AMD Zen lanseras i slutet av 2016

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen lanseras i slutet av 2016

Lanseringen av AMD:s arkitektur Zen drar ut på tiden och dyker inte upp förrän sent nästa år, vilket innebär att den går upp mot Intel Kaby Lake – efterträdaren till färska Skylake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Aouch... det blir en lång väntan för AMD's plånbok.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ska man skratta eller gråta?

Avvakta tills den är släppt och vi vet hur den står sig mot Intels prylar.

Det ser inte ljust ut för AMD, men om de kan komma i närheten av Intel och samtidigt hålla ner kostnaderna så kan de kanske lyckas göra en comeback.

Permalänk
Medlem

Vad jag tidigare har läst så kommer servermarknaden få prioritet, så det kan vara så att det som menas i denna artikeln gäller konsumentprocessorer. Kan rota fram en källa om någon absolut vill ha det...

Men när det kommer en laptop med en APU/CPU(+grafikkort) baserad på Zen så blir det ny jobbdator.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hmm.. Ja efter Bulldozer är det nog bra om det är färdigt snarare än fort som gäller.. Jag väntar gärna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om dom väljer GF så skjuter dom sig i foten.
Jag hade siktat på någon annan för bättre yield.
Sedan gäller det att dom VERKLIGEN sätter rätt pris.
Sett till pris/prestanda så har AMD varit mycket dyrare 2010-2015. /Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Jubileumsmästare

De hinner ju gå i konkurs innan launch, vad som händer Zen har jag ingen aning om.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Komigen AMD, denna gång då...?

Permalänk
Medlem

Inte direkt relevant till tråden, men kom precis att tänka på RGB - röd, grön, blå = AMD, Nvidia, Intel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ska bli intresant att se om AMD väljer två trådar per kärna som intel eller kanske går på 4st trådar då SMT inte har någon gräns egentligen. Finns ju i alla fall processorer i dag med 8 trådar per kärna.

Permalänk
Inaktiv

AMDs nya arkitektur blir förZenad!

Skämt åsido, jag visste inte att det var sagt något annat än "2016" gällandes Zen releasen, eller finns det någon särskild anledning till att detta tolkas som dåliga nyheter?
Sedan att globalfoundries har problem med yielden på 14nm nu behöver väl inte betyda något under slutet på 2016, eller?

Hur som helst, känns som om man gjorde val med att bygga en Skylake nu

Permalänk
Medlem

Så, lanseringen är fortfarande 2016, inte ändrat från det AMD sagt, de har alltså antagligen räknat med att det kan bli så sent. Anledningen till att det inte blir tidigare är dålig yield hos GF. Men hur blir det två dåliga saker? Det är inte så att det är sen lansering och dålig yield, utan det är sen lansering på grund av dålig yield.

Tror inte konstant svartmålande hjälper AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om dom väljer GF så skjuter dom sig i foten.
Jag hade siktat på någon annan för bättre yield.
Sedan gäller det att dom VERKLIGEN sätter rätt pris.
Sett till pris/prestanda så har AMD varit mycket dyrare 2010-2015. /Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Så vem skulle de annars använda?
Samsung har bara low power-processer för minnen och små strömsnåla chip som deras Exynos. IBM har sålt sin tillverkning till Global Foundries. TSMC är rena skämtet i jämförelse med GF. Intel är uteslutet av självklara anledningar. Vem finns det mer som ens är i närheten?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Tvivlar lite på att Intel får ut Kaby lake i tid.

Och detta är ju fortfarande bättre än 2017 som det var sagt från första början.

Skrivet av pa1983:

Ska bli intresant att se om AMD väljer två trådar per kärna som intel eller kanske går på 4st trådar då SMT inte har någon gräns egentligen. Finns ju i alla fall processorer i dag med 8 trådar per kärna.

Kanske för servers, men finns väl ingen anledning att ha det på klientdatorer?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer nog inte 40% bättre IPC räcka. Det hade kanske fungerat mot Sandy Bridge, men definitivt inte mot Kaby Lake. Gissar att AMDs kärnor kommer behöva klockas 500 - 1000 MHz högre för att nå samma prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tvivlar lite på att Intel får ut Kaby lake i tid.

Och detta är ju fortfarande bättre än 2017 som det var sagt från första början.
Kanske för servers, men finns väl ingen anledning att ha det på klientdatorer?

Servers och entusiastmodeller vore min tanke i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om dom väljer GF så skjuter dom sig i foten.
Jag hade siktat på någon annan för bättre yield.
Sedan gäller det att dom VERKLIGEN sätter rätt pris.
Sett till pris/prestanda så har AMD varit mycket dyrare 2010-2015. /Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

GF är en av de största halvledartillverkarna, förutom Dresden har de två moderna anläggningar i New York, varav en relativt nybyggd. Delar process med Samsung (precis som de alla tidigare ingick i samarbeta ihop med IBM, Samsung, GF/AMD och Chartered sedan länge, sista och första anläggningarna blev uppköpta av GF) som verkar köra 14 nm FinFET fint i Austin och Hwaseong. Anläggningen i Malta, NY är visserligen ny, men GF som helhet har väldigt mycket kunskap, och de gör ju t.ex. IBMs chip i deras gamla fabrik de tog över. TSMC och UMC tillverkar inte direkt något motsvarande. Inte Samsung på deras egna linor heller. Svårt att säga något om yield på en produkt som tydligen först börjar tillverkas under 2016.

Permalänk
Medlem

Nån som har lite aktuella siffror på hur mycket det skiljer idag i IPC mellan de senaste processorerna från AMD och Intel??

Permalänk

Meh.. Vad hände med ryktet om release vid zensommar... Nu blev det ju ännu zenare

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

"- Vet du vad det är för årsmodell på processorn?"
"- Nä?"
"- Det är den Zenaste."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluff3:

Nån som har lite aktuella siffror på hur mycket det skiljer idag i IPC mellan de senaste processorerna från AMD och Intel??

Som någon sa tidigare så kommer inte 40% räcka någonstans, den kommer vara utdaterad långt innan den är släppt. Intel 6700k ligger 76% före AMD 8350 om jag räknat rätt sett till detta test:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som någon sa tidigare så kommer inte 40% räcka någonstans, den kommer vara utdaterad långt innan den är släppt. Intel 6700k ligger 76% före AMD 8350 om jag räknat rätt sett till detta test:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10387?key=1329a8504a8f7245fe8cad1a1f1b8380

Är de där siffrorna normaliserade mot referensklocka 2.8GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Inte direkt relevant till tråden, men kom precis att tänka på RGB - röd, grön, blå = AMD, Nvidia, Intel.

Nästan - AMD har väl alltid (?) kört med grönt. Det är väl bara Radeon som kör med rött, pga att ATI gjorde det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De lär behöva öka ipc med minst 50% då .. Men hoppas verkligen de satsar på lägre wattage och l4 cache med 12/16 cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som någon sa tidigare så kommer inte 40% räcka någonstans, den kommer vara utdaterad långt innan den är släppt. Intel 6700k ligger 76% före AMD 8350 om jag räknat rätt sett till detta test:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10387?key=1329a8504a8f7245fe8cad1a1f1b8380

Det där mäter inte generell prestanda, det mäter FPU-intensiv prestanda. IPC i FPU-tunga saker verkar vara nära det dubbla med Zen vad jag hört.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr kommer nog inte 40% bättre IPC räcka. Det hade kanske fungerat mot Sandy Bridge, men definitivt inte mot Kaby Lake. Gissar att AMDs kärnor kommer behöva klockas 500 - 1000 MHz högre för att nå samma prestanda.

Sen vet vi ju inte vilka slags klockfrekvenser Zen lanseras med men ja 40% låter inte jätteimponerande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Är de där siffrorna normaliserade mot referensklocka 2.8GHz?

Ja. Eller snare, alla är klockade till 2.8GHz och därav behövs ingen normalisering. Däremot så vet jag inte vilka instruktioner Cinebench använder, någonting som har stor inverkan på prestandan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nästan - AMD har väl alltid (?) kört med grönt. Det är väl bara Radeon som kör med rött, pga att ATI gjorde det.

Ja, men de bytte till rött härom året, tror jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Sen vet vi ju inte vilka slags klockfrekvenser Zen lanseras med men ja 40% låter inte jätteimponerande.

Jag förstår att IPC inte är lika med cinebench 1 tråd prestanda. Men 40% låter ändå alldeles för lågt. Ska AMD komma tillbaka måste de ha Skylake's prestanda som referens och förbättra utifrån det, för det är vad Intel kommer göra.