Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015

Suddig system-font

Godkväll SweC!

Jag tänkte ge mig i kast med att installera Kubuntu 15.04 ikväll, och har några frågor. Det är inte första gången jag har försökt installera *buntu på min stationära men har haft ett oöverkomligt problem jag hoppas att någon kan bistå med.

Själva systemfonten visas alldeles suddigt på skärmen, vilket gör det näst-intill oläsbart. Är det en grafikdrivrutin som saknas, eller kan det var något annat? Nämnvärt är dock att detta är vid en 100% ren installation, utan några nya paket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

Jag minns att det skrevs några textväggar (inte minst av mig) om teckensnittsrendering i Linux i en äldre tråd i forumet. Kanske någon relevant information kan hittas där.

Det är ett typiskt svårdiagnosticerat problem då olika människor har olika preferenser för hur de tycker att text ska renderas (oftast vill de att det ska renderas "som de är vana vid", vilket kan variera brett), men det brukar finnas inställningsmöjligheter nog för att alla ska kunna bli nöjda.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Godkväll SweC!

Jag tänkte ge mig i kast med att installera Kubuntu 15.04 ikväll, och har några frågor. Det är inte första gången jag har försökt installera *buntu på min stationära men har haft ett oöverkomligt problem jag hoppas att någon kan bistå med.

Själva systemfonten visas alldeles suddigt på skärmen, vilket gör det näst-intill oläsbart. Är det en grafikdrivrutin som saknas, eller kan det var något annat? Nämnvärt är dock att detta är vid en 100% ren installation, utan några nya paket.

Kan inte rekommendera Kubuntu då jag upplever det som mycket tungdrivet och segt.
Prova hellre LinuxMint med KDE om du vill köra KDE.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av NoWin:

Kan inte rekommendera Kubuntu då jag upplever det som mycket tungdrivet och segt.
Prova hellre LinuxMint med KDE om du vill köra KDE.

Har hoppat lite mellan kubuntu och ubuntu gnome senaste gångerna. Gnome 3 är lite buggigt för min del och behöver plugin för att bli som jag vill. Kubuntu fungerar i min smak out of box. Plus med min dator så skiter jag lite i hur tungdrivet det må vara