FM Radion i Samsung galaxy S6 edge???

Permalänk
Medlem

FM Radion i Samsung galaxy S6 edge???

Jag e van att se typ en FM Radio i mobiltelefonerna, fanns då på min Sony Xperia V, men nyss köpt mig en Samsung galaxy S6 edge och där hittar jag ingen eller är jag totalt förvirrad?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag e van att se typ en FM Radio i mobiltelefonerna, fanns då på min Sony Xperia V, men nyss köpt mig en Samsung galaxy S6 edge och där hittar jag ingen eller är jag totalt förvirrad?

Som Pjuppi sade så finns ingen radio.
Dock kan du ladda ned FM-Radio från google-play, den är dock beroende av 3g/4g, men lär absolut fungera till det du vill.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som Pjuppi sade så finns ingen radio.
Dock kan du ladda ned FM-Radio från google-play, den är dock beroende av 3g/4g, men lär absolut fungera till det du vill.
/Lifooz

Menar du streamad radio? för det är inte riktigt samma sak som FM...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Menar du streamad radio? för det är inte riktigt samma sak som FM...

Nej, det finns en app som har helt vanlig FM-radio, men som hämtar denna via 3G/4G för telefoner som inte har inbyggd FM-Radio.

EDIT: Jag får ta tillbaka det jag sade, jag hade själv en mobil utan inbyggd FM-Radio förut, det var då jag hittade appen, men nu kan jag inte hur jag än söker hitta den, så den kan ha utgått.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hur tusan skulle det fungera

Måste varit nån som satt upp en egen server och streamade alla FM-radio kanaler via den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hur tusan skulle det fungera

Måste varit nån som satt upp en egen server och streamade alla FM-radio kanaler via den.

Precis, delar din tro där faktiskt. Synd för TS, men han får fixa sig en LG eller Sony istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Va sjutton varför plockar man bort den för o även annat bra som minneskortläsare juh hmmm. Jag lyssnar ju gärna på FM radion då man e ute o promenerar mm

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

FM har tagits bort i dom flesta modeller idag, för allt kan enkelt köras över mobilnätet.

Varför kan du inte köra en app för radio istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

FM har tagits bort i dom flesta modeller idag, för allt kan enkelt köras över mobilnätet.

Varför kan du inte köra en app för radio istället?

Nu är du ute och cyklar lite väl hårt?

Till och med icke släppta Sony Xperia Z5 har ju inbyggd FM-Radio.
Sen att "fattigmanstelefoner" som Samsung inte har det, är väl för att FM-kretsen kostar några ören per enhet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3303629

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu är du ute och cyklar lite väl hårt?

Till och med icke släppta Sony Xperia Z5 har ju inbyggd FM-Radio.
Sen att "fattigmanstelefoner" som Samsung inte har det, är väl för att FM-kretsen kostar några ören per enhet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3303629

/Lifooz

Oj nu blev någon arg tydligen

Många har tagit bort FM delen, inte bara Samsung. Så vad det har med "fattigmanstelefoner" och ditt hat? för Samsung förstår jag inte grabben

Permalänk
Medlem

Största nackdelen (i mitt tycke) med FM-radio är att det kräver headset med sladd eftersom sladden fungerar som antenn. Streamad radio fungerar däremot utmärkt att lyssna på även med trådlösa headset vilket är det enda som jag personligen vill använda. Kanske att mobiltillverkarna tänker likadant...

Edit: Sedan kom jag på nu att det kan finnas en annan orsak också. Nämligen att en del länder har gått över till digital radio medan andra (som Sverige) fortfarande använder analog. Tillverkarna vill därför inte behöva göra olika versioner för olika länder samt heller inte riskera att folk börjar klaga högljutt om radion inte fungerar hos just dem. Då blir det smidigare att helt ta bort funktionen istället.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Oj nu blev någon arg tydligen

Många har tagit bort FM delen, inte bara Samsung. Så vad det har med "fattigmanstelefoner" och ditt hat? för Samsung förstår jag inte grabben

Nej min vän, jag blev inte arg, dock har typ alla telefoner jag skaffat haft inbyggd FM-Radio utom två.
Anledningen till att jag inte gillar Samsung är för att dom är plastiga, håller dålig kvalitet och kostar som dom riktiga premiumlurarna.
/Lifooz

Skrivet av valiant:

Största nackdelen (i mitt tycke) med FM-radio är att det kräver headset med sladd eftersom sladden fungerar som antenn.

