Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det skrivs att det presterar bättre än 960, men också drar mer ström. Blir inte det konstaterandet rätt värdelöst om man inte normaliserar effektförbrukningen mot prestandaindex först?

Gud ja, dom där extra kronorna/år gör stooor skillnad när det ska uppskattas vad som är bäst..

Permalänk
Hedersmedlem

Ser lovande ut, hoppas på att dom lyckas med 380x.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

@emilakered: ni har eventuellt lite annat att jobba med, skulle dock vara intressant med ett lite snabbtest som innefattar enklare GPU-modeller som 370/380/950/960 där man inte använder "Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz" utan kanske något mer i linje med vad någon som väljer dessa enklare GPUer kanske använder som CPU, t.ex. en av de snabbare i3 eller en billigare i5.

Finns överhuvudtaget ingen anledning att köra ett sådant test i andra upplösningar än 1920x1080, det lär vara upplösningen majoriteten av användarna av dessa GPUer lär köra med (om något lär de köra lägre upplösning).

Förstår att dessa kort är inte riktigt huvudfokus givet den typiska SweC-läsaren, men kanske finns ett hyfsat intresse ändå?

Det är intressant, och den typen av mer avgränsade tester är absolut något vi kan kika mer på. Av olika anledningar har vi dock helt enkelt ont om tidsmässiga möjligheter just nu där väldigt mycket trängs om uppmärksamhet - vi får hoppas det löser sig framåt vintern och våren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Paddanx: För AMD måste alltid vara billigare för att vara bra verkar det som :'(

Inte alls.

Men AMD brukar lägga sig bättre i pris, så att båda kortens priser går ner. I detta fallet hade jag gärna gett mer för 380 än 960 kort, både för att stötta AMD och för att jag tycker det är ett bättre kort.
Men kom ihåg att många personer nästan bara tittar på prislappen. Du kan ha en bra produkt för 399:- och en dålig för 349:-. Den billigare kommer sälja betydligt mer och AMD i detta fallet behöver marknadsandelar om inget annat.

@Yoshman så du menar att det är ren GPU flaskhals, inte bandbredd. hmm.
RAM optimering är ju bra, ingen tvekan om det, men långt från alla optimeringar är endast positiva. När dessa 960 kort OCas (då från tex fabrik, syftat till GPUn), så kommer ju kortet klara mer, vilket gör att den designade minnesbandbredd och mängd som normalt hade taxat GPUn, nu kommer taxa mer på annat.

Dock håller jag med dig om 380, att 4GB (tyvärr) är ett måste.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: Gissar att 960 inte har speciellt mycket "head room" när det kommer till VRAM-bandbredd. Men spelar ju ingen roll bara det är tillräckligt för GPUn.

Frågan är snarare om 380 verkligen behöver 70-80% högre bandbredd då den kretsen också har " delta color compression".

960 tappat ju i högre upplösning, det kan ju tyda på att bandbredd blir ett problem där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@Ozzed:
Om ett grafikkort presterar 1% mer fps än ett annat men drar 100% mer ström så presterar det fortfarande bättre.

Frågan är hade du köpt ett grafikkort som presterar 1% bättre men drog 100% mer?

Tror de flesta skulle svara nej utav uppenbara skäl och därmed blir det andra kortet mer attraktivt när allt annat räknas in och inte bara prestanda.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, det tycker jag inte.
Jag tycker det är relevant, men jag kanske missar något?

Skrivet av criscros:

Stämmer och därför bör man testa komponenter i samma watt klass nuförtiden inte pga sin modelbeteckning.

Edit: men å sndra sidan så är ju priset också en faktor som delar in i komponenter i olika klasser..

Och många andra variabler och faktorer...

Fast tycker ändå att det är relevant oavsett om den har högre prestanda än sin konkurrent.

Skrivet av kelthar:

När de nämnder prestanda så syftar de nog på FPS och inte FPS/Watt. Eller har jag missat nått?

Skrivet av enbom:

Prestandaindexet är väl helt relevant tycker jag.

Jag trodde man alltid gick efter prisklassen? Så har det väl alltid varit genom tiderna? Strömförbrukningen tas ju upp i slutsatsen som ett minus. Sen får man ju själv göra bedömningen om man vill ha högre prestanda eller lägre strömförbrukning?

Skrivet av Pudeln:

@Ozzed:

Ström är sjukt billigt i Sverige och relativt miljövänligt. Strömförbrukning är överskattat samt att de flesta ändå envisas med att köpa för starka nätdelar. Den enda besparingen är väl de som verkligen går och köper ett 400W nätdel eller mindre när de köper Nvidia. De flesta köper ju minst 550W oavsett om de behöver det eller inte (och sitter där med 300W headroom). Men visst de som verkligen kan balansera komponenter bra kan eventuellt i längden spara på Nvidia förutsatt att de inte uppgraderar på flera år.

Skrivet av 1up:

@Ozzed:
Om ett grafikkort presterar 1% mer fps än ett annat men drar 100% mer ström så presterar det fortfarande bättre.

Skrivet av AndraBullar:

Tycker ärligt talat att strömförbrukningen är irrelevant på dessa nivåer. Spelar man 20 timmar i veckan (vilket är ganska mycket, åtminstone i min värld) kommer grafikkortet på ett helt år förbruka 78 kWh mer än ett kort som drar 75 W mindre vid belastning, vilket skulle ge en månadskostnad på ca 6 spänn för den extra elkonsumptionen.

Skrivet av atnek:

Gud ja, dom där extra kronorna/år gör stooor skillnad när det ska uppskattas vad som är bäst..

Jag vet inte om ni tolkat mitt inlägg rätt här. Jag menar att det är väl helt OK om ett kort drar mer ström om det presterar bättre, det är ganska naturligt, så jag tyckte det var lite konstigt att de tog upp det. Ström är ju liksom inte dyrt....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om ni tolkat mitt inlägg rätt här. Jag menar att det är väl helt OK om ett kort drar mer ström om det presterar bättre, det är ganska naturligt, så jag tyckte det var lite konstigt att de tog upp det. Ström är ju liksom inte dyrt....

Jag fatta vad du mena och jag höll med!:) MEN nu är detta ett stort MEN så hndlar det inte om pris på el för mig utan om ny arkitektur som har blivit mer effektiv eller inte.

Min definition på något som är bättre är effektivitet mot prestanda mot alla andra variabler.

Jag förstår att många här inte bryr sig lika mycket som jag gör om just detta men för mig är effektivitet ett sätt att kunna göra chip mindre och när de är mindre ryms de mer också och mer transistorer och dylikt borde leda till bättre prestanda osv..

Jag kollar på reviews och recensioner för att se teknik utveckling inte för att se vad jag borde köpa

Många här kunde säkert inte bry sig mindre om min tankeverksamhet och definition ang utveckling men jag lägger upp mina tankar ang det hela för att det är intressant:)

Mvh

Permalänk
Medlem

Det verkar som om R9 380'n landar på nästan exakt samma pris som GTX 960 enligt prisjakt just nu. Och med ett tredje-parts kort så landar GTX 960 på nästan exakt samma prestanda som ett tredje-parts R9 380. Och med fabriksöverklockning inräknat i båda korten så överklockar dom ungefär 10% extra utöver det båda två.

Dock så drar Nvidia-kortet 60W mindre och går därför 8c kallare och 5db tystare (enligt SweC's GTX 960 test).

Kul att se AMD komma så nära Nvidia, men utan några specifika spel-titlar som preferens eller deals så är ju i dagsläget det strax över halv-år gamla Nvidia-kortet den klara vinnaren. Med potentielt högre DX12-prestanda för det röda laget så är dock AMD-kortet mycket intressant, och kanske värt nackdelarna för att vara mer framtidssäker.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Det presterat bättre än GTX960 referenskort. Men AMD kortet är ju ett frabriksöverklockat kort.
Varför testar man inte referens mot referens och överklock mot överklock?

Skulle för mig vara mycket mer intressant.

Gigabyte 960 vs MSI 380:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0 (vid 5:45 börjar speltesterna om du vill skippa försnacket)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Ingen överraskning att 380 sopar banan med 960 Hade dock varit intressant att se resultatet i battlefield när det körs i Mantle istället för dx11 då det i de flesta fall ger en bra prestandaboost.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det snackades ju om att 380X skulle vara Tonga XT? Både Tonga XT och Tahiti XT har 2048 kärnor.

Exakt Tahiti är borta nu

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ahh, äntligen kom testen! Dock inte jättestor skillnad mot ett 960. 0-10%. Mindre än vad jag trodde. Men ändå samma / högre pris.

Förstår att du säkert är en raging fanboy för det gröna laget men det borde ju inte betyda att du inte kan räkna?

1080p 70/64= +9,4%

1440p 68/61= +11,5%

2160p 66/50 = +32%

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ahh, äntligen kom testen! Dock inte jättestor skillnad mot ett 960. 0-10%. Mindre än vad jag trodde. Men ändå samma / högre pris.

