Installera Windows 10 vid sidan om #!++

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 vid sidan om #!++

Tja alla,

Jag vet att man alltid ska installera Windows först, och sedan linux när man ska dualboota, men nu är det så att jag har pillat en massa och äntligen är allt fint och stabilt! Det vore magiskt att kunna installera Windows 10 nu i efterhand. Dessutom är det kul med lite spänning i vardagen.

Bifogar en bild på mina partitioner. Att installera Windows på den tomma delen är inga problem, däremot står jag som ett frågetecken på hur Windows kommer fördärva EFI-partitionen. Jag har en UEFI-installation av #!++ och är lite osäker på hur man kan reparera bootloadern eller ens om man kan göra det efteråt. Jag har ingen erfarenhet i att mecka med Secure boot och sånt där. Jag har klonat min SSD så jag har egentligen bara tid att förlora. Någon som har erfarenhet av detta?

Om någon undrar så hade jag tänkt ha Windows 10 helt isolerat från internet och enbart som ett operativsystem för spel.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Varför har du "sabbat" installationen med en MBR-partionering? Och vad är #!++? En GPT är betydligt bekvämare, eller kan man fortfarande inte installera Windows på en GPT? Det jag hänger upp mig mest på är att Extended hamnar mitt i disken vilket brukar ge problem. Ett annat alternativ är att installera som VM.

edit: slarv

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Nu i efterhand förstår jag vad du menar. Som sagt, har inte mycket erfarenhet av att handskas med partitionering av GPT. Det kanske är lika bra att slopa allt och börja om från början med en GPT? #!++ är en linux distribution, en fortsättning på gamla crunchbang (#!) fast på debian jessie.

Köra Win10 virtuellt är jag inte så sugen på då jag tappar prestanda i spelen, vilket är grunden till varför jag göra detta överhuvudtaget.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |