Brandvarnare som står och piper.

Permalänk
Medlem

Brandvarnare som står och piper.

Min brandvarnare har börjat pipa av någon jäkla orsak. Inte pipa som att det brinner då, utan någon gång i minuten kommer det ett kort pip. Jag trodde naturligtvis att det var batteriet som började bli kass och behövde bytas, men när jag kollade närmare på din så visade det sig vara en modell som är kopplad direkt på 230V, och det står klart på locket på den att "Öppna ej, innehåller inga utbytbara delar" eller liknande.
Trycker jag på test-knappen så går den igång och tjuter som den ska, men sen börjar den återigen att bara pipa en gång i minuten.
Detta är andra gången den gör såhär, första gången var några månader sedan, och då slutade det av sig själv igen efter någon timme. Nu har den hållit på sedan kl. halv 7 då den väckte mig, och verkar inte visa några tecken på att sluta.
Vad kan man göra? Vågar man försöka öppna den och koppla loss den? Eller ska man behöva vänta tills imorgon då hyresvärden jobbar igen och höra av sig till dem? Är det något som är "värt" att ringa deras journummer för, eller de fixas ändå inte på en söndag?

Permalänk
Medlem

Läste bara titeln, låter som att den varnar för att batteriet börjar bli slut.

Permalänk
Medlem

Det lär väl finnas ett batteri även om den är kopplad till elnätet. Trist om varnaren inte fungerar eftersom eventuell eld har bränt sönder ledningen eller nått. Det kanske är detta reservbatteri som behöver bytas.
Bara gissningar, ska tilläggas.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Antagligen har den blivit defekt eller bara smutsig inuti, men kan du inte bara dra säkringen den sitter på?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Att det är en brandvarnare som endast är kopplad till 230v känns inte direkt sannolikt.. vad skulle hända om strömmen bryts vid eventuell brand? Förmodligen har denne ett reservbatteri som behöver bytas.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jo, den har ju ett reservbatteri också. Men det står på den att "Batteriet är inte utbytbart" (hur fan man nu kan konstruera en varnare så). Googlade fram en manual till den, men där står inget om att batteriet skulle behöva bytas. Bara att den kan pipa om man aktiverar pausfunktionen, men då bara i 10 minuter, eller om den laddar batteriet, men den har ju varit inkopplad till ström hela tiden så ingen anledning till att den skulle behöva ladda. Lägenheten är bara två år gammal, så borde ju inte vara dåligt batteri redan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Jo, den har ju ett reservbatteri också. Men det står på den att "Batteriet är inte utbytbart" (hur fan man nu kan konstruera en varnare så). Googlade fram en manual till den, men där står inget om att batteriet skulle behöva bytas. Bara att den kan pipa om man aktiverar pausfunktionen, men då bara i 10 minuter, eller om den laddar batteriet, men den har ju varit inkopplad till ström hela tiden så ingen anledning till att den skulle behöva ladda. Lägenheten är bara två år gammal, så borde ju inte vara dåligt batteri redan heller.

Moderna (icke optiska) brandvarnare brukar konstrueras så att man inte kan byta batteriet. Anledningen till det är att man inte kan garantera brandvarnarens funktion efter viss tid. När jag gick rökdykutbildningen för att få jobba på båt så rekommenderade instruktörerna att man skulle installera en ny brandvarnare minst vartannat år.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Entusiast

Står ju i instruktionsboken att brandvarnaren kan pipa en gång var 45:e sekund under de första två dagarna medans batteriet laddas så det låter som att det är batteriet som spökar. Står också att det är ett löst batteri av typ 6LR61 vilket är intressant eftersom det är ett alkaliskt batteri som rimligtvis inte ska laddas alls. Speciellt inte när det är nytt. Antar att de menar KR eller HR och inte LR. Hur som helst låter det onekligen som att det är batteriet som bråkar.

Ring hyresvärden och be dem lösa det. Typiskt någon annans jobb.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skiten slutade faktiskt låta av sig själv igen :). 6-7 timmar höll den på, sen blev den tyst.
Ska dra ett mail till hyresvärden och kolla om det är något de stött på tidigare, låter ju skumt att den skulle börja ladda batteriet helt utan anledning. Nu hoppas jag bara att jag får sova hela natten utan att den går igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Läste bara titeln, låter som att den varnar för att batteriet börjar bli slut.

Svara helst inte i en tråd som du bara läser titeln på. Hjälper sällan - vilket det verkligen inte gjorde i detta fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Svara helst inte i en tråd som du bara läser titeln på. Hjälper sällan - vilket det verkligen inte gjorde i detta fall!

Det piper så när den känner att batteriet är "slött". Om den funkar nu (laddar sig) så är det väl bra. Orsaken kan vara många, laddar inte från nätet, fel på nåt annat eller slött batteri. Men pipen talar om att "nu kommer jag snart sluta fungera, och kan inte säkerställa att jag piper vid senare tillfälle om det skulle brinna".

Och vad tillförde du tråden med, vara dryg? Hjälper sällan - vilket det verkligen inte gjorde i detta fall!

