överklockning amd fx 8350 fråga ang raminnen

Permalänk

överklockning amd fx 8350 fråga ang raminnen

hej har följt en kille som kallar sig jaytwocent på youtube hur man överklockar sin cpu
gjort allt i hans video förutom att han sätter sina raminnen på 1133mhz
kör min cpu i 4400 tycker den känns lagom. inte ändrat strömmen eller nått. där emot är mina gskills minnen 1866mhz orginal men det går inte att välja utan 1750 eller 2050mhz och det är det sist nämda jag valde?? är det ok? eller pajar jag dom?
vill gärna ha förslag eller hjälp om någon har liknande grejer som mig och kan tipsa om inställningar! vill gärna komma högre men 4500mhz då kraschar prime 95 eller en core stannar!

moderkort asus sabertooth 990fx r2.0
cpu amd fx 8350 black editon
gpu evga titan x
raminnen gskills ripjaws 1866mhz ddr3
nätagg corsair hx 850watt
ssd samsung 840 evo
windows 10 pro 64
cpu kylare corsair h100i

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Har du varit in på något som heter FSB och ändrat ?
Ändra tillbaks det i såfall till 200 eller vad det nu var original på dessa och höj multipliern tills du når 4.5 ghz istället.
Den har ju en upplåst multiplier så det är lika bra och köra på att ändra den samt spänningen minimalt på minnena ett steg uppåt så de rapporterar så nära sin fulla spänning som möjligt eller eventuellt 0.3v över sin spänning.

Spänningen ska du hålla på max 1.5v för 24/7 överklockning på processorn ifall auto ger den en högre spänning än så.
Vissa säger 1.55v för dessa processorer men känner att det är lite väl högt... Speciellt när ens egna äldre amd phenom II x4 955 når 3.9 ghz på 1.450v och 1.52v på minnena.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har du varit in på något som heter FSB och ändrat ?
Ändra tillbaks det i såfall till 200 eller vad det nu var original på dessa och höj multipliern tills du når 4.5 ghz istället.
Den har ju en upplåst multiplier så det är lika bra och köra på att ändra den samt spänningen minimalt på minnena ett steg uppåt så de rapporterar så nära sin fulla spänning som möjligt eller eventuellt 0.3v över sin spänning.

Spänningen ska du hålla på max 1.5v för 24/7 överklockning på processorn ifall auto ger den en högre spänning än så.
Vissa säger 1.55v för dessa processorer men känner att det är lite väl högt... Speciellt när ens egna äldre amd phenom II x4 955 når 3.9 ghz på 1.450v och 1.52v på minnena.

Inte alltid.
Min gamla 8350 vägrade gå högre än 4.4Ghz med multipliern medans jag lyckades överklocka den till 4.8Ghz(24/7) med FSB.
However, FSB är krångligare och till TS om du nu vill köra på detta: Sänk Multipliern mer och höj FSBn så hastigheten stämmer på minnet.

Sänk dock hastigheten på nordbryggan också x)

Min gamla överklockning: AMD FX-8350 [4.8GHz x17.0/280 / HT Link: 2809MHz / Northbridge: 2528MHz]
Minnena körde jag överklockade till 1866.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Okej tack för tipsen! Är totalt nybörjare på det här. Har som sagt gjort som han jaytwocent har visat att man ska göra. Det är cpu ratio 20.0 och cpu bus frequency 220 och cpu nb frequency och ht link speed är 2200 alltså orginal

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

@solomon: alltså kan man köra htlink och northbridge överklockat? i den videon säger han att man ska köra det så nära orginal som möjligt?
https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk det är denna guiden jag försökt följt har gjort allt som han gör

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

@solomon: alltså kan man köra htlink och northbridge överklockat? i den videon säger han att man ska köra det så nära orginal som möjligt?
https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk det är denna guiden jag försökt följt har gjort allt som han gör

Klart man kan, men du ska bara överklocka en del åt gången för att slippa onödiga kraschar.
Om du överklockar flera delar på samma gång vet du aldrig vilken som är ostabil och ger dig bsods, så överklocka processorn > minnet > nordbrygga > HTLink

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Denna sida är väldigt djupgående angående hur man överklocka fx-8350. http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Har själv Asus Sabertooth och FX-8350 som jag sandpapprade direkt när jag tog upp den från kartongen, vet inte om det gjorde jättestor skillnad i temperatur då jag inte kunde jämföra före och efter. Jag lyckades iaf överklocka den till 5.2ghz med turbo och en vcore på 1.524, kylningen är under all kritik men klarar sig bra genom en benchmark runda.

Jag följde själv guiden som jag länkade och gick lite banans med inställningarna. Och vill du sandpappra din cpu kan du följa denna guiden. http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2300800

Permalänk
Medlem

min std AMD FX Clock
4.86ghz 1.45v , 270 x 18, 2700/2700 , minnena 2520mhz cl10
gillar synkron Ht link /Nordbrygga

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero