Får Tradera göra såhär?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

För det är oväsentligt vad jag tror det kostar när jag ser en reklambanner. Dessutom kan jag lägga upp 100 auktioner som inte blir sålda utan att jag betalar 1 krona, så står det att det kostar mig 0 kronor om min auktion inte blir såld så stämmer det som står, dvs. inget vilseledande med det.

Det är ingen reklambanner utan den sida du möts av när du letat runt och hittat länken på förstasidan: "Sälj på Tradera". Alltså en sida du först hittar om du aktivt letar efter information om hur du säljer på Tradera. Det kan knappast likställas med en reklambanner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fast det vore tekniskt möjligt för tradera att faktiskt upplysa säljaren när denne kommit upp i sina 100 gratisauktioner.

Alltså, när du kommer upp i 100 auktioner och får erbjudande om att starta om en tidigare auktions - eller när du lägger upp en 101:e auktion - så skulle det klart och tydligt kunna stå vad osåltavgiften för efterföljande auktioner kommer att landa på.

Varför de väljer att inte göra det är däremot inte svårt att lista ut.

Visa signatur

"Du bist ja wie eine Zwiebel. Wenn Ich Sie sehen, muß Ich heulen"

Permalänk
Avstängd

@anon186252: lura folk? haha, folk som inte kan eller orka läsa? ja då ska dom inte surfa för det första, och inte sälja saker för det andra.
buhu, alla vill lura alla. Dags att folk vaknar och börar ifrågasätta innan man slår slag i saken.

Finns säkert många som tror att Wellas senaste shampo kan reparera ditt slitna hår osv. osv.

I grund och botten handlar det om sunt förnuft, något som många verkar sakna, skriver du på ett lån utan att läsa igenom avtalet/villkoren?

Blir så trött på alla som gör sig till offer för att dom är dumma och inte tänkte till före.

DU kan inte komma i efterhand och säga att det är fel när du har godkänt det, du kan ångra dig, men det är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ingen reklambanner utan den sida du möts av när du letat runt och hittat länken på förstasidan: "Sälj på Tradera". Alltså en sida du först hittar om du aktivt letar efter information om hur du säljer på Tradera. Det kan knappast likställas med en reklambanner.

Det är helt ok att ha reklam på sin egen sida oavsett om det är startsidan eller en undersida som är svår att hitta, så det kan absolut likställas med en reklambanner. Reklam är inte bara länkar från andra sidor som du måste klicka på. Grafik och text kan användas för att skapa uppmärksamhet eller påvisa ett sortiment eller utbud, dvs reklam, utan att klargöra de fullständiga villkoren. Så det är helt inom alla gränser att använda bilder/text där det står att det är gratis om det är tekniskt möjligt för en kund att få det gratis. Hade det varit omöjligt för en kund att få det gratis så är vi inne på vilseledande marknadsföring. Som jag skrev tidigare i tråden behöver företaget in trycka upp priset i ansiktet på en, så länge prisuppgifter finns tillgängliga så har det gjort vad som krävs. Sen att man måste klicka på X antal knappar för att hitta priserna är oväsentligt, det handlar då inte om vilseledande marknadsföring eller dylikt utan om dålig kundservice, så länge Tradera inte aktivt försöker dölja prisuppgifterna.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@wille93: lura folk? haha, folk som inte kan eller orka läsa? ja då ska dom inte surfa för det första, och inte sälja saker för det andra.
buhu, alla vill lura alla. Dags att folk vaknar och börar ifrågasätta innan man slår slag i saken.

Finns säkert många som tror att Wellas senaste shampo kan reparera ditt slitna hår osv. osv.

I grund och botten handlar det om sunt förnuft, något som många verkar sakna, skriver du på ett lån utan att läsa igenom avtalet/villkoren?

Blir så trött på alla som gör sig till offer för att dom är dumma och inte tänkte till före.

DU kan inte komma i efterhand och säga att det är fel när du har godkänt det, du kan ångra dig, men det är något helt annat.

Men snälla du, har du läst alla detaljer i villkoren för allt du använder, t.ex:

  • Facebook

  • Operativsystemet på din dator

  • Webbläsaren du använder

  • Tjänsterna i din mobiltelefon

  • Ditt medlemskap på SweClockers

  • Din bank

  • Paypal, Payson, Swish etc.

  • Dina försäkringar

  • Din pension

  • Övriga tjänster och programvaror som t.ex. Spotify

  • De hundratals andra avtal som du ingått...

Svaret är kort NEJ, och du vill ändå få det till att det är konsumentens fel när ett företag är otydliga i framförandet av sin tjänst. Jag gör ingen till offer, men jag kan då ärligt säga att Traderas upplägg inte är enligt god praxis om man vill framstå som ett seriöst företag. En av de viktigaste sakerna för en kund/användare är tveklöst kostnaden av produkten/tjänsten och den är Tradera inte alls tydliga med om vad som gäller.

Du pratar om sunt förnuft, men ändå använder du det inte själv om du tycker att det är okej att företag gör så som Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

@wille93: lura folk? haha, folk som inte kan eller orka läsa? ja då ska dom inte surfa för det första, och inte sälja saker för det andra.
buhu, alla vill lura alla. Dags att folk vaknar och börar ifrågasätta innan man slår slag i saken.

Finns säkert många som tror att Wellas senaste shampo kan reparera ditt slitna hår osv. osv.

I grund och botten handlar det om sunt förnuft, något som många verkar sakna, skriver du på ett lån utan att läsa igenom avtalet/villkoren?

Blir så trött på alla som gör sig till offer för att dom är dumma och inte tänkte till före.

DU kan inte komma i efterhand och säga att det är fel när du har godkänt det, du kan ångra dig, men det är något helt annat.

Jag är som sagt inte sugen på att föra vidare denna diskussion då jag alltid får denna typen utav svar.. Men men, jag klargör det du missförstått i mitt inlägg.

Jag formulerade mig tydligen luddigt på läsa biten. Det jag menade var självfallet att de inte kan förstå sådant man går i skola i år för att förstå (juridik).

Jag anser då att det är att lura de som inte klarar av att förstå sådan text, och heller inte antar att man måste oroa sig över vad för knep företagen använder sig av i det finstilta.

Absolut, finns folk som är lite speciella.. Min poäng är att det är jävligt trist att leva i ett samhälle som går ut på att utnyttja, t ex, sådana saker.

Jag skriver inte att jag klagar på att jag missat det. Jag skriver att jag tycker att det är riktigt tråkigt att det ska behövas. Även jag är medveten om dessa saker, men, t ex, de som växt upp med ett samvete tycker då inte att detta är ok.

Nej, men det är en annan sak. Får du avtalen serverade så har du inte direkt något att klaga på. Dock synd att man pular in något för att man är medveten om att folk inte läser noga, eller förstår texten, även i detta fall.

Hoppas detta klargjort min tankebana.
TLDR: Man får självklart skylla sig själv, och jag har koll. Men det är tråkigt att det är så det ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Du kommer till Tradera, vill sälja något och trycker på länken "Sälj på Tradera" och då kommer följande fönster upp:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/TraderaVils11_zpsfjv6sbo2.jpg

Uppfattar du det som att det kostar något om varan förblir osåld?

Både och, i meningen att jag inte håller med om huvudargumentet, men att det just på den sida du visar finns brister. Klicka på "Sälja" högst upp i det fältet som inte syns på bilden och du länkas till en liknande sida, med skillnaden att där läggs till en hyperlänk "läs mer". Att anmäla bristen vore därför logiskt.

Ett problem några tycks ha är att de ser en företagstjänst som en samhällstjänst. Att Tradera är ett vinstdrivande företag beroende av marknadsföring glöms bort.

Ett annat problem är att befolkningen förblir märkligt okritisk och lämnar ut onödig information kors och tvärt. Det finns en nonchalans som ofta biter tillbaka med oanad kraft. Saker och ting ska inte vara jobbiga: det ska gå snabbt och man ska på något märkligt sätt ha all information utan att behöva läsa noggrant. Nu påstår jag inte att TS är nonchalant, för livet är fullt av misstag som vi förhoppningsvis lär oss något av.

Sverige är skuldtyngt, vilket delvis beror på samma beteende. "Wow 0% i ränta, det låter ju kanon" osv. och vips är det ingen som har koll på att det i slutändan i själva verket innebar 20% efter den första månaden. Naturligtvis blir det inte lättare av att kreditgivare är orimligt "generösa". Tradera ligger dock inte i denna kategori.

Sedan är det ju också som några redan påpekat ett problematiskt område då försäljning i kvantiteter som överskrider nämnda 100 aktioner i många fall ska klassas som näringsverksamhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Sverige är skuldtyngt, vilket delvis beror på samma beteende. "Wow 0% i ränta, det låter ju kanon" osv. och vips är det ingen som har koll på att det i slutändan i själva verket innebar 20% efter den första månaden. Naturligtvis blir det inte lättare av att kreditgivare är orimligt "generösa". Tradera ligger dock inte i denna kategori.

Blir intressant att se hur det går för svensken när de blir tvungna att öka kostnaden för bostadslånen..

Det ända jag har att anmärka om ditt inlägg är väl att folk inte heller värkar tycka om att kritisera det vissa företag, och andra instanser, tar sig rätt till. Man bara accepterar att så är läget. Det faller, i alla fall enligt mig, i samma kategori, dvs märkligt okritiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du kommer till Tradera, vill sälja något och trycker på länken "Sälj på Tradera" och då kommer följande fönster upp:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/TraderaVils11_zpsfjv6sbo2.jpg

Uppfattar du det som att det kostar något om varan förblir osåld?

Skrivet av Tommy:

Informationen är inte lätt att hitta om det kräver fyra klick... speciellt inte när det första man möts av när man klickar in på kundservice och "Sälja på Tradera" är "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." och bilden:
http://infotraderacom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2014/12/icon-prislapp3.png

Det står att gratis på osålda varor gäller upp till 100 annonser på samma sida som flera säger att det bara står gratis överallt, dolt? Nej inte direkt.

Jag fick det till ett klick (två om jag vill läsa priset också) :

http://info.tradera.com/salj/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.

En annan cool grej man kan göra om man vill spara pengar är att gå in i butiker, plocka på sig de varor man vill ha under kläderna och sedan gå ut utan att betala. Man kan även be en kompis gå och göra det åt en. Vet inte om det fungerar men man kan ju prova.

Jag har även upptäckt att man ibland kan hitta pengar i andras plånböcker. Tar man ut dessa pengar och lägger dem i sin egen så blir det som att man har tjänat en massa pengar utan att behöva jobba. Bara ett litet extratips.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är även objektivt en bra sak att lusläsa Sveriges lagbok i sin helhet, och alla andra avtal och villkor som man ingår i vardagen, men det har ingen tid till om man har ett normalt liv. Du och jag har mycket olika uppfattning om vad som är "klart och tydligt", finstilt text som kanske inte ens är läsbar på en surfplatta skulle jag inte kalla för "klart och tydligt", inte heller det faktum att en länk till mer information saknas bidrar till tydlighet.

Fast nu har du ju själv i första inlägget klart och tydligt visat hur klart och tydligt de påpekar att avgift kan tillkomma om du lägger upp mer än 100 artiklar, något du rimligtvis borde reagera på när ni slänger upp hundratals med annonser med saker som inte blir sålda (en bedrift i sig).

Informationen är inte lätt att hitta om det kräver fyra klick... Fast nu är vi tillbaka till det här med allt på ett silverfat. Allting KAN INTE vara tillgängligt på alla sidor för då har man i slutändan bara en enda stor sida med all information, och det gör det ännu svårare att hitta. Information om att det kan kosta är tydlig, vägen till informationen är logisk och klar. Du har bara din egen lathet att skylla påa tt du inte orkat kolla.speciellt inte när det första man möts av när man klickar in på kundservice och "Sälja på Tradera" är "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." och bilden:
http://infotraderacom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2014/12/icon-prislapp3.png

Ger det här dig uppfattningen att annonsering kommer att kosta?Nej, men "Om du lägger upp fler än 100 artiklar/månad kan en osåltavgift tillkomma" ger mig starka signaler om att annonseringen kan kosta om man slänger upp kopiösa mängder annonser med saker man inte får sålt. Antagligen inte, och därför ges inte heller något incitament att klicka in på "Läs mer"Mer lögner, när du lägger upp annonsen får du ju uppenbarligen incitament. eftersom man kan antas utgå ifrån att "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." är sammanfattningen av villkoren - men det är det tydligen inte i det här falletHelt rätt, det är sammanfattningen av villkoren, med betoning på sammanfattning. Sedan finns det så klart undantag, t.ex. när folk slänger upp horder av annonser med saker, uppenbarligen skräp, som de inte får sålt.. Hade jag inte påpekat exakt hur man hittar informationen så hade inte ens hälften av de som uttrycker att det är så "lätt att hitta" informationen gjort detVa? Det var jag och flera andra som påpekade för DIG hur man hittar den. Och att gå via kundtänst och klicka sig vidare till regler för annonsering kan du väl bar a itne seriöst försöka argumentera är en krånglig väg?, det är klart att det går att hitta den om man specifikt går in och söker efter den när man har stött på ett problemInte bara när man stöter på ett problem, när man klart och tydligt får information om att annonsering kan komma att kosta så är det rimligt att man kollar upp det istället för att slänga upp några hundra annonser till., men som en vanlig användare i allmänhet så är det väldigt lätt att missa den här informationen eftersom den är undangömdÅterigen detta snack om undangömd information. Det börjar bli skrattretande när du själv tydligt och klart i ditt allra första inlägg lade upp en bild där det tydligt framgår att en avgift kan tillkomma men att det är andras fel att du är för lat för att ta reda på vad det är för avgift.. Eller är det bara ett sammanträffande att Tradera har stängt ner sitt supportforum som MultiMan nämnde? Knappast... de vet vad de håller på med, men samtidigt skiter de i det eftersom de kan tjäna snabba pengar eller nåt.Ja men självklart har en av sveriges största sidor för handel mellan privatpersoner en hemlig agenda som går ut på att dra ihop lite snabba cash och stänga ner. Du ska inte börja sälja foliehattar istället?

Hur ofta googlar du som användare fram specifika saker ur användarvillkor från tjänster när du använder dom? Som ovan nämnt så - ja - det går att hitta informationen om man vet vad man letar efter, men läs stycket ovan så får du samma svar som HugSeal.Långt ifrån alltid. Men antalet användare som kollar upp vilka avgifter det rör sig om när de tydligt får reda på att det kan tillkomma avgifter är gissningsvis (och förhoppningsvis, du är ju trots allt något av ett unikum) en stor majoritet.

Skrivet av Igelkott:

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.Haha, på tal om att sätta sig på höga hästar... Att folk ställer sig på företagens sida beror snarare på att det extremt ofta kommer nya drösar med gnälliga användare som inte har minsta jota till tanke på att ta lite eget ansvar kring något. Du nämner ordet barnen och det är precis så det känns att tala dem till rätta. dessa barn som kommer och gnäller är så ansvarskänslobefriade att de inte ens kan inse att de har någon form av ansvar kring avtal de godkänner.

Ja ibland får man verkligen ta några djupa andetag...Det får man verkligen. När den lilla skaran folk som håller ihop trots att alla talar om att det de tycker är orimligt.

Vad trevligt för dig att du har hittat en hobby i att bygga halmgubbar. Jag har inte sagt något i stil med det du svamlar om.

Jag är på linjen att vissa i tråden är så sjukt blinda för att tradera faktiskt undanhåller informationen om priserna. Självklart är det lätt att hitta när jag och flera andra pekat ut hur man gör det på sidan*Men vänta nu, nu talar du ju om att du allt visst gått och hittat informationen. Och då faller ju hela din argumentationstråd om att du inte hade någon aaaaning om att det kostade (vilket är ett ickeargument) och om att tradera går och gömmer sina hemliga kostnader i små labyrinter., men som användare i allmänhet är det inget man blir upplyst om annat än i en lång lunta med användarvillkor när man blev medlem, vilket både jag och sambon blev för flera år sen. Om du tycker att det är ett ärligt och okej upplägg för en tjänst så visst, du får tycka det, men du skulle nog också bli rätt chockad om t.ex. din teleoperatör hävdar "Gratis SMS hela månaden!" och sen får du en faktura på 1000kr när det visar sig att det finns en klausul någonstans på sidan som säger "Efter 100 SMS kostar det 10kr/sms.".Det hade jag helt klart blivit. Men den liknelsen har ju ingenting med din situation att göra. Snarare är jämförelsen att du får ett sms som säger "Gratis SMS hela månaden, efter 500 sms kan en extraavgift per skickat sms tillkomma". Och hade jag fått ett sådant meddelande så visst hade jag tagit de två klicken det krävts från deras startsida att inse att saker kostar.

Kliv av din höga häst och klicka runt sidan utan det granskande ögat som du nu tagit på dig, och inse hur Tradera har jobbat för att dölja kostnaderna vi pratar om. De har nästan på varje sida skyltning om gratis annonsering vilket är ett knep för att inte ge något incitament att klicka vidare, då man blir ledd att tro att gratis annonsering är det som gäller så länge man inte säljer något - "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld.".Slutade på ridskolan när jag var tolv. Och varför skulle jag klicka runt på sidan utan ett granskande öga? Så fort man får information om att avgifter kan tillkomma efter hundra annonser är det väl självklart att man tar på sig det där ögat och galloperar runt sidan på sona hästar för att hitta hur stora dessa avgifter är? Något som inte kräver särskilt avancerad navigering utan tar under en halv minut att klicka sig fram till.

Jag vet inte, men vad är det som säger att omstarter räknas till kvoten?Ren sund logik att du lägger upp din annons igen? Finns inget som tyder på det när man kryssar i den rutan, men som tidigare nämnt så står det i de långvindigaMen snälla. "Osåltavgiften debiteras om du avslutar fler än 100 auktioner under en och samma kalendermånad (sålda och ej sålda inkluderat). " kan du väl knappast kalla för långvindliga. användarvillkoren. Är det helt omöjligt att tänka sig att man räknar 100 unika annonser och att eftersom varje omstart är gratis så ska de inte räknas som nya annonserSå eftersom det är en ny annons och lika gratis som vanliga annonser där det tillkommer en osåltavgift så skall det itne göras det? Häpnadsväckande logik.? Även om man tycker att en omstart räknas som en ny annons så får man ingen indikation på när man närmar sig eller överstiger kvoten, och när tjänsten kommer att börja kosta pengar, det är det som är det stora problemet.Nej men tänka sig att man ska förväntas behöva hålla koll på saker och ting själv! Visst är det ett fascinerande koncept det här med personligt ansvar.

Blocket är väldigt tydliga med vad deras annonser kostar, finns väl inga tvivel där när det står rakt upp och ner när man får välja att betala med kort eller telefon, dyrt eller inte. Om du hävdar att du "anpassat dig" är du ju bara otroligt blåögd, för du har garanterat inte koll på allt som du godkänt i de avtal som du ingått.Men uppenbarligen koll på det som är väsentligt för denne, exempelvis avgifter. Bara för att du inte gått på en nit än innebär det inte att du har stenkoll, för det finns nog ingen som kan ha det med tanke på hur mycket avtal som skrivs på hit och dit idag, och avtalen är ju i regel till för att skydda företagen, inte för att belägga deras kunder med dolda avgifter.Vem har sagt något om att ha stenkoll på saker? Diskussionen handlar om att du inte har vett och ork nog att leta dig fram 3-4 klick när du uttryckligen får reda på att saker och ting kan kosta dig om du inte får varorna sålda. Detta anser du är Traderas fel, du pratade om halmgubbar tidigare så hur vore det om du avhöll dig från att bygga egna?

MultiMan du slog huvudet på spiken.

Mina kommentarer fetade

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186252:

Blir intressant att se hur det går för svensken när de blir tvungna att öka kostnaden för bostadslånen..

Det ända jag har att anmärka om ditt inlägg är väl att folk inte heller värkar tycka om att kritisera det vissa företag, och andra instanser, tar sig rätt till. Man bara accepterar att så är läget. Det faller, i alla fall enligt mig, i samma kategori, dvs märkligt okritiska.

Troligen är det så. Själv är jag känd för att vara en pain-in-you-know när det kommer till kontakt med både företag och andra organisationer. Jag har drivit flera ärenden och fått rätt, inte alltid så mycket för min egen skull, utan för de som kommer efter.

Skillnaden för mig är här att det handlar om en frivillig tjänst, där personer kan utnyttja en tjänst för att tjäna pengar de annars inte kunnat tjäna (begagnatmarknaden kan också drivas utifrån miljöhänsyn). Personen får alltså tillgång till en potentiell marknad denne inte kunnat skaffa sig på egen hand. Därför ser jag mindre skäl att beklaga sig om man inte tagit sig tiden att verkligen läsa igenom avtal och regler.

Det finns exempel där du förlorar större summor pengar på slarv som ingen kompenserar dig för. Min fru råkade under en studieperiod ut för att en kommun strulade med utbetalningen av lön, varmed den hamnade på fel kalenderår. CSN krävde tillbaka en summa motsvarande den lönen för hon därför överskridit gränsen för inkomst. I de här fallen är du helt chanslös. Traderas regler ligger ju inte riktigt på den nivån och om man blir på det sättet inte ett "offer" för någon annans slarv eller lurendrejeri (risken på Tradera och liknande aktionssajter är att bli lurad av en köpare/säljare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Håller med här, driver ett företag själv och håller på med en webbtjänst inom kommunikation, och i mina avtal så sammanfattar jag sektionerna för jag vet att kunder ofta inte läser avtalen på 5 A4 byråkratisk svenska så jag vill ändå informera dem kring vad som gäller. Det är synd att företag ska luras så här men det är ju deras inkomstkälla och tar inte hänsyn till enskilda personer som skadas av detta.

Det verkar vara rätt så hög efterfrågan på seriös konkurrens till Tradera, så då har jag en fråga till alla här i tråden. Det är nämligen så att jag och en kompis ska utveckla ett företag och då skapa en produkt som ett projekt i gymnasiet, och eftersom jag är väldigt duktig inom programmering så tänkte vi oss någon sorts webbtjänst. Skulle det finnas intresse för en ny auktionssida med rimligare villkor och bättre design som kan konkurrera med Tradera?

Konkurrens behövs verkligen!
Problemet är att få folk att använda en ny sida, fanns en konkurrent ett tag som var gratis o reklamfinansierad tror jag men fick lägga ner då inte tillräckligt många använde sidan.

Får man inte tillräckligt många att använda den så får folk mindre betalt för sina auktioner o sen slutar folk använda den. Krävs massor med marknadsföring lr tur med buzz.

Som t.ex. citiboard som är gratis blocket. Där kan man ha en annons ute i en månad o inget händer, ut med den på blocket o den är såld efter en vecka. Tråkigt när det finns gratisalternativ men folk vet inte om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Men snälla du, har du läst alla detaljer i villkoren för allt du använder, t.ex:

  • Facebook

  • Operativsystemet på din dator

  • Webbläsaren du använder

  • Tjänsterna i din mobiltelefon

  • Ditt medlemskap på SweClockers

  • Din bank

  • Paypal, Payson, Swish etc.

  • Dina försäkringar

  • Din pension

  • Övriga tjänster och programvaror som t.ex. Spotify

  • De hundratals andra avtal som du ingått...

Svaret är kort NEJ, och du vill ändå få det till att det är konsumentens fel när ett företag är otydliga i framförandet av sin tjänst. Jag gör ingen till offer, men jag kan då ärligt säga att Traderas upplägg inte är enligt god praxis om man vill framstå som ett seriöst företag. En av de viktigaste sakerna för en kund/användare är tveklöst kostnaden av produkten/tjänsten och den är Tradera inte alls tydliga med om vad som gäller.

Du pratar om sunt förnuft, men ändå använder du det inte själv om du tycker att det är okej att företag gör så som Tradera.

Beklagar din sambos situation, verkligen surt att det blivit så.

Rörande om man läser avtal man skriver på, jag personligen skumläser det mesta, ibland mera noggrant (om viktigt avtal) och i andra fall inte alls.

Däremot skull jag inte beklaga mej på ett forum ifall det blev fel pga att jag inte läst igenom ett avtal jag godkänt. Shit happens och man lär sig så länge man lever är min filosofi.

Hoppas du kan få till stånd en ändring, det skulle absolut inte vara fel om de blev mer transparenta med denna prissättning.

Lycka Till!

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Ditt inlägg är ociterbart, därför sammanfattar jag med några korta punkter.

  • Att skriva en liten notis om eventuella kostnader i finstilt är INTE TYDLIGT.

  • Jag har inte hävdat att all information ska vara tillgänglig överallt, däremot där det är relevant. Exempelvis så som ICA har varupriset på hyllkanten och inte i en tjock bok i ena hörnet av affären. Fattar du skillnaden?

  • Dina kommentarer om "skräp" och "kopiösa mängder annonser" dumförklarar dig rätt mycket när du inte verkar inse att det räcker med 20st varor x 5st automatiska omstart på en månad = 100 annonser enligt Tradera.

  • "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." är INTE en sammanfattning av villkoren när det saknas ytterst relevanta kriterier. Det är som att säga att "Ny Volvo V70 kostar 1000kr" men man nämner inte "per månad i 10 år.".

  • Jag kan inte se hur du inte inser att Tradera sätter upp stora skyltar med "GRATIS ANNONSERING" när man klickar in på kundservice i syfte att stoppa incitamentet för användaren att klicka vidare och läsa mer. Detta är sjukt uppenbart och inte "foliehatt" som du svamlar om. Tradera vet att de kör med fulspel, de har ju haft ett helt forum där folk har kritiserat detta upplägg, men inte ändrat sidan. Varför du bestämt dig för att Tradera gör helt rätt även om min sambo erkänt gjort en miss är helt obegripligt.

  • Fortsätt gärna med dina Ad Hominem-kommentarer om att jag är ett unikum, foliehatt osv. det visar bara på din oförmåga att diskutera sakligt och sänker din trovärdighet. Det är ju onekligen rätt många som håller med mig i frågan, så redan där faller ditt skitsnack platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@HugSeal: Ditt inlägg är ociterbart, därför sammanfattar jag med några korta punkter.

  • Att skriva en liten notis om eventuella kostnader i finstilt är INTE TYDLIGT.

  • Jag har inte hävdat att all information ska vara tillgänglig överallt, däremot där det är relevant. Exempelvis så som ICA har varupriset på hyllkanten och inte i en tjock bok i ena hörnet av affären. Fattar du skillnaden?

  • Dina kommentarer om "skräp" och "kopiösa mängder annonser" dumförklarar dig rätt mycket när du inte verkar inse att det räcker med 20st varor x 5st automatiska omstart på en månad = 100 annonser enligt Tradera.

  • "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." är INTE en sammanfattning av villkoren när det saknas ytterst relevanta kriterier. Det är som att säga att "Ny Volvo V70 kostar 1000kr" men man nämner inte "per månad i 10 år.".

  • Jag kan inte se hur du inte inser att Tradera sätter upp stora skyltar med "GRATIS ANNONSERING" när man klickar in på kundservice i syfte att stoppa incitamentet för användaren att klicka vidare och läsa mer. Detta är sjukt uppenbart och inte "foliehatt" som du svamlar om. Tradera vet att de kör med fulspel, de har ju haft ett helt forum där folk har kritiserat detta upplägg, men inte ändrat sidan. Varför du bestämt dig för att Tradera gör helt rätt även om min sambo erkänt gjort en miss är helt obegripligt.

  • Fortsätt gärna med dina Ad Hominem-kommentarer om att jag är ett unikum, foliehatt osv. det visar bara på din oförmåga att diskutera sakligt och sänker din trovärdighet. Det är ju onekligen rätt många som håller med mig i frågan, så redan där faller ditt skitsnack platt.

- Att påpeka att extra kostnader kan tillkomma är inte ett tydligt sätt att tala om att extra kostnader kan tillkomma?

- Och informationen finns under att sälja varor i deras kundtjänstavdelning, där är den så relevant det går.

- Vem har sagt något om hundra annonser? Både du och jag pratar om åtminstone 200 annonser då detta är vad du själv talat om. Det är alltså 40 varor som har fem annonser vardera där de inte har sålts. Jo, jag tycker det är kopiösa mängder annonser innan man inser att folk kanske inte är intresserade av att köpa prylarna.

- Återigen en liknelse som inte har något med verkligheten att göra. Snarare är det som att skriva att en ny volvo bara har en uppläggningsavgift på 1000kr. Du missade bitar av villkoren också. "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld. Vid fler än 100 annonser kan extra avgifter tillkomma" är en mer sanningsnära beskrivning.

- Men det är ju helt irrelevant för diskussionen? Du visste ju uppenbarligen om att det kunde tillkomma kostnader när du lade upp en massa annonser men struntade i att kolla upp vad det faktiskt skulle kosta.

- Fast att tro att tradera gömmer undan saker för att tjäna lite "snabba pengar" är foliehattigt. Foliehattigt som i att leta konspirationsteorier där inga finns att finna. Hänger inte med på resten av kommentaren? Varför jag tycker att tradera gjort rätt när din sambo gjort en miss? Det jag har argumenterat för är att ni har klantat er och att ni istället för att försöka slänga över ansvaret på allt annant utom er så kanske ni skulle ta hand om det ansvaret själva. Nu säger du ju helt plötsligt själv att din sambo erkänt gjort en miss, så hur ska du ha det?

- Att börja prata om ad hominem i samma stycke som du snackar om skitsnack och stycket efter dina kommentarer om svamlande är ju fantastiskt roligt.

Hade Tradera kunnat vara ännu tydligare? Ja det hade de kunnat. Är de tydliga nog för att någon som har intresse av att ta reda på vad avgifter de är tydliga med kan tillkomma innebär ska kunna göra det? Helt klart.

Jag har inte problem med att ni har gjort ett misstag och jag har gjort nog med sådana misstag själv för at tha några hästar att sitta på.

Det jag har problem med är att er spontana reaktion är att hoppa igång på forum och gnälla över tradera istället för att inse att ni har ett eget ansvar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Fast Hugseal, du kunde ju vara lite mjukare i dina svar, tycker du inte att folk ska posta på forum i såna här fall där det är ganska tydligt att företaget formulerat det ganska vilseledande?

Om folk inte "gnäller" på forum så går andra i samma fälla och företagen tar sig ännu större friheter, är det dit du vill komma?

Borde vi inte vara tacksamma för att sånt här kommer upp, speciellt i en avdelning som behandlar "konsumenträtt"?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Fast Hugseal, du kunde ju vara lite mjukare i dina svar, tycker du inte att folk ska posta på forum i såna här fall där det är ganska tydligt att företaget formulerat det ganska vilseledande?

Om folk inte "gnäller" på forum så går andra i samma fälla och företagen tar sig ännu större friheter, är det dit du vill komma?

Borde vi inte vara tacksamma för att sånt här kommer upp, speciellt i en avdelning som behandlar "konsumenträtt"?

Ja, jag hade kunnnat vara lite mjukare i svaren. Men när Cinder i sitt första inlägg börjar prata om bedrägeri och att tradera avsiktligt gömmer undan information när hen i samma inläggs första bild visar att hen förstått att det tillkommer en extrakostnad så tycker jag det är viktigare att tala om för denna att den är ute och cyklar än att lägga krut på att vara trevlig. Nu har ju uppenbarligen inte helt raka svar heller fungerat men det visste jag inte då.

Cinder pratar om att de kommer få fakturor uppemot 4000 kr från tradera. Det är alltså som minst 500 osålda annonser. Tycker inte du att man som säljare bör ha rejält bra koll på villkoren om man ska sälja sådana mängder och tror du inte också att de flesta faktiskt hade funderat över vad den där texten om extra avgifter vid över 100 osålda annonser faktiskt innebär innan man ens började närma sig 100, för att inte tala om 500 annonser.

Sedan är vi ju uppenbarligen inte sams om att företaget formulerat det ganska vilseledande, jag har ju under hela diskussionen argumenterat för något helt annat så det är ingen faktiskt sanning.

Du har en halmgubbe i mitten som inte har med något jag skrivit att göra. Att folk skriver och gnäller för att de inte orkar läsa villkor som är extremt enkla att hitta betyder inte att jag tycker att alla företag ska bete sig som skit. Folk skall säga ifrån och ta sig ton när de blir dåligt behandlade av företag. Men i detta fallet så är det inte det som har hänt.

Tacksamma för att en person sett att det kostar pengar efter 100 osålda annonser men som struntat i det och sedan blir chockad när den får en faktura? Nej, jag tycker inte vi skall vara tacksamma för folk som gör trådar som tar fokus från tillfällen då företag faktiskt beter sig som svin på riktigt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Dom får göra vad dom vill!

Visa signatur

akademie

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Troligen är det så. Själv är jag känd för att vara en pain-in-you-know när det kommer till kontakt med både företag och andra organisationer. Jag har drivit flera ärenden och fått rätt, inte alltid så mycket för min egen skull, utan för de som kommer efter.

Skillnaden för mig är här att det handlar om en frivillig tjänst, där personer kan utnyttja en tjänst för att tjäna pengar de annars inte kunnat tjäna (begagnatmarknaden kan också drivas utifrån miljöhänsyn). Personen får alltså tillgång till en potentiell marknad denne inte kunnat skaffa sig på egen hand. Därför ser jag mindre skäl att beklaga sig om man inte tagit sig tiden att verkligen läsa igenom avtal och regler.

Det finns exempel där du förlorar större summor pengar på slarv som ingen kompenserar dig för. Min fru råkade under en studieperiod ut för att en kommun strulade med utbetalningen av lön, varmed den hamnade på fel kalenderår. CSN krävde tillbaka en summa motsvarande den lönen för hon därför överskridit gränsen för inkomst. I de här fallen är du helt chanslös. Traderas regler ligger ju inte riktigt på den nivån och om man blir på det sättet inte ett "offer" för någon annans slarv eller lurendrejeri (risken på Tradera och liknande aktionssajter är att bli lurad av en köpare/säljare).

Skönt att det är lite folk som tar sig an sådant. Själv anser jag mig inte besitta tillräckliga kunskaper för det, annars hade jag nog gärna vart med på tåget.

Visst, absolut. Jag menade rent generellt, liksom jag antog att du gjorde.
Att Tradera bör vara lite tydligare håller jag förvisso med om, men en sketen stjärna hade vart nog, dvs för att låta personen veta att det finns mer till storyn än "gratis", istället för att man ska behöva scrolla ner och aktivt leta efter deras hake, trots att någon antydan om att sådan skulle finnas inte framkommer, förrns man har scrollat ned, eller läst under "Lägg upp annons"-knappen. Edit: eller när man skapade kontot, möjligen.

Ironi på hög nivå där i stycke nr3.. Kanske bara är jag som tycker det, men att inte 2 skattefinansierade kan samarbeta och ordna upp sådant.. Att det är dem man betalar varje gång man får lön och konsumerar.. Rätt sjukt att det ska vara privatpersoner som tar smällen, men samtidigt logisk, det är ju lite som att de är våra anställda, eller det är ju så det är menat i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

extremt enkla att hitta

Men i detta fallet så är det inte det som har hänt.

Nja, det kan ju diskuteras, eftersom Tradera har bilder på prislappar med 0:- och texter som att det är gratis och bara kostar när något blir sålt. Detta är bevisat i tråden tillräckligt nu.

Så jo, det är precis vad som hänt.

Mitt ex råkade ut för samma sak, hon fick faktura på 3000:- på saker hon tjänat 1500:- på. Vilket gjorde att hon hamnade på minus och fick låna pengar av mig till hyran. Det handlar inte om nån fifflare som vill lura skatteverket på pengar här utan om en sjuk person som försökte få ihop extra för att köpa kläder och mat till sina (våra) barn. Hon gjorde precis som trådskaparen beskriver. Gick in och trycker fram information om att sälja och ser då det som redan beskrivits i tråden.

Jag tycker det är tillräckligt "svinigt" av Tradera att vilseleda som de gör med sina bilder och texter, även om informationen finns på andra sidor som visserligen kan anses lätta att hitta till, men kedjan som folk följer när de klickar på säljknappen leder inte till önskat resultat på långa vägar och väldigt många har och flera kommer bli lurade av detta, varför det känns väldigt bra att ha den här tråden uppe i konsumenträtt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det är inte bara tyckande. Det är ju, som det här fallet tydligt visar, faktiskt rent objektivt en bra sak att läsa igenom saker man godkänner.

Och nej, jag har inte läst igenom alla licensavtal jag godkänt. Men då är jag också klarsynt nog att räkna ut att jag faktiskt inte har stenkoll på avtalet.

Om det nu tydligt och klart står att det kan tillkomma avgifter efter 100 annonser så skulle jag ju som privatperson börja fundera över dessa avgifter innan jag prånglar ut hundratals annonser.

På vilket sätt är informationen inte lätt att hitta? fyra klick från deras startsida och du är framme. Och det är inte direkt några konstiga tankesprång man behöver göra för att navigera sig fram i någon labyrint. Det är så enkelt som kundservice->sälja på tradera->läs mer->frågor om avgifter. Går itne att vara mycket tydligare än så tycker jag.

Jag måste säga att jag tycker att det är helt rimligt att efter 100 annonser faktiskt betala något extra. 100 annonser i månaden sålt eller inte är ju på gränsen till verksamhet. Jag satte själv in min första annons 3 veckor sedan och det var klart och tydligt, jag var väldigt noga med att kolla när jag ska betala något till tradera. Vid en försäljning och när jag har skapat mer än 100 annonser, osålda fram till 100 annonser kostar inget. Jag var heller inte och tittade på det stora avtalet.

Så TS flickvän om jag inte missförstod har alltså satt in långt över 100 annonser och gång på gång missat följande:

Citat:

Osåltavgiften debiteras om du avslutar fler än 100 auktioner under en och samma kalendermånad (sålda och ej sålda inkluderat). Har du avslutat fler än 100 auktioner under en kalendermånad kommer en osåltavgift debiteras för varje osåld annons från och med annons 101.

Hur som helst se detta som en lärdom. Hade jag nu varit som er tvungen att spotta ut många annonser och även vill ha en så billig tjänst som möjligt hade jag hållt mig till 95-100 annonser i månaden max.

Skrivet av Motherofgod:

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.

Om det fortsätter någon längre tid så kommer användaren helt klart att bli avstängd, dom har verktyg för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nja, det kan ju diskuteras, eftersom Tradera har bilder på prislappar med 0:- och texter som att det är gratis och bara kostar när något blir sålt. Detta är bevisat i tråden tillräckligt nu.

Så jo, det är precis vad som hänt.

Jag tycker det är tillräckligt "svinigt" av Tradera att vilseleda som de gör med sina bilder och texter, även om informationen finns på andra sidor som visserligen kan anses lätta att hitta till, men kedjan som folk följer när de klickar på säljknappen leder inte till önskat resultat på långa vägar och väldigt många har och flera kommer bli lurade av detta, varför det känns väldigt bra att ha den här tråden uppe i konsumenträtt.

Jag hänger inte med, du skriver att det kan diskuteras och direkt efter skriver du att det är bevisat tillräckligt i tråden? Men om det nu kan diskuteras, diskutera det. På vilket sätt är informationen svår att hitta? Att de har prislappar på 0:- etc. som stämmer i de allra flesta fall, med en brasklapp om att det inte stämmer för alla fall när man lägger upp annonser, gör väl inte informationen svårare att hitta?

Vid andra stycket så hänger jag med ännu mindre. Nu skriver du ju att informationen kan anses lätt att hitta till.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Problemet är att din sambo godkänner Traderas villkor (där prislistan finns med och behandlar osålda objekt) när hon utnyttjar tjänsten och är bunden till avtalet oavsett om hon läst det eller inte.

Frågan blir då hur synligt ett företag måste göra eventuella villkor som användaren godkänner varje gång de använder tjänsten kontra användarens ansvar att kolla upp villkoren de godkänner och de avgifter som detta kan medföra.

Personligen tycker jag att eftersom det står med varje gång användaren skapar en annons att extra avgifter kan tillkomma så är detta tydligt nog för mig, särskilt när det handlar om en användare med 200 samtidiga annonser. Dock kan det mycket väl vara så att din kommunala konsumentvägledare inte tycker det så kontakta dem.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag hänger inte med, du skriver att det kan diskuteras och direkt efter skriver du att det är bevisat tillräckligt i tråden? Men om det nu kan diskuteras, diskutera det. På vilket sätt är informationen svår att hitta? Att de har prislappar på 0:- etc. som stämmer i de allra flesta fall, med en brasklapp om att det inte stämmer för alla fall när man lägger upp annonser, gör väl inte informationen svårare att hitta?

Vid andra stycket så hänger jag med ännu mindre. Nu skriver du ju att informationen kan anses lätt att hitta till.

Du hänger visst med, nu vill du bara bara bråka om detaljer ***bort/mod***

§1 /moderator
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Du hänger visst med, nu vill du bara bara bråka om detaljer.

Nej, jag hänger på riktigt inte med vad du menar när du ägnar inlägget åt att säga emot dig själv. Det är svårt att förstå vad du menar då så du får väldigt gärna förtydliga det.

Eller så kan du faktiskt svara på inlägget istället för att hitta på saker.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja visst, det är lätt att tycka det, men har du noggrannt läst igenom alla avtal du ingått, eller utgår man på något sätt ändå från att de flesta företag spelar med schysta kort och inte försöker mygla, speciellt lite större företag som Tradera och liknande? Det lär ju finnas en anledning till att Tradera förlorar massor med användare, även om de rent tekniskt har rätt på pappret i det de gör.

Jag var som du... antog att företagen spelar schyst.

Det krävs en gång att man blir blåst, sen lär man sig att läsa igenom iaf de viktigaste delarna. Segt, jag vet, men vi lever i en väldigt egoistisk värld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Hur ofta googlar du som användare fram specifika saker ur användarvillkor från tjänster när du använder dom? Som ovan nämnt så - ja - det går att hitta informationen om man vet vad man letar efter, men läs stycket ovan så får du samma svar som HugSeal.

Typ nästan aldrig... eftersom villkoren finns att läsa på respektive företags sida. Gjorde det nu endast för o visa hur "svårt" det är att hitta informationen.

Dock skriver jag ALDRIG under ett avtal INNAN jag läst igenom det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

@Tommy: då är ju Telia lika stora bovar som Tradera, för finns ju folk som inte förstår varför senaste räkningen blev så dyr bara för att "jag" har surfat lite över gränsen. Finns skrivet klart och tydligt vad det kostar och inte kostar, så tyvärr så är alla bovar enligt dig och det tycker inte jag.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker det här är tydligt. Men visst... de skulle kunna lägga in hela prislistan där. Tror dock inte många skulle se den ändå. xD

http://i.imgur.com/JXuorjA.jpg

Alltså jag hade nöjt mig med en länk till prislistan, för då vet man åtminstone vad som gäller utan att behöva leta runt en massa

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com