Jag har läst allt, och tror faktiskt det batteriet inte tar imot laddningar lika bra, det "håller på" att ge upp. Jag har bytt x antal batterier själv pga samma varnings pip och det har fungerat i alla fall.

Till TS, kan du tvångstesta den med knappen för att kolla så inte batteriet är helt dött, lite träligt ifall det skulle brinna och det våre så.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma sak, brandvarnare som är inkopplad i elnätet har börjar pipa med jämna mellanrum ca 30-45sec. Är utanför hyresvärden öppettider så går inte ringa. Är sugen på att gå loss med slägga så det blir tyst så man får sova inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Råkat ut för samma sak, brandvarnare som är inkopplad i elnätet har börjar pipa med jämna mellanrum ca 30-45sec. Är utanför hyresvärden öppettider så går inte ringa. Är sugen på att gå loss med slägga så det blir tyst så man får sova inatt.

Famous last words

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

"Står ju i instruktionsboken att brandvarnaren kan pipa en gång var 45:e sekund under de första två dagarna medans batteriet laddas så det låter som att det är batteriet som spökar."

En gång var 45:e sekund under två dagar (48h)...det blir, om jag inte räknar fel, 3840pip (80pip/h)...kan väl ändå inte stämma!? Vore otroligt störande och en riktigt korkad konstruktion.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"Står ju i instruktionsboken att brandvarnaren kan pipa en gång var 45:e sekund under de första två dagarna medans batteriet laddas så det låter som att det är batteriet som spökar."

En gång var 45:e sekund under två dagar (48h)...det blir, om jag inte räknar fel, 3840pip (80pip/h)...kan väl ändå inte stämma!? Vore otroligt störande och en riktigt korkad konstruktion.

Shit, 48timmar wow. Jag har ingen instruktionsbok då det inte va jag som koppla in den. Det är ingen brandvarnare man ska/kan plocka ner o byta batteri på iaf.
Den är inte nyinkopplad heller den har nog suttit där i 2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Moderna (icke optiska) brandvarnare brukar konstrueras så att man inte kan byta batteriet. Anledningen till det är att man inte kan garantera brandvarnarens funktion efter viss tid. När jag gick rökdykutbildningen för att få jobba på båt så rekommenderade instruktörerna att man skulle installera en ny brandvarnare minst vartannat år.

Lite kul att det säljs brandvarnare med inbyggt batteri som uppges hålla i ca 10 år.

Permalänk
Medlem

Taget från ett 230-system för brandvarnare;

Felaktigheter kan yttra sig på ett flertal olika sätt:
1. Brandvarnaren piper dubbelt varje minut, detta indikerar tekniskt fel.
2. Brandvarnaren piper en gång varje minut vilket indikerar svagt batteri. Byt ut batteri eller varnare enligt instruktionerna ovan.
3. Brandvarnaren piper en gång var 11:e sekund; vilket indikerar att
testknappen har hängt upp sig. Tryck in eller kontrollera testknappen
igen så att den släpper

Ska finnas en pausfunktion som pausar pipet i 10 timmar.

https://bostadsbolaget.se/wp-content/uploads/Brandvarnare-1.p...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Jo, den har ju ett reservbatteri också. Men det står på den att "Batteriet är inte utbytbart" (hur fan man nu kan konstruera en varnare så). Googlade fram en manual till den, men där står inget om att batteriet skulle behöva bytas. Bara att den kan pipa om man aktiverar pausfunktionen, men då bara i 10 minuter, eller om den laddar batteriet, men den har ju varit inkopplad till ström hela tiden så ingen anledning till att den skulle behöva ladda. Lägenheten är bara två år gammal, så borde ju inte vara dåligt batteri redan heller.

Då är det dags att byta skiten.

Brandvarnare har ett bäst före datum också då den radioaktiva delen avklingar med tiden.

Permalänk

Köpte in ett gäng med brandvarnare till ett studentbostadshus för ett antal år sedan. De skulle hålla i tio år, men väldigt många fick bytas under de första åren på grund av att de började pipa och fortsatte trots batteribyte. Har själv också råkat ut för det på en IKEA-brandvarnare. Även om det är irriterande när det väl sker är brandvarnare en väldigt billig livförsäkring.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Lite kul att det säljs brandvarnare med inbyggt batteri som uppges hålla i ca 10 år.

Utvecklingen har säkerligen gått framåt under de senaste 7 åren...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Utvecklingen har säkerligen gått framåt under de senaste 7 åren...

Lite nyfiken på vad som skiljer mellan en NY brandvarnare jämfört med de som såldes för 7-10 år sedan?

Gällande brandsäkerhet tänker jag främst på då förstås, eftersom det är syftet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Lite nyfiken på vad som skiljer mellan en NY brandvarnare jämfört med de som såldes för 7-10 år sedan?

Gällande brandsäkerhet tänker jag främst på då förstås, eftersom det är syftet.

Möjligen att det idag är vanligare att de kan kopplas ihop eller kopplas till nått annat larmsystem så att larmet kan uppfattas på flera platser än där det bara hörs direkt från brandvarnaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.