Vettig litteratur för japanska

Permalänk
Inaktiv

Vettig litteratur för japanska

Halloj!
Jag tänkte börja läsa "Japanska 1" rätt snart och har då tatt hem "Japanese for busy people 1/Kana workbook" vilket är vad man behöver för att klara kursen.
Jag har lite småkoll på språket redan, absolut inte mycket men, så vitt jag kan se så verkar dessa endast lära ut fraser, som egentligen inte lär mig något om själva språket. Dessa hoppar helt enkelt över att förklara varför si och så tecken används, och varför de är kombinerade på så vis. Och det är ju vad som faktiskt är det knepiga, t ex, att kvinnor och män talar annorlunda och att dialekter är lite speciella. Jag hade hoppats att det faktiskt skulle vara språk och inte "bli redo att beställa mat och hälsa".
Så vad är min fråga? Jag undrar helt enkelt om ni har några tips på litteratur, som jag faktiskt lär mig grunderna via. Hade jag velat lära mig detta tramset hade jag kunnat slå det på nätet lite fort. Vettig litteratur är däremot knepigare att finna information om. Går superbra med något man kan läsa lite på sidan av, gärna som kombineras väl med vad jag redan har.
Vill ha studiebidraget till att studera så jag blir ju så illa tvungen att lära mig detta också. Om kursplanen är långt ifrån optimal är ju tyvärr inte relevant. Frågar helt enkelt i hopp om att kunna lära mig det faktiska språket, även om gymnasial nivå ej verkar förespråka det..

Permalänk
Medlem

Kanske kolla på Rosetta Stone? Mycket bra program för språkutbildning.

Permalänk
Medlem

Rosetta är värdelöst. Lär inget förutom fraser.

Genki I-II är bland dom bättre.
Tofugu.com har väldigt bra plattform för det (dock månadskostnad alt lifetime sub)
http://www.tofugu.com/guides/ TextFogu riktigt bra.
Men har gratis för Hiragana och Katakana.

Tae Kim är extremt bra då det lär ut som det SKA läras ut.
Helt gratis dessutom: http://www.guidetojapanese.org/learn/complete

Men kanske lite svårare att följa än fysiska böcker som Genki eller en platform som Tofugu.

Ska man lära sig Japanska ska man lära sig grunden först, dvs Hiragana.
Det finns enklare väg att "lära" sig kunna förstå lite och prata lite, då är typ Rosetta, audio books och sådant "ok". Men du kommer aldrig riktigt lära dig språket.
Vissa försöker tom lära en Romaji vilket är det största slöseriet med tid som finns.

Permalänk
Inaktiv

Oj oj, förvånansvärt snabb respons på ett ämne som detta. Trodde att jag åtminstone skulle få sova några timmar innan det kom något svar.

@Tommy Tackar för försöket, men jag var ute efter något som folk vet fungerar väl. Hitta kurser osv är inte det jag har svårt för

Skrivet av JimmieSan:

Rosetta är värdelöst. Lär inget förutom fraser.

Genki I-II är bland dom bättre.
Tofugu.com har väldigt bra plattform för det (dock månadskostnad alt lifetime sub)
http://www.tofugu.com/guides/ TextFogu riktigt bra.
Men har gratis för Hiragana och Katakana.

Tae Kim är extremt bra då det lär ut som det SKA läras ut.
Helt gratis dessutom: http://www.guidetojapanese.org/learn/complete

Men kanske lite svårare att följa än fysiska böcker som Genki eller en platform som Tofugu.

Ska man lära sig Japanska ska man lära sig grunden först, dvs Hiragana.
Det finns enklare väg att "lära" sig kunna förstå lite och prata lite, då är typ Rosetta, audio books och sådant "ok". Men du kommer aldrig riktigt lära dig språket.
Vissa försöker tom lära en Romaji vilket är det största slöseriet med tid som finns.

Man tackar, man tackar! Det märks att du har koll och erfarenhet inom detta, och verkar ha begripit precis vad jag ansåg vara fel med nuvarande material och kurs. Ska kika närmare på de olika alternativen lite senare, men det låter som något kommer falla mig i smak

Permalänk
Medlem

Vad Jimmie-san sa, antar jag då vänner använder t.ex. Genki.
Fråga: Använder man Rikaichan fortfarande?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Inte världens hjälp men jag tyckte http://realkana.com/ fungerade rätt ok för memorering av tecken.
Ett bra tips är att hitta någon att prata med på Japanska, det är viktigt att höra språket talas bland annat.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog att prova de där online varianterna först och främst, desto mindre böcker jag behöver desto bättre
Båda verkar rätt bra, den som var helt gratis såg lite tunn ut, men jag märker väl om det behövs mer, och om den nu inte lyckas få mig att förstå så har jag ju lite valmöjligheter

Skrivet av Konabu:

Inte världens hjälp men jag tyckte http://realkana.com/ fungerade rätt ok för memorering av tecken.
Ett bra tips är att hitta någon att prata med på Japanska, det är viktigt att höra språket talas bland annat.

Inte helt tokigt! Återigen, slipper jag fysiskt material är det ett stort plus Lite får jag nog skriva, men jag minimerar gärna den biten.
Absolut, får dock lära mig lite grunder först tänker jag. Det skulle vara lagom kul, för båda parter, om jag satt och sa "ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ" efter vartannat ord, och därefter behövde köra på engelska/svenska. Grunder för uttal i vardaglig diskussion tror jag anime redan givit mig en hel del. Nu vet ni även motivationen, jag vill främst slippa använda undertexter

Permalänk
Medlem

Introduktionsnivå böcker vet jag inte så mycket om men jag har hört att Genki serien är populär.
De böckerna som användes när jag lärde mig japanska var "J Bridge to intermediate Japanese" och sen "中級から上級への日本語" plus en bunt extra böcker för kanjiövningar och keigo.

http://www.amazon.com/J-Bridge-to-intermediate-Japanese/dp/48...
http://www.amazon.co.jp/新・中級から上級への日本語-鎌田-修/dp/4789014622

Det finns en annan bok i J serien för nybörjare "J Bridge for Beginners". Alla dessa böcker har liknande upplägg och är till för att användas i klassrum. Varje kapitel börjat med en text runt något tema. Sen följer frågor och övningar. Efter det ska man diskutera samma tema i grupper i klassen och till sist får man en gloslista. Hur bra det funkar att plugga själv med detta upplägget vet jag inte.

En annan bokserie som jag tycker är bra är
A Dictionary of Basic Japanese Grammar
A Dictionary of Intermediate Japanese Grammar
A Dictionary of Advanced Japanese Grammar
De är referensböcker för grammatiken. Böckerna ger många exempel och förklarar bra men eftersom de är referensböcker funkar de inte så bra som studieböcker.

Alla dessa böcker går att hitta i digital form *hint hint*

För att plugga kanji och kana så rekommenderar jag anki. http://ankisrs.net
Det är ett kraftfullt memoriseringsprogram. Det kan ta ett tag att lära sig hur det funkar. Kanjilistorna för JLPT (Japanese-Language Proficiency Test) är en bra vägledning för vilka kanji du bör plugga in. Plugga igenom hela JLPT listan från lägsta nivån till hösta så lär du dig i princip alla kanji som används i vardagen. Ca 2000 kanji och 10,000 ord.

När jag började plugga så hade jag nytta av videoserien "Let's Learn Japanese Basic 1&2". Den går igenom nästan all introduktionslevelgrammatik och har lite kultstatus nästan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLB3F2C5D8B5F81F34 här är hela serien på youtube. Jävligt 80-tal men underhållande.

NHK hade en liknande serie på 80-talet men den fokuserade mest på survival phrases och är ganska kass.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL886139F667C6DC2F

Nihongo de Kurasou är en annan video serie på intermediate level.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLwiEysoDlv7KzZp-OWChBT...
Förutom dessa finns det massa open courseware som kan vara bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emaku:

Introduktionsnivå böcker vet jag inte så mycket om men jag har hört att Genki serien är populär.
De böckerna som användes när jag lärde mig japanska var "J Bridge to intermediate Japanese" och sen "中級から上級への日本語" plus en bunt extra böcker för kanjiövningar och keigo.

http://www.amazon.com/J-Bridge-to-intermediate-Japanese/dp/48...
http://www.amazon.co.jp/新・中級から上級への日本語-鎌田-修/dp/4789014622

Det finns en annan bok i J serien för nybörjare "J Bridge for Beginners". Alla dessa böcker har liknande upplägg och är till för att användas i klassrum. Varje kapitel börjat med en text runt något tema. Sen följer frågor och övningar. Efter det ska man diskutera samma tema i grupper i klassen och till sist får man en gloslista. Hur bra det funkar att plugga själv med detta upplägget vet jag inte.

En annan bokserie som jag tycker är bra är
A Dictionary of Basic Japanese Grammar
A Dictionary of Intermediate Japanese Grammar
A Dictionary of Advanced Japanese Grammar
De är referensböcker för grammatiken. Böckerna ger många exempel och förklarar bra men eftersom de är referensböcker funkar de inte så bra som studieböcker.

Alla dessa böcker går att hitta i digital form *hint hint*

För att plugga kanji och kana så rekommenderar jag anki. http://ankisrs.net
Det är ett kraftfullt memoriseringsprogram. Det kan ta ett tag att lära sig hur det funkar. Kanjilistorna för JLPT (Japanese-Language Proficiency Test) är en bra vägledning för vilka kanji du bör plugga in. Plugga igenom hela JLPT listan från lägsta nivån till hösta så lär du dig i princip alla kanji som används i vardagen. Ca 2000 kanji och 10,000 ord.

När jag började plugga så hade jag nytta av videoserien "Let's Learn Japanese Basic 1&2". Den går igenom nästan all introduktionslevelgrammatik och har lite kultstatus nästan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLB3F2C5D8B5F81F34 här är hela serien på youtube. Jävligt 80-tal men underhållande.

NHK hade en liknande serie på 80-talet men den fokuserade mest på survival phrases och är ganska kass.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL886139F667C6DC2F

Nihongo de Kurasou är en annan video serie på intermediate level.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLwiEysoDlv7KzZp-OWChBT...
Förutom dessa finns det massa open courseware som kan vara bra.

Det fetmarkerade låter absolut intressant.
Text runt tema, osv, låter lite som de jag har nu, och är inte riktigt något jag tänker ge mig på, annat än de jag har och måste läsa då.
Videos kan nog delvis göra nytta, men jag är lite tveksam.
Ska nog starta med tidigare förslag och så får jag helt enkelt se vad mer som kan tänkas göra nytta. Uppslags böckerna låter dock som något jag kan ha en hel del nytta utav. Har inte riktigt förstått mig på "Anki" programmet, men det såg inte helt tokigt ut.

Tackar, tror nog att jag kan känna mig ganska nöjd med förslagen som kommit in. På under 12h!

Permalänk
Medlem

Har själv läst Japanska 1 på dalarna för inte allt för länge sedan och det var ganska basic. Använde Genki I och vet att japanska 2 använder Genki II på dalarna iaf. Böckerna är helt ok upplagda och man lär sig genom övningar etc. på ett enkelt sett.

Kan inte direkt lägga till mer information om böcker etc. än ovan egentligen men vill du lära dig kanji via flipcards kan obenkyou till android vara ett bra alternativ. Lite smidigare än en hemsida då man oftast har telefonen i fickan och kan träna på tåg, bus etc.

Vill du göra livet lättare för dig så pluggar du kanjin innan kurserna startar så blir det inte så mycket tragglande med kanjin som kan ta en del tid annars under kursens gång. DÅ blir kursen mer repetition än inlärning och saker hålls lite fräschare.

Nästa tips som kom ovan är nästan AO för alla som vill lyckas på hemma plan och det är att hitta någon som pratar japanska, helst en japan så klart men någon som pratar hyfsat fungerar som substitut. Detta är helt enkelt för att du kan hålla saker bättre i huvudet om du också tvingas använda dig av det. Annars blir det lite som att lära sig inför ett prov och sedan helt glömma allt. Har du ingen vettig studieteknik så kolla t.ex. pluggkoden på UR eller liknande program för att få lite tips på hur man kan göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fryguy:

Har själv läst Japanska 1 på dalarna för inte allt för länge sedan och det var ganska basic. Använde Genki I och vet att japanska 2 använder Genki II på dalarna iaf. Böckerna är helt ok upplagda och man lär sig genom övningar etc. på ett enkelt sett.

Kan inte direkt lägga till mer information om böcker etc. än ovan egentligen men vill du lära dig kanji via flipcards kan obenkyou till android vara ett bra alternativ. Lite smidigare än en hemsida då man oftast har telefonen i fickan och kan träna på tåg, bus etc.

Vill du göra livet lättare för dig så pluggar du kanjin innan kurserna startar så blir det inte så mycket tragglande med kanjin som kan ta en del tid annars under kursens gång. DÅ blir kursen mer repetition än inlärning och saker hålls lite fräschare.

Nästa tips som kom ovan är nästan AO för alla som vill lyckas på hemma plan och det är att hitta någon som pratar japanska, helst en japan så klart men någon som pratar hyfsat fungerar som substitut. Detta är helt enkelt för att du kan hålla saker bättre i huvudet om du också tvingas använda dig av det. Annars blir det lite som att lära sig inför ett prov och sedan helt glömma allt. Har du ingen vettig studieteknik så kolla t.ex. pluggkoden på UR eller liknande program för att få lite tips på hur man kan göra.

Lustigt att det är olika böcker.. Jag kommer förvisso läsa på distans och annan ort, men det låter då ändå väldigt skumt.

Tänkte sitta och leta lite efter appar för just sådant. Har tyvärr Iphone, men det bör väl finnas något motsvarande där med.

Absolut, skrivande och läsande är klart knepigare, lite därför jag blev chockad över hur simpel boken, jag använder, faktiskt är.

Jo, det är klart att det är en fördel, lärde mig engelska genom att prata med folk över nätet trots allt. Jag har dock hyfsad koll på uttal och har egentligen väldigt lätt för att lära mig saker (betygen visar det inte, men då har jag ändå mer än G i allt jag gått, trots över 60% frånvaro och inget plugg)
Njae, det beror lite på. Jag har en tendens att minnas, näst intill, allt jag anser mig ha nytta utav. Och, oturligt nog, vad gäller motsatsen så är det precis det, motsatsen
Studieteknik är enligt mig något man bör utforma själv, då alla lär sig olika väl på olika sätt. Tror mest att det blir jobbigt pga att jag inte pluggat på några år, dvs hjärnan är lite rostig

Tackar för input, ska fundera lite extra på det där med tal. Det bör nog inte vara allt för svårt att hitta någon på nätet. I verkliga livet känns det dock som att det blir knepigare, även om jag har vänner som har lite kunskap i ämnet.

Permalänk
Inaktiv

Nog tur att ni rekommenderade appar. Man kan ju säga att det tar en stund att lära sig ett helt främmande alfabet. Jag har legat o pillat i några timmar och har väl lärt mig runt 20-30 tecken, vilket är ganska långt ifrån kravet, skulle jag tro Får väl se om det sitter kvar lite senare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nog tur att ni rekommenderade appar. Man kan ju säga att det tar en stund att lära sig ett helt främmande alfabet. Jag har legat o pillat i några timmar och har väl lärt mig runt 20-30 tecken, vilket är ganska långt ifrån kravet, skulle jag tro Får väl se om det sitter kvar lite senare..

Börja med hiragana och katakana som trotts allt är alfabetet och det bör inte ta dig allt för lång tid att lära dig. Inte för att vara jobbig men tycker du det är svårt så skriv för hand då brukar det sätta sig lättare. Sedan har japanska I endast kravet typ -kana + 100~ kanji är inte allt för svårt egentligen.

Sen kan jag väl lägga till att studieteknik visserligen kan utformas själv men program som pluggkoden går egentligen bara igenom hur allas hjärna fungerar och hur man kan jobba för att optimera inlärning. Men visst kör hårt på vad som fungerar för dig

Vet inte var du bor men det finns språkcaféer och liknande på många orter där man kan sätta sig och prata med folk. Ett annat tips är att kolla lite sushi ställen och se om du hittar ett som drivs av japaner. De brukar vara ganska villiga att prata om man kommer när det inte är högar av folk i restaurangen.

Vilket universitet ska du läsa på distans genom om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av mnemonics när jag lärde mig skriftspråket, mycket hjälpande! Vissa av inlärningskällorna använder sig av mnemonics, se till att hitta en sådan källa!

Sen ska det inte underskattas att lära sig skriva dem också. Är lite lurigt att få till formerna rätt, och man ska göra alla streck i en viss ordning, och åt ett visst håll! Har tränat en del, men för japaner ser det säkert ut som en 5-årings skrift

När jag var i Japan hade jag mycket nytta av Katakana. Dom har många låneord (vilka alltid skrivs med katakana) från engelska vilka är "japanifierade", och ofta kunde man bara säga ordet högt så fattade man vad det var. Typ Ka-u-ri-fu-ra-wa vilket blir cauliflower (blomkål). Cho-ko-re-ti för chocolate etc. ganska kul

(R'et i romaji är en miss, det ska uttalas som ett L. Beroende på var det hamnar i ett ord kan det ibland får ett R-liknande ljud, vad jag kan utröna)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fryguy:

Börja med hiragana och katakana som trotts allt är alfabetet och det bör inte ta dig allt för lång tid att lära dig. Inte för att vara jobbig men tycker du det är svårt så skriv för hand då brukar det sätta sig lättare. Sedan har japanska I endast kravet typ -kana + 100~ kanji är inte allt för svårt egentligen.

