Får Tradera göra såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är fortfarande, efter 5 sidor i tråden, varken jag eller min sambo som var medveten om avgifterna innan problemet uppdagades och jag skapade tråden för att diskutera dom. Så nej, du har återigen fel i dina uttalanden. Att du kommer och hävdar att min eller min sambos kännedom om avgifterna är allmänt kända fakta är bara rent absurt, nu är du plötsligt även tankeläsare?

@wille93 har uppfattat rätt, du HugSeal förvränger dock verkligheten till din egna världsbild vid varje tillfälle som ges.

Men isåfall har jag en ärlig fråga till dig. Läste din sambo överhuvudtaget igenom rutan där kostnaderna för om annonsen inte sålde var nämnda?

Jag förstår verkligen inte hur man kan argumentera för att något som står skrivet på sidan när man lägger upp en annons kan missas och du har fortfarande inte förklarat hur ni har lyckats missa det.

Sedan kan ju argumenteras för att det ju faktiskt är irrelevant. Det som är relevant är att extrakostnader kan tillkomma efter hundra annonser tydligt står skrivet på en sida man behöver gå genom när man lägger upp en annons och att man som en självständig myndig människa har lite ansvar för att faktiskt läsa information man får till sig.

EDIT: Nah, strunt samma. Du är inte intresserad av något annat än folk som klappar dig lite på ryggen och tycker synd om dig. Sympati verkar vara viktigare än hur verkligheten faktiskt fungerar. Lycka du till med din lilla batalj med konsumentverket mot tradera. Inte för att tur kommer hjälpa men du kan ju försöka.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@Tommy
"Nu har min sambo över 200 annonser igång som eventuellt blir osålda"
Är det 200 enskilda annonser? (Orkar inte läsa igenom allt ni skrivit pga dålig stämning i vissa inlägg.)
Vad jag ser står de innan man accepterar annonsen? "Osåltavgiften beräknas på auktioner som avslutats".

Sen om man inte orkar läsa igenom villkoren får man stå sitt kast... Tyvärr.

MEN! Sen står det ju även "Betala bara när varan blir såld" och att de lägger till "osåltavgift kan tillkomma."

Lite dubbla budskap.

MIN ÅSIKT (av det jag läst dock inte allt som sagt) är att det är både rätt och fel av tradera, dels då informationen finns där om man läser igenom villkoren, vilket man är skyldig innan köp av tjänst.
Sen fel av dem då det inte framgår hur mycket den avgiften är och baseras på och sättet att göra det på.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så om du gick med på att frisäga dig allt du ägde när du registrerade dig på sweclockers forum så vore det ditt fel.

Det vore mitt fel att jag täcknade avtalet utan att läsa igenom villkoren, ja? Visst hade min åsikt om sidan sjunkigt, och jag förstår att TS inte känner att Tradera är så poppis just nu, men jag hade endast konstaterat att det var korkat av mig att inte läsa igenom villkoren, suckat, och bitit i det sura äpplet.

Citat:

Kan man inte diskutera konsumenträtt (återigen: notera att forumdelen inte heter företagsrätt) så kan man hålla sig därifrån.

Är det inte konsumenträtt vi diskuterat om? Trådskaparen ställde frågan om detta var rättvist och mitt svar är ja, absolut, det tycker jag. Snällt? Kanske inte, men det behöver dom inte vara heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Men isåfall har jag en ärlig fråga till dig. Läste din sambo överhuvudtaget igenom rutan där kostnaderna för om annonsen inte sålde var nämnda?

Jag förstår verkligen inte hur man kan argumentera för att något som står skrivet på sidan när man lägger upp en annons kan missas och du har fortfarande inte förklarat hur ni har lyckats missa det.

Sedan kan ju argumenteras för att det ju faktiskt är irrelevant. Det som är relevant är att extrakostnader kan tillkomma efter hundra annonser tydligt står skrivet på en sida man behöver gå genom när man lägger upp en annons och att man som en självständig myndig människa har lite ansvar för att faktiskt läsa information man får till sig.

EDIT: Nah, strunt samma. Du är inte intresserad av något annat än folk som klappar dig lite på ryggen och tycker synd om dig. Sympati verkar vara viktigare än hur verkligheten faktiskt fungerar. Lycka du till med din lilla batalj med konsumentverket mot tradera. Inte för att tur kommer hjälpa men du kan ju försöka.

Jag tror att Cinder är fullt villig att diskutera med folk som kan hålla sig till en konversation på vuxen nivå. Du, mfl, har fått svar flera gånger om, men ni envisas att tolka det till Traderas fördel. Jag skriver svaren igen, för att sammanfatta.
1. NEJ, sambon missade den. Just för att den är placerad på en plats där det ska gå att missa den startade Cinder tråden.
2. På vilket sätt är det svårt att förstå att folk skulle vilja ha nödvändig information tydligt framförd, istället för så dold den kan bli medans den förblir inom lagens ramar?
4. Hänger lite ihop med tidigare, men återigen. DET ÄR INTE TYDLIGT. DET ÄR GJORT FÖR ATT FOLK SKA HA CHANSEN ATT MISSA DEN RUTAN, ANNARS HADE DEN VARIT OVANFÖR GODKÄNN-KNAPPEN. Självklart, man bär ansvar för att läsa igenom avtal, men om man inte upptäcker några röda flaggor brukar de flesta inte läsa igenom de sidorna, som ibland är några hundra A4 långa och i många fall på juridiskt språk som, troligen, en bråkdel utav befolkningen faktiskt förstår.
Visst, det är helt korrekt att han troligen inte har en chans om det skulle drivas vidare, men då kan du skriva det, och strunta i resterande trams.

Varför har jag inte skrivit detta i klartext innan? Roligt att se någon argumentera om att man är skyldig att läsa noga men som själv missförstått och struntat i att läsa större delar utav tråden.. Bra jobbat! Hoppas att du uppskattar den trevliga attityden lika mycket som vi uppskattat din

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag tror att Cinder är fullt villig att diskutera med folk som kan hålla sig till en konversation på vuxen nivå. Du, mfl, har fått svar flera gånger om, men ni envisas att tolka det till Traderas fördel. Jag skriver svaren igen, för att sammanfatta.
1. NEJ, sambon missade den. Just för att den är placerad på en plats där det ska gå att missa den startade Cinder tråden.
2. På vilket sätt är det svårt att förstå att folk skulle vilja ha nödvändig information tydligt framförd, istället för så dold den kan bli medans den förblir inom lagens ramar?
4. Hänger lite ihop med tidigare, men återigen. DET ÄR INTE TYDLIGT. DET ÄR GJORT FÖR ATT FOLK SKA HA CHANSEN ATT MISSA DEN RUTAN, ANNARS HADE DEN VARIT OVANFÖR GODKÄNN-KNAPPEN. Självklart, man bär ansvar för att läsa igenom avtal, men om man inte upptäcker några röda flaggor brukar de flesta inte läsa igenom de sidorna, som ibland är några hundra A4 långa och i många fall på juridiskt språk som, troligen, en bråkdel utav befolkningen faktiskt förstår.
Visst, det är helt korrekt att han troligen inte har en chans om det skulle drivas vidare, men då kan du skriva det, och strunta i resterande trams.

Varför har jag inte skrivit detta i klartext innan? Roligt att se någon argumentera om att man är skyldig att läsa noga men som själv missförstått och struntat i att läsa större delar utav tråden.. Bra jobbat! Hoppas att du uppskattar den trevliga attityden lika mycket som vi uppskattat din

1. Såklart, rutan där kostnader anges är en alldeles för obskyr ruta att ange kostnader. Helt klart.

2. Du har rätt, tycker man att rutan med kostnader och kundtjänstavsnittet om avgifter är ett ställe att gömma den kostnadsinformation "så dold den kan bli medans den förblir inom lagens ramar" så förstår jag till fullo att man kan bli förvånad av avgifter om man väljer att inte läsa informationen man får till sig när man lägger upp en annons.

3. Tror du missade en siffra här.

4. Men även om du nu tycker att informationen är så väldigt dold när den anges under kostnadsrutan, vad har det med saken att göra överhuvudtaget? Jag är inte här för att krama om TS, jag är här för att ge honom svar på frågan om tradera får göra så.

Ursäkta, vilka hundratals A4-sidor pratar du om? Vi pratar om tre-fyra stycken text på några hundra tecken, inte hundratals sidor.

Precis, det är korrekt att skriva. Det är också vad jag i andra ordalag skrev i mitt första inlägg här. Och börja inte prata om trevlig attityd och liknande. TS är den som börjar skriva om:

  • Hyckleri

  • att vi eftersom vi inte håller med denne vill ha det djävulskt byråkratiskt

  • att vi inte tänker igenom våra kommentarer

  • att vi är så "sjukt blinda"

  • hur man sitter på höga hästar

  • Att någon är "otroligt blåögd"

  • Att vi inte använder sunt förnuft när vi inte håller med TS

Utöver det drar TS upp "liknelser" som inte har med någonting att göra, drar en massa tangenter i alla möjliga riktningar för att komma ifrån det faktiska ämnet.

Detta är ett litet urval av saker. Så börja inte prata om en trevlig attityd i tråden, för den trevliga attityden tog TS död på så fort denne inte fick oavhängigt medhåll.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

1. Såklart, rutan där kostnader anges är en alldeles för obskyr ruta att ange kostnader. Helt klart.

2. Du har rätt, tycker man att rutan med kostnader och kundtjänstavsnittet om avgifter är ett ställe att gömma den kostnadsinformation "så dold den kan bli medans den förblir inom lagens ramar" så förstår jag till fullo att man kan bli förvånad av avgifter om man väljer att inte läsa informationen man får till sig när man lägger upp en annons.

3. Tror du missade en siffra här.

4. Men även om du nu tycker att informationen är så väldigt dold när den anges under kostnadsrutan, vad har det med saken att göra överhuvudtaget? Jag är inte här för att krama om TS, jag är här för att ge honom svar på frågan om tradera får göra så.

Ursäkta, vilka hundratals A4-sidor pratar du om? Vi pratar om tre-fyra stycken text på några hundra tecken, inte hundratals sidor.

Precis, det är korrekt att skriva. Det är också vad jag i andra ordalag skrev i mitt första inlägg här. Och börja inte prata om trevlig attityd och liknande. TS är den som börjar skriva om:

  • Hyckleri

  • att vi eftersom vi inte håller med denne vill ha det djävulskt byråkratiskt

  • att vi inte tänker igenom våra kommentarer

  • att vi är så "sjukt blinda"

  • hur man sitter på höga hästar

  • Att någon är "otroligt blåögd"

  • Att vi inte använder sunt förnuft när vi inte håller med TS

Utöver det drar TS upp "liknelser" som inte har med någonting att göra, drar en massa tangenter i alla möjliga riktningar för att komma ifrån det faktiska ämnet.

Detta är ett litet urval av saker. Så börja inte prata om en trevlig attityd i tråden, för den trevliga attityden tog TS död på så fort denne inte fick oavhängigt medhåll.

Bra att du rättade mig med punkt 3, vart visst ett feltryck

Angående punkt 4(som borde vart punkt 3). Det är just det tråden är till för att diskutera. Om det verkligen bör få gå till på så sätt. Alla tänker inte: "Hmm.. Undrar vad det här företaget vill försöka undanhålla för information". Jag tänker så för att jag vet att det är så, men de som inte blivit drabbade och kanske inte har pysslat mycket med avtal över nätet kommer inte per automatik att tänka så.
Vilka A4? Tja, nu menade jag generellt med avtal, t ex skulle nog ingen vilja läsa hela MS, Google, osv-avtalen. Så, att argumentera att man måste in och läsa dem är självklart rätt, men också lite underligt att skriva att det bör vara så.
I detta fall är det självklart lätt att hitta all info, om man faktiskt letar efter den, men om man är lite godtrogen känner man sig väldigt lätt lurad.

Jo, jag tycker mig minnas att du faktiskt gjort det, men det är några sidor att komma ihåg

Jag är inte riktigt på humör för att försvara Cinder eller någon annan, jag säger bara: Det är pga av missförstånd och att folk inte läst noga som allt tjafs har kommit fram. Cinder, liksom mig, tröttnar efter några sådana inlägg, och jag förstår fullt ut varför även Cinder uttryckt sig rätt illa. Är det rätt att göra det? Nej, men det är i alla fall försvarbart, enligt mig.

Edit: missade visst ett "t" på ordet punkt, på 2 ställen >.>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Bra att du rättade mig med punk 3, vart visst ett feltryck

Angående punkt 4(som borde vart punk 3). Det är just det tråden är till för att diskutera. Om det verkligen bör få gå till på så sätt. Alla tänker inte: "Hmm.. Undrar vad det här företaget vill försöka undanhålla för information". Jag tänker så för att jag vet att det är så, men de som inte blivit drabbade och kanske inte har pysslat mycket med avtal över nätet kommer inte per automatik att tänka så.
Vilka A4? Tja, nu menade jag generellt med avtal, t ex skulle nog ingen vilja läsa hela MS, Google, osv-avtalen. Så, att argumentera att man måste in och läsa dem är självklart rätt, men också lite underligt att skriva att det bör vara så.
I detta fall är det självklart lätt att hitta all info, om man faktiskt letar efter den, men om man är lite godtrogen känner man sig väldigt lätt lurad.

Jo, jag tycker mig minnas att du faktiskt gjort det, men det är några sidor att komma ihåg

Jag är inte riktigt på humör för att försvara Cinder eller någon annan, jag säger bara: Det är pga av missförstånd och att folk inte läst noga som allt tjafs har kommit fram. Cinder, liksom mig, tröttnar efter några sådana inlägg, och jag förstår fullt ut varför även Cinder uttryckt sig rätt illa. Är det rätt att göra det? Nej, men det är i alla fall försvarbart, enligt mig.

