Kan inte uppdatera eller installera nya appar (iPhone 5S)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Kan inte uppdatera eller installera nya appar (iPhone 5S)

Jag har en användare som har fått en ny telefon, en iPhone 5s och kör iOS version 8.4.1.
Hon kan inte längre uppdatera eller installera nya appar, då det kommer upp ett AppleID som inte tillhör användaren i fråga...

Jag gick in under inställningar loggade ut användaren ut AppStore för att på så vis tvinga AppStore att fråga efter en inloggning när en ny app köptes / uppdaterades.. men då bara står den och tänker istället.... och inget händer.

När inte detta fungerade, stängde av telefonen helt och hållet, och startade den sedan igen - då ligger apparna bara som "grå'a" och går inte att användas. De nyinköpta är bara som ett "diagram" (se bild)

Det skall dock tilläggas att hon hade en iphone 4s tidigare som togs backup på via iTunes och sedan återställdes till den nya telefonen. Därefter har mjukvaran (iOS) uppdaterats till senaste versionen.
På datorn där återställning och backup gjordes - har det dock även gjorts andra iTunes backuper för telefonbyten - och det är ibland dessa AppleID som visas i den nämnda telefonen... ??
GIVETVIS var det användarens backup jag återställde, och inte någon av de andras.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Om inte historiken i sms och liknande är viktigt så är det enklare att blåsa telefonen och göra om. Jo, det tar en stund att få hem alla apparna, bilder/filmer från molnet men det blir även mindre fenomen liknande det du råkat ut för. Du har nog nämligen lyckats med konststycket att hitta en snyggebugg som inte är vanlig eller lätt att räta ut.

Dubbelkolla bara innan så bilder/musik/ringsignaler finns undansparade innan du rensar.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Ingen annan som varit med om liknande saker?

Jag var också inne på det som du säger @Gurk - samtidigt är en nollställning det sista man vill göra, OM det går att fixa... Men ser ju onekligen mörkt ut

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Testa ta bort apparna från telefonen och sen ladda ner dem igen. Antagligen var det väl iTunes på datorn inloggat med detta andra Apple ID och apparna då "laddades" ner genom detta när du gjorde återställningen. Värt att försöka innan nollställning.