnat tillbaka?

Jag har inte lämna tillbaka något. Det visade sig att jag betalt 10:- för mycket på en faktura. Detta är inget man kan se under "Mina sidor"

Skrivet av Verdurakh:

Vart går länken?

Grejen är ju att Qliro kopierat Klarnas upplägg och hos klarna är det nog likadant, man har heller inga inloggningsuppgifter utan man skriver in sin epost och får en länk skickad till sig så man kommer in på sitt konto.

Så länge avsändare och länken ser okay ut så skulle jag säga att det är legit.

Jo, jag kan nog lista ut att det är en säker länk. Men när alla överallt säger att klicka aldrig på länkar liknade dessa i mail så är det inte så smart att skicka sånna mial

Skrivet av Jfqvist:

Jag förstår inte problemet. Som en skrev här ovanför, hur ska du få tillbaka dina pengar tänkte du?
Vad efterfrågas för uppgifter på sidan du kommer till?

Som jag skrev ovan. Detta borde jag kunna se under "Mina sidor", men det finns ingen möjlighet att göra det. Dom uppgifterna syns inte där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004

Om det nu skulle vara helt legit och i sin ordning så bör det väl trots allt se över sina rutiner. De senaste åren har ju experter och tyckare indoktrinerat hela befolkningen att inte klicka på länkar i mail som ber om ens uppgifter.

Ett bättre förhållningssätt hade ju varit att bara maila och be kunden logga in på sitt konto och där bli mött av de val man kan göra vad gäller återbetalning.

Fortsätter de med detta sätt kommer ju en stor del av mailen att hamna i papperskorgen...

Svara gärna på min fråga angående länk och avsändaradress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Fick samma för någon månad sen och fick tillbaka pengar för något som jag betalat dubbelt.
Tyckte också det var lite skumt.

Så här såg mailet ut;
Återbetalning för ditt köp med Qliro
Hej,

Du har nyligen gjort ett köp med Qliro och har nu pengar som skall betalas tillbaka till dig. Det kan bero på att du returnerat ett köp som du redan har betalat eller att du har betalat för mycket på din faktura.

För att vi ska kunna betala tillbaka dina pengar till dig behöver du klicka på länken nedan för att komma till Qliro.com, där du tryggt kan fylla i dina uppgifter för återbetalning.

Klicka här för att fylla i dina betalningsuppgifter.

Under Frågor & Svar på Qliro.com hittar du enkelt svar på de vanligaste frågorna gällande återbetalningar. Vår Kundservice finns annars tillgänglig för dig på telefon 08-40 900 300 eller mail kundservice@qliro.com.

Hälsningar Qliro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av thulin82:

Om det nu skulle vara helt legit och i sin ordning så bör det väl trots allt se över sina rutiner. De senaste åren har ju experter och tyckare indoktrinerat hela befolkningen att inte klicka på länkar i mail som ber om ens uppgifter.

Ett bättre förhållningssätt hade ju varit att bara maila och be kunden logga in på sitt konto och där bli mött av de val man kan göra vad gäller återbetalning.

Fortsätter de med detta sätt kommer ju en stor del av mailen att hamna i papperskorgen...

Svara gärna på min fråga angående länk och avsändaradress.

Avsändaren är: noreply@qliro.com
Och länken går till: https://www.qliro.com/sv/SelfService/Bankaccount/xxxxxxxxxxxx...

Så dom ser ju OK ut. Men 95% av befolkningen vet ej hur man kollar att länkar är OK utan att klicka på dom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av niclasc:

Jag har inte lämna tillbaka något. Det visade sig att jag betalt 10:- för mycket på en faktura. Detta är inget man kan se under "Mina sidor"

Jo, jag kan nog lista ut att det är en säker länk. Men när alla överallt säger att klicka aldrig på länkar liknade dessa i mail så är det inte så smart att skicka sånna mial

Som jag skrev ovan. Detta borde jag kunna se under "Mina sidor", men det finns ingen möjlighet att göra det. Dom uppgifterna syns inte där

Du kan se var länken går utan att klicka på den. Samt om mailet kommer från något seriöst.

Såhär ser en bluffmail ut:

NETFLIX upd-85548151.repkunds@invoiceflix.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan se var länken går utan att klicka på den. Samt om mailet kommer från något seriöst.

Såhär ser en bluffmail ut:

NETFLIX upd-85548151.repkunds@invoiceflix.se

Jo. Jag vet hur man kollar det. Men 95% av befolkningen vet ej hur man kollar att länkar är OK utan att klicka på dom

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av niclasc:

Avsändaren är: noreply@qliro.com
Och länken går till: https://www.qliro.com/sv/SelfService/Bankaccount/xxxxxxxxxxxx...

Så dom ser ju OK ut. Men 95% av befolkningen vet ej hur man kollar att länkar är OK utan att klicka på dom

Ja då är det väl inte så konstigt?

De som är osäkra får fråga någon eller ringa deras kundtjänst. De måste ju få ut information på något sätt..

Edit: Vill gärna ha en källa på din undersökning om 95 %

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av niclasc:

Avsändaren är: noreply@qliro.com
Och länken går till: https://www.qliro.com/sv/SelfService/Bankaccount/xxxxxxxxxxxx...

Så dom ser ju OK ut. Men 95% av befolkningen vet ej hur man kollar att länkar är OK utan att klicka på dom

Det är legit, se mitt tidigare inlägg.
#15631769

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Lagerlöf:

Ja då är det väl inte så konstigt?

De som är osäkra får fråga någon eller ringa deras kundtjänst. De måste ju få ut information på något sätt..

Edit: Vill gärna ha en källa på din undersökning om 95 %

Jag är min egen källa Räcker det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av niclasc:

Har chattat med supporten nu och dom har ingen förståelse för att dom gjort nåt galet.

"Man länken är ju säker" säger dom

Jisses vilka tomtar det finns

Fast klarna, Collector och Qliro gör alla så.
Övriga metoder så struntar kunden i det bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av niklasloow:

Fast klarna, Collector och Qliro gör alla så.
Övriga metoder så struntar kunden i det bara

Men bara för att andra gör det så blir det ju inte mindre galet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

De borde absolut åtminstone tillåta inmatning av bankuppgifter under "mina sidor" precis som du säger. Känns oseriöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av niclasc:

Men bara för att andra gör det så blir det ju inte mindre galet.

Vad är det som är galet?

Folk får väl ha lite koll på om de har betalat någon faktura med denna betalningstjänst eller detta företag eller vad det nu blir. Ska de ringa och be om kontonummer? Posta brev?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av niclasc:

Avsändaren är: noreply@qliro.com
Och länken går till: https://www.qliro.com/sv/SelfService/Bankaccount/xxxxxxxxxxxx...

Så dom ser ju OK ut. Men 95% av befolkningen vet ej hur man kollar att länkar är OK utan att klicka på dom

Tack för svar!
Japp, ser ju mycket riktigt helt ok ut.
Ser dock fortfarande problemet med att göra så här just precis p.g.a. ditt argument rörande 95%

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är det som är galet?

Folk får väl ha lite koll på om de har betalat någon faktura med denna betalningstjänst eller detta företag eller vad det nu blir. Ska de ringa och be om kontonummer? Posta brev?

Man måste inte skicka ett mail där man ska kllicka på länkar.

Man kan be användaren gå in under "Mina sidor" och fylla i uppgifterna

Det känns mycket mera seriöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Lånar tråden, gick in på min mail idag och hade fått ett meddelande från Qliro om återbetalning. Hade tydligen betalat för mycket, vilket jag vet att jag inte har gjort, dubbelkollade. Beställde en vara (+faktura) som blev en total summa på 77kr, exakt denna summa betalade jag. Känns lite skumt, är dock mailadressen noreply@qliro.com precis som TS fick antagligen. Kanske är legitimt, men fortfarande konstigt eftersom jag kollat upp saken och jag har ju då som sagt inte betalat för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Friterad:

Lånar tråden, gick in på min mail idag och hade fått ett meddelande från Qliro om återbetalning. Hade tydligen betalat för mycket, vilket jag vet att jag inte har gjort, dubbelkollade. Beställde en vara (+faktura) som blev en total summa på 77kr, exakt denna summa betalade jag. Känns lite skumt, är dock mailadressen noreply@qliro.com precis som TS fick antagligen. Kanske är legitimt, men fortfarande konstigt eftersom jag kollat upp saken och jag har ju då som sagt inte betalat för mycket.

Vet inte om dom fixat till så man kan se mera info under Mina sidor. Jag var tvungen att klicka på länken för att kunna få min återbetalning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Klarna kör med något liknande.

Och jag kände även som du "något måste vara skumt". Men det är tydligen så de gör.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.