Sharp säljstartar världens första 8K UHDTV för över en miljon kronor

Permalänk
Melding Plague

Sharp säljstartar världens första 8K UHDTV för över en miljon kronor

Med det intetsägande namnet LV-85001 blir Sharp först ut med en 8K UHDTV, som förutom ett pris högt upp i skyarna kräver fyra HDMI 2.0 för att drivas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

How about no?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

16:9 format... Då sitter jag hellre med min 1680x1050 skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fyra hdmi kablar, um kan de inte utveckla en ny kabel och dator som kan leverera 8k mellans de endå håller på?

Permalänk
Avstängd

I detta skede så undrar jag varför? 4K är ju inte etablerat som standard ens. Utveckling av viss teknik går för fort idag (pengar, pengar och mer pengar)!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

4st kablar låter lite överdrivet, hur svårt kan det vara att göra en kabel-standard som klarar av framtidens bandbredd.

Finns väl inte ens kablar för 4K 144Hz, vilket är lite katastrof.

Permalänk
Medlem

Kul med utveckling! Lagom dyrt dock

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ser det snarare som 2x2 4K monitor array utan några kanter alls mellan skärmarna... Och det är förmodligen så det kommer användas också av de företag som satsar på det från början.

Permalänk
Medlem

Kanske är intressant för företag som håller på med redigering och bilder.
Tror att de flesta biografer kör 8k?

Skrivet av Evronius:

I detta skede så undrar jag varför? 4K är ju inte etablerat som standard ens. Utveckling av viss teknik går för fort idag (pengar, pengar och mer pengar)!

Permalänk
Medlem

Spontant känns det ju som, som.....att äta en hamburgare utan något på, inte gott, inte äckligt bara..ointressant.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Skrytbygge som kommer säljas i 2 exemplar typ Grattis Sharp ni är så duktiga!

Finns väl omöjligt en marknad för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det enda som jag är intresserad av är en 27'' eller 28'' BenQ bildskärm med TN eller PVA panel som klarar 1920x1080 i 100Hz.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fortfarande sitter och väntar på att det ens ska börja tillverkas 4K Blu-rays och nu börjar man redan prata om 8K?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jisses, en TV för 1,1Miljon! Hade jag haft dom pengarna hade jag hellre köpt en Tesla..
Jag kör på i 1080 ett tag till, 1440 om nått år kanske?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Den skyhöga upplösningen kommer dock med en baksida – tv-apparaten kan inte ta emot sändningar i 8K UHD

Å nej, jag som hoppades kunna kolla på TV4 i 8K ...

Skrivet av bboy-basil:

Fyra hdmi kablar, um kan de inte utveckla en ny kabel och dator som kan leverera 8k mellans de endå håller på?

Skrivet av Alpha77:

4st kablar låter lite överdrivet, hur svårt kan det vara att göra en kabel-standard som klarar av framtidens bandbredd.

Finns väl inte ens kablar för 4K 144Hz, vilket är lite katastrof.

Det är betydligt svårare än ni tror; det räcker inte med en fet kabel utan hög bandbredd ställer även mycket höga krav på elektroniken som ska skicka och ta emot data över den. Och när man övervunnit de tekniska hindren återstår fortfarande halva arbetet: att få standarden godkänd, certifierad, implementerad och utbredd på marknaden. Det tar många år.

Skrivet av teqnet:

Tror att de flesta biografer kör 8k?

Nej, det gör de inte. Film spelas in, produceras och visas i 4K DCI idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Härligt! Längtar redan tills vi får se 8K till mobilskärmar. 4K är sååå 2014.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli gammal. Men jag vill inte ha för skarp bild, det ser så fejk ut då. Lite som hobbit i hög fps, såg skit ut. 1080p kommer att leva länge hos mig. Jag är uppvuxen med lite filmisk suddighet och gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag börjar bli gammal. Men jag vill inte ha för skarp bild, det ser så fejk ut då. Lite som hobbit i hög fps, såg skit ut. 1080p kommer att leva länge hos mig. Jag är uppvuxen med lite filmisk suddighet och gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan något med upplösning och uppdateringsfrekvens som bättre matchar hur ögat faktiskt uppfattar saker se "fake" ut?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av bboy-basil:

Fyra hdmi kablar, um kan de inte utveckla en ny kabel och dator som kan leverera 8k mellans de endå håller på?

Skrivet av Alpha77:

4st kablar låter lite överdrivet, hur svårt kan det vara att göra en kabel-standard som klarar av framtidens bandbredd.

Finns väl inte ens kablar för 4K 144Hz, vilket är lite katastrof.

Eller använda DisplayPort som klarar en bandbredd på 32.4 Gbit/s, och UHD 8K på 7680×4320 på 60Hz.

Permalänk
Medlem

Um, lite off-topic, men varför har så många färgade fyrkanter i sin profilbild?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan något med upplösning och uppdateringsfrekvens som bättre matchar hur ögat faktiskt uppfattar saker se "fake" ut?

Verkligheten är ju verkligen skarp och har ingen uppdateringfrekvens alls. Det måste ju vara väldigt fake då 😂 det är väl snarare så att kraven på filmmakarna stiger i och med att alla misstag osv syns direkt i UHD. Ja, honbit ser konstgjord ut..men det beror på att bilden är så skarp att man faktiskt ser det tydligt. Att säga att man föredrar dålig bild så man inte ser slarvig och dålig filmproduktion låter lite knasigt 😊

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Um, lite off-topic, men varför har så många färgade fyrkanter i sin profilbild?

Jag undrade också länge. Trodde det var något internskämt jag helt missat, men tydligen så är det så att om man inte väljer en profilbilt själv får man en mosaikbild med en slumpad grundfärg, eller något i den stilen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag börjar bli gammal. Men jag vill inte ha för skarp bild, det ser så fejk ut då. Lite som hobbit i hög fps, såg skit ut. 1080p kommer att leva länge hos mig. Jag är uppvuxen med lite filmisk suddighet och gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Upplösningen är inte det som förstör, det är frameraten.

Skrivet av Ozzed:

Hur kan något med upplösning och uppdateringsfrekvens som bättre matchar hur ögat faktiskt uppfattar saker se "fake" ut?

Bara för att det rent tekniskt borde fungera bättre betyder inte att det gör det i praktiken. Jag tycker det blir sån där äcklig dokusåpakänsla, och dålig CGI sticker ut som rudolfs röda mule med HFR.

Högre upplösning tackar jag däremot inte nej till, och inte hög uppdateringsfrekvens i spel heller. Men mina filmer vill jag ha i 24Hz

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Å nej, jag som hoppades kunna kolla på TV4 i 8K ...

Det är betydligt svårare än ni tror; det räcker inte med en fet kabel utan hög bandbredd ställer även mycket höga krav på elektroniken som ska skicka och ta emot data över den. Och när man övervunnit de tekniska hindren återstår fortfarande halva arbetet: att få standarden godkänd, certifierad, implementerad och utbredd på marknaden. Det tar många år.

Nej, det gör de inte. Film spelas in, produceras och visas i 4K DCI idag.

De flesta mindre biografer kör dock 1080p. Större biografer 4K.

De flesta filmer som spelats in digitalt är inspelade i 1080p/2K. Blir stort problem att överföra dem till 4K. Man får då skala upp och göra om specialeffekterna igen. Ett jäkla jobb.

Permalänk
Medlem

Kan avslöja att minst 2 kommer till Sverige

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Bara för att det rent tekniskt borde fungera bättre betyder inte att det gör det i praktiken. Jag tycker det blir sån där äcklig dokusåpakänsla, och dålig CGI sticker ut som rudolfs röda mule med HFR.

Högre upplösning tackar jag däremot inte nej till, och inte hög uppdateringsfrekvens i spel heller. Men mina filmer vill jag ha i 24Hz

Enda skillnaden jag märker är att det är mer vilsamt för ögonen och inte så ryckigt. Men det är väl en smaksak då. Grejen är väl att filmindustrin måste ge folk nya anledningar att gå på bio. 3D, HFR osv osv är ju saker som inte alla har hemma så då blir det värt ett besök.

Sen tycker jag också det är bra att det syns ordentligt ifall de gjort ett pissjobb med CGI så att de skärper sig i fortsättningen. grafiker som inte kan sitt jobb borde inte få gömma sin inkompetens bakom låg framerate.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hur kan något med upplösning och uppdateringsfrekvens som bättre matchar hur ögat faktiskt uppfattar saker se "fake" ut?

För att film i sig baseras på illusion, skapat av skådespelare, greenscreen och props. Ju skarpare bild och högre fps, desto lättare att lyckas bryta igenom denna illusion. Är ingen motståndare till 4K-(8K)/48fps per se, då formaten även höjer ribban för hos spelare. Fallet Hobbit och dylikt visar dock tydligt på nämnda resonemang. Flera som har påpekat detsamma, men såg verkligen mer ut som en teater/filminspelningsplats stundvis än ett verklighetstroget Midgård. En paradox i filmvärlden, där 4K/48fps ursprungligen togs fram för att ÖKA filminlevelsen, inte döda densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

16:9 format... Då sitter jag hellre med min 1680x1050 skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu var det frågan om en TV på 85" och ingen monitor. En TV använder man först och främst till att titta på TV där 16:9 dominerar. Tittar man mycket på film så är det bättre att köra med projektor och en 21:9 duk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fast nu var det frågan om en TV på 85" och ingen monitor. En TV använder man först och främst till att titta på TV där 16:9 dominerar. Tittar man mycket på film så är det bättre att köra med projektor och en 21:9 duk.

Glömde en

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Upplösningen är inte det som förstör, det är frameraten.

Bara för att det rent tekniskt borde fungera bättre betyder inte att det gör det i praktiken. Jag tycker det blir sån där äcklig dokusåpakänsla, och dålig CGI sticker ut som rudolfs röda mule med HFR.

Högre upplösning tackar jag däremot inte nej till, och inte hög uppdateringsfrekvens i spel heller. Men mina filmer vill jag ha i 24Hz

Exakt. Du sa det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6