Procentenheter och procent är inte samma sak.

Permalänk
Avstängd

Folk som gnäller på priset verkar ha glömt bort att 960 kostade 2400kr när det lanserades.

Själv tyckte jag att det verkade vara ett trevligt kort i mellansegmentet. Ser ut som om 380X kommer att fylla ett stort tomrum mellan 380/960 och 390/970. Lär bli en storsäljare om prislappen är rätt.

Fick också en känsla av att det inte har hänt så mycket i detta prestandasegment på länge. Hade ett 7950 förut och det kortet var ju inte långt ifrån 960 och 380 i prestanda. Det är ett rätt så stort kliv mellan dessa kort och 390/970. Var nog en jämnare kurva i prestandaindexet förut. Stor avsats nuförtiden mellan mellansegmentet och prestandasegmentet.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@emilakered: ni har eventuellt lite annat att jobba med, skulle dock vara intressant med ett lite snabbtest som innefattar enklare GPU-modeller som 370/380/950/960 där man inte använder "Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz" utan kanske något mer i linje med vad någon som väljer dessa enklare GPUer kanske använder som CPU, t.ex. en av de snabbare i3 eller en billigare i5.

Finns överhuvudtaget ingen anledning att köra ett sådant test i andra upplösningar än 1920x1080, det lär vara upplösningen majoriteten av användarna av dessa GPUer lär köra med (om något lär de köra lägre upplösning).

Förstår att dessa kort är inte riktigt huvudfokus givet den typiska SweC-läsaren, men kanske finns ett hyfsat intresse ändå?

Skulle t.o.m. vilja se test med ovanstående kort där dom kör med lite äldre system såsom äldre i5/7 såsom s1366 mfl. samt Phenom X4/X6 serien.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock håller jag med dig om 380, att 4GB (tyvärr) är ett måste.

Vilket gör att 960 ligger 400 kr under då 2GB räcker.
Intressant är att de var i princip helt jämna i vissa spel medan i andra ledde 380 rätt stort (tredjeparts mot referens dock), spelar man spelen där det var stor skillnad vill man nog kanske ha 380 men annars duger 960.

Skrivet av MaloW:

Det verkar som om R9 380'n landar på nästan exakt samma pris som GTX 960 enligt prisjakt just nu. Och med ett tredje-parts kort så landar GTX 960 på nästan exakt samma prestanda som ett tredje-parts R9 380. Och med fabriksöverklockning inräknat i båda korten så överklockar dom ungefär 10% extra utöver det båda två.

Billigaste 960 2GB: 1899 kr
Billigaste 380 4GB: 2314 kr

Över 21% skillnad. Som tidigare diskuterats i tråden måste 380 ha 4GB för att undvika problemen som 285 har. Överklockar man minskar skillnaden i prestanda en del vilket är till 960:s fördel. 960 och 380 var jämna i vissa medan 380 ledde stort i andra vilket gör att prestandaskillnaden i procent blir lite missvisande. Spelar man de jämna spelen: välj 960, spelar man de andra: välj 380 4GB.

Skrivet av Almtom:

Förstår att du säkert är en raging fanboy för det gröna laget men det borde ju inte betyda att du inte kan räkna?

1080p 70/64= +9,4%

1440p 68/61= +11,5%

2160p 66/50 = +32%

I 2160p är båda för långsamma och tveksamt i 1440p. Prisskillnaden mellan billigaste 960 2GB och 380 4GB är 414 kr(21%) vilket övervinner prestandaskillnaden i procent. Det är ju dessutom referens-960 i testet och inte de fabriksöverklockade som faktiskt säljs.
I vissa spel är skillnaden nästan 0 medan i andra vinner 380 stort, prestandaindexet är lite missvisande i just detta fall. Beroende på om man spelar något av spelen där 380 vinner stort eller inte kan vara avgörande vilket kort man köper.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om ni tolkat mitt inlägg rätt här. Jag menar att det är väl helt OK om ett kort drar mer ström om det presterar bättre, det är ganska naturligt, så jag tyckte det var lite konstigt att de tog upp det. Ström är ju liksom inte dyrt....

Aaah okej. Jo jag misstolkade då ditt första inlägg. Sorry.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vilket gör att 960 ligger 400 kr under då 2GB räcker.
Intressant är att de var i princip helt jämna i vissa spel medan i andra ledde 380 rätt stort (tredjeparts mot referens dock), spelar man spelen där det var stor skillnad vill man nog kanske ha 380 men annars duger 960.