Detta, hur svårt vore det att bara dra en liten kopparlina till aluminiumramen, för dom telefoner som har ram i aluminium eller någon metallplatta.
Det känns väldigt B om man t.ex är utomhus spontant, och måste dra in efter hörlurar bara för att radion skall fungera.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Detta, hur svårt vore det att bara dra en liten kopparlina till aluminiumramen, för dom telefoner som har ram i aluminium eller någon metallplatta.

Det är inte alls svårt. Problemet är att en sådan antenn skulle bli för kort. För att ta emot FM bra måste du ha en särskild längd på antennen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Va sjutton varför plockar man bort den för o även annat bra som minneskortläsare juh hmmm. Jag lyssnar ju gärna på FM radion då man e ute o promenerar mm

Du får skaffa abb hos tre, så kan du streama massa musik istället
http://www.swedroid.se/tre-fri-surf-vid-musikstromning-pa-all...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Var väl mera för att jag inte skulle behöva betala surf för att lyssna på Fm radio som man inte behövde göra tidigare, jag kör med kontantkort och vet inte om man skall lyssna antal timmar per dag på radion via en app hur mycket surf som går åt då.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej min vän, jag blev inte arg, dock har typ alla telefoner jag skaffat haft inbyggd FM-Radio utom två.
Anledningen till att jag inte gillar Samsung är för att dom är plastiga, håller dålig kvalitet och kostar som dom riktiga premiumlurarna.
/Lifooz

Hur många år bak i tiden lever du? Har du sett S6an? FM-Radio finns i fåtal telefoner idag, har inte gjort på flera år heller. Sen att du har haft telefoner som är flertal år gamla som har FM radio är en helt annan femma. Välkommen till framtiden!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Var väl mera för att jag inte skulle behöva betala surf för att lyssna på Fm radio som man inte behövde göra tidigare, jag kör med kontantkort och vet inte om man skall lyssna antal timmar per dag på radion via en app hur mycket surf som går åt då.

Är det musik du lyssnar på? Har du 3 som operatör kan du i så fall exempelvis nu lyssna på Spotifys radiokanaler utan att det tar från vanliga datamängden.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Är det musik du lyssnar på? Har du 3 som operatör kan du i så fall exempelvis nu lyssna på Spotifys radiokanaler utan att det tar från vanliga datamängden.

Datamängd är ju knappast ett problem längre ändå...20GB/mån kostar knappt nåt och räcker mer än väl till 99% av alla användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Var väl mera för att jag inte skulle behöva betala surf för att lyssna på Fm radio som man inte behövde göra tidigare, jag kör med kontantkort och vet inte om man skall lyssna antal timmar per dag på radion via en app hur mycket surf som går åt då.

Jaha okey, då är jag med. Då är alternativen att byta mobil till en med fm-mottagare, 2015 modeller med fm-mottagare: Prisjakt
eller köpa ett headset med inbyggd fm-mottagare, t ex Sony sbh50
edit: ops, såg visst att sbh50 hade dåligt med butiker som sålde det, men sbh 52 finns som alternativ istället. 52'an kan du även använda som en telefonlur.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hur många år bak i tiden lever du? Har du sett S6an? FM-Radio finns i fåtal telefoner idag, har inte gjort på flera år heller. Sen att du har haft telefoner som är flertal år gamla som har FM radio är en helt annan femma. Välkommen till framtiden!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s235731226&o=lokal_rank...

Välkommen till historien.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hur många år bak i tiden lever du? Har du sett S6an? FM-Radio finns i fåtal telefoner idag, har inte gjort på flera år heller. Sen att du har haft telefoner som är flertal år gamla som har FM radio är en helt annan femma. Välkommen till framtiden!

Finns FM radio i min Sony xperia V och den är ju inte lastgammal direkt

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

@Fear:
Den är lastgammal 3-4 år är lastgammalt i teknikensvärld

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nej min vän, jag blev inte arg, dock har typ alla telefoner jag skaffat haft inbyggd FM-Radio utom två.
Anledningen till att jag inte gillar Samsung är för att dom är plastiga, håller dålig kvalitet och kostar som dom riktiga premiumlurarna.
/Lifooz
Detta, hur svårt vore det att bara dra en liten kopparlina till aluminiumramen, för dom telefoner som har ram i aluminium eller någon metallplatta.
Det känns väldigt B om man t.ex är utomhus spontant, och måste dra in efter hörlurar bara för att radion skall fungera.
/Lifooz

Undra vem som är ute och cyklar , S6 och dom senare är så långt ifrån plastiga som man kan komma.
Sedan att du inte gillar dom behöver du ju inte dra in i diskussionen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag e van att se typ en FM Radio i mobiltelefonerna, fanns då på min Sony Xperia V, men nyss köpt mig en Samsung galaxy S6 edge och där hittar jag ingen eller är jag totalt förvirrad?

Inte radio.