konstiga pipljud, skärm som slocknar.

Permalänk

konstiga pipljud, skärm som slocknar.

Hej!
Har aldrig varit med om detta tidigare, någon som har erfarenhet kanske?
Det senaste jag gjort med min dator, är att installera windows 10 (och formatering)
samt nytt grafikkort. Allting fungerade bra.
Men nu har något märkligt börjat hända. vid uppstart av datorn, händer det oftast
att datorn piper. ett till tre pipljud brukar kunna höras. Skärmen brukar även slockna
för att sen starta en sekund senare. Just