Billigaste 960 2GB: 1899 kr
Billigaste 380 4GB: 2314 kr

Över 21% skillnad. Som tidigare diskuterats i tråden måste 380 ha 4GB för att undvika problemen som 285 har. Överklockar man minskar skillnaden i prestanda en del vilket är till 960:s fördel. 960 och 380 var jämna i vissa medan 380 ledde stort i andra vilket gör att prestandaskillnaden i procent blir lite missvisande. Spelar man de jämna spelen: välj 960, spelar man de andra: välj 380 4GB.

I 2160p är båda för långsamma och tveksamt i 1440p. Prisskillnaden mellan billigaste 960 2GB och 380 4GB är 414 kr(21%) vilket övervinner prestandaskillnaden i procent. Det är ju dessutom referens-960 i testet och inte de fabriksöverklockade som faktiskt säljs.
I vissa spel är skillnaden nästan 0 medan i andra vinner 380 stort, prestandaindexet är lite missvisande i just detta fall. Beroende på om man spelar något av spelen där 380 vinner stort eller inte kan vara avgörande vilket kort man köper.

Du glömde DX12 i din avvägning mellan korten. De senaste rykterna är väl iaf något man ska ha i åtanke när man väljer kort nu. Jag väljer Radeon 380 alla ggr före GTX 960. Dels för att jag spelar en del i 1440p med "Medium"/"High" inställningar redan nu med ett udda HD7870 (tahiti) och alla esportsspel går att maxxa utan problem. dels för att de första DX12 spelen kommer i vinter. Idle förbrukningen är ju samma så skillnaden på elräkningen är ju skrattretande liten. r9 380X tror jag däremot är en trevligare bekantskap för oss med 1440p skärmar när det kommer. Tror inte det kan rubba GTX970 men vi får se.

Edit: Rättade inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Du glömde DX12 i din avvägning mellan korten. De senaste rykterna är väl iaf något man ska ha i åtanke när man väljer kort nu. Jag väljer Radeon 380x alla ggr före GTX 960. Dels för att jag spelar en del i 1440p med "Medium"/"High" inställningar redan nu med ett udda HD7870 (tahiti) och alla esportsspel går att maxxa utan problem. dels för att de första DX12 spelen kommer i vinter. Idle förbrukningen är ju samma så skillnaden på elräkningen är ju skrattretande liten. r9 380X tror jag däremot är en trevligare bekantskap för oss med 1440p skärmar när det kommer. Tror inte det kan rubba GTX970 men vi får se.

380X borde ju vara mycket snabbare än 960, du kanske menade 380. Sedan håller ju Nvidia på och fixar drivrutinen så det möjliga problemet kanske fixas.
Jag hade nog väntat till Arctic Islands/Pascal, enligt ryktena borde de väl komma första halvan av 2016. De borde ju vara gjorda för dx12.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Ozzed:

Ström är sjukt billigt i Sverige och relativt miljövänligt. Strömförbrukning är överskattat samt att de flesta ändå envisas med att köpa för starka nätdelar. Den enda besparingen är väl de som verkligen går och köper ett 400W nätdel eller mindre när de köper Nvidia. De flesta köper ju minst 550W oavsett om de behöver det eller inte (och sitter där med 300W headroom). Men visst de som verkligen kan balansera komponenter bra kan eventuellt i längden spara på Nvidia förutsatt att de inte uppgraderar på flera år.

Ström är billigt och det är nog inte själva strömförbrukningen som folk stör sig på. Det är värmeutvecklingen och ljudnivån (finns bättre och sämre kylare, så klart) som automatiskt följer efter som gör det intressant att ha kort som drar så lite ström som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

380X borde ju vara mycket snabbare än 960, du kanske menade 380. Sedan håller ju Nvidia på och fixar drivrutinen så det möjliga problemet kanske fixas.
Jag hade nog väntat till Arctic Islands/Pascal, enligt ryktena borde de väl komma första halvan av 2016. De borde ju vara gjorda för dx12.

Menade R9 380 utan X. Jo jag ska vänta då mitt kort håller än
Jag hade iaf inte valt GTX960 utav den informationen som finns idag iaf. Radeon 380 är någorlunda framtidsäker. GXT960 med 2Gb minne, not so much, no.

Permalänk
Datavetare

Räknade ut YoshMark (prestandaindex för min FPS) för 380 (i testet), 285, 960. Referens är även här 290X. Bara räknat för 1920x1080, ser inte att dessa kort riktigt orkar med något annat.

