Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Med grafikkretsen Antigua under skalet vill Sapphire utmana i mellanklassen. SweClockers testar Radeon R9 380 Nitro, som lovar både hög prestanda och låg ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Näe, det tycker jag inte.
Jag tycker det är relevant, men jag kanske missar något?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Stämmer och därför bör man testa komponenter i samma watt klass nuförtiden inte pga sin modelbeteckning.

Edit: men å sndra sidan så är ju priset också en faktor som delar in i komponenter i olika klasser..

Och många andra variabler och faktorer...

Fast tycker ändå att det är relevant oavsett om den har högre prestanda än sin konkurrent.

Permalänk
Medlem

Ahh, äntligen kom testen! Dock inte jättestor skillnad mot ett 960. 0-10%. Mindre än vad jag trodde. Men ändå samma / högre pris.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

När de nämnder prestanda så syftar de nog på FPS och inte FPS/Watt. Eller har jag missat nått?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det känns som om detta kortet bara är en "vi måste få ut en version till".
Inte imponerad över något som jag läste i artikeln och känns dessvärre som ett kort som ingen kommer att komma ihåg om 1år.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

När de nämnder prestanda så syftar de nog på FPS och inte FPS/Watt. Eller har jag missat nått?

Jag tycker också att FPS/Watt är ett rätt värdelöst mått, FPS/krona är vad som gäller i min värld. Dom som nu bryr sig om att R9:an drar 75W eller 33% mer ström kan ju lägga lite mer fokus på den tabellen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Ahh, äntligen kom testen! Dock inte jättestor skillnad mot ett 960. 0-10%. Mindre än vad jag trodde. Men ändå samma / högre pris.

Då det knappt finns 960 i referensmodell samt enligt resultat från tidigare tester så ska man lägga på 6-7% för att kompensera för den GPU/VRAM frekvens 960 i praktiken har.

Slutsatsen blir då än mer: det är i stort sett exakt samma prestanda i 960 och 380, man får helt enkelt titta på hur det ser ut i de titlar man är intresserad av och fundera om strömförbrukning spelar någon praktisk roll för just dig. Ibland finns ju också någon kampanj som kan få det att tippa över åt något håll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Prestandaindexet är väl helt relevant tycker jag.

Jag trodde man alltid gick efter prisklassen? Så har det väl alltid varit genom tiderna? Strömförbrukningen tas ju upp i slutsatsen som ett minus. Sen får man ju själv göra bedömningen om man vill ha högre prestanda eller lägre strömförbrukning?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Felstavat här? "Här är Sapphire R9 280 Nitro helt enkelt för långsamt och kräver stora kompromisser för spelbara nivåer." Ni menar väl 380 nitro?

Inga förvånande tester. 4xmsaa i 4k. Är det verkligen nödvändigt? Jag har provat 15 olika nya spel i 4k med och utan msaa. Ser ingen skillnad förutom betydligt lägre framerate. Sen är det rätt onödigt att ni ens kör 4xmsaa på 960 och 2gb minne? Det kortet är inte gjort för den upplösningen och dessutom med kantutjämning påslaget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Entusiast

De har alltså äntligen fått ordning på Tonga. Ska bli intressant att se hur 380X presterar sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Ström är sjukt billigt i Sverige och relativt miljövänligt. Strömförbrukning är överskattat samt att de flesta ändå envisas med att köpa för starka nätdelar. Den enda besparingen är väl de som verkligen går och köper ett 400W nätdel eller mindre när de köper Nvidia. De flesta köper ju minst 550W oavsett om de behöver det eller inte (och sitter där med 300W headroom). Men visst de som verkligen kan balansera komponenter bra kan eventuellt i längden spara på Nvidia förutsatt att de inte uppgraderar på flera år.

Permalänk
Medlem

Det presterat bättre än GTX960 referenskort. Men AMD kortet är ju ett frabriksöverklockat kort.
Varför testar man inte referens mot referens och överklock mot överklock?

Skulle för mig vara mycket mer intressant.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De har alltså äntligen fått ordning på Tonga. Ska bli intressant att se hur 380X presterar sen.

Skulle inte förvåna mig om dett skulle bli ett nytt omdöpt 7970 3GB då specifikationerna stämmer på båda

I vilket fall är det trevligt att dom fått bukt med problemet dessa kretsarna hade, minnet verkar göra stor skillnad för upplevelsen!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av magma86:

Felstavat här? "Här är Sapphire R9 280 Nitro helt enkelt för långsamt och kräver stora kompromisser för spelbara nivåer." Ni menar väl 380 nitro?

Inga förvånande tester. 4xmsaa i 4k. Är det verkligen nödvändigt? Jag har provat 15 olika nya spel i 4k med och utan msaa. Ser ingen skillnad förutom betydligt lägre framerate. Sen är det rätt onödigt att ni ens kör 4xmsaa på 960 och 2gb minne? Det kortet är inte gjort för den upplösningen och dessutom med kantutjämning påslaget.

Tack för rättelsen! Använd gärna funktionen "Rätta artikeln" under kommentarsrutan på varje sida så notifieras redaktionen enklare.

För att kunna skapa prestandaindex med jämförelser på det sättet vi gör krävs det att inställningarna hålls identiska, både mellan kort och mellan upplösningar. Annars blir det för många parametrar, vilket gör det svårt eller omöjligt att dra slutsatser både för oss och för utomstående. Det är en avvägning helt enkelt, där vi inte kan ha oändligt med scenarion skräddarsydda för varje klass utan måste hålla nere antalet tester.

Sanningen är ju med att både GTX 960 och R9 380 är för långsamma för att göra 4K UHD på ett bra sätt, upplösningen är mest med som kuriosa när vi ändå har gott om referensvärden. Vi tar egentligen ingen hänsyn till prestandan där, eftersom korten helt enkelt är riktade mot ett annat segment.

Det kan hända att vi byter till en annan metod i framtiden, men just nu kör vi såhär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Om ett grafikkort presterar 1% mer fps än ett annat men drar 100% mer ström så presterar det fortfarande bättre.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då det knappt finns 960 i referensmodell samt enligt resultat från tidigare tester så ska man lägga på 6-7% för att kompensera för den GPU/VRAM frekvens 960 i praktiken har.

Slutsatsen blir då än mer: det är i stort sett exakt samma prestanda i 960 och 380, man får helt enkelt titta på hur det ser ut i de titlar man är intresserad av och fundera om strömförbrukning spelar någon praktisk roll för just dig. Ibland finns ju också någon kampanj som kan få det att tippa över åt något håll.

Det jag tyckte var mer intressant är att 960 med 4GB var ju tämligen värdelöst. I de situationerna där 2GB var för lite så var också GPUn för lite. Och i de spel där det borde göra lite nytta så gör det inte det. Kan de vara ett tecken på för smal VRAM buss / bandbredd?

4GB 380 gjorde ju bra ifrån sig både i effekt och prestanda mot 285 2GB, vilket är ju klart positivt iaf. Man kommer inte ifrån att 960 är ett mindre törstigt kort, men med rekordlåga el-priser så är det inte ett ekonomiskt problem, utan snarare om man desperat har problem med kortets värme skillnad (trångt chassi tex) eller extremt svagt PSU (vilket jag tror är osannolikt eftersom alla tycks vilja ha 750W för sin surfdator). Samtidigt så är 380 inte ett komplett kort, utan 380X är det kompletta, så där finns mer att hämta ur kretsen iaf.

Om de får rätt på prislappen så är det helt klart ett bra alternativ, och eftersom folk anser det vettigt att pröjsa 2kkr för ett 960 så undrar man varför det skulle vara problem att ge samma pris för ett kort som presterar minst lika bra i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för rättelsen! Använd gärna funktionen "Rätta artikeln" under kommentarsrutan på varje sida så notifieras redaktionen enklare.

För att kunna skapa prestandaindex med jämförelser på det sättet vi gör krävs det att inställningarna hålls identiska, både mellan kort och mellan upplösningar. Annars blir det för många parametrar, vilket gör det svårt eller omöjligt att dra slutsatser både för oss och för utomstående. Det är en avvägning helt enkelt, där vi inte kan ha oändligt med scenarion skräddarsydda för varje klass utan måste hålla nere antalet tester.

Sanningen är ju med att både GTX 960 och R9 380 är för långsamma för att göra 4K UHD på ett bra sätt, upplösningen är mest med som kuriosa när vi ändå har gott om referensvärden. Vi tar egentligen ingen hänsyn till prestandan där, eftersom korten helt enkelt är riktade mot ett annat segment.

Det kan hända att vi byter till en annan metod i framtiden, men just nu kör vi såhär.

Ja, sorry. Missade den helt
Det var bara en småsak, men ville bara kolla att jag var med på noterna där hehe

Tack för svaret där. Då får jag se fram mot era andra tester också!
Keep up the good work! Kul att ni testar fler kort från båda nvidia och amd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Tycker ärligt talat att strömförbrukningen är irrelevant på dessa nivåer. Spelar man 20 timmar i veckan (vilket är ganska mycket, åtminstone i min värld) kommer grafikkortet på ett helt år förbruka 78 kWh mer än ett kort som drar 75 W mindre vid belastning, vilket skulle ge en månadskostnad på ca 6 spänn för den extra elkonsumptionen.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: För AMD måste alltid vara billigare för att vara bra verkar det som :'(

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Var inte problemet med 285 extremt udda fps dippar. Varför inga "frame time" i resentionen? Subjektiv bedöming?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Ozzed:

Ström är sjukt billigt i Sverige och relativt miljövänligt. Strömförbrukning är överskattat samt att de flesta ändå envisas med att köpa för starka nätdelar. Den enda besparingen är väl de som verkligen går och köper ett 400W nätdel eller mindre när de köper Nvidia. De flesta köper ju minst 550W oavsett om de behöver det eller inte (och sitter där med 300W headroom). Men visst de som verkligen kan balansera komponenter bra kan eventuellt i längden spara på Nvidia förutsatt att de inte uppgraderar på flera år.

Off topic:
Tror du att ett nätag som har sin optimala verkningsgrad på 50-75% och är på t.ex 850w drar 850w hela tiden?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Paddanx: För AMD måste alltid vara billigare för att vara bra verkar det som :'(

Say what?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

Skulle inte förvåna mig om dett skulle bli ett nytt omdöpt 7970 3GB då specifikationerna stämmer på båda

I vilket fall är det trevligt att dom fått bukt med problemet dessa kretsarna hade, minnet verkar göra stor skillnad för upplevelsen!

Det snackades ju om att 380X skulle vara Tonga XT? Både Tonga XT och Tahiti XT har 2048 kärnor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då det knappt finns 960 i referensmodell samt enligt resultat från tidigare tester så ska man lägga på 6-7% för att kompensera för den GPU/VRAM frekvens 960 i praktiken har.

Slutsatsen blir då än mer: det är i stort sett exakt samma prestanda i 960 och 380, man får helt enkelt titta på hur det ser ut i de titlar man är intresserad av och fundera om strömförbrukning spelar någon praktisk roll för just dig. Ibland finns ju också någon kampanj som kan få det att tippa över åt något håll.

@emilakered
Precis detta som jag tänkte också. Ett fabriksöverklockat-960 hade behövts i testerna för att ge en verkligare bild.

Skrivet av Hymer:

@Paddanx: För AMD måste alltid vara billigare för att vara bra verkar det som :'(

Eftersom 380/285 2GB har problem och både 2GB och 4GB av 960 presterade likadant borde man jämföra 380 4GB med 960 2GB.
1899 kr vs 2314 kr. 21% högre pris för 10% extra prestanda över referens-960 som ingen köper, skillnaden är ännu mindre mot de fabriksöverklockade som faktiskt säljs.
Köper man en hel dator borde de resterande komponenterna göra att prisskillnaden blir mindre än prestandaskillnaden dock.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Tycker oftast det brukar låta så på forumet. Men det är bara min egna uppfattning. Som här typ, 380 är lite bättre och lite dyrare = skit men 960 för någon hundralapp billigare är bra eller om dom skulle kostat samma så skulle folk ändå var bla bla 960 bättre typ. För att folk ska säga att AMD är bra så behöver dom vara billigare än Nvidias motsvarighet trotts att dom är bättre prestandamässigt.

Men som sagt det är min uppfattning om hur folk ser på AMD/Nvidia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ArcticFire:

@emilakered
Precis detta som jag tänkte också. Ett fabriksöverklockat-960 hade behövts i testerna för att ge en verkligare bild.

Jag hade tyvärr inte möjlighet att köra igenom ytterligare 960 just nu, och de gamla referensvärdena är inte längre giltiga. Däremot går det att titta på procentuella förbättringar i till exempel prestandaindex och göra ganska exakta egna uppskattningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Det jag tyckte var mer intressant är att 960 med 4GB var ju tämligen värdelöst. I de situationerna där 2GB var för lite så var också GPUn för lite. Och i de spel där det borde göra lite nytta så gör det inte det. Kan de vara ett tecken på för smal VRAM buss / bandbredd?

Fram till och med DX11 är det upp till drivrutinen att hantera VRAM, här har ju AMD själv sagt att man "aldrig haft en enda ingenjör på att optimera VRAM-användning". Så förklaringen är nog helt enkelt att Nvidia inte behöver lika mycket VRAM som AMD då man använder tillgängligt VRAM mer effektivt.

Något som styrker en sådan ansats är ett test som Tech Report gjort där man testade kort upp till totalt vansinniga upplösningar, upp till 7680x4320. Vad man såg i detta test vara att 970, trots sina "3.5GB VRAM", kom allt närmare Fury X för att matcha prestanda i 7680x4320 (980 var snabbare).

Men nog är det så att de fall där 2GB VRAM inte är tillräckligt så har 960 helt enkelt inte tillräckligt med råkraft för att hantera dessa fall.

För 380 gäller lite det omvända, den kretsen beter sig lite illa med 2GB, så där vill man ha 4GB för att slippa lagg-spikar och frysningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

@emilakered: ni har eventuellt lite annat att jobba med, skulle dock vara intressant med ett lite snabbtest som innefattar enklare GPU-modeller som 370/380/950/960 där man inte använder "Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz" utan kanske något mer i linje med vad någon som väljer dessa enklare GPUer kanske använder som CPU, t.ex. en av de snabbare i3 eller en billigare i5.

Finns överhuvudtaget ingen anledning att köra ett sådant test i andra upplösningar än 1920x1080, det lär vara upplösningen majoriteten av användarna av dessa GPUer lär köra med (om något lär de köra lägre upplösning).

Förstår att dessa kort är inte riktigt huvudfokus givet den typiska SweC-läsaren, men kanske finns ett hyfsat intresse ändå?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer