Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Så du menar att en bättre kabel hade löst problemet eller kanske t om monitorn måste bytas ut då jag sett att en del monitorer tycks ha single DVI istället för DL.

Nej, det är den svagaste länken i kedjan som bestämmer den högsta bandbredden, i det här fallet grafikkortet som har DVI-SL. DVI-SL klarar max 1920x1200@60Hz medan DVI-DL klarar 2560x1600@60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

D:et i DVI-D står för Digital, vilket alla 1030 har. Vad du behövde var DVI-DL, där DL står för Dual Link (till skillnad mot Single Link, DVI-SL). DVI-DL är alltid DVI-D, men DVI-D är inte alltid DVI-DL. Ja, det är lite virrigt att liknande förkortningar används till helt olika egenskaper, och dessutom med olika betydelse på D

Sen kan man fråga sig vad poängen ens är med att sätta en DVI-SL-utgång på ett modernt grafikkort eftersom både HDMI och DP kan skicka ut en DVI-SL-signal, men det handlar väl som vanligt om att det ibland är enklare att bara ge kunderna vad de frågar efter.

Hmm, har du någon referens för att det skulle vara en officiell beteckning? Wikipedia säger så här: "A connector with these additional pins is sometimes referred to as DVI-DL (dual link)" och när jag söker på DVI-DL så hittar jag mest foruminlägg... Jag kan inte minnas att jag sett det skrivet så på någon spec, det är nästan alltid utskrivet "DVI-D Dual link". Men ja, jag vet att det är dual-link jag behövde, har utöver denna en gammal VG248QE som behövde dual link.

Här är till exempel bild med jämförelse av kontakter från wikipedias sida för DVI.

Tar man en titt på grafikkortet på Gigabytes hemsida så ser man på bild att kontakten ser ut rätt exakt så som wikipedia's bild visar DVI-D (Dual Link).

De har alltså satt dit en kontakt för DVI-D Dual Link, jag antar för att man inte ska behöva krångla med olika kablar, men output ger enbart single link.

Jag hittar inte heller den disclaimer jag tycker mig minnas från gigabytes hemsida om vilken upplösning det har stöd för över DVI, enda ledtrådarna är att att de specifierar "Digital max resolution 4‎096 X 2160" och under outputs skriver ut "DVI-D *1" och "HDMI-2.0b*1 (Max Resolution: 4096x2160 @ 60 Hz)"

Kommer nog stå för min varning då jag inte alls tycker att det är uppenbart nog att gemene man ska förväntas kunna dra rätt slutsats rakt av.

För min del bytte jag tillbaka till ett gammalt R9 290- körde ett tag på andra upplösningar och annan skärm med 1030 men i slutänden var det värt det att ha en bra högupplöst overview, även om jag hade föredragit ett passivt kylt kort.

Ja man kan undra vad poängen är med det alls, men faktum är att jag valde ju att köpa ett av de 1030 som specifikt hade DVI så det hjälpte ju att sälja i mitt fall

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, det är den svagaste länken i kedjan som bestämmer den högsta bandbredden, i det här fallet grafikkortet som har DVI-SL. DVI-SL klarar max 1920x1200@60Hz medan DVI-DL klarar 2560x1600@60Hz.

Krångligt. Varför gör de inte enkelt för sig och sätter dit enbart två portar, HDMI och D/P.
Givetvis vill säkert en del ha DVI pg a begränsningar på deras skärm men det känns ju som en djungel att navigera bland olika standarder och vad som står i det finstilta om man vill t ex ha 4k.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Har kört ett GT1030 med Nvidias proprietära drivrutiner i ett par år nu.
Var meck att installera KDE Neon, som då baserades på Ubuntu 16.04.
Fick inte nomodeset att lira, så jag monterade i ett AMD HD5450 och installerade allt. Installerade Nvidas drivrutiner ifrån Ubuntus repo och stängde av datorn. Satte i GT1030 och datorn bootade utan problem.
Sen har den rullat utan problem, tills ljudet började strula med HDMI till TV:n för nån månad sen.
Fick aldrig riktig klarhet i vad som var boven, men installation hade uppgraderas ifrån Ubuntu 16.04 - 18.04 - 20.04.

Installerade Manjaro KDE för ett par veckor sedan och det var inga problem alls.
Ljudet har "peppar peppar" inte strulat nån gång nu...

Vill minnas att jag provade boota senaste KDE neon ifrån USB och fick bild.

Så nomodeset kanske har gått i graven nu.

Låter ju väldigt osmidigt. Kärnan för två år sedan är ju inte helt omodern ändå.
Jag ska ta dina erfarenheter i baktankarna och kanske installera Nvidia när jag har mitt AMD i datorn och plocka ut den och byta ut den inför nästa boot för att vara säker.

Varför ska ljudet påverkas av grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm, har du någon referens för att det skulle vara en officiell beteckning?

Jag har inte påstått att det är en officiell beteckning, men det är en väldigt vanlig beteckning. Man kan som du säger skriva DVI-D Dual Link, men det är lite onödigt eftersom Single Link och Dual Link alltid refererar till DVI-D.

Skrivet av Shiprat:

De har alltså satt dit en kontakt för DVI-D Dual Link, jag antar för att man inte ska behöva krångla med olika kablar, men output ger enbart single link.

Ja, det är väldigt ovanligt med DVI-SL-kontakter även om inte alla pinnar är inkopplade, just för att inte behöva olika typer av DVI-kablar.

Skrivet av Shiprat:

Jag hittar inte heller den disclaimer jag tycker mig minnas från gigabytes hemsida om vilken upplösning det har stöd för över DVI, enda ledtrådarna är att att de specifierar "Digital max resolution 4‎096 X 2160" och under outputs skriver ut "DVI-D *1" och "HDMI-2.0b*1 (Max Resolution: 4096x2160 @ 60 Hz)"

Tillverkarna är tyvärr ofta väldigt dåliga på att skriva ut vad de olika in- och utgångarna klarar på grafikkort och skärmar. Om inget annat anges så gäller nästan alltid att DVI-D = DVI-D Single Link, HDMI = HDMI 1.4, och DisplayPort = DisplayPort 1.2, men sånt är ju svårt att veta om man inte har erfarenhet av hur tillverkarna anger specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har inte påstått att det är en officiell beteckning, men det är en väldigt vanlig beteckning.

Allright, fair, men jag föredrar att isåfall kalla det DVI-D dual link då det är något man hittar i produkspec - men ja jag gjorde en miss i mitt ordval och tidigare även i mitt antagande att de ledtrådar som gavs betydde vad jag ville att de skulle betyda

Skrivet av perost:

Man kan som du säger skriva DVI-D Dual Link, men det är lite onödigt eftersom Single Link och Dual Link alltid refererar till DVI-D.

Är du säker på att detta stämmer? Såvitt jag förstått är stödjer DVI-I både digitalt och analogt (har du fyra pins runt jordstiftet så har du analogt med och en sådan kabel passar inte på ett grafikkort med DVI-D) medan DVI-D enbart har stöd för digitalt- och ja du har rätt på sätt och vis då Single/Dual Link enbart refererar till den digitala delen av en DVI-I eller DVI-D kontakt men både DVI-I och DVI-D kan ha antingen Single eller Dual link. Refererar igen till bilden på wikipedia där man ser DVI-I med dual link.

Såg nu att där beskrivs även följande:

DVI-I (integrated, combines digital and analog in the same connector; digital may be single or dual link)
DVI-D (digital only, single link or dual link)
DVI-A (analog only)

Jag trodde att Single Link enbart var en äldre sak, hade inte trott att det faktiskt skulle vara något som "fanns kvar".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag har inte påstått att det är en officiell beteckning, men det är en väldigt vanlig beteckning. Man kan som du säger skriva DVI-D Dual Link, men det är lite onödigt eftersom Single Link och Dual Link alltid refererar till DVI-D.
Ja, det är väldigt ovanligt med DVI-SL-kontakter även om inte alla pinnar är inkopplade, just för att inte behöva olika typer av DVI-kablar.
Tillverkarna är tyvärr ofta väldigt dåliga på att skriva ut vad de olika in- och utgångarna klarar på grafikkort och skärmar. Om inget annat anges så gäller nästan alltid att DVI-D = DVI-D Single Link, HDMI = HDMI 1.4, och DisplayPort = DisplayPort 1.2, men sånt är ju svårt att veta om man inte har erfarenhet av hur tillverkarna anger specifikationer.

Ja de är dåliga på att skriva ut vad som gäller!

Kortet jag köpt specar enligt nedan :

Gränssnitt :
DisplayPort
HDMI

DisplayPort 1.4,
HDCP 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja de är dåliga på att skriva ut vad som gäller!

Kortet jag köpt specar enligt nedan :

Gränssnitt :
DisplayPort
HDMI

DisplayPort 1.4,
HDCP 2.2

Det verkar vara framförallt ett issue på billigare kort som 1030- på dyrare kort brukar de antingen ha bättre spec eller så finns det mer info att hitta på andra delar av nätet. Inte så konstigt kanske att deras absolut billigaste kort inte är prio

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Låter ju väldigt osmidigt. Kärnan för två år sedan är ju inte helt omodern ändå.
Jag ska ta dina erfarenheter i baktankarna och kanske installera Nvidia när jag har mitt AMD i datorn och plocka ut den och byta ut den inför nästa boot för att vara säker.

Varför ska ljudet påverkas av grafikkortet?

Minns inte vilken kärna det var, men det var baserat på Ubuntu 16.04, så den var förmodligen ännu äldre.

Jag kör ljudet ifrån grafikkortet via HDMI, och det var väldigt skumt.
Hittade nån tråd och körde ett kommando i terminalen som skickade en wav fil till enheten och den spelades upp.
Men i inställningarna fanns det inget ljudkort.
Skapade ny användare, loggade ut och loggade in min nya användaren, då fungerade ljudet. Logga ut och in med min användare och ljudet fungerade igen... Fick aldrig nån riktig klarhet vad som var fel. trodde ett tag att det kunde vara hårdvarufel, men Manjaro har gått utan problem ett tag nu...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Det verkar vara framförallt ett issue på billigare kort som 1030- på dyrare kort brukar de antingen ha bättre spec eller så finns det mer info att hitta på andra delar av nätet. Inte så konstigt kanske att deras absolut billigaste kort inte är prio

Billigt? Det var den dyraste passivt kylda gpu jag hittade
1000 spänn alltså. Då jag inte spelar spel ville jag ha ett kort som kan driva QHD monitor (och möjligen 4k skärm i framtiden). Men D/P verkar ju lösa allt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är du säker på att detta stämmer? Såvitt jag förstått är stödjer DVI-I både digitalt och analogt (har du fyra pins runt jordstiftet så har du analogt med och en sådan kabel passar inte på ett grafikkort med DVI-D) medan DVI-D enbart har stöd för digitalt- och ja du har rätt på sätt och vis då Single/Dual Link enbart refererar till den digitala delen av en DVI-I eller DVI-D kontakt men både DVI-I och DVI-D kan ha antingen Single eller Dual link. Refererar igen till bilden på wikipedia där man ser DVI-I med dual link.

Lite slarvigt uttryckt av mig kanske. DVI-I är egentligen bara DVI-D + DVI-A, så med DVI-D menar jag den digitala delen oavsett om kontakten även råkar ha stöd för analoga signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Billigt? Det var den dyraste passivt kylda gpu jag hittade
1000 spänn alltså. Då jag inte spelar spel ville jag ha ett kort som kan driva QHD monitor (och möjligen 4k skärm i framtiden). Men D/P verkar ju lösa allt problem.

Ja visst, jämfört med andra low-end kort så är det väl dyrt men jämfört med de produkter de faktiskt tjänar pengar på så är det rätt billigt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Ja visst, jämfört med andra low-end kort så är det väl dyrt men jämfört med de produkter de faktiskt tjänar pengar på så är det rätt billigt

Visst är det så att moderna grafikkort med fläkt inte snurrar igång förrän det blir ganska så obehagligt varmt?
Jag spelar ju inga spel men för lite mer pengar hade jag kunnat få en betydligt bättre gpu (med fläkt då).
I min iver att leta rätt på en fläktlös gpu gjorde jag kanske ett nedköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Visst är det så att moderna grafikkort med fläkt inte snurrar igång förrän det blir ganska så obehagligt varmt?
Jag spelar ju inga spel men för lite mer pengar hade jag kunnat få en betydligt bättre gpu (med fläkt då).
I min iver att leta rätt på en fläktlös gpu gjorde jag kanske ett nedköp.

Det beror lite på modell och prisklass men ja, de flesta har så- det kallas passiv fläktkurva och fungerar generellt bra. Sålänge ett 1030 uppfyller dina krav så spelar det ju ingen roll egentligen, jag ser det lite som att integrerade grafiken i en laptop typ- inget man spelar med precis och saknar lite features men bra nog att kunna kolla på youtube typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför har man annars en "insert"-knapp på tangentbordet

Gammal kvarleva från tiden då datorer mestadels manövrerades via terminaler för att skifta mellan insert/overtype mode.
Pause/Break är ju en annan sådan kvarleva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan vilja använda Windows 10 - om man inte spelar spel dvs. Det gör jag aldrig själv. Sitter på Manjaro.

Permalänk
Medlem

@Lafa förstår dig, Windows 10 nej tack för vår del, vi har inget behov utav Windows 10. Öppna fria Os är flera ljusår ett bättre alternativ för våra behov än Windows 10 !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Förstår inte hur man kan vilja använda Windows 10 - om man inte spelar spel dvs. Det gör jag aldrig själv. Sitter på Manjaro.

Jag är av den åsikten att folk gärna inte ändrar sig - vanans makt är stor - och respekterar också om en del vill köra Windows 10 och andra inte. Efter att själv ha tagit klivet från Windows är det mycket roligare, framförallt mer utmanande och mer möjligheter. Och jag har hittat ersättare för de program och spel jag använder och är nöjd så

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Vill meddela att det var ett litet bök med att få Nvidias drivrutiner att få funka på opensuse.
Testade först via Yast (behöll AMD drivisar) men blank skärm vid reboot. Fick ingen åtkomst till bash.

Bytte tillbaka till AMD gpu, avinstallerade Nvidia och avinstallerade AMD drivisar. Installerade Nouveau. Nvidia kort i.
Blank skärm. Bytte tillbaka till AMD, inga drivisar hittades och jag hänvisades till bash, äntligen.
Installerade Nvidias drivrutiner och nu funkar allt. Suck.

Permalänk
Medlem

Var längesedan jag provade med noveau. Är det något som fungerar bra? Tänker om man inte bryr sig om spel och bara vill ha fungerande skrivbordsmiljö och videouppspelning. Förutsatt att man får igång det.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Var längesedan jag provade med noveau. Är det något som fungerar bra? Tänker om man inte bryr sig om spel och bara vill ha fungerande skrivbordsmiljö och videouppspelning. Förutsatt att man får igång det.

Nouveau är äldre drivrutiner. Fungerar bra till skrivbord och video, mindre trassel med installation med.

Permalänk

Är Nvidias egna drivrutiner signerade?
Jag kunde köra den utan några varningar eller trösklar.
Linux kärnan borde väl säga ifrån i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Är Nvidias egna drivrutiner signerade?
Jag kunde köra den utan några varningar eller trösklar.
Linux kärnan borde väl säga ifrån i vanliga fall.

Finns det ens signerade drivrutiner i Linux och vem signerar dem? Är lite emot filosofin att begränsa vem som får göra drivrutiner när man själv kan gå in och programmera om Linuxkärnan man kör.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Finns det ens signerade drivrutiner i Linux och vem signerar dem? Är lite emot filosofin att begränsa vem som får göra drivrutiner när man själv kan gå in och programmera om Linuxkärnan man kör.

Säkerhetsaspekten tänkte jag på.
Tror att man måste ha secure boot aktiverad för att kärnan ska reagera mot osignerade drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Säkerhetsaspekten tänkte jag på.
Tror att man måste ha secure boot aktiverad för att kärnan ska reagera mot osignerade drivisar.

Javisst ja. Ja msn kan t.ex. köra ubuntu med secure boot och signaturer från Canonical. Jag har inte testat men då kanske nvidia-drivaren i deras paketförråd är signerad?

https://wiki.ubuntu.com/UEFI/SecureBoot

För övrigt har nog de flesta linuxdistar signerade paket i paketförråden så även om man inte kör secure boot så vet man paketens ursprung. Installera inte drivrutiner genom att ladda ner från nvidia direkt uran installera dem från paketförråden i första hand. Då vet man att det synkar med resten av systemet såsom version av linuxkärnan.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Javisst ja. Ja msn kan t.ex. köra ubuntu med secure boot och signaturer från Canonical. Jag har inte testat men då kanske nvidia-drivaren i deras paketförråd är signerad?

https://wiki.ubuntu.com/UEFI/SecureBoot

För övrigt har nog de flesta linuxdistar signerade paket i paketförråden så även om man inte kör secure boot så vet man paketens ursprung. Installera inte drivrutiner genom att ladda ner från nvidia direkt uran installera dem från paketförråden i första hand. Då vet man att det synkar med resten av systemet såsom version av linuxkärnan.

Allt som är i officiella repon är nog signerade. Installerar jag community paket får jag alltid upp en varning om att paketet visserligen är signerad men att den inte är autentiserad typ. Då lutar det åt att nvidia drivisar också är signerade kanske av den som ansvarar för paketering hos t ex Ubuntu eller opensuse.

Eller secure boot kanske inte är aktiverat som standard? Jag kan inte minnas att jag sett nån inställning i uefi.

Nä jag installerar aldrig paket från tillverkarna direkt utan kör via community repo som ändå känns lite tryggare också.

Permalänk

Usch. Nvidias egna drivisar ger screen tearing speciellt när jag bläddrar texter på webben.
Force Composition Pipeline i Nvidias kontrollpanel och andra hacks hjälper inte heller.
AMD däremot bara flöt på liksom. Undrar om jag ska nergradera mig till Nouveau?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Usch. Nvidias egna drivisar ger screen tearing speciellt när jag bläddrar texter på webben.
Force Composition Pipeline i Nvidias kontrollpanel och andra hacks hjälper inte heller.
AMD däremot bara flöt på liksom. Undrar om jag ska nergradera mig till Nouveau?

Testa gärna noveau. Risken är att man får andra problem. Testade för många år sedan och då gick fläkten på maxfart på grafikkortet och jag hittade inte hur man kunde fixa detta då. Hade ett nvidia 670 kort har jag för mig. Kan ju vara fixat nu.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Testa gärna noveau. Risken är att man får andra problem. Testade för många år sedan och då gick fläkten på maxfart på grafikkortet och jag hittade inte hur man kunde fixa detta då. Hade ett nvidia 670 kort har jag för mig. Kan ju vara fixat nu.

What. Otroligt hur märkliga buggar kan leta sig in i drivrutiner som ska visa en bild på monitorn...

Läste nyss att screen tearing och annat kan uppstå med Nouveau.
Kanske Nouveau är rätt stabilt ändå jämfört med Nvidias egna, inte ett val mellan pest eller kolera men förkylning och kolera. Jag trodde att utvecklingen hade gått framåt med Nvidia (körde Nvidia kort för många år sedan på Linux).

Tur i oturen är att tearing bara uppstår i Firefox än så länge och bara när jag skrollar. Youtube verkar vara ok.

Chromium ger inga tearings, är som smör även när hardware acc. är påslagen.

Trist att AMD inte släppt lite bättre gpu som är passiva på läänge!

Permalänk
Medlem

Sur. Spotify slutar fungera ibland så jag tvingas installera om det.

Spotify-dev.

Spotify funkar inte.

Linux Manjaro.

Och nu går det inte igång alls!!! buhuuu!!