DJ-utrustning ihop med dator. Tips!

Permalänk

DJ-utrustning ihop med dator. Tips!

Hej,

Hoppas att det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig, känner att jag blir helt förvirrad och hittar inte det jag söker trots noga googlande.

Det är så att jag fått två cd-spelare (Pioneer 800mk2) och en liten mixer (Numark 950) som jag pysslar hemma med. Men jag känner att jag vill kunna spela in ljudet och få bra kvalitet för att kunna lyssna efteråt så man blir bättre.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Alla uttagen i cd-spelarna + mixern hanterar bara RCA. Så det är RCA från spelare 1 in i mixern och RCA från spelare 2 in i mixern och sedan RCA ut från mixern till en sub (main) som i sin tur är kopplad med en annan sub (slave).

Jag har två datorer, en PC och en Macbook PRO (vilken känns lämpligast att användas i detta fall, då ljudet i PC:n är sämre).

Jag har förstått att man kan köpa ett externt ljudkort men hur fungerar det rent praktiskt och hur kopplar man det? Har tittar på bland annat focusrite solo samt focuslite 2i2 (dock så har focusrite 2i2 "större uttag" än för vanlig rca.)

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muminmamman:

Hej,

Hoppas att det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig, känner att jag blir helt förvirrad och hittar inte det jag söker trots noga googlande.

Det är så att jag fått två cd-spelare (Pioneer 800mk2) och en liten mixer (Numark 950) som jag pysslar hemma med. Men jag känner att jag vill kunna spela in ljudet och få bra kvalitet för att kunna lyssna efteråt så man blir bättre.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Alla uttagen i cd-spelarna + mixern hanterar bara RCA. Så det är RCA från spelare 1 in i mixern och RCA från spelare 2 in i mixern och sedan RCA ut från mixern till en sub (main) som i sin tur är kopplad med en annan sub (slave).

Jag har två datorer, en PC och en Macbook PRO (vilken känns lämpligast att användas i detta fall, då ljudet i PC:n är sämre).

Jag har förstått att man kan köpa ett externt ljudkort men hur fungerar det rent praktiskt och hur kopplar man det? Har tittar på bland annat focusrite solo samt focuslite 2i2 (dock så har focusrite 2i2 "större uttag" än för vanlig rca.)

Tack på förhand!

Jag har ej svar på din fråga.
Men kan rekommendera programmet mixmeister fusion.
Ifall du vill göra snygga övergångar mellan 2 låtar
Väldigt lättanvänt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Du kan haffa ett ljudkort om du vill, men behöver egentligen inte för bara inspelning. Haffa en splitter + RCA till 3.5mm-adapter, koppla in och köra. Gå till Kjell eller liknande.

USB-ljudkort har i regel tele (6.3mm) och/eller XLR-ingångar. Samma där, bara att fixa adaptrar.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Skrivet av Erty:

Du kan haffa ett ljudkort om du vill, men behöver egentligen inte för bara inspelning. Haffa en splitter + RCA till 3.5mm-adapter, koppla in och köra. Gå till Kjell eller liknande.

USB-ljudkort har i regel tele (6.3mm) och/eller XLR-ingångar. Samma där, bara att fixa adaptrar.

Åh tack! Har inte ens tänkt på att man kan splitta kablarna!
Det går alltså att köra in direkt i datorn och ändå få rätt schyst ljud och ingen risk att man sabbar det inbyggda ljudkortet i datorn?

Tack för hjälp!

Permalänk
Skrivet av muminmamman:

Åh tack! Har inte ens tänkt på att man kan splitta kablarna!
Det går alltså att köra in direkt i datorn och ändå få rätt schyst ljud och ingen risk att man sabbar det inbyggda ljudkortet i datorn?

Tack för hjälp!

Är det något sådant här jag behöver?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Permalänk
Rekordmedlem

Varför har du bara kopplat in subbar på main out på mixern ska du inte ha nått normalt ljudsystem för att höra vad du mixar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Jag vet inte hur jag annars skulle ha kopplat in det? Cd-spelarna tar ju RCA och det gör mixern med, så det är ju RCA från CD1 och CD2 till CH1 på mixer och CH2 på mixer. Sen finns det bara en utgång på mixern för ljudet som också är RCA uttag och den går in i en högtalare som bara tar RCA som i sin tur har en slave högtalare kopplad till sig. Så jag har ju ljud och kan mixa, men vill lyckas få in datorn på något sätt också så jag kan spela in mixerna och lyssna hur de låter - men vill ju samtidigt ha allt att fungera och det är de jag inte förstår hur jag skall få till - antar jag har fel grejor kanske eftersom det är klent med uttag och allt bara är RCA?!

Permalänk
Skrivet av muminmamman:

@mrqaffe:

Jag vet inte hur jag annars skulle ha kopplat in det? Cd-spelarna tar ju RCA och det gör mixern med, så det är ju RCA från CD1 och CD2 till CH1 på mixer och CH2 på mixer. Sen finns det bara en utgång på mixern för ljudet som också är RCA uttag och den går in i en högtalare som bara tar RCA som i sin tur har en slave högtalare kopplad till sig. Så jag har ju ljud och kan mixa, men vill lyckas få in datorn på något sätt också så jag kan spela in mixerna och lyssna hur de låter - men vill ju samtidigt ha allt att fungera och det är de jag inte förstår hur jag skall få till - antar jag har fel grejor kanske eftersom det är klent med uttag och allt bara är RCA?!

Jag tror det märkliga var att du skrev att du har kopplat mixerbordet till en sub, och sedan till en slave.

Jag antar att du menar att du har kopplat det till en sub med inbyggd förstärkare och utgång för två vanliga högtalare.
Det lät som att du bara hade ett par subbar.

---

För övrigt borde det att koppla som du tänker nu med en splitter. Men, det mixerbordet kan skicka ut en signal på 8V som max. Jag skulle nog kolla upp vad ditt ljudkort kan ta emot.
Om inte annat är risken att det låter dåligt stor när signalen går i taket.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muminmamman:

@mrqaffe:

Det är inte vanligt att bara ansluta en sub direkt till mixern utan mixern kopplas normalt sett till ett pa system, du lyssnar väl inte bara på ljud under 100Hz ? men du kanske menar nått annat än en sub ?

Rca och xlr är de kontakter som är vanligast och de man bör använda sig av, allra helst balanserad signalöverföring via xlr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo kabeln du länkade var troligen nästan rätt. Skillnaden är att jag misstänker att du behöver RCA hanar till utgången på mixern inte honor.

Skulle tro att denna är typ exakt vad du söker.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Så kan du koppla datorn parallelt med ditt ljudsystem på mixerutgången

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tror det märkliga var att du skrev att du har kopplat mixerbordet till en sub, och sedan till en slave.

Jag antar att du menar att du har kopplat det till en sub med inbyggd förstärkare och utgång för två vanliga högtalare.
Det lät som att du bara hade ett par subbar.

---

För övrigt borde det att koppla som du tänker nu med en splitter. Men, det mixerbordet kan skicka ut en signal på 8V som max. Jag skulle nog kolla upp vad ditt ljudkort kan ta emot.
Om inte annat är risken att det låter dåligt stor när signalen går i taket.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte vanligt att bara ansluta en sub direkt till mixern utan mixern kopplas normalt sett till ett pa system, du lyssnar väl inte bara på ljud under 100Hz ? men du kanske menar nått annat än en sub ?

Rca och xlr är de kontakter som är vanligast och de man bör använda sig av, allra helst balanserad signalöverföring via xlr.

Ja förlåt för min otydlighet, brukar felaktigt referera till de som subbar till vardags bara men förstår nu att det blir rätt fel och tokigt om man ber om hjälp. Det är alltså aktiva högtalare helt enkelt.

Tack för hjälpen! Får leta efter en splitter till mina RCA-kablar och prova : >

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Åh tack! Får införskaffa mig ett par : >

Permalänk
Skrivet av muminmamman:

@Rouge of Darkness:

Åh tack! Får införskaffa mig ett par : >

tror det räcker med en...

antar att du redan har kabeln till förstärkaren på dina högtalare.

du bara pluggar in den jag länkade mellan mixern och kabeln till ljudsystemet.

kan rita en snabb i kopplings ritning i paint hur ja menar om du inte förstår.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Jag tror jag fattar men du får som gärna rita om du pallar för tydlighetens skull. Är helt ovan vid kablar, innan hade jag liksom en kaffebryggare, laddare till mobil och dator samt dammsugaren ibland. Nu är det en hel djungel.