Fel av Medion AG (Lenovo Verkstad) håller datorn som gisslan!

Permalänk

Fel av Medion AG (Lenovo Verkstad) håller datorn som gisslan!

Hej, I över en månad har jag bråkat med tyskarna på Medion via Lenovo.

Jag lämnade in datorn för att byta fläkt och batteri, garantin gällde fortfarande då det var under ett år sedan jag köpte den.
Det enda tyskarna har gjort är att lägga datorn på hyllan för att jag inte hade operativsystem.
När jag ringde och kollade status nyss fick jag höra från kundtjänst att dom ska byta HDD och OS fastän jag tidigare i månaden hade gett bios och hdd lösenord men även förklarat att jag har mitt OS på en m2 sata som jag köpte till själv (går att ha två diskar i datorn)

Punkt Materialnummer Materialbeskrivning Antal Styckpris Totalt nettobelopp
110 88201000 LV NB Labor incl. Logistic 1 ST 326,88 326,88
120 88201155 LV NB Return HDD / SSD 1 ST 462,70 462,70
130 88201005 LV NB Recovery OS 1 ST Material för byte och reparationsarbete har utförts under garanti.

Ska det verkligen vara så här svårt att få tyskarna att byta kylare och batteri? Varför ska dom ge sig på precis allt annat och dessutom ta betalt? Är så grymt besviken då jag dessutom jobbat på ett serviceställe fast hos en annat datortillverkare. Vill bara ha delarna så jag själv kan byta ut dom.

Vad ska jag göra för att få tillbaka min dator med endast de felaktiga delarna utbytta som dessutom innefattas av garantin.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Hej,

Var är datorn inköpt? Är den köpt via ett svenskt företag så be dom lösa det.
Är den köpt i Tyskland blir det troligen svårare.

Permalänk
Medlem

Om man plockar själv med sina datorer så kan man inte räkna med att får bra service när man lämnar in dom för garantijobb. Garanti är för folk som inte kan nåt och inte gör nåt med datorn. Du kan inte bara säga att du behöver dom och dom delarna och sen få dom för att montera själv, det funkar inte så. Det borde du väl veta om du jobbat på ett serviceställe för datorer?
Är det ett svenskt företag så skicka ett mail där du säger att du vill häva ditt köp pga oskäligt lång servicetid.
Är det ett tyskt företag så får du vänta lite till.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du kan inte bara säga att du behöver dom och dom delarna och sen få dom för att montera själv, det funkar inte så.

Jo då. Om man kontaktar HP och det går under garantin så finns det delar så som, DVD spelare, Hårddisk, RAM, Batteri mm som man får välja om man vill skicka in datorn för service, eller att dom skickar hem delen och så byter man ut själv, och sedan skickar man tillbaka den trasiga delen. Den servicen har jag använt flera gånger hos HP

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De måste få en chans att konstatera vad som är trasigt och så. Jag har aldrig upplevt det du beskriver, men då har jag ju iofs aldrig reklamerat en HP. Det låter för bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Företagsmodeller brukar ha mycket högre nivå av grundsupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De måste få en chans att konstatera vad som är trasigt och så. Jag har aldrig upplevt det du beskriver, men då har jag ju iofs aldrig reklamerat en HP. Det låter för bra.

Ja, man pratar med supporten hos HP. Vi kan ta exemplet med wifi kortet i min mammas dator. Dom frågade om vi hade testat att starta om routern, testat annat nätverk (mobilt wifi testade vi med också) och han kom fram till att vi behövde byta ut wifi delen. Och då fick vi alternativet att skicka in den, eller att dom skickade ut en ny del till oss. På en annan HP dator så sa HPs egna batterikontroll att batteriet behövdes byta ut, efter 6 månader, och då fick jag ett garanti-ID som jag uppgav för HP, så skickade dom hem ett nytt batteri, och han som levererade det batteriet tog också det gamla så fick HP tillbaka det :). Där har du 2 av mina fall där jag har fått valmöjlighet. Har några flera o ta upp om så vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig