Är min SanDisk Ultra microSDXC UHS-I fake?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011

Är min SanDisk Ultra microSDXC UHS-I fake?

Jag köpte en SanDisk Ultra microSDXC UHS-I på tradera. Vad jag fick hem gör mig dock lite osäker. Bilder jag ser på sandisk hemsida på 128 gb ser ut på detta vis:

http://mms.businesswire.com/media/20140223005115/en/404406/5/...

Vad jag dock ser på denna är istället den här typen av kort:

http://g-ec2.images-amazon.com/images/G/02/uk-electronics/pro...

Fast det står 128 gb på istället för 64. Detta gör mig osäker på huruvida denna är äkta. Allt annat tycks se ut som originalförpackningen dock och formen/färgen verkar vara som originalet. Den är gjord i Kina och Bar coden på förpackningen fungerar. Jag har dock, på grund av denna osäkerhet, inte öppnat förpackningen. Jag ser inte heller något annat skumt som piratkopoior har enligt nätet. Vet någon här om 128 gb kort finns även i denna rödgråa färg?

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + OCZ Trion 480gb SSD mm
GTX 970 STRIX - HP 27es
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: Note 8

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013

Fick du inget/efterfrågade du inköpskvitto eller vilken butik den är köpt i och när den är köpt?
Om kvitto inte finns (vilket jag inte förstår att man ens skulle kasta) så borde säljaren iaf veta vart den är inköpt. Och således vända sig till butiken som säljaren påstår att den är köpt från & kontrollera om den verkligen kommer därifrån eller ej.

Jag hittar inget 128gb kort som är röd/grå som du undrar efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av anon226320:

Fick du inget/efterfrågade du inköpskvitto eller vilken butik den är köpt i och när den är köpt?
Om kvitto inte finns (vilket jag inte förstår att man ens skulle kasta) så borde säljaren iaf veta vart den är inköpt. Och således vända sig till butiken som säljaren påstår att den är köpt från & kontrollera om den verkligen kommer därifrån eller ej.

Jag hittar inget 128gb kort som är röd/grå som du undrar efter.

Jag har hört av mig till honom och frågat. Vi får se vad han svarar! Nej, efterfrågade inte ett kvitto men nu verkar det vara lite mer relevant.

GTX 970 STRIX - HP 27es

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Larri:

Jag har hört av mig till honom och frågat. Vi får se vad han svarar! Nej, efterfrågade inte ett kvitto men nu verkar det vara lite mer relevant.

Sandisk verkar inte ha något svenskt tel.nr vad jag kan hitta. Men inom EU finns tel.nr att ringa om du känner för det och har råd med utlandssamtal. Maila kan du iofs också göra, men antar att det brukar ta någon vecka att få svar av egen erfarenhet (inte personligen av sandisk men andra företag som inte har svenskt tel.nr eller liknande) och reda ut om det är äkta eller ej.

Om personen inte har tillgång till kvittot längre, så fråga vart den är inköpt från. Då kan du dubbelkolla med den angivna butiken iaf och ta reda på äktheten.

Hoppas allt löser för dig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Larri:

Jag köpte en SanDisk Ultra microSDXC UHS-I på tradera. Vad jag fick hem gör mig dock lite osäker. Bilder jag ser på sandisk hemsida på 128 gb ser ut på detta vis:

http://mms.businesswire.com/media/20140223005115/en/404406/5/...

Vad jag dock ser på denna är istället den här typen av kort:

http://g-ec2.images-amazon.com/images/G/02/uk-electronics/pro...

Fast det står 128 gb på istället för 64. Detta gör mig osäker på huruvida denna är äkta. Allt annat tycks se ut som originalförpackningen dock och formen/färgen verkar vara som originalet. Den är gjord i Kina och Bar coden på förpackningen fungerar. Jag har dock, på grund av denna osäkerhet, inte öppnat förpackningen. Jag ser inte heller något annat skumt som piratkopoior har enligt nätet. Vet någon här om 128 gb kort finns även i denna rödgråa färg?

Testa fylla kortet med minst 100GB filer.
Hastigheten är lite klurigare att testa då den även beror på din adapter eller prylen du kopplar in kortet i.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Ladda hem och prova kortet med http://www.heise.de/download/h2testw.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av FANTEN:

Testa fylla kortet med minst 100GB filer.
Hastigheten är lite klurigare att testa då den även beror på din adapter eller prylen du kopplar in kortet i.

Jag vill helst inte öppna förpackningen så länge jag inte fått svar vart han fått kortet ifrån så att jag kan dubbelkolla detta. Jag kan dock se att han säljer många kort av detta slag då han menar på att han fått många billigt och säljer dom för bra pris därför. De andra köparna har gett fullt betyg, men det säger egentligen inte så mycket. De flesta fyller inte ett 128 gb kort snabbt och kräver inte klass 10 så det kan vara konsumenter som inte känner till piratproblemet.

GTX 970 STRIX - HP 27es

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Aene:

Noterat. Bestämmer jag mig för att öppna förpackningen så kanske jag kan göra det

GTX 970 STRIX - HP 27es

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011

Uppföljning på detta:
Efter att ha googlat vidare har jag hittat en artikel som bevisar att mitt kort är fake. Polisanmälning, nästa.

GTX 970 STRIX - HP 27es

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Larri:

Uppföljning på detta:
Efter att ha googlat vidare har jag hittat en artikel som bevisar att mitt kort är fake. Polisanmälning, nästa.

Dela gärna med dig hur du gjorde för att bevisa att SD-kortet är fejk.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av CROE:

Dela gärna med dig hur du gjorde för att bevisa att SD-kortet är fejk.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Bevis i den utsträckning jag behöver i alla fall.

http://www.happybison.com/reviews/how-to-check-and-spot-fake-...

På denna sida är mitt kort det första under "real life examples"-rubriken. Sålunda en piratkopia.

GTX 970 STRIX - HP 27es

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Aene:

Hur använder man det programmet? I "select target"-menyn finns inte min telefon att välja. Måste man ha en separat kortläsare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Finkelzvin:

Hur använder man det programmet? I "select target"-menyn finns inte min telefon att välja. Måste man ha en separat kortläsare?

Ja, så vitt jag vet måste man ha en separat läsare.