i5-4690k överklockad och körs i full hastighet hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Aida64 visar att jag har 1.125 V vid max belastning. Så de volt jag tidigare uppgav verkar stämma +- små skillnader. Körde förresten Aida64 stabilitetstest i 4 timmar utan krascher så det känns som att processorn är stabil.

I BIOS kan jag inte ändra på turbo boost läget, och jag ville inaktivera den då jag läst att man bör göra detta när man överklockar. Det enda sättet att få turbo boost inaktivt var att ändra Dynamic Mode till Fixed Mode. Då försvann även möjligheten att behålla EIST. Men jag har som sagt ställt in C3 och vid viloläge där datorn inte jobbar, ser jag att volt-inputen är ~0.008-0,016.

Ska fundera lite mer kring hur jag vill att processorn ska arbeta, t ex om mikrolaggarna inte nämnvärt märks ifall jag aktiverar EIST osv.

Oftast så måste "Turbo Boost" vara aktiverat för att du ens ska kunna höja multipliern över vad som är standard, men på vissa moderkort går den att stänga av och ändå överklocka, vilka moderkort detta gäller kan jag inte huvudet. Men annars låter det ju bra, härnäst om du har möjlighet så försök köra Aida64 eller x256 över natten, klarar den det så är det nog bara att köra på. Skulle det inte vara så, så har du gott om volt du kan öka på och ändå vara inom "safe voltage"

du kan hitta x256 som loopar här http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

I adaptive så ställer man in högsta volten och sen sköter som sagt moderkortet resten. Dock så blir det ibland problem med att processorn får för lite volt i lägre load (under 100%), då kan man skriva in en offset volt som adderar/subtraherar den summan från volten moderkortet vill ge. Var själv tvungen att använda det då processorn ibland spontan crashade men var stabil i högre load.
Något att komma ihåg är att din max volt är din inskrivna max volt +- din offset.

Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord ska jag ställa in det så att min "stabila spänning" på säg 1.2 V ska vara som max volt 1.1 V med en offset på 0.1 V för att vara stabil i lägre laster då alltså?

Det borde vara så att man skriver in max möjliga spänning så gör offset att man når den innan 100% load, men det är ju bara vad jag tycker, inte hur det är :-).

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Oftast så måste "Turbo Boost" vara aktiverat för att du ens ska kunna höja multipliern över vad som är standard, men på vissa moderkort går den att stänga av och ändå överklocka, vilka moderkort detta gäller kan jag inte huvudet. Men annars låter det ju bra, härnäst om du har möjlighet så försök köra Aida64 eller x256 över natten, klarar den det så är det nog bara att köra på. Skulle det inte vara så, så har du gott om volt du kan öka på och ändå vara inom "safe voltage"

du kan hitta x256 som loopar här http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Tackar för tipset.
Kan jag bocka av AVX om jag kör hela natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tackar för tipset.
Kan jag bocka av AVX om jag kör hela natten?

Inte vad jag vet, men x256 använder inte AVX, x256 är egentligen ett "fake" video rendering

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Inte vad jag vet, men x256 använder inte AVX, x256 är egentligen ett "fake" video rendering

Har nu kört 50 loops under natten. Inga krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Har nu kört 50 loops under natten. Inga krascher.

Då kan jag bara säga grattis

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Så med andra ord ska jag ställa in det så att min "stabila spänning" på säg 1.2 V ska vara som max volt 1.1 V med en offset på 0.1 V för att vara stabil i lägre laster då alltså?

Det borde vara så att man skriver in max möjliga spänning så gör offset att man når den innan 100% load, men det är ju bara vad jag tycker, inte hur det är :-).

Ja det stämmer. Dock så räcker det för mig i alla fall med 0.05 i offset, inte testat ifall jag kan gå ännu lägre.