Va är det som kostar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Va är det som kostar?

Köpte min första smartfone för ett halvår sedan en Lumia 532. Under loppet av ca 5 månader har den slukat 600 kronor , 300 de senaste två månaderna och jag fattar inte vad det är som kostar eftersom jag knappt ringer ett samtal i veckan med den? Jag surfar lite hemma men det går ju på min router och det ska väl inte kosta något? Har installerat lite gratis appar men kan dom ligga och tjyva pengar?
Misstänker att den på något sätt inte använder mitt wifi, men det står ju att jag är ansluten och att det är på.
Hur kan man få reda på en specificerad räkning, har Telias kontantkort.
Tacksam för all hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2007

Har du facebook så brukar det vara nyhetsflödets autouppspelning av videos, eller om du kollar youtube.. Då drar det iväg snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Define R5 - Mobo: Asus Z97-A - CPU: Core i7 4790K - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: EVGA GTX980Ti ACX 2.0+ SC+ - Minne: 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz CL9
Lagring: Intel 520 SSD 180GB, Seagate 2TB - Ljud: Asus Xonar DG
Nätagg: FD Integra M 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Du kan ju se din datatrafikanvändning i din faktura alt. spec från leverantör.

Troligtvis appar som uppdaterar i bakgrunden osv.
Och besöker man sedan en hemsida idag av större modell tickar megabyte'n snabbt...

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2003

Vad har du för abonnemang? Skaffa ett kontantkort istället om du bara ringer ett samtal i veckan.

| intel I5 3570k | GTX1060 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av h.kan:

Köpte min första smartfone för ett halvår sedan en Lumia 532. Under loppet av ca 5 månader har den slukat 600 kronor , 300 de senaste två månaderna och jag fattar inte vad det är som kostar eftersom jag knappt ringer ett samtal i veckan med den? Jag surfar lite hemma men det går ju på min router och det ska väl inte kosta något? Har installerat lite gratis appar men kan dom ligga och tjyva pengar?
Misstänker att den på något sätt inte använder mitt wifi, men det står ju att jag är ansluten och att det är på.
Hur kan man få reda på en specificerad räkning, har Telias kontantkort.
Tacksam för all hjälp.

jag tycker du ringer telia och kollar vad de är som kostar så pass mycket de är nog enklaste lösningen på gåtan

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Har du inte stängt av mobildata så uppdaterar appar mm när du inte är ansluten till wifi.
Och Telia har väl något på 9Kr dag för uppkoppling om du inte har något surf inbakat på kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av anon200632:

Har du inte stängt av mobildata så uppdaterar appar mm när du inte är ansluten till wifi.
Och Telia har väl något på 9Kr dag för uppkoppling om du inte har något surf inbakat på kortet.

Det har ändrats till 18 kronor per dag vilket fick mig att byta operatör (iofs till Halebop). Telia är extremt snåla med datamängder på sina billiga abonnemang.

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Accipiter46:

Det har ändrats till 18 kronor per dag vilket fick mig att byta operatör (iofs till Halebop). Telia är extremt snåla med datamängder på sina billiga abonnemang.

Det va snålt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Tack, nu har jag stängt av mobildata och avinstalerat en massa appar ex facebok och msn news etc
Men vad är det för avgift på 18kr ni talar om , som sagt har kontantkort. När jag tidigare körde med en vanlig knappmobil så drogs det inte några fasta dagliga kostnader vafan det låter ju helt absurt. Men sedan kl 17 så har det försvunnit ytterligare 2 kr utan att jag rört telefondjäveln. Irriterad.
Ska be telia specificera vad det är för kostnader

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av h.kan:

Tack, nu har jag stängt av mobildata och avinstalerat en massa appar ex facebok och msn news etc
Men vad är det för avgift på 18kr ni talar om , som sagt har kontantkort. När jag tidigare körde med en vanlig knappmobil så drogs det inte några fasta dagliga kostnader vafan det låter ju helt absurt. Men sedan kl 17 så har det försvunnit ytterligare 2 kr utan att jag rört telefondjäveln. Irriterad.
Ska be telia specificera vad det är för kostnader

När du inte är ansluten till ditt wifi så kör den via mobildata. Så fort du inte är hemma så börjar det ticka pengar.

Men nu när du har stängt av mobildata så borde det vara lugnt. Då kommer den ENDAST att köra via Wifi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Aha tack niclas
jag ska kolla några dagar för att verkligen se att jag inte blir blåst på mer pengar men det låter bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av h.kan:

Aha tack niclas
jag ska kolla några dagar för att verkligen se att jag inte blir blåst på mer pengar men det låter bra.

Blåst och blåst, det mesta tyder ju på att du använder datatrafik som självfallet kostar pengar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Använd appen Data sense. Under användning ser du hur mycket nätverksdata varje app har använt.
Data sense är underbar. Man konfigurerar hur mycket datatrafik man kommer att använda för en period och ser i live tile hur mycket man har kvar.

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus