Permalänk
Medlem

Vad ska man plugga till?

Är väldigt osäker på vad jag ska plugga till.
Jag går i nian och dom ämnen som jag klarar bäst i är matematik och NO (A och B).
Är väldigt intresserad inom alla ämnen i NO.
Så här skulle jag ranka ämnena:

1. Kemi
2. Fysik
3. Biologi

Är också väldigt intresserad av rymden, det där med svarta hål och mask hål. (Astrofysik?)
Vill plugga till nåt som är roligt men är väldigt osäker på vad.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

När du ska välja gymnasieprogram så kommer Naturvetenskap att passa dig perfekt, då fokus ligger på NO-ämnena. Om du däremot behöver hjälp med val av yrke så blir det svårare att hjälpa till, då det är något man måste bestämma själv. Testa att ta kontakt med din SYV och se vad denne säger :). De är trots allt utbildade till att hjälpa elever med frågor som dessa.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Är väldigt osäker på vad jag ska plugga till.
Jag går i nian och dom ämnen som jag klarar bäst i är matematik och NO (A och B).
Är väldigt intresserad inom alla ämnen i NO.
Så här skulle jag ranka ämnena:

1. Kemi
2. Fysik
3. Biologi

Är också väldigt intresserad av rymden, det där med svarta hål och mask hål. (Astrofysik?)
Vill plugga till nåt som är roligt men är väldigt osäker på vad.

Först har du gymnasiet att ta dig igenom, där skulle jag säga att natur låter helt perfekt för dig. Jag gick det själv och man läser mycket matte samt fysik/kemi/biologi. Viktigt här är att du verkligen satsar för dina betyg här kommer vara avgörande för dina valmöjligheter senare. Det är superviktigt att hänga med från början för det man läser senare bygger mycket på det man läst tidigare.

Jag gick själv natur på gymnasiet och läser nu till civilingenjör. Lycka till!

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Läs Natur, du kommer inte ångra dig. Är det Fysik etc du tycker är roligt/är bra på så är det absolut bäst. Sen när det närmar sig så kan du bestämma vad du skall läsa vidare till sen, förhoppingsvis ger 3 år på gymnasiet lite mer insikt vad du vill göra sen

Permalänk
Medlem

Säger som jag brukar säga i dylika trådar ...

Gymnasiet består i princip av två alternativ:
1) Yrkesförberedande - kan ge dig ett lågavlönat jobb efter studenten, såvida du inte är driftig nog att starta eget.
2) Studieförberedande - öppnar dörrar till vidare studier och i förlängningen resten av arbetsmarknaden.

Vilket man bör välja finns inget givet svar på, men följande bör man ha klart för sig:
a) Det är ytterst få som 10 eller 15 år efter nionde klass har kvar samma uppfattning om vad de ville göra med sitt yrkesliv.
b) De få som inte faller in under (a) är oftast de som blivit itutade det av sina föräldrar.
c) Det är alltid bäst att hålla en dörr öppen.
d) Inom fem år från det att man gått ut bryr sig inte en jävel om vad man gick i gymnasiet. Det som spelar roll är vad man gjorde utav det.

Slutsatsen man bör dra av det är att om man har en snöflingas chans i helvetet att klara av det bör man som minst se till att ha högskolebehörighet när man går ut ur gymnasiet, helst med så stor bredd man kan få in på de poäng som erbjuds. Alternativet är att du riskerar att sitta fast i det val du gjorde när du var 14-15 bast och enda vägen ut är att plugga ett år eller två extra på KomVux, något som inte är särskilt lockande om man exempelvis hunnit börja skaffa familj ...

I ditt fall verkar Natur vara ett vettigt val, just på grund av att du inte vet vad du vill bli (ingen panik, jag är närmare de 34 och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor ) och att NO-ämnena ligger dig varmt om hjärtat. Vad du sedan väljer att läsa till efter gymnasiet, ja det kan du roa dig med att fundera på de närmaste tre och ett halvt åren (eller mer om du behöver). Går du NV och väljer skapliga kurser och ser till att få bra betyg i dem, då är i princip alla tänkbara utbildningar inom räckhåll när du väl bestämt dig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av datorer och skiter fullständigt i språk passar förmodligen teknik bättre än naturvetenskap.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Satsa på att bli astronaut så du har första tjing på att lämna denna planet när domedagen är nära

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Som andra också konstaterat, Naturvetenskap verkar vara perfekt till dig. Sen kan det ju vara intressant att veta vilka inriktningar det finns på natur på just ditt gymnasium.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara jobbig och säga emot alla men en sak du måste ha klart för dig är att kemi och fysik på gymnasiet och ännu mer så på högskolenivå är väldigt annorlunda än det är i högstadiet. Massa formler och matte hela tiden, jag ser att du skrivit att du är bra på matte och det behövs om du vill fokusera på dessa ämnen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Natur är ett mycket stabilt val för framtiden

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Läs natur, du kommer inte ångra dig. Det är inte svårt och du slipper gå tekniskt basår om du ska plugga på högskola

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Gymnasiekemi är superkul! Speciellt om man har en glad norrlänning som lärare
Kemi 1 är dessutom ganska lätt. Mycket grunder etc.

Permalänk
Medlem

Detta gymnasium kommer jag att välja.
http://www.vasbygymnasium.se/

Är alla program som är naturvetenskap högskoleförberedande?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Detta gymnasium kommer jag att välja.
http://www.vasbygymnasium.se/

Är alla program som är naturvetenskap högskoleförberedande?

Så vitt som jag vet, så ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du plugga på en teknisk högskola i framtiden som KTH eller Chalmers. Se till att lära dig mattematiken nu när du är ung. Så slipper du trassla med den när du väl når högskolan. Det finns inga genvägar

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Ett tips till alla som kanske ska läsa vidare som högskoleingenjör eller civilingenjör efter gymnasiet: Se till att läsa en kurs i programmering på gymnasiet om det är möjligt. Behöver absolut inte vara nåt avancerat. Men har man grundläggande koll på vad if-satser, for-loopar och metoder är för nåt så har man det så sjukt mycket lättare än dom som måste börja med att lära sig det på högskolan