Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

I samarbete med Lian Li planerar moddaren Daniel Hansen att ta en superkompakt gaminglåda till marknaden, med plats för långa grafikkort och flera lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Spännande, dock lär det bli svettigt för komponenterna där inne.

6850K | 950 PRO | 64GB Corsair Vengeance | 1080Ti
Asus Rampage V Edition 10 | Caselabs SMH-10 | Pok3r | Logitech MX Master | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Helt klart intressant. Tråkigt bara med att det finns väldigt få bra SFX nätagg att välja mellan..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallryd
Registrerad
Maj 2014

Intressant. Men den prislappen gjorde ont i plånboken.

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Ser väldigt bra ut, men liksom NCASE M1 är det tyvärr för dyrt. Känns som att man måste vänta på att de stora tillverkarna (SilverStone, Cooler Master m.fl.) måste börja göra egna super-duper-mini chassin så att de hamnar i samma prisklass som nuvarande bra modeller (runt 1000-lappen)!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008

Skickade just in ett tips om detta. Jag tycker chassit verkar väldigt lovande!

@Svaniis: dondan gjorde några temperatur-tester med prototypen. Det svettades inte alls särskilt mycket eftersom CPU:n och GPU:n blåser ut på olika sidor.

http://hardforum.com/showthread.php?p=1041652691&highlight=#p...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

2500 spänn? Tjena... Inte ens Apple-certifierad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

Älskar att de tänjer på gränserna! Dock kan man fråga sig hur många olika cpukylare som får plats! Lär ju bli en handfull olika man kan välja på, kanske utan utrymme för överklockning. Men sen är väl poängen med lådan att få det så litet som bara möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
linköping
Registrerad
Dec 2009

är det clips som håller sidoplåtarna på plats?
ser fram emot nån som tar sig an en vattenkylningsmod med denna lådan..

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Trevligt chassi även om jag inte riktigt gillar designen på utsidan. Insidan var betydligt intressantare istället.

Priset är rimligt med tanke på vad det är, ett chassi utvecklad och tillverkad av en person och riktad till en ganska nischad marknad med konsumenter villiga att betala för produkter de gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Kul att Swec tar upp detta projekt!

Skrivet av Svaniis:

Spännande, dock lär det bli svettigt för komponenterna där inne.

Inte så fasligt, pga närheten till sval "uteluft" för alla kylare. Han har gjort ett antal tester som visade helt ok temperaturer (men jag minns inte några exakta resultat).

De två nackdelar jag ser är risken för högljudd cpu-kylning (då det bara ryms väldigt låga kylare som förstås inte är lika effektiva som fullstora torn) och avsaknad av dammfilter. Det kommer gå att köpa måttanpassade filter från Demciflex för just detta chassi, men de kommer troligen kräva utanpåliggande placering för att rymmas, vilket kan förta utseendet lite.

Priset är för övrigt fullt rimligt (personlig åsikt: det är faktiskt billigt) för ett första projekt med sannolikt väldigt låg ordervolym, och glöm inte att det är Lian Li som tillverkar. Dessutom är den medföljande pci-extendern från 3M väldigt påkostad, troligen den bästa extender som existerar.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

kan knappast vara speciellt dyrt att göra detta chassi. det är värre designkostnad på denna än någon apple produkt någonsin kan uppnå

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

2500 spänn?!! Blir ju ingen vattenkylning i denna, inte ens 120mm bred för radd i taket.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Helt klart ett intressant chassi med 2,5k är lite väl högt, 1,5k hade man nog kunnat tänka sig iallafall.

Citera för svar!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Alltså den prissättningen är ju lagom skev. Halverad plåtmängd, inga funktioner eller tillbehör (hårddiskvaggor, frontlucka etc.) överhuvudtaget, men dubbelt så dyrt.

EDIT: Tar tillbaka det mesta i ovan uttalande. Kvarstår är att det fortfarande är dyrt, men jag läser lite för slarvigt för mitt eget bästa ibland. "I samarbete med Lian Li..", tänkte rakt av att det var Lian Li som skulle massproducera under eget namn och inte tvärt om. Klar priset stiger rätt högt då.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Christley:

kan knappast vara speciellt dyrt att göra detta chassi. det är värre designkostnad på denna än någon apple produkt någonsin kan uppnå

Det är definitivt tillverkningen som kostar. Om han hade en egen fabrik och producerade i stor volym så vore priset mycket lägre. Nu är det Lian Li som OEM-tillverkar, och produktionsvolymen kommer att vara väldigt låg (jämfört med etablerade chassitillverkare), därav priserna. Inget konstigt alls. Det prispåslag Dan gör är garanterat väldigt lågt, och kan inte jämföras med Apple.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

äh, priset är bara en detalj.
Vill man ha något så betalar man.

För min del brukar samma låda gå igenom iaf 2 "totala" byggen.

onT: riktigt läcker.

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Christley:

Är troligare att det är ett lågvolymsprodukt premium man betalar än design premium.

Väldigt trevlig produkt! Är bara så statans synd att det är billigare att bygga stort än smått ofta. Sen förstår jag inte varför många tillverkare inte satsar med på mitx, finns fortfarande inget Z170 moderkort i handeln. Förutom ett från evga som kostar fan 2500kr å då har det inte ens WIFI, ordentligt ljud, USB3.1 eller typ C, kom igen liksom.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Vilket drömchassi för en LAN-PC! <3 Men 2 500 spänn? Njae …

Skrivet av Marticus:

Blir ju ingen vattenkylning i denna, inte ens 120mm bred för radd i taket.

Det är ju inte meningen heller.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2005

Kanske värt att påpeka att det inte alls är säkert att den blir av, det är en framtida "crowdfunding" som gäller. Och det är den som börjar i slutet av året, så man får inte chassit förens jan-feb 2016.

Kul att ni tar upp det dock, alla är inte intresserad av xl-atx och 19 gpuer..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Blk:

Kanske värt att påpeka att det inte alls är säkert att den blir av, det är en framtida "crowdfunding" som gäller. Och det är den som börjar i slutet av året, så man får inte chassit förens jan-feb 2016.

Jag vore extremt förvånad om det inte blev av, för intresset är minst lika stort som det var för Ncase M1. Men ja, det kommer att dröja, som det alltid gör med den här sortens projekt.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av simonw:

Alltså den prissättningen är ju lagom skev. Dubbelt så lite plåt, inga funktioner eller tillbehör (hårddiskvaggor, frontlucka etc.) överhuvudtaget, men dubbelt så dyrt.

Det heter väl ändå hälften så lite.

OT: Tycker man om små chassin så kan nog detta vara en vettigt alternativ för gamers, priset tycker jag är helt överkomligt.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av backfeed:

Jag vore extremt förvånad om det inte blev av, för intresset är minst lika stort som det var för Ncase M1. Men ja, det kommer att dröja, som det alltid gör med den här sortens projekt.

Förändrar inte att det är fel i artikeln, så att folk inte tror att det finns att köpa i december som det står nu. (någon som tänkt en julklapp kan bli besviken)

Och om du följt tråden på [H] så vet du att det finns andra faktorer som kan sätta stopp, EU regler som han har jobbat med och tvingar honom att använda en distrubitör med tillstånd i EU. Sånt som NCase inte behövde lösa...
Men visst du har rätt efterfrågan finns där och det är ju postivitv..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Rajat:

OT: Tycker man om små chassin så kan nog detta vara en vettigt alternativ för gamers, priset tycker jag är helt överkomligt.

Njää, hälften så mycket heter det.

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Nice! Köper det så snart det kommer hit!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Alling:

Vilket drömchassi för en LAN-PC! <3 Men 2 500 spänn? Njae …

Det är ju inte meningen heller.

Nej jag vet, men det är kul att bygga vattenkylning i chassin som inte är tänkta för det, men detta va tyvärr lite väl litet.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Rajat:

Skrivet av daskedennis:

Njää, hälften så mycket heter det.

Hehehe, justerat till "halverad plåtmängd"

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

"Äntligen!" är min första tanke när jag ser detta och "ARGH!" när jag ser prislappen...

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Vattenkyla det där med radiatorer som sitter på utsidan vore ju rätt smutt, blir ett tyst och litet paket om man nu får till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Inga dammfilter heller? Skäms!

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]