380: 71 960: 68 285: 61

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om ni tolkat mitt inlägg rätt här. Jag menar att det är väl helt OK om ett kort drar mer ström om det presterar bättre, det är ganska naturligt, så jag tyckte det var lite konstigt att de tog upp det. Ström är ju liksom inte dyrt....

Då uttryckte du dig felaktigt - att normalisera prestandaindex mot strömförbrukningen (dvs beräkna prestanda per watt, som det lät som att du menade) skulle ge följande index till 960:s fördel:

R9 380: 23.3 (1080p), 22.6 (1440p), 22.0 (2160p)
GTX960 4GB: 28.4 (1080p), 27.1 (1440p), 25.3 (2160p)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om ni tolkat mitt inlägg rätt här. Jag menar att det är väl helt OK om ett kort drar mer ström om det presterar bättre, det är ganska naturligt, så jag tyckte det var lite konstigt att de tog upp det. Ström är ju liksom inte dyrt....

Visst är det så att högre prestanda rättfärdigar att ett kort drar mer, men bara för den sakens skull kan vi inte ignorera den faktorn. Om vi höftar och drar av ett schablonvärde på 100 W (CPU, RAM, moderkort, lagring, etc.) drar R9 380 ungefär 75% mer än GTX 960 samtidigt som fördelen prestandamässigt "bara" är 10–15%. Egentligen behöver man inte krångla till det så, det räcker med att rikta blicken mot GTX 970 som drar lite mindre och presterar mycket bättre.

Kort sagt är strömförbrukning hög relativt prestandan, men det är också den enda riktiga nackdelen på ett i övrigt riktigt bra grafikkort (därav utmärkelsen). Sen kan man alltid argumentera för låga elpriser i Sverige, spelar högre strömförbrukning och därmed värmeutveckling verkligen roll i ett stort chassi – med mera. Men oavsett dessa faktorer är ett bättre förhållande mellan prestanda per förbrukad watt alltid en fördel och det motsatta en nackdel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ström är billigt och det är nog inte själva strömförbrukningen som folk stör sig på. Det är värmeutvecklingen och ljudnivån (finns bättre och sämre kylare, så klart) som automatiskt följer efter som gör det intressant att ha kort som drar så lite ström som möjligt.

Dock verkar just detta exet vara rätt tyst Vist låter ju lite högre än 960, men är ju inte mycket mer än ett tyst rum/kylskåp låter (viktigast är ju att fläkten har ett bekvämt ljud).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Verkar lite som att Tonga inte överklockar lika bra som Tahiti.
Kommer ihåg hur man kunde överklocka 7950 50%+. Men både 7950 och 7970 var ju snarast underklockade vid lansering.

Och när ska folk lära sig att man inte kan räkna med att prestanda skalar linjärt med pris? 10-20% högre prestanda brukar kosta betydligt mer än 10-20% högre pris. Bortsett från i de allra lägsta segmenten där förhållandet är det omvända, där kan någon extra hundralapp fördubbla prestandan.

EDIT: Mitt 7970 är fortfarande bästa köpet jag gjort. 1900:- för 2 år sedan och snabbare än det som säljs för markant högre pris idag. Tyst och fint också.

Permalänk
Medlem

För nästan alla som spelar i 1080p så räcker prestandarden som dessa kort ger. Sedan är det mycket pengar för ett grafikkort som är så långsamt när man jämför med topp korten.

Alla ni som köpte 7970 gratis än engång för ett av de bästa grafikkorten med över 20% ökad prestanda via drivrutiner fram till idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Verkar lite som att Tonga inte överklockar lika bra som Tahiti.
Kommer ihåg hur man kunde överklocka 7950 50%+. Men både 7950 och 7970 var ju snarast underklockade vid lansering.

Och när ska folk lära sig att man inte kan räkna med att prestanda skalar linjärt med pris? 10-20% högre prestanda brukar kosta betydligt mer än 10-20% högre pris. Bortsett från i de allra lägsta segmenten där förhållandet är det omvända, där kan någon extra hundralapp fördubbla prestandan.

EDIT: Mitt 7970 är fortfarande bästa köpet jag gjort. 1900:- för 2 år sedan och snabbare än det som säljs för markant högre pris idag. Tyst och fint också.

Länge leve 7970!

Efter det blev namnschemat korkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

@Zotamedu: Yes, men Tonga har en 256bits minnes buss och denna kretsen har en 384bitars enl nyheten som kom häromdagen.

Så min gissning blir att dom kör tahiti XT igen. Men det ser vi när kortet kommer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti