2700k fryser ner den går från idle till load clocks.

Permalänk
Medlem

2700k fryser ner den går från idle till load clocks.

Jag håller på att bli tokig på min 2700k, den har fungerat perfekt väldigt många år på 4,5 Ghz men nu är den enormt grinig.

Det är så att den är 100% stabil i alla prestandatester men någon gång då och då när jag startar ett spel och den går från idle clocks till load clocks så fryser den. Aldrig fått en bluescreen och det är samma beteende oberoende av volt jag matar den med.

Någon som har en aning vad som är fel?

Permalänk
Medlem

En tanke bara, kanske skulle prova lägga på ny kylpasta se om det hjälper.
Men om det bara händer då låter de dock konstigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En tanke bara, kanske skulle prova lägga på ny kylpasta se om det hjälper.
Men om det bara händer då låter de dock konstigt.

Det blir inte överdrivet varmt och jag får inte bluescreen, tempen går inte över 72C efter längre stunder av load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag håller på att bli tokig på min 2700k, den har fungerat perfekt väldigt många år på 4,5 Ghz men nu är den enormt grinig.

Det är så att den är 100% stabil i alla prestandatester men någon gång då och då när jag startar ett spel och den går från idle clocks till load clocks så fryser den. Aldrig fått en bluescreen och det är samma beteende oberoende av volt jag matar den med.

Någon som har en aning vad som är fel?

Det här var lite läskigt. Har funderat nån vecka på att starta en liknande tråd. Har en 2600k på 4.5 GHz. Ibland i idle låser den sig (inte blue screen, bilden är kvar på skärmen men bara reset och 5 s powerknapp fungerar för att komma "vidare"). Särskilt när min fru använder datorn ;-). Hon har börjat starta ett spel på ena skärmen för att slippa att den låser sig. Har ingen aning om det är processorn eller nätaggregatet som spökar. Hade en tanke om att nätaggregatet börjat bli gammal och lämnar dåliga spänningar vid låg belastning. Om du har samma problem lutar det snarare åt processorn. När datorn låser sig för mig är alltid temperaturerna låga så det är inte problemet. Har funderat på att stänga av nerklockningen i BIOS men inte kommit mig för det ännu (drar ju en del mer energi då också).

Byta nätaggregat bara för att testa orkar jag inte. I så fall köper jag ett nytt och installerar permanent. Orkar inte dra om kablarna 2 gånger i rad.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Entusiast

Ptja, det är ju med 99% säkerhet överklockningens fel om man säger så.

Grejen är ju den att när man överklockar så degraderas processorer lite mera än vanligt så det skulle inte vara så konstigt om din processor nu degraderats efter cirka 3 år av konstant körning i 4.5GHz.
Min 2700K behövde faktiskt också en ökning av spänningen nyligen för att kunna hålla kvar 4.8GHz som jag kört länge.

Så prova helt enkelt att höja spänningen med säg 0.010V och se om det där händer igen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ptja, det är ju med 99% säkerhet överklockningens fel om man säger så.

Grejen är ju den att när man överklockar så degraderas processorer lite mera än vanligt så det skulle inte vara så konstigt om din processor nu degraderats efter cirka 3 år av konstant körning i 4.5GHz.
Min 2700K behövde faktiskt också en ökning av spänningen nyligen för att kunna hålla kvar 4.8GHz som jag kört länge.

Så prova helt enkelt att höja spänningen med säg 0.010V och se om det där händer igen.

Precis, kolla också i uefi/bios om någon ström spars funktion skulle vara på. Ta bort alla andra utom eist.
Vilken vcore kör du på den nu i 4.5ghz ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Har ingen aning om det är processorn eller nätaggregatet som spökar. Hade en tanke om att nätaggregatet börjat bli gammal och lämnar dåliga spänningar vid låg belastning. Om du har samma problem lutar det snarare åt processorn.

Mitt agg är relativt nytt, just över ett år.

Skrivet av Uzanar:

Ptja, det är ju med 99% säkerhet överklockningens fel om man säger så.

Grejen är ju den att när man överklockar så degraderas processorer lite mera än vanligt så det skulle inte vara så konstigt om din processor nu degraderats efter cirka 3 år av konstant körning i 4.5GHz.
Min 2700K behövde faktiskt också en ökning av spänningen nyligen för att kunna hålla kvar 4.8GHz som jag kört länge.

Så prova helt enkelt att höja spänningen med säg 0.010V och se om det där händer igen.

Jag har höjt spänningen och det inte är ett problem i load som jag skrev i första posten. Problemet uppstår bara när den växlar från idle till load ibland, alltså inte en bluescreen utan bara en hel frysning som Earthchill beskriver.

Att då bara mata med mer volt verkar tämligen poänglöst om den fungerar 100% genom prime och när man spelar och gör krävande saker. Den fungerar också bra i hel idle och bråkar bara då den ska växla om.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag har höjt spänningen och det inte är ett problem i load som jag skrev i första posten. Problemet uppstår bara när den växlar från idle till load ibland, alltså inte en bluescreen utan bara en hel frysning som Earthchill beskriver.

Att då bara mata med mer volt verkar tämligen poänglöst om den fungerar 100% genom prime och när man spelar och gör krävande saker. Den fungerar också bra i hel idle och bråkar bara då den ska växla om.

Det vet du ju inte innan du provat?
Hur länge klarar processorn Prime förresten?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Som sagt jag har ökat volten rejält så jag börjar bli orolig om du kan läsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

@Uzanar: Som sagt jag har ökat volten rejält så jag börjar bli orolig om du kan läsa.

Haha sorry, skummade igenom både igår och idag och lade inte märke till det.
Jaa du då har jag ingen aning, nästa steg är väl att sänka frekvensen till 4.4GHz men det är ju inte så roligt, jag har dock aldrig hört talas om ett liknande problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Tyvärr fungerar det inte heller. Samma händer vid 4 Ghz vilket får mig att tro att något är skumt.
Körde en full reset på CMOS och började om så får se om det fungerar bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag håller på att bli tokig på min 2700k, den har fungerat perfekt väldigt många år på 4,5 Ghz men nu är den enormt grinig.

Det är så att den är 100% stabil i alla prestandatester men någon gång då och då när jag startar ett spel och den går från idle clocks till load clocks så fryser den. Aldrig fått en bluescreen och det är samma beteende oberoende av volt jag matar den med.

Någon som har en aning vad som är fel?

VDroop. Har troligen att göra med för dålig spänningsreglering någonstans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: har prövat alla olika levels. Har ett asrock kort så har 5 levels och auto. Alla ger samma problem tyvärr.