Hela tråden bottnar i att folk har väldigt olika förväntningar på vad som väntas av dem i form av kunskapsinhämtande när de ingår avtal. Jag anser att kostnaden är tydligt framlagd, och därigenom att Tradera inte gör några direkta fel som lägger fram informationen så. Många håller inte med mig

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Hela tråden bottnar i att folk har väldigt olika förväntningar på vad som väntas av dem i form av kunskapsinhämtande när de ingår avtal. Jag anser att kostnaden är tydligt framlagd, och därigenom att Tradera inte gör några direkta fel som lägger fram informationen så. Många håller inte med mig

Se där, nu formulerade du dig på ett riktigt hyggligt sätt!

Absolut, jag kan också se den väldigt enkelt. Men jag förstår samtidigt att det nog är väldigt många som inte gör det. Detta är vad, t ex, Cinder retat upp sig på: faktumet att folk uttrycker sig som att det inte går att missa, när någon uppenbarligen gjort det. Vi kanske inte anser att det går, men man bör aldrig anta att alla fungerar på exakt samma sätt, och i många inlägg har man, kanske undermedvetet men tolkas av mig som avsiktligt, skrivit att sambon måste vara hjärnskadad som har missat den rutan. Edit: Menar inte att man ordagrant skrivit som i sista meningen, men det är oerhört lätt att tolka på så vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Precis, det är korrekt att skriva. Det är också vad jag i andra ordalag skrev i mitt första inlägg här. Och börja inte prata om trevlig attityd och liknande. TS är den som börjar skriva om:

  • Hyckleri

  • att vi eftersom vi inte håller med denne vill ha det djävulskt byråkratiskt

  • att vi inte tänker igenom våra kommentarer

  • att vi är så "sjukt blinda"

  • hur man sitter på höga hästar

  • Att någon är "otroligt blåögd"

  • Att vi inte använder sunt förnuft när vi inte håller med TS

Utöver det drar TS upp "liknelser" som inte har med någonting att göra, drar en massa tangenter i alla möjliga riktningar för att komma ifrån det faktiska ämnet.

Detta är ett litet urval av saker. Så börja inte prata om en trevlig attityd i tråden, för den trevliga attityden tog TS död på så fort denne inte fick oavhängigt medhåll.

Jag orkar inte diskutera vidare så mycket längre här eftersom du bara itererar samma sak om och om igen och verkar tro att det ska göra någon skillnad? Däremot tänker jag inte stå för att du återigen förvränger det jag sagt och kommer med fler felaktiga påståenden.

Jag har t.ex. inte sagt att "eftersom vi inte håller med denne vill ha det djävulskt byråkratiskt" eller "att vi inte tänker igenom våra kommentarer" eller "att vi inte använder sunt förnuft när vi inte håller med TS". Du har förvrängt mer än hälften av citaten och tagit dom ur sammanhang för att passa din argumentation. Det är riktigt lågt, men inte mer än vad jag förväntar mig av dig vid det här laget.

Det är sant att jag för en hård retorik när jag bemöts av obefogat otrevliga kommentarer, men det har framförallt du dragit på dig helt själv med ditt sätt. Sen att du inte förstår dig på liknelser kan jag inte hjälpa dig med, mina har varit korrekta, så som jag förklarade i mitt tidigare inlägg som svar på ditt exempel från Tradera. Inte heller har jag diskuterat några tangenter för att "komma ifrån ämnet". Jag är inte heller intresserad av att bli "klappad på ryggen", så som jag redan förklarat, det är återigen dina ord och din uppfattning som du uttrycker i form av min.

Du bör även låta bli att peka finger mot mig för den dåliga tonen, då det inte var förrän du infann dig i tråden och började prata om serveringar på silverfat som diskussionens nivå sjönk rejält. Prova att diskutera någon gång utan att börja kalla folk för en massa glåpord och dumförklara dom varken direkt eller indirekt så lär det blir skillnad i svaren även till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så om du gick med på att frisäga dig allt du ägde när du registrerade dig på sweclockers forum så vore det ditt fel.

Jag förstår logiken avtal/rätt=sanning. Jag tycker bara det är töntigt att inte förmåga att se lite längre.

Vissa andra i tråden har argumenterat att om det står i avtalet så har tradera rätt enligt lag och därmed är trådfrågan "har tradera rätt att..." besvarad detsamma. Hade så varit fallet är jag övertygad om att TS aldrig hade startat tråden.
Kan man inte diskutera konsumenträtt (återigen: notera att forumdelen inte heter företagsrätt) så kan man hålla sig därifrån.

Nja avtalsvillkoren måste vara skäliga, så ett avtal där någon part kräver att man frisäger sig allt man äger gör avtalet oskäligt och därför ogiltigt.

Man kan eventuellt möjligtvis argumentera att Traderas villkor gynnar företaget på kundens bekostnad, och att det blir en orättvis situation. Tror själv inte att det ger någonting då det står att avgifter kan tillkomma och man antas ha läst igenom villkoren när man använder sig av tjänsten.

@Tommy: Har du kontaktat din kommunala konsumentvägledare? Om inte annat så vore det intressant att veta hur de förhåller sig till det.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

@Cinder: Har du kontaktat din kommunala konsumentvägledare? Om inte annat så vore det intressant att veta hur de förhåller sig till det.

Ja jag har kontaktat dom, och det är som redan utlästs i tråden inte så mycket att göra eftersom villkoren finns bland avtalspunkterna. Dock har jag gjort en anmälan till konsumentverket då prisinformationen utgör ett gränsfall för vad som är okej, man får bl.a. inte använda ord som "Gratis" om det faktiskt inte är det. I bästa fall beläggs Tradera med krav om att tydliggöra villkoren och kostnaderna vid användande av tjänsten, och det för mig är värt det i slutändan, då fler kanske slipper få hem fakturor helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja jag har kontaktat dom, och det är som redan utlästs i tråden inte så mycket att göra eftersom villkoren finns bland avtalspunkterna. Dock har jag gjort en anmälan till konsumentverket då prisinformationen utgör ett gränsfall för vad som är okej, man får bl.a. inte använda ord som "Gratis" om det faktiskt inte är det. I bästa fall beläggs Tradera med krav om att tydliggöra villkoren och kostnaderna vid användande av tjänsten, och det för mig är värt det i slutändan, då fler kanske slipper få hem fakturor helt i onödan.

Då kanske det blir något positivt till slut, även om det kanske inte hjälper din sambo. Håll oss gärna uppdaterade om vad konsumentverket beslutar.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv

Skulle verkligen vara intressant att få höra fortsättningen på det, men jag skulle gissa på att Tradera varit väldigt noga med hur de lagt fram allt. Större företag bör inte direkt snåla in på jurist delen, i alla fall inte vad gäller sådant.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lite kasst av tradera. De kunde ha bjudit på att skriva ut en * i alla fall så blir det uppenbart att det är något mer. Lite som Elektronikkedjorna kör
0% ränta*
*dock är ju effektiva räntan på 22% era idioter....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag orkar inte diskutera vidare så mycket längre här eftersom du bara itererar samma sak om och om igen och verkar tro att det ska göra någon skillnad? Däremot tänker jag inte stå för att du återigen förvränger det jag sagt och kommer med fler felaktiga påståenden.

Jag har t.ex. inte sagt att "eftersom vi inte håller med denne vill ha det djävulskt byråkratiskt" eller "att vi inte tänker igenom våra kommentarer" eller "att vi inte använder sunt förnuft när vi inte håller med TS". Du har förvrängt mer än hälften av citaten och tagit dom ur sammanhang för att passa din argumentation. Det är riktigt lågt, men inte mer än vad jag förväntar mig av dig vid det här laget.

Det är sant att jag för en hård retorik när jag bemöts av obefogat otrevliga kommentarer, men det har framförallt du dragit på dig helt själv med ditt sätt. Sen att du inte förstår dig på liknelser kan jag inte hjälpa dig med, mina har varit korrekta, så som jag förklarade i mitt tidigare inlägg som svar på ditt exempel från Tradera. Inte heller har jag diskuterat några tangenter för att "komma ifrån ämnet". Jag är inte heller intresserad av att bli "klappad på ryggen", så som jag redan förklarat det är återigen dina ord och din uppfattning som du uttrycker i form av min.

Du bör även låta bli att peka finger mot mig för den dåliga tonen, då det inte var förrän du infann dig i tråden och började prata om serveringar på silverfat som diskussionens nivå sjönk rejält. Prova att diskutera någon gång utan att börja kalla folk för en massa glåpord och dumförklara dom varken direkt eller indirekt så lär det blir skillnad i svaren även till dig.

Jag itererar bara samma sak om och om igen? Utöver att det är en ren och skär lögn så har jag fortfarande inte fått svar på särskilt många av de frågor jag har ställt dig här i tråden.

Det är ju trevligt när man kan kolla bak i tråden för att faktiskt kontrollera uppgifter som ges då. Lägg märke till att jag aldrig har påstått att detta är direkta citat från dig rakt igenom så jag hoppas verkligen att du inte har tänkt använda det som argumentation.

Skrivet av Tommy:

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Se där, två av dina förnekanden direktmotbevisade.

Antingen så står man på konsumentens, alltså din, sida eller så vill man ha det djävulskt byråkratiskt.

Skrivet av Tommy:

Men snälla du, har du läst alla detaljer i villkoren för allt du använder, t.ex:

  • Facebook

  • Operativsystemet på din dator

  • Webbläsaren du använder

  • Tjänsterna i din mobiltelefon

  • Ditt medlemskap på SweClockers

  • Din bank

  • Paypal, Payson, Swish etc.

  • Dina försäkringar

  • Din pension

  • Övriga tjänster och programvaror som t.ex. Spotify

  • De hundratals andra avtal som du ingått...

Svaret är kort NEJ, och du vill ändå få det till att det är konsumentens fel när ett företag är otydliga i framförandet av sin tjänst. Jag gör ingen till offer, men jag kan då ärligt säga att Traderas upplägg inte är enligt god praxis om man vill framstå som ett seriöst företag. En av de viktigaste sakerna för en kund/användare är tveklöst kostnaden av produkten/tjänsten och den är Tradera inte alls tydliga med om vad som gäller.

Du pratar om sunt förnuft, men ändå använder du det inte själv om du tycker att det är okej att företag gör så som Tradera.

Och se där, du skriver rakt ut att vi inte använder sunt förnuft om vi tycker att traderas agerande är okej, och alltså inte håller med dig.

Det var alla dina förnekanden motbevisade på några minuter, och detta har på inget sätt att göra med att ta citat ur sina sammanhang, så nu kan vi kommentera resten av ditt inlägg.

Du säger att du för en hård retorik (vilket som en fotnot inte är vad du gör) när du bemöts av obefogat otrevliga kommentarer. Då får du väldigt gärna visa mig var dessa kommentarer (i plural till på köpet) finns bland kommentarerna innan du svarar och undrar om "vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer" och kallar andra för hycklare. För jag hittar faktiskt ingen riktigt otrevlig kommentar innan du valde den vägen i din argumentation.

Och du anser att du gör korrekta liknelser?
Du jämställer att läsa igenom avtal du godkänner med att det är en bra grej att läsa igenom sveriges rikes lag, du gör en liknelse med en mobiloperatör som skickar ut et meddelande om gratis sms trots att tradera skriver ut att mer än hundra annonser kan kosta, du jämställer att läsa deras avgiftssektion med att läsa alla detaljer i alla villkor för allt du använder, du gör en liknelse med en volvoreklam och struntar ännu en gång i det faktum att tradera i kostnadsrutan när man lägger upp en annons skriver att avgifter kan tillkomma. Och detta är ett axplock av liknelser du gjort.

Och om du nu inte är intresserad av att bli klappad på ryggen så kan det vara en idé att faktiskt svara sakligt och i en vettig ton till alla som ger dig svar, inte bara de som ger dig medhåll och omtanke.

Och som jag redan visat så är silverfatskommentaren mitt andra inlägg och det är skrivet efter att du börjat dela upp personerna i tråden i grupper utefter vilka som är på konsumentens sida, och alltså håller med dig, och folk som helt enkelt vill "ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor".

Så fort du fick folk som inte höll med dig så satte du genast en helt annan ton i tråden, du påstår att det var när du möttes av obefogat otrevliga kommentarer men detta var innan du fick otrevliga kommentarer.

Så, tror att jag svarat på alla dina kommentarer i inlägget. Dina förnekanden är motbevisade, din så kallade hårda retorik dök upp innan du fick obefogat otrevliga kommentarer. Dina liknelser har brister som förvränger liknelsen. Du var den som började peka finger när folk sade emot dig.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag får ingen direkt återkoppling från konsumentverket då jag gjorde en anonym anmälan. Man får helt enkelt kika in hos Tradera om någon månad ochse om det fortfarande är samma upplägg.

Som exempel på god praxis kan jag hänvisa till riktlinjerna som organisationen Trygg E-Handel har lagt upp. Inet och många andra stora onlinebutiker är med i Trygg E-Handel (kolla längst ner på inet.se) just för att visa att man kör med raka kort och visar goodwill mot kunderna, Tradera är inte en butik i sig, men de hade kunnat använda många av samma principer.

Det som diskuterats i tråden kan närmast kopplas till punkt 4.2 av 14 i kriterierna och handlar om totalpris:

"Om avtalet innebär ett åtagande som inte slutförs genom ett köp ska villkor för detta klart och begripligt framgå. Konsumenten ska få hela varan vilket innebär att det inte får lov att utgå extra avgifter för något som naturligen uppfattas som hela varan. Konsumenten ska även förstå att denne är betalningsskyldig. Det räcker inte med information i köpvillkoren utan detta ska anges klart och begripligt vid eller på köpknappen. Text som kan användas: ”Jag har läst och godkänner Säljarens försäljningsvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar.” Det är viktig att kunden kryssar i denna ruta aktivt."

Alla kriterier kan läsas här: http://www.tryggehandel.se/trygg-e-handel/om-trygg-e-handel/

Permalänk
Inaktiv

@HugSeal
Vart lite sugen på att hitta det första riktigt otrevliga inlägget.
"Tycker Tradera är ganska tydliga med informationen. http://info.tradera.com/salj/priser/ Till skillnad från många andra företag.

Sedan så håller jag helt med dem som säger att man får skylla sig själv. Tar man inte reda på innan, vad det är som gäller, så ska man tusan inte gnälla. Lite ansvar har ju trots allt vi konsumenter också så länge vi inte är helt omyndigförklarade. Vilket många dock skulle behöva vara när man läser i dessa trådar.

När någon påstår att något är gratis ställer man frågan: Vad är haken?"
Det precis innan ditt första inlägg
Detta säger ju i princip: Gör du något misstag, och tycker illa om situationen du hamnat i, bör du bli omyndigförklarad.
Inte direkt vettigt eller trevligt. Som vi alla vet, alla gör misstag, och det här misstaget är något väldigt många begår. (att vara godtrogen, speciellt vad gäller avtal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@HugSeal
Vart lite sugen på att hitta det första riktigt otrevliga inlägget.
"Tycker Tradera är ganska tydliga med informationen. http://info.tradera.com/salj/priser/ Till skillnad från många andra företag.

Sedan så håller jag helt med dem som säger att man får skylla sig själv. Tar man inte reda på innan, vad det är som gäller, så ska man tusan inte gnälla. Lite ansvar har ju trots allt vi konsumenter också så länge vi inte är helt omyndigförklarade. Vilket många dock skulle behöva vara när man läser i dessa trådar.

När någon påstår att något är gratis ställer man frågan: Vad är haken?"
Det precis innan ditt första inlägg
Detta säger ju i princip: Gör du något misstag, och tycker illa om situationen du hamnat i, bör du bli omyndigförklarad.
Inte direkt vettigt eller trevligt. Som vi alla vet, alla gör misstag, och det här misstaget är något väldigt många begår. (att vara godtrogen, speciellt vad gäller avtal)

Håller inte med dig i tolkningen att gör man något misstag så bör man bli omyndigförklarad. Jag läser det mer som att om man nu inte är omyndigförklarad så har man ett ansvar i att ta reda på vilka villkor man accepterar, och att en del i tråden var väldigt oförstående till att behöva betala och kolla upp saker själv. Det är ju iofs såklart subjektivt och hur otrevligt det ses ligger ju mycket i sinnesstämningen och åsikterna hos läsaren. Så kan tänka mig att vi tolkar det väldigt annorlunda

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Håller inte med dig i tolkningen att gör man något misstag så bör man bli omyndigförklarad. Jag läser det mer som att om man nu inte är omyndigförklarad så har man ett ansvar i att ta reda på vilka villkor man accepterar, och att en del i tråden var väldigt oförstående till att behöva betala och kolla upp saker själv. Det är ju iofs såklart subjektivt och hur otrevligt det ses ligger ju mycket i sinnesstämningen och åsikterna hos läsaren. Så kan tänka mig att vi tolkar det väldigt annorlunda

Jag kan absolut tänka mig att avsikten inte var att framföra det jag "tolkade det som". Jag brukar ge folk några inlägg innan jag verkligen går på vad saker kan tolkas som, men som du själv skriver så är det inte helt otänktbart att man blir lite enerverad. Är man upprörd över något så är det ju ganska troligt att man inte tar lite hårdare mothugg, som detta, på sättet du beskrev

Empati är nog det som saknats i tråden, snarare än sympati och medhåll.

Permalänk
Medlem

@HugSeal, jag är klar med dig. Ditt sista inlägg som svar till mig är föga förvånande pepprat med felaktigheter och feltolkningar, men jag tänker inte lägga mer tid på att utbilda dig i hur argumentation, syftning och citering fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@HugSeal, jag är klar med dig. Ditt sista inlägg som svar till mig är föga förvånande pepprat med felaktigheter och feltolkningar, men jag tänker inte lägga mer tid på att utbilda dig i hur argumentation, syftning och citering fungerar.

Pepprat med felaktigheter och feltolkningar? Jag pekar klart och tydligt ut när du skriver rena lögner och istället för att peka ut dessa påstådda felaktigheter och feltolkningar så försöker du vrida det till att du sitter och försöker utbilda mig i argumentation?! Det är faktiskt rent otroligt roligt, ha du så skoj med din hårda retorik och dina fantastiska argumentationstekniker som verkar gå ut på att ljuga och ignorera saker som säger emot dig.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har inte läst igenom hela tråden, men TS klagomål är helt obefogat.

Alltså om man säljer +100 annonser i månaden är man nästan garanterat ett företag. Tradera erbjuder en oerhört generös plattform, så att du klagar och gnäller på att du faktiskt behöver betala för dig (i synnerhet med tanke på ert absurt höga användande) framstår som patetiskt.

Men det räcker med 20 annonser för att hamna i fällan. Det är inga skattesmitare vi pratar om här, vanligt folk som försöker klara sin tillvaro.

Säljer man sen knappar och småpynt och liknande kan man lägga upp flera hundra auktioner utan att dra in i närheten som ett företag. Som i mitt ex fall, där hon tjänade totalt 1500 och fick betala 3000 till tradera i avgifter.

Det fula här är Traderas upplägg, med sina texter och bilder som gör allt för att kunden inte ska gå in och finläsa villkoren och sina fördröjda fakturor, så folk inte anar oråd innan det är väldigt försent. (Faktura månad ett, 60 kronor, faktura månad två, 3000 kronor.)

I sitt samtal med Tradera där hon bad att få ta ner sina annonser för att undvika ytterligare kostnader vägrar Tradera gå med på det. Det är rätt tydligt att deras affärsmodell inkluderar att förvilla, vilket är ganska väl bevisat vid det här laget.

Företag drabbas inte direkt av Traderas avgifter, de har marginaler för det. Folk som säljer enstaka dyrare varor drabbas inte heller, detta drabbar mest kvinnor som sysslar med pyssel och småplock och godtroget litar på Traderas bilder och texter.

Därför tycker jag personligen det är viktigt att lyfta fram problemet, för den kundkategorin ger gärna upp efter kontakt med Tradera och betalar utan fight. I mitt fall fick jag hjälpa henne med hyran, allt hon ville var att få in lite extra till våra gemensamma barn. Hon var väldigt ledsen över detta. Jag funderade själv över hur det kunde gått så fel, så jag provade att skapa konto och lägga upp en annons. Jag kom till samma slutsattser som TS, Traderas texter och bilder är i högsta grad vilseledande.

Därför håller jag inte alls med om att de som kämpar emot företag som bryter mot god sed skulle vara patetiska.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Men det räcker med 20 annonser för att hamna i fällan. Det är inga skattesmitare vi pratar om här, vanligt folk som försöker klara sin tillvaro.

Säljer man sen knappar och småpynt och liknande kan man lägga upp flera hundra auktioner utan att dra in i närheten som ett företag. Som i mitt ex fall, där hon tjänade totalt 1500 och fick betala 3000 till tradera i avgifter.

Det fula här är Traderas upplägg, med sina texter och bilder som gör allt för att kunden inte ska gå in och finläsa villkoren och sina fördröjda fakturor, så folk inte anar oråd innan det är väldigt försent. (Faktura månad ett, 60 kronor, faktura månad två, 3000 kronor.)

I sitt samtal med Tradera där hon bad att få ta ner sina annonser för att undvika ytterligare kostnader vägrar Tradera gå med på det. Det är rätt tydligt att deras affärsmodell inkluderar att förvilla, vilket är ganska väl bevisat vid det här laget.

Företag drabbas inte direkt av Traderas avgifter, de har marginaler för det. Folk som säljer enstaka dyrare varor drabbas inte heller, detta drabbar mest kvinnor som sysslar med pyssel och småplock och godtroget litar på Traderas bilder och texter.

Därför tycker jag personligen det är viktigt att lyfta fram problemet, för den kundkategorin ger gärna upp efter kontakt med Tradera och betalar utan fight. I mitt fall fick jag hjälpa henne med hyran, allt hon ville var att få in lite extra till våra gemensamma barn. Hon var väldigt ledsen över detta. Jag funderade själv över hur det kunde gått så fel, så jag provade att skapa konto och lägga upp en annons. Jag kom till samma slutsattser som TS, Traderas texter och bilder är i högsta grad vilseledande.

Därför håller jag inte alls med om att de som kämpar emot företag som bryter mot god sed skulle vara patetiska.

vad pratar du om? 20 annonser? Gränsen går väl vid 100.

i din sambos exempel:
3000/10 = 300 (+100 gratis annonser) = 400 annonser.

Hon tjänar alltså 5kr på varje föremål, men går back 10kr. ***bort/mod*** ni borde se över plattformen ni säljer på. Tradera lämpar sig inte att driva hundratals auktioner med tingel tangel.

Tradera åstakommer vad många företag tillämpar, dvs. en gratis plattform för enkla användare, men där extrema användare och företag får betala för sig. Helt rätt mao.

Varför ska tradera ta ner auktionerna? Hon är väl en vuxen människa som kan läsa villkoren hon tackat ja till? Var tog hennes eget ansvar vägen? Men visst, det är enkelt att skylla ifrån sig, för att undslippa ansvar.

§1
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §1*

Tråd låst då den tyvärr har spårat ur (meningslöst tjafs). Dessutom verkar TS att ha fått svar på sina frågor.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...