Permalänk
Medlem

Ändra storlek på swap

Kommer att sätta i 2x4GB ram i min laptop imorgon. Jag kör Arch linux med Gnome3. Idag har jag 1x4GB och kör på 4GB swap.

Rekommenderar ni att jag kör på 8GB swap sen istället, eller är swap överhuvudtaget onödigt med så mycket ram? Tror inte jag behöver 8GB ram, köpte mest för det var billigt och känns bättre att köra dual channel istället för bara en sticka.

Nästa fråga!
Kan jag ändra storleken på swap genom att stänga av swap, ta bort den partition och sen göra ny utan att något händer?

Permalänk
Medlem

För att ändra swap bootar du mot live-CD/USB, startar gparted och minskar storleken på ext1-partitionen eller vad den heter i Arch så mycket som du vill öka swap, därefter kan du öka swap-partitionen.

Permalänk
Medlem

Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Rekommenderar ni att jag kör på 8GB swap sen istället, eller är swap överhuvudtaget onödigt med så mycket ram? Tror inte jag behöver 8GB ram, köpte mest för det var billigt och känns bättre att köra dual channel istället för bara en sticka.

Det du behöver swap till är hibernate, och det är då bra att ha lika mycket som Ram har jag för mig. (hela tanken är ju att spara allt i Ram till disk, kommer inte ihåg om det kunde eventuellt komprimeras innan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en Gparted live usb och krympte min /home. Gick bra. Men kunde inte öka swapen för det. Trots swapoff. Men löste det genom att ta bort swap partitionen och göra om. Stötte dock på patrull i form av att partitionen fick nytt uuid. Så det var löst genom att ändra uuid:t i fstaben för swap-partitionen