Sony Xperia Z5-serien i tre modeller – 4K-upplösning på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det påståendet vill jag se ett blindtest på.

Räcker med att tänka (vilket i sig kan utföras samtidigt som du blundar så klart!)
Den optimala kvaliteten på en bild är när vi inte längre uppfattar de individuella pixlarna så att det blir naturlig antialiasing med närliggande. Med det sagt, med fullgod antialisaing på allt och upplösning hög nog så kommer vi till en nivå då det räcker och inte blir synligt bättre (jämför MSAA x256 mot x512, tror inte det upplevs synlig skillnad där (obs överdrift av grad av MSAA)). Men utan AA är det taket mycket högre. Dithering fungerar dessutom bättre om det av någon användning behövs på dagens skärmar (min gamla plasmaTV har det tyvärr).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Med 4k-telefoner och ytterligare bättre processorer kan jag tänka mig att VR-glasögon drivna av en smartphone kan bli en grej på riktigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför är pixeljakten så intensiv på mobiler medan det känns som att det lunkas fram på större skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De släpper ju modeller var 3e månad undrar när man ska slå till på en ny?

Visa signatur

Main: I5 3570K @4.2 / Nh-D14 / 16 Gb DDR3 @1888 MHz / Kingston Ssdnow v300 240Gb / 1TB WD Blue / Msi Gtx 760 Gaming In SLI / Nzxt Switch 810 Green / EVGA Supernova G2 750W / Steelseries g6v2 / Corsair M65 Rgb / Sennheiser Momentum / Blue Yeti / BenQ GL2450 x2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Har haft iphone sen 3G, tänkte faktiskt testa Xperia Z5 Premium. Någon som har någon källa om den fortfarande kommer stöjda microSD-kort? Såg att z3:an hade ett sådant.

Troligen då sony alltid har haft det, kollar man Z3+ så har den sd-kort och designen är mycket lik med en liten lucka för sd och sim kortet på samma plats som Z5 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det påståendet vill jag se ett blindtest på.

Läs lite gamla inlägg på diverse forum på den tiden när kriget plasma vs. LCD TV utspelade sig. Plasma-tomtarna som normalt var väldigt kritiska till brister i bildkvalitet blev plötsligt blinda och kunde inte se skillnad på 720p mot 1080p på 42"...
Verkar vara lite samma sak här, man har 1920x1080 på sin mobil och ska ilsket försvara sin älskade telefon/tillverkare.

Jag menar att upplösning är något man vänjer sig med tiden, samma med datorskärmar, man är övernöjd med sin 1920x1080 skärm ända tills man testar 2560x1400 och uppåt. När man byter tillbaka till sin gamla skärm så tror man att man har skit i ögonen för att den är så oskarp. Man vänjer sig ruskigt fort vid skärpan. 1280x720 går helt bort på en mobil i större skärmstorlekar för min del. 1920x1080 är minimum på 5-5,5". Det är väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

synd att dom envisas med sina jävla glasbaksidor... enda jag gillar med sony är att deras lurar tål vatten varför är det inte standard i branschen undrar man ? folk tar ju med sig sina lurar överallt idag och är vårdslösa.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de använder gammal hårdvara, får hoppas att de iaf lägger till snabbladdning samt QI laddning. Annars blir det nog inget köp för min del =(

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Folket vill ha Nexus 5 (2015)!

OnT: Väldigt fin design!

Tyvärr kommer även nästa Nexus komma med Snapdragon 810.

Permalänk
Medlem

Är inte jätte sugen på en ny Oneplus men dem verkar ju vara dem enda som fattar att man inte behöver 1 ziljon pixlar på skärmen...
Lär väl sluta med att jag köper en Oneplus Two ändå om inte google råkar inse att 1080P och bra batteri är vägen framåt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tyvärr kommer även nästa Nexus komma med Snapdragon 810.

Var det inte så att det ryktas om att 5.2" modellen får Snapdragon 808?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kommer den här modellen också att spricka av sig självt efter ett par dagar, eller får man den färdig-sprucken så man slipper besvikelsen?

Permalänk

Why, just why..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Märkligt hur mycket bakåtsträvare det finns på Sweclockers ändå.

Extrem PPI har fördelen att man kan ha många döda pixlar utan att behöva kassera skärmen, så den blir förmodligen billigare att tillverka i längden. Sen påverkar nog inte antalet pixlar batteritiden så mycket, visst är det fler att hålla reda på så man behöver kralligare chip men det är nog försumbart så länge man inte spelar eller glor på film i 4K.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Märkligt hur mycket bakåtsträvare det finns på Sweclockers ändå.

Extrem PPI har fördelen att man kan ha många döda pixlar utan att behöva kassera skärmen, så den blir förmodligen billigare att tillverka i längden. Sen påverkar nog inte antalet pixlar batteritiden så mycket, visst är det fler att hålla reda på så man behöver kralligare chip men det är nog försumbart så länge man inte spelar eller glor på film i 4K.

Hög PPI leder också till att det i absoluta tal blir fler döda pixlar på skärmen och att tillverka små pixlar är betydligt krångligare än att tillverka större så jag har väldigt svårt att tro att en skärm med högre densitet skulle bli billigare. Den hypotesen är lätt att testa. Mobiler är extremt prispressade. Har alla telefoner extremt högupplöst skärm? Nej. Det betyder att det inte är billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Läs lite gamla inlägg på diverse forum på den tiden när kriget plasma vs. LCD TV utspelade sig. Plasma-tomtarna som normalt var väldigt kritiska till brister i bildkvalitet blev plötsligt blinda och kunde inte se skillnad på 720p mot 1080p på 42"...
Verkar vara lite samma sak här, man har 1920x1080 på sin mobil och ska ilsket försvara sin älskade telefon/tillverkare.

Jag menar att upplösning är något man vänjer sig med tiden, samma med datorskärmar, man är övernöjd med sin 1920x1080 skärm ända tills man testar 2560x1400 och uppåt. När man byter tillbaka till sin gamla skärm så tror man att man har skit i ögonen för att den är så oskarp. Man vänjer sig ruskigt fort vid skärpan. 1280x720 går helt bort på en mobil i större skärmstorlekar för min del. 1920x1080 är minimum på 5-5,5". Det är väldigt stor skillnad.

Fast på den här nivån är det inte så mycket en fråga om att vänja sig eller inte. Jag personligen bryr mig inte så mycket om det är 1080p eller 720p på videomaterial jag ser på min 24" skärm. Det är skillnad men oftast inte tillräckligt för jag ska bry mig.

Efter en viss gräns når ju Rayleighs upplösningskriterium. Alltså den gräns där det är fysiskt omöjligt att se skillnad på två punkter för att airyskivorna överlappar. Vill minnas att upplösningen på näthinnan sätter stopp innan men de är rätt nära varandra.

Så jag är lite nyfiken på hur högre upplösning bortom denna gräns ökar bildkvalitén. Jag har hört något luddigt om kontrast och skärpa men det är ju samma sak som sägs om allt som har med bildkvalité. Det är bättre kontrast och skärpa om man sätter sin guldpläterade HDMI-sladd åt rätt håll. Det blir bättre kontrast och skärpa om man avmagnetiserar sina kablar regelbundet. Det blir bättre konstrast och skärpa om man gnider in sin skärm med ormolja...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på den här nivån är det inte så mycket en fråga om att vänja sig eller inte. Jag personligen bryr mig inte så mycket om det är 1080p eller 720p på videomaterial jag ser på min 24" skärm. Det är skillnad men oftast inte tillräckligt för jag ska bry mig.

Efter en viss gräns når ju Rayleighs upplösningskriterium. Alltså den gräns där det är fysiskt omöjligt att se skillnad på två punkter för att airyskivorna överlappar. Vill minnas att upplösningen på näthinnan sätter stopp innan men de är rätt nära varandra.

Så jag är lite nyfiken på hur högre upplösning bortom denna gräns ökar bildkvalitén. Jag har hört något luddigt om kontrast och skärpa men det är ju samma sak som sägs om allt som har med bildkvalité. Det är bättre kontrast och skärpa om man sätter sin guldpläterade HDMI-sladd åt rätt håll. Det blir bättre kontrast och skärpa om man avmagnetiserar sina kablar regelbundet. Det blir bättre konstrast och skärpa om man gnider in sin skärm med ormolja...

Det är bara att smeta lite Vaselin på skärmen så försvinner alla ojämnheter. Fråga Nvidia.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phreec:

Knappast.

Hur stor del av all källmaterial tror du är gjord i 4K? Inte fan blir det bättre "bildkvalité" om du uppskalar tex 1080 till 4K...

Källmaterial i form av gränssnitt skalas inte alls på det sättet. För att se på film så spelar upplösningen mindre roll så länge den är tillräcklig och 1080p är tillräckligt på en skärm i telefonstorlek, men för övrig användning så blir ju allt skarpare av den högre upplösningen. Sen kommer man förstås att nå en gräns där högre upplösning inte har någon betydelse för vanlig användning alls, men vi är inte där än i alla fall. 4K kanske tangerar den gränsen dock, 8K kanske inte gör någon som helst skillnad på denna storleken, men det vet vi ju inte förrän vi kan jämföra dem eller åtminstone se denna 4K-skärm på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Räcker med att tänka (vilket i sig kan utföras samtidigt som du blundar så klart!)
Den optimala kvaliteten på en bild är när vi inte längre uppfattar de individuella pixlarna så att det blir naturlig antialiasing med närliggande. Med det sagt, med fullgod antialisaing på allt och upplösning hög nog så kommer vi till en nivå då det räcker och inte blir synligt bättre (jämför MSAA x256 mot x512, tror inte det upplevs synlig skillnad där (obs överdrift av grad av MSAA)). Men utan AA är det taket mycket högre. Dithering fungerar dessutom bättre om det av någon användning behövs på dagens skärmar (min gamla plasmaTV har det tyvärr).

AA behövs egentligen oavsett upplösning - Moiré-effekter kommer du t.ex. aldrig ifrån utan AA. Och med AA på vill jag nog påstå att det räcker med pixlar som du inte kan urskilja.

Skrivet av Dunde:

Läs lite gamla inlägg på diverse forum på den tiden när kriget plasma vs. LCD TV utspelade sig. Plasma-tomtarna som normalt var väldigt kritiska till brister i bildkvalitet blev plötsligt blinda och kunde inte se skillnad på 720p mot 1080p på 42"...
Verkar vara lite samma sak här, man har 1920x1080 på sin mobil och ska ilsket försvara sin älskade telefon/tillverkare.

Tja, vid ett visst avstånd ser du ingen skillnad mellan 720p och 1080p. För 42" handlar det enligt mig om cirka 3-4 meter.

Permalänk
Medlem

Är det för övrigt någon som vet ifall alla Xperia 5-modellerna kommer ha AC-standard på nätverkskortet? Försökte kolla emot Sonys hemsida men där stod ingenting.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.