Importera Ical till Gcal via raspberry pi ?

Permalänk

Importera Ical till Gcal via raspberry pi ?

Jag har precis börjat på högskola och är tvingad att använda en app/webbsida som heter "blackboard" för att komma åt mitt schema.
Jag kan därifrån exportera schemat till en ical-fil som jag kan importera i google calendar vilket är bra, men eftersom jag laddat ner ical-filen så dyker ju inga uppdateringar upp i min kalender.

Vad jag har förstått så vill man ju helst lägga till själva länken till ical-filen så att den "dras" hem på nytt inför varje uppdatering. Men detta funkar inte med min länk då jag antar att den använder någon java-funktion eller liknande för att sortera fram rätt schema.

Länken ser ut så här:

http://some_url.se/setup/jsp/SchemaICAL.ics?startDatum=2015-08-16&slutDatum=2016-06-19&moment=Grupp%20B&sokMedAND=true&sprak=SV&resurser=p.NZBAR.19191.15%2C

Kan jag trixa till själva url:en så att jag kan lägga till den direkt i Gcal, eller finns det något smart sätt att använda en Raspberry pi eller liknande för att ladda ner ical filen ett par ggr/dag för att sedan importera den till mitt Gcal konto via något script eller liknande?

Eller finns det någon annan lösning som jag inte tänkt på ?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara för alla skolor men på mitt Uni så har vi Ical som vi exporterar (iaff på android(google calendar) och i thunerbird) så uppdateras calendern automatiskt. Kan ju har varit applikationen som du använt som inte har hämtat uppdateringarna.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

hej. Jag vet hur jag brukar lösa det. En ical fil är bara en fil med en lista på lektioner men i gmail så kan du istället lägga till en webbadress och då kommer den uppdateras. Jag har på engelska men du kan nog lösa det.

1 Öppna google calendar
2 På vänster sida finns Other calenders. Klicka på pilen till höger.
3 Klicka på add by URL
4 Lägg till den länken so går till din kalender i ical format. Klart

Ibland om man har riktigt långa länknamn så funkar det inte på en gång. Använd då en url shortener t.ex https://goo.gl/ för att skapa en kortare länk.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB