Chromecast eller screen mirroring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2009

Chromecast eller screen mirroring?

Hejsan, jag undrar lite vad skillnaden är mellan chromecast och screen mirroring?
Har en smart samsung tv och en samsung s6. Är det värt att skaffa chromecast för högre kvalitet eller är det
samma som screen mirroring?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av enterman:

Hejsan, jag undrar lite vad skillnaden är mellan chromecast och screen mirroring?
Har en smart samsung tv och en samsung s6. Är det värt att skaffa chromecast för högre kvalitet eller är det

Tack på förhand!

Chromecast:
Tex appar som stödjer detta, vi tar youtube som ett exempel. Där startar du youtube på telefonen och väljer att chromecasten ska spela. Nu kommer inte den spela från din telefon utan tänk dig att det är en helt egen enhet. Det du gör är bara att tala om för den vad den ska spela så kommer den hämta streamen själv. Så Internet->Chromecast. Dvs du kan fortsätta använda din telefon och göra annat så kommer den fortsätta spela youtubevideon.

Screen mirroring vet jag inte vad det är om det är någon samsungspecifikt? De har väl använts sig av miracast eller något förut har jag för mig.
Men på vanliga android(nexus, hur kan man stå ut med något annat?) så har man "Casta skärmen" som ett val i snabbinställningarna. Det som händer då är att du skickar din skärm direkt till chromecasten. Så allt du ser på telefonen ser du på tvn. Att streama och välja detta brukar fungera rätt dåligt beroende på kvaliten på det som skickas då förstås.

Sen finns det ju appar och tillägg till filhanterare som gör det möjligt att spela upp lokala filer på telefonen på chromecasten. Hur detta fungerar har jag ingen aning om, sisådär antar jag.

Finns även ett tillägg till Chrome på datorn som heter Google Cast där du kan skicka en valfri flik. Så kan du spela upp en film i filken kan du skicka den till chromecast också.

För 300:- så är ju det knappast något att tänka på, bara köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av enterman:

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att screenmirroring är värdelöst. Chromecast är däremot fantastisk. Har en smart TV som borde heta stupid TV. Med chromecasten blev den dock smart. Tryck på det du vill se å telefonen och de kommer upp på TVn. Oerhört smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Remmer:

Min erfarenhet är att screenmirroring är värdelöst. Chromecast är däremot fantastisk. Har en smart TV som borde heta stupid TV. Med chromecasten blev den dock smart. Tryck på det du vill se å telefonen och de kommer upp på TVn. Oerhört smidigt.

Det jag kommer använda till mest är att streama från twitch.
Är det då bättre för mig att köpa en chromecast eller räcker det med screen mirroring?
Tack igen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013

@enterman:

Det coola med twitchstream på chromecast e att man får upp full screen på TVn och chatten har man på telefonen.

Acer Nitro N50-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av enterman:

Är det då bättre för mig att köpa en chromecast eller räcker det med screen mirroring?
Tack igen!

Chromecast är bättre eftersom twitch har support för det.

http://blog.twitch.tv/2014/09/twitch-on-chromecast-is-finally...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Chromecast innebär att telefonen agerar fjärrkontroll när Chromecast-enheten hämtar en ström från nätet.

Screen mirroring innebär att telefonens skärm skickas till Chromecast. Det här kräver rätt telefon för att fungera. Har inte testat själv, det är en rätt ny teknik men grymt användbar om det fungerar.

Lite info:

https://support.google.com/chromecast/answer/6059461?hl=sv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av enterman:

Tack igen!

Men läste kommentarerna för ett år sedan och det verkar funka sådär. Du får helt enkelt kolla upp men om chromecast funktionen funkar så är den överlägsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Remmer:

Men läste kommentarerna för ett år sedan och det verkar funka sådär. Du får helt enkelt kolla upp men om chromecast funktionen funkar så är den överlägsen.

okej det lutar nog då åt en chromecast då det inte är så mycket pengar och det verkar funka för det jag vill!
tack för hjälpen @alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av enterman:

okej det lutar nog då åt en chromecast då det inte är så mycket pengar och det verkar funka för det jag vill!
tack för hjälpen @alla

Kanske värt att vänta 1 månad dock

Ny chromecast

Acer Nitro N50-600