Sen kan jag väl lägga till att studieteknik visserligen kan utformas själv men program som pluggkoden går egentligen bara igenom hur allas hjärna fungerar och hur man kan jobba för att optimera inlärning. Men visst kör hårt på vad som fungerar för dig

Vet inte var du bor men det finns språkcaféer och liknande på många orter där man kan sätta sig och prata med folk. Ett annat tips är att kolla lite sushi ställen och se om du hittar ett som drivs av japaner. De brukar vara ganska villiga att prata om man kommer när det inte är högar av folk i restaurangen.

Vilket universitet ska du läsa på distans genom om man får fråga?

Började med Hiragana så det vart ju bra. Kom ihåg de jag lärde mig utom "Ha, Ho" som ser lika ut, sedan "Chi, Shi" som låter oerhört lika
Absolut, kommer skriva för hand när jag inte känner att appen gör mycket nytta längre.
Nej, jag tror att det kommer att gå relativt lätt. Som sagt så är boken, jag skulle använda, i princip inlärning utav simpla fraser. Jag frågar här pga att jag faktiskt vill lära mig språket på riktigt, och tar gärna omvägar, gentemot vad som krävs för att klara kursen då.

Jo, jag minns att jag skummade igenom lite sådant när jag gick i gymnasiet, men jag fick aldrig en känsla utav att standard metoderna, som jag såg, verkade vara något för min del. Mitt huvud föredrar egentligen att lyssna, så distans var ju ett underligt val

Hmm.. Aldrig sett ett sådant, men finns det hos dig bör det ju finnas i innerstaden av Stockholm, kan man tycka. Men det låter ju lite kul att gå på jakt efter riktiga japaner i sushi restaurangerna, tror att många är från andra länder nämligen

Det är komvux, NTI skolan. Hade det varit universitet hade jag blivit riktigt orolig.

Edit: Det är även över 1 månad tills kursen börjar så jag tror att jag har ganska gott om tid. Kurserna läser jag egentligen bara för att få bidrag och för att ha något bevis på min kunskap inom det.

Skrivet av Mikael07:

Jag använde mig av mnemonics när jag lärde mig skriftspråket, mycket hjälpande! Vissa av inlärningskällorna använder sig av mnemonics, se till att hitta en sådan källa!

Sen ska det inte underskattas att lära sig skriva dem också. Är lite lurigt att få till formerna rätt, och man ska göra alla streck i en viss ordning, och åt ett visst håll! Har tränat en del, men för japaner ser det säkert ut som en 5-årings skrift

När jag var i Japan hade jag mycket nytta av Katakana. Dom har många låneord (vilka alltid skrivs med katakana) från engelska vilka är "japanifierade", och ofta kunde man bara säga ordet högt så fattade man vad det var. Typ Ka-u-ri-fu-ra-wa vilket blir cauliflower (blomkål). Cho-ko-re-ti för chocolate etc. ganska kul

(R'et i romaji är en miss, det ska uttalas som ett L. Beroende på var det hamnar i ett ord kan det ibland får ett R-liknande ljud, vad jag kan utröna)

Hmm, får ta och läsa på om det och kika lite på sådant. Det låter ju som det essentiella är att man lär sig koppla "bokstäverna" till något, t ex, om man lär sig "Ka" så får man koppla det till ord som "Ka-Ne", dvs pengar.

Helt klart, lärarna kommer bli helt lyriska över min skrift. Får redan roliga blickar när jag visar leg med 5-årings underskrift Har aldrig lagt mycket tid på det då jag växt upp under dator tiden, dvs att skriva för hand ser man inte lika viktig, om man tänker på hur lite det faktiskt används. (jo, jag kan om jag vill, även jag blev påtvingad att lära mig skrivstil )

Absolut, absolut. Tänkte på det när jag nu såg stavningen för choklad, i tal har jag för mig att det låter som L istället för R. Kanske är pga detta som stereotypen om att de inte kan uttala R kom till (flied lice, lär ni nog hört om det inte klickade direkt)