Muskampen 2025: Segraren korad!

processor temp går upp till 100grader vid spelande... (LÖST!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agnoslibertine:

tack för tipset, men det är inte piggen i mitten. samt jag hade samma problem innan med stockkylaren.

Jag har varit med om att stockkylaren ger runt 90grader men Hyper 212an bör sänka det till iallafall 80ish. Så jag skulle iallafall kolla monteringen om det inte är gjort.
Annars håller jag med @knoxz att en Noctua är betydligt bättre.

Din vcore enligt HW-Monitor peakar rätt högt dock, 1.284v. Sänk lite i taget och kör stresstest precis som om du har överklockat.
Originalkylaren tror jag inte orkar med så mycket spänning.

Däremot om kylaren är ljummen med 100grader på cpun, så verkar det som att kylaren inte har ordentlig kontakt.
Blir kylaren fortfarande ljummen med originalkylaren?

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Om kylaren är ljummen vid 100 grader så är den antingen felmonterad, eller så rappoterar din dator fel temperatur. Har känt på kylare på både cpu och grafikkort när dom låg på 70c+ och det var inte roligt. Går inte att missta som ljummet.

Permalänk
Medlem

Om BIOS är nollat så tror jag att kylaren sitter fel.

Permalänk

har du kollat om den throttlar? det borde den göra om den blir så varm, kör stresstest med aida64 och kolla om den throttlar, om inte så får du felaktiga temperatur angivelser, kanske fått en dålig cpu helt enkelt, men har du kollat allt med montering och sånt och kört på default i uefi såär det ju inte omöjligt att du fått en dålig cpu

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av tudz:

Om kylaren är ljummed vid 100 grader så är den antingen felmonterad, eller så rappoterar din dator fel temperatur. Har känt på kylare på både cpu och grafikkort när dom låg på 70c+ och det var inte roligt. Går inte att missta som ljummet.

Ja, jag skulle nog gissa på att processorkyllaren inte får tillräckligt bra kontakt med processorn.

Permalänk

löst problemet. plastbiten på coolermastern satt kvar. tog bort den, och allt löstes.

Innan ni tänker "vilken idiot", låt mig förklara
varför plastbiten var kvar. Jag hade tagit bort den. Men när jag fick problem med att sätta fast kylarn, så satte jag tillbaka tejpbiten temporärt. Dock glömde jag ta bort den igen.

Detta är efter att ha spelat bf3 i 20 min. Rätt bra resultat.

plastbiten

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk

Haha då vet man att det faktiskt funkar med lappen kvar! xD

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Oavsett om det var en sån miss så skönt det löste sig så enkelt. Något du kommer dubbelkolla i framtiden

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Ändå fascinerande att en så liten plastbit kan isolera så pass mycket

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man ens missa en sån sak? Kollar man inte under kylaren innan man trycker dit den?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Hur lyckas man ens missa en sån sak? Kollar man inte under kylaren innan man trycker dit den?

Alltså jag tog bort den. Men så fick jag problem när jag skulle montera kylaren, så ställde jag undan kylaren, o satte på klisterlappen igen.

Jag minns med klarhet att jag tog bort den. Men jag glömde som sagt ta bort den när jag monterade den igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Ändå fascinerande att en så liten plastbit kan isolera så pass mycket

sant sant...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Oavsett om det var en sån miss så skönt det löste sig så enkelt. Något du kommer dubbelkolla i framtiden

Ja verkligen!
känner mig lite dum. men men..

Visa signatur

Permalänk

summa summarum

tack allihopa för tipsen osv.

ett par saker vi har lärt oss av detta.

01 Processorn dör inte av att vara i 100grader över 2-3 timmar. (fast de klart, det återstår att se hur mkt skada processorn tog)
02 Ett personligt tips från mig, är att dubbelkolla allt i liknande situationer, har jag verkligen monterat allt rätt?

jag är väldigt nöjd med coolermaster EVo 212. Kyler rätt bra, och väldigt tyst.
imponerande prestation med tanke på priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agnoslibertine:

löst problemet. plastbiten på coolermastern satt kvar. tog bort den, och allt löstes.

Innan ni tänker "vilken idiot", låt mig förklara
varför plastbiten var kvar. Jag hade tagit bort den. Men när jag fick problem med att sätta fast kylarn, så satte jag tillbaka tejpbiten temporärt. Dock glömde jag ta bort den igen.

Detta är efter att ha spelat bf3 i 20 min. Rätt bra resultat.
http://1.bp.blogspot.com/-P_0YsB1gLzg/VeqnpO9PCYI/AAAAAAAAAMY/75MrYckpTyc/s1600/Capture.PNG

plastbiten
http://3.bp.blogspot.com/-RErx9psg4vQ/Veqny8Oq_3I/AAAAAAAAAMg/a7G9q0CjNvI/s1600/IMG_2179.jpg

Nu är det ju skönt att det är löst men är jag den enda som reagerar på hur mycket kylpasta som använts? Visst det var ju inte så mycket i området som har kontakt med processorn men det ser ju ut som att du har använt en halv tub

Kylpastan har du bara för att hjälpa till med kontakten där kontakten inte räcker mellan cpu och kylare, här ser det ut som att du haft ett lager med 2-3mm över hela cpun som sedan pressats ut på sidorna när du klämt fast kylaren.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Nu är det ju skönt att det är löst men är jag den enda som reagerar på hur mycket kylpasta som använts? Visst det var ju inte så mycket i området som har kontakt med processorn men det ser ju ut som att du har använt en halv tub

Kylpastan har du bara för att hjälpa till med kontakten där kontakten inte räcker mellan cpu och kylare, här ser det ut som att du haft ett lager med 2-3mm över hela cpun som sedan pressats ut på sidorna när du klämt fast kylaren.

jag använde mindre kylpasta imorse. läste på lite om hur mkt man ska lägga på osv.

Visa signatur

Permalänk

Bra att det löste sig, måste erkänna att jag skrattade lite när jag såg denna bilden!

Permalänk
Medlem

Humor...😊

skönt att det löste sig iaf

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG 27" 165Hz 1440P Nano IPS | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]