Företaget söker tillvidareanställda - jag är "vikarie"

Permalänk
Medlem

Företaget söker tillvidareanställda - jag är "vikarie"

Visste inte riktigt var jag skulle vända mig och hittade inget direkt svar på frågan när jag sökte på nätet.

Företaget som min sambo arbetar på söker medarbetare till tillsvidareanställning. Hon har arbetat på företaget i ett och ett halvt år. Vet inte riktigt vad man ska kalla anställningsformen men det är väl någon typ utav vikarietjänst som hon har. Hon blir uppringd av företaget när det fattas personal och får då åka iväg och jobba.
Jag har hört någonstans men har inte kunnat hitta någon källa på det nu när jag har sökt efter det. Men jag har fått för mig att det är väl så att företaget måste ifall dom söker personal först fråga min sambo som är vikarie ifall hon vill ha tjänsten?
Förstår givetvis att personen i fråga måste ha relevant utbildning och erfarenhet för att kunna bli tillfrågad.

Min sambo har rätt utbildning för tjänsten, goda betyg, tidigare erfarenheter från samma typ av tjänst på två tidigare arbetsplatser samt då arbetat under 1,5 år med arbetsuppgifterna på företaget.

Företaget söker alltså tillsvidareanställda till samma tjänster som hon idag arbetar som vikarie med.

Någon som vet hur det fungerar i detta fall? Hon har sökt tjänsterna som efterfrågats samt ansluten till facket.

Har hon "första tjing" på tjänsterna eller kan företaget anställa folk utifrån utan att erbjuda henne tjänsten först?

Permalänk
Medlem

Hon har inte första tjing, de kan anställa andra utan att erbjuda henne tjänsten.

Permalänk
Skrivet av GrezZeR:

Visste inte riktigt var jag skulle vända mig och hittade inget direkt svar på frågan när jag sökte på nätet.

Företaget som min sambo arbetar på söker medarbetare till tillsvidareanställning. Hon har arbetat på företaget i ett och ett halvt år. Vet inte riktigt vad man ska kalla anställningsformen men det är väl någon typ utav vikarietjänst som hon har. Hon blir uppringd av företaget när det fattas personal och får då åka iväg och jobba.
Jag har hört någonstans men har inte kunnat hitta någon källa på det nu när jag har sökt efter det. Men jag har fått för mig att det är väl så att företaget måste ifall dom söker personal först fråga min sambo som är vikarie ifall hon vill ha tjänsten?
Förstår givetvis att personen i fråga måste ha relevant utbildning och erfarenhet för att kunna bli tillfrågad.

Min sambo har rätt utbildning för tjänsten, goda betyg, tidigare erfarenheter från samma typ av tjänst på två tidigare arbetsplatser samt då arbetat under 1,5 år med arbetsuppgifterna på företaget.

Företaget söker alltså tillsvidareanställda till samma tjänster som hon idag arbetar som vikarie med.

Någon som vet hur det fungerar i detta fall? Hon har sökt tjänsterna som efterfrågats samt ansluten till facket.

Har hon "första tjing" på tjänsterna eller kan företaget anställa folk utifrån utan att erbjuda henne tjänsten först?

Har för mig att det inte alltid är så att de måste fråga vikarierna först, men mitt bästa tips är att hon ringer facket och frågar vad som gäller. De sak alltid kunna hjälpa medlemmar med frågor om de ringer.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Visste inte riktigt var jag skulle vända mig och hittade inget direkt svar på frågan när jag sökte på nätet.

Företaget som min sambo arbetar på söker medarbetare till tillsvidareanställning. Hon har arbetat på företaget i ett och ett halvt år. Vet inte riktigt vad man ska kalla anställningsformen men det är väl någon typ utav vikarietjänst som hon har. Hon blir uppringd av företaget när det fattas personal och får då åka iväg och jobba.
Jag har hört någonstans men har inte kunnat hitta någon källa på det nu när jag har sökt efter det. Men jag har fått för mig att det är väl så att företaget måste ifall dom söker personal först fråga min sambo som är vikarie ifall hon vill ha tjänsten?
Förstår givetvis att personen i fråga måste ha relevant utbildning och erfarenhet för att kunna bli tillfrågad.

Min sambo har rätt utbildning för tjänsten, goda betyg, tidigare erfarenheter från samma typ av tjänst på två tidigare arbetsplatser samt då arbetat under 1,5 år med arbetsuppgifterna på företaget.

Företaget söker alltså tillsvidareanställda till samma tjänster som hon idag arbetar som vikarie med.

Någon som vet hur det fungerar i detta fall? Hon har sökt tjänsterna som efterfrågats samt ansluten till facket.

Har hon "första tjing" på tjänsterna eller kan företaget anställa folk utifrån utan att erbjuda henne tjänsten först?

Hon får göra som alla andra och söka den tjänsten som ligger uppe på arbetsförmedlingen som alla andra tyvärr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen som hon kanske kan ha är att personen/personerna som rekryterar vet vem hon är och vad hon kan. Kan vara på både gott och ont.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilken anställningsform din sambo har nu. Kolla med facket.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla Lagen om anställningsskydd § 25a. Sen bör du kolla med facket på arbetsplatsen.