Gaming cafe på 100 datorer

Permalänk
Medlem

Gaming cafe på 100 datorer

Tjenare gott folk.

Tänkte engagera er i min affärsidé.

Jag ska starta ett fett gaming center i nord afrika (likt Inferno Online). Jag vill ha er hjälp med hårdvara och mjukvara.
Alla idéer och små prat är välkomet

Runt 70-100 datorer som jag tänkte styra med "SmartLaunch".

Vilken internet hastighet rekommenderar ni som lägst?

Ska jag bygga en egen server? -Vilken hårdvara i sånna fall?

Vilken hårdvara för att sätta upp free WIFI i hela stället?

Vilken hårdvara ska jag välja för att spelen ska rulla på bra nivå så billigt som möjligt?

-Vad tycker ni om CCboot? (då kommer det ligga en IMG av operativ systemet på servern och på så sätt körs datorerna utan hårddisk överhuvudtaget) Då hålls även mjukvaran i datorerna orörd och fri från virus osv.

Permalänk
Skrivet av soufianb:

Tjenare gott folk.

Tänkte engagera er i min affärsidé.

Jag ska starta ett fett gaming center i nord afrika (likt Inferno Online). Jag vill ha er hjälp med hårdvara och mjukvara.
Alla idéer och små prat är välkomet

Runt 70-100 datorer som jag tänkte styra med "SmartLaunch".

Vilken internet hastighet rekommenderar ni som lägst?

Ska jag bygga en egen server? -Vilken hårdvara i sånna fall?

Vilken hårdvara för att sätta upp free WIFI i hela stället?

Vilken hårdvara ska jag välja för att spelen ska rulla på bra nivå så billigt som möjligt?

-Vad tycker ni om CCboot? (då kommer det ligga en IMG av operativ systemet på servern och på så sätt körs datorerna utan hårddisk överhuvudtaget) Då hålls även mjukvaran i datorerna orörd och fri från virus osv.

nord afrika ? Algeriet, Libyen, Egypten kan ses som instabila ? Tunisien är ju nono också. skulle gissa på Marocko
vilken kundgrupp ? säkerhet ? betalningssystem ? inbrott ? har du redan en lokal ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Låt oss inte gå in på den diskussionen om vilka länder som är stabila och inte. Vi kommer öppna i flera av dem länderna du nämnde.

Har du några svar på mina ställda frågor?

Permalänk

@soufianb: "spelen" är lite diffust likaså om du tänkt ha 60, 120,144hz skärmar.
säg 6000kr för datorn 1000kr för 60hz skärm. så borde den klara allt från GTA5 till CSCO och nyare spel.

däremot kan du ha svårt klara top notch spel BF4,Witcher. om det ska vara 144hz.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kan börja med att säga att jag är noob på detta med flera datorer i system, speciellt som drivs utan os fysiskt på datorn, men min första tanke är att det borde inte gå att 70-100 datorer läser OS över nätverket samtidigt, från en server, utan då måste du nog ha flera stycken. (Och switchar)
Däremot kan man ju som admin låsa OS på datorerna så folk inte kan fippla, är vanligt på företag tex där man inte vill att personalen surfar eller allmänt ändrar i datorerna.

Permalänk

med tanke på att du inte har något känn alls på marknaden och därmed ingen aning på vare sig det kommer hålla eller ej rekommenderar jag inte att du börjar med 70-100 gaming-pcs.

om något börja som netcafé med raspberry pi som du säkrar genom att bolta till vägg, golv eller bord, sedan om du ser det som lönt att lägga ner mer pengar i friman kan du skaffa en seriös load-server som agerar som speldator och som är placerad på en säker plats och som streamar innehållet till klienterna / pi'erna.

sedan kommer detta med hygien / tangentbord & mus, om folk ska sprita av händerna när de kommer in, om du ska köra med plastöverdrag på tangentbordet osv

säkerheten beror på vad du vill tillåta folk att göra, om extern anslutning tex usbstickor ska tillåtas, om de ska ha rätt till att köra egna binärfiler vs. risken av att ha datorer infekterade av spyware eller tas över till att agera som botnet.

ps: @anon38900 admin/dev, om ni ska kräva re-auth på epost EFTER att man gjort ett inlägg då vore det även EXTREMT tacksamt om ni kunde hålla kvar i det man skrivit, ie trycker man 'back' då ska inlägget ligga kvar, ligger det inte kvar och man trycker 'forward' då ska inte informationen vara 'expired' >_<*!½½!"#

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

Men är det så svårt att bara svara på människans frågor istället för att tjata om massa annat? Det framgår ju tydligt att detta inte bara är en fantasi utan en helt aktuell plan.

Hade jag inte varit på jobbet så hade jag fixat förslag på dator åt dig. Kanske återkommer senare om det inte finns några vettigs förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soufianb:

@Grönahunden:

Låt oss inte gå in på den diskussionen om vilka länder som är stabila och inte. Vi kommer öppna i flera av dem länderna du nämnde.

Har du några svar på mina ställda frågor?

Tycker du det är konstigt med följdfrågor, när upplägget osar av penningtvätt/terrorfinansiering?

Permalänk
Medlem

Om du måste fråga på SWEC ang hårdvara och ISP så är det en dålig idé att genomföra. Hur ska man kunna rekommendera något utan info om vad som kan erbjudas av ström och bredbandsuppkoppling i vilken specifikt land/stad.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Tråkigt när folk håller på såhär! TS ställer några tekniska frågor och ni håller på och skriver om andra saker. Ingen av er kommer att investera en enda krona i detta. Ni behöver inte granska hans affärsplan.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av soufianb:

Tjenare gott folk.

Tänkte engagera er i min affärsidé.

Jag ska starta ett fett gaming center i nord afrika (likt Inferno Online). Jag vill ha er hjälp med hårdvara och mjukvara.
Alla idéer och små prat är välkomet

Runt 70-100 datorer som jag tänkte styra med "SmartLaunch".

Vilken internet hastighet rekommenderar ni som lägst?

Ska jag bygga en egen server? -Vilken hårdvara i sånna fall?

Vilken hårdvara för att sätta upp free WIFI i hela stället?

Vilken hårdvara ska jag välja för att spelen ska rulla på bra nivå så billigt som möjligt?
Inferno Online
-Vad tycker ni om CCboot? (då kommer det ligga en IMG av operativ systemet på servern och på så sätt körs datorerna utan hårddisk överhuvudtaget) Då hålls även mjukvaran i datorerna orörd och fri från virus osv.

Vilken internet hastighet rekommenderar ni som lägst?

Man behöver nog minst 100/100 med QoS. Dock så blir det tajt om alla 100 spelar samtidigt och en uppdatering startar. Nu kommer säkert inte vara 100% beläggning hela tiden. Du kanske kan ha spelservrar lokalt som alla dessa spelar emot?

Ska jag bygga en egen server? -Vilken hårdvara i sånna fall?
Allt handlar om budget. Du kanske kan börja med konsumentprodukter. Allt eftersom byter du till riktigt server hårdvara. Jag gillar supermicro. Alternativet är DELL.
[b]

Vilken hårdvara ska jag välja för att spelen ska rulla på bra nivå så billigt som möjligt?
Kan du inte ha praktik hos Inferno Online och se hur det har gjort. Alternativet är att kolla upp vilka burkar de kör med

Vilken hårdvara för att sätta upp free WIFI i hela stället?
Ubiquiti

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ingen koll på CCboot. Men du får fundera över hur långt tid det tar att boota upp en dator. Om det blir strömavbrott och alla bootar upp samtidigt. Minimum är gigabit lan och kanske 10gb in i servern. Samt att diskarna kan hantera det. Internet cafe/skola ha mycket mindre images än ni kommer ha med massa spel

Vad händer om servern går ner, troligen ligger hela caféet nere. Hur långt tid tar det att få reservdelar och hur mycket pengar förlorar man på den tiden. Samt kundrelationer.

Vilken hårdvara? Beror på vilka spel, är det ett ställe där man kommer och spelar spel i kategorin LOL och CS krävs det mindre än om det är ett där man kör BF och GTA. Kanske kan man ha lite blandat och två prisklasser. Men jag kör ett gtx 960 och en i5 med defaultinställningar i gta. Så mer grafikkort än så behöver man inte.

100/100 internet och en bra router där man kan styra så att varje dator bara kan ta en mindre del. Samt se statistik och lätt felsöka

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat runt lite på den andra som driver liknande företag här i Sverige.

Du borde klara dig på följande delar, se nedan, om du ska bygga själv.
Intel i5 4460
8Gb RAM
Geforce 750TI

Använder du dig av ccboot så behövs inga diskar i speldatorn. CCboot kräver inte super server om du ska köra med deras mjukvara.
Du kan nog bygga en själv, om du vill spara pengar.

Dock så gillar jag inte att CCboot kostar pengar varje månad. Det måste gå att lösa på ett annat sätt?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Nu har jag tittat runt lite på den andra som driver liknande företag här i Sverige.

Du borde klara dig på följande delar, se nedan, om du ska bygga själv.
Intel i5 4460
8Gb RAM
Geforce 750TI

Använder du dig av ccboot så behövs inga diskar i speldatorn. CCboot kräver inte super server om du ska köra med deras mjukvara.
Du kan nog bygga en själv, om du vill spara pengar.

Dock så gillar jag inte att CCboot kostar pengar varje månad. Det måste gå att lösa på ett annat sätt?

En mer kunskapskrävande bas som skulle gå att fila till någonting liknande.
http://it-joe.com/howtos/winiscsi.php

Permalänk

@soufianb: Tjena, lite sent svar kanske, men blev väldigt nyfiken på din idé när jag först läste det. Finns det någonstans man kan läsa om "projektet"? Som en hemsida eller liknande, har gärna en privatkonversation. Är detta fortfarande aktuellt?

Visa signatur

ASUS Z370-A Prime│i7 8700K @5.0GHz 1.370V│MSI GTX 970│Crucial 16GB 2133MHz CL14│NZXT Kraken x62│Samsung PM951 512GB M.2 NVMe SSD│3TB 7.2K RPM HDD│NZXT H700i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boi Kronk:

@soufianb: Tjena, lite sent svar kanske, men blev väldigt nyfiken på din idé när jag först läste det. Finns det någonstans man kan läsa om "projektet"? Som en hemsida eller liknande, har gärna en privatkonversation. Är detta fortfarande aktuellt?

Senast aktiv 2015-08-28 10:18
Tror inte du kommer få något svar

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Börja blir trött när läser hela tråden och sen upptäcker att den är as gammal och någon drog upp tråden på nytt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666