Sålde grafikkort, köparen säger att det är trasigt.

Permalänk
Medlem

Sålde grafikkort, köparen säger att det är trasigt.

Hittade en liknande tråd så valde att kopiera den lite då jag inte fann något svar på vad man ska göra.

Sålde ett Radeon HD 6950 på swec marknad.

Köparen hämtade ut det idag men hävdar att han inte får någon bild när datorn startar, jag skrev då att de kanske har med drivrutiner och göra.

Jag har inte haft några som helst problem med kortet och när jag tog ut det använde jag Esd armband och la tillbaka kortet i orginalförpackningen.

Känns rätt tråkigt, vad gör man i en sån här situation? Jag har ingen anledning att tro att han hittar på men jag kan bara säga att kortet fungerat utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Hittade en liknande tråd så valde att kopiera den lite då jag inte fann något svar på vad man ska göra.

Sålde ett Radeon HD 6950 på swec marknad.

Köparen hämtade ut det idag men hävdar att han inte får någon bild när datorn startar, jag skrev då att de kanske har med drivrutiner och göra.

Jag har inte haft några som helst problem med kortet och när jag tog ut det använde jag Esd armband och la tillbaka kortet i orginalförpackningen.

Känns rätt tråkigt, vad gör man i en sån här situation? Jag har ingen anledning att tro att han hittar på men jag kan bara säga att kortet fungerat utan problem.

Well, ord kommer stå mot ord och skulle detta "leda till något" skulle du kunna säga att det är upp till köparen att se till produkten fungerar. (Särskilt om denne hämtat kortet hos dig.) Skittråkigt när sånt här händer och det kan ju vara alltifrån okunskap hos köparen till att kortet gått sönder någonstans mellan din dator och hans.

Permalänk
Medlem

Såg att han sålde ett 6990 på marknaden och det använder väl samma drivrutiner som kortet han köpte, så drivrutiner ska det nog inte vara som krånglar. Kolla med honom ifall han kan sätta in sitt 6990 och kolla om bilden fungerar.

Hur man går tillväga om kortet gått sönder under frakten har jag tyvärr ingen aning om.

Permalänk
Inaktiv

Har den skickats så finns det risk för postgången, att den blivit lätt misshandlad. Var paketet skadat på något vis när han hämtade ut det? Hade du packat och emballerat det väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Hittade en liknande tråd så valde att kopiera den lite då jag inte fann något svar på vad man ska göra.

Sålde ett Radeon HD 6950 på swec marknad.

Köparen hämtade ut det idag men hävdar att han inte får någon bild när datorn startar, jag skrev då att de kanske har med drivrutiner och göra.

Jag har inte haft några som helst problem med kortet och när jag tog ut det använde jag Esd armband och la tillbaka kortet i orginalförpackningen.

Känns rätt tråkigt, vad gör man i en sån här situation? Jag har ingen anledning att tro att han hittar på men jag kan bara säga att kortet fungerat utan problem.

Om köparen hävdar att produkten är defekt så får han väl helt enkelt bevisa det för dig, precis som om du skulle göra samma hos en butik. Det räcker ju inte med ett mail/telefonsamtal för att få pengarna tillbaka... Säljaren måste givetvis få se om det faktiskt stämmer.

Be denne komma förbi med kortet igen om det inte är alldeles för långt att åka.. skicka inte tillbaka pengarna innan ni båda kan konstatera att det faktiskt är DIN SÅLDA PRODUKT som det är fel på.

Förstår att det kan vara surt för köparen att få en produkt som inte fungerar... men ser dagligen trådar här där folk blir lurade på pengar över detta...
Är det verkligen fel på produkten så kommer självklart köparen att lägga ner tid och försöka lösa det på bästa sätt.

Permalänk
Medlem

Jag skickade kortet, köparen hävdar att det inte fungerat och han har testat i 2 olika system, han har testat med andra grafikkort (6990) och de ska ha fungerat, jag vet inte riktigt hur jag ska göra, funderar på att be han skicka tillbaka det så jag kan testa, men vet inte hur jag ska gå tillväga

Permalänk
Medlem

Det är jag som köpt kortet, har testat det i 2 datorer men jag får ingen bild. Jag vill inte få tillbaka pengarna eller något för det var inte något dyrt kort. Ska felsöka mera ikväll

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spelarn1995:

Det är jag som köpt kortet, har testat det i 2 datorer men jag får ingen bild. Jag vill inte få tillbaka pengarna eller något för det var inte något dyrt kort. Ska felsöka mera ikväll

Ett tips jag kan ge dig är att flasha BIOS på moderkortet, det har fungerat för en polare när hans moderkort inte ville acceptera ett grafikkort men det var visserligen ett HD 7970, kan ju fungera i den här situationen också dock.

Permalänk
Medlem

Ska testa flasha BIOS ikväll och se om det fungerar

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det löst sig efter att han fixat lite med BIOS och grafikkortet fungerar som det ska nu
Tack för alla svar!

Permalänk
Frilansskribent

Kul att det löste sig

Permalänk
Medlem

Nu verkar det inte ha rört sig om så mkt pengar men jag måste bara säga att jag gillar @spelarn1995 's attityd till det hela. Ofta brukar det vara "Jag är lurad, åt helvete med säljaren!" när någonting inte fungerar hos köparen. Nu var det "Jag kollar så det inte är fel på min sida".
Kul att det löste sig

/S

Permalänk
Medlem

Sådana här saker handlar mer om vem som har psykiskt övertag.

Som någon sa, ord mot ord.
Ingen har egentligen "rätt" här.

Edit; Läste nu att det löst sig, och att köparen hade gjort fel själv... så som sagt, vet man om att något man sålt varit ok vid försäljning skall det vara så med. Annars kan det vara okunskap hos köparen eller rent utav att hen försöker blåsa dig.

Stå på dig (gäller alla) i sådana här situationer, om du vet att du har rätt - men endast då.
Det finns alldeles för många rötägg där ute som försöker utnyttja psykologi för att få igenom att lägre pris eller what-not for något de egentligen inte har belägg för, genom att tex. hävda fel som inte fanns där när man lämnade ifrån sig produkten.

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Upplysande tråd, nu lärde jag mig att inte bara kolla de vanliga drivisarna utan också kolla så BIOSen är uppdaterad. Jag kollade min och jag hade senaste, jag har ett rätt nytt MSI kort kan jag tillägga. Kan BIOS uppdateras automatiskt eller är det något man måste göra manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr:Bandit:

Upplysande tråd, nu lärde jag mig att inte bara kolla de vanliga drivisarna utan också kolla så BIOSen är uppdaterad. Jag kollade min och jag hade senaste, jag har ett rätt nytt MSI kort kan jag tillägga. Kan BIOS uppdateras automatiskt eller är det något man måste göra manuellt?

I ärlighetens namn vill du nog inte att BIOS ska uppdateras automatiskt. Har du inga problem eller vill ha någon ny feature som kommer i BIOS-uppdatering så är min erfarenhet att det är bättre att stanna på en fungerande version. Jag uppdaterade mitt MSI-kort i HTPC till senaste och då slutade USB3 att fungera, fick rulla tillbaka några versioner innan det var stabilt igen.

Så uppgradera när det behövs, inte automatiskt, är mitt råd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sapporun:

Det verkar som om det löst sig efter att han fixat lite med BIOS och grafikkortet fungerar som det ska nu
Tack för alla svar!

Vad trevligt!
Då var den dagens goda gärning gjord i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com