Vetenskaplig guide till tvätt av kläder?

Permalänk
Medlem

Vetenskaplig guide till tvätt av kläder?

Visste inte om det passade här eller i hobby och fritid.

Jag undrar om det finns en bra vetenskaplig guide för att tvätta kläder. Finns massa artiklar om hur tvättmedel fungerar, generella tips på vad man ska tänka på och i vissa fall ingående vad för något som behövs för att ta bort olika typer av fläckar, beroende på om de är enzymfläckar, fett osv.

Dock har jag inte hittat någon heltäckande guide som grundligt går igenom alla aspekter. I princip letar jag efter en guide eller källa som kan göra en till expert på att tvätta kläder, vare sig det handlar om att veta exakt vad man behöver för en viss fläck, vad som behövs till olika tyger eller hur man tvättar kläder som inte direkt är smutsiga men bara luktar lite ofräsht.

Någon som har förslag, eller kanske olika källor som tillsammans kan bilda en helhet?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Här utgår jag ifrån att du tvättar med maskin.

Hur din tvättmaskins olika program är tänkta att användas brukar stå i manualen.
Programinställingarna skiljer mycket beroende på märke och modell så det är nog svårt att skriva en generell guide som går igenom *allt*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Här utgår jag ifrån att du tvättar med maskin.

Hur din tvättmaskins olika program är tänkta att användas brukar stå i manualen.
Programinställingarna skiljer mycket beroende på märke och modell så det är nog svårt att skriva en generell guide som går igenom *allt*.

Menar på en helt annan nivå en denna. Eller menar du att manualen till tvättmaskinen räcker för att bli expert på hur olika tvättmedel fungera, hur olika fläckar och andra tvättrelaterade frågor best hanteras mm.?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Menar på en helt annan nivå en denna. Eller menar du att manualen till tvättmaskinen räcker för att bli expert på hur olika tvättmedel fungera, hur olika fläckar och andra tvättrelaterade frågor best hanteras mm.?

En heltäckande guide är svårt då alla tvättmaskiner är olika, av den anledningen är manualen till din tvättmaskin en bra utgångspunkt. Min förra tvätt från Bosch hade ex speciella fläckprogram för bla blod- gräs- och fettfläckar. Jag vet att Miele idag har tvättmaskiner som doserar tvättmedelet själva och då också kan använda ett speciellt tvåkomponentstvättmedel från Miele för bättre resultat. Bosch och Siemens har även de tvättar som doserar tvättmedel själva. Det finns maskiner som med ånga kan fräscha upp plagg som inte är direkt smutiga osv.

Sedan finns det oändligt många tips för olika fläckar men att göra en guide som tar upp varje aspekt av tvättande och fläckborttagande bli i det närmaste omöjligt då tvättmaskiner idag kan ha väldigt många olika funktioner.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Om du vill lukta som en "riktig man" ( svett ) så kan du tvätta alla kroppsnära plagg i 40 grader.
T ex t-shirt, kalsonger, strumpor etc.

Dessa drar åt sig svett och annat mums som det växer massa bakterier i mot kroppsvärmen.
Tvättar man detta i enbart 40 grader så dör inga bakterier och kläderna luktar otrevligt !

Jag tvättar aldrig den typen av plagg i under 60 grader, då känns de fräscha utan att dränkas i massa sköljmedel.

Vissa säger att kläderna slits hårdare i 60, visst.
Sånt är livet, kläder slits.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Brukar väl annars stå på tvätt- och rengöringsmedel vad för smuts de är lämpade för? Har man flytande tvättmedel brukar det väl rekommenderas att man gnider in lite tvättmedel på fläcken innan plagget åker in i maskinen.
Sökte på "fläckborttagningsmedel" och fick bland annat fram en artikel från Plus på SVT där de testat lite olika medel. ICA-kuriren tycks också ha gjort en del tester på området.
Sedan är det ju lite annat som bör tas hänsyn till också - för vissa typer av fläckar kanske det krävs ganska starka medel vilket kan ge problem för en del människor. Tänker kanske främst på exem men även allergi.

Som redan nämnts så har många moderna tvättmaskiner numera en del särskilda program för att hjälpa till att ta hand om tuffa fläckar eller särskilda typer av plagg (har själv en tvättmaskin från Smeg som förutom olika temperaturer för bomull eller syntet har särskilda program för underkläder, träningskläder och lite annat). Både tvättmaskiner och torktumlare idag har även ångprogram för uppfräschning av kläder som inte är direkt smutsiga.
Mycket av detta får man kanske dock inte på en tvättmaskin för ett par-tre tusenlappar utan man kan behöva gå upp i mellan- eller högprisklasserna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |