Skrivet av serafim:
Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux. Har efterlyst det tidigare i tråden men inte fått särskilt mycket respons på den frågan. OBS! att jag inte är ute efter "Window vs MacOS vs Linux"-krig utan vill bara veta. Förutom spel hittar jag ingenting, känner mig obekväm med Windows p.g.a. att jag hela tiden letar i menyer eller gissar eftersom jag aldrig använt windows mer än väldigt tillfälligt. Gillar Linux bättre än MacOS men har inget emot MacOS eller Windows, ser bara olika GUIs ovanpå OS men alla operativsystem (inklusive de jag inte nämnt här men använt) har för mig samma funktionalitet med olika grafiska gränssnitt lagda ovanpå. Så, om du kan precisera mer vore jag tacksam. Spelbiten kan du lämna därhän för den är jag fullt införstådd med.
Nedan är inga fakta, det är min personliga uppfattning i denna fråga!
Körde Linux (i början lite distro-hopping mellan Debian och Gentoo, men sedan kört Ubuntu sedan 2005 och nästan uteslutande LTS varianterna) som primärt desktop OS på jobbet under ~20 års tid.
Orsaken till bytet från Windows där var primärt att jag upplevde Windows väldigt mycket som mellanmjölk, och menar det som något positivt, mellanmjölk fungerar för den stora massan! Men jag har inte jobbat med normalfallen, stora styrkan med Linux är att om det har långt större möjligheter att formas till rätt specifika fall.
Kan förstå att saker som avsaknad av MS Office är ett rejält problem. Storleken på detta problem varierar, tycker själv Word är ett tågvrak sett till design (det är långt effektivare att skriva i något markup, kod-relaterade dokumentation föredrar jag skriva i Markdown+lämpliga extensioner som Mermaid och liknande). Excel är bra, i alla fall så länge man inte gör allt för komplicerade saker, då blir R (statistik) och NumPy (det man tidigare använde Matlab till) långt vettigare. PowerPoint gillar jag och finns tyvärr inget lika bra för Linux, för vetenskapliga presentationer fungerar i.o.f.s. Latex+beamer.
Fast även då jag själv inte ser något större värde i MS Office är det i praktiken något som man förväntas i alla fall kunna konsumera i företagsvärlden. Office 365 har löst den delen även för Linux, att läsa MS Office dokument fungerar bra med webbläsare + Office 365.
Privat har jag hoppat mellan Linux, MacOS och Windows som primärt OS. Då jag mest spelat på konsol har just spelaspekten varit något större problem.
Likt dig tycker även jag att Windows faktiskt är det mest förvirrande av de tre OS:en. Linux är konsekvent förutsatt att man primärt jobbar via skalet (vilket jag nästan uteslutande gör på Linux, undantaget är webbläsaren) och att man håller sig till samma distro. Linux svaga del är UI, att det aldrig funnits någon självklart vinnare bland UI ramverk ligger Linux i fatet för det blir rätt komplicerat att ge något vettigt stöd. Electron kan kanske ha fått rätsida på den delen, program som VS Code fungerar ju lika bra under Linux som under Windows och MacOS!
MacOS är i min mening överlägset mest konsekvent i sin UI-design, men tycker det är något mer komplicerat att ratta från skalet. Antagligen rätt mycket då det mesta som använder skalet är primärt skrivet för Linux, positiva med MacOS är att nästan allt (och för egen del: allt som är relevant för mig) fungerar trots allt! WSL2 har gjort underverk på denna punkt för Windows, framförallt för egen del då Ubuntu LTS:erna har officiellt stöd i WSL2.
Tror att om Linux någonsin haft någon chans att bli relevant på skrivbordet dog den möjligheten när MacOS började ta fart. Detta då detta gav majoriteten vad de tidigare letade efter i Linux: en UNIX som fungerar lysande på desktop. Tror knappast det är en slump att Docker desktop fungerar som det gör på MacOS, d.v.s. trots att det är ett "native" MacOS program kör man faktiskt Linux-containers även på MacOS. Man har sin *NIX både på skrivbordet och server/"molnet".
Tror Microsoft såg att de börjat tappa allt fler utvecklare när molntrenden tog rejält med fart. Till och med i Azure är ju Linux mer använt än Windows och hos de flesta andra molntjänster är Windows i praktiken irrelevant. Man såg vad MacOS hade i Docker desktop och även i form av att faktisk vara en UNIX, WSL2 är ju en full Linux som använder Windows-kärnan som ett HAL (och i WSL2 görs det på ett effektivt sätt, WSL1 var rätt kasst men det får ses som ett PoC) vilket än minskar incitamentet för den stora massan (för enskilda individer finns alltid undantag) att byta bort Windows (om det är OS:et man är mest bekväm med).
Personligen tycker jag också Windows är ett rejält tågvrak om man jobbar med saker som lastar systemet rätt ordentligt samtidigt som man vill fortsätta jobba i förgrunden. Trots att jag sitter med en 5950X+RTX3090+128GB RAM+M.2 SSD (eller möjligt p.g.a. av detta, tycker problemet är mindre på system med färre kärnor och mindre RAM) kan UI lagga rejält under hög last (kompilering av kod och/eller shaders). Såg aldrig några sådana problem innan när jag jobbade med OS-utveckling, i slutet på en 3900X+GTX1030+64GB RAM+M.2 SSD fast med Ubuntu som desktop OS.
Har tyvärr inte så mycket val, jobbar för närvarande med spelutveckling och som redan nämnts: spel låser i praktiken en till Windows (har testat köra UE4 på MacOS och Linux, editorn fungerar OK:ish under MacOS så kan bli relevant när native stöd för ARM64 kommer, vilket verkar bli först med UE5, men är rätt instabil under Linux, fördelen är att man slipper lagget...).
Är numera en lättnad varje gång att få stänga av Windows datorn och sätta sig vid M1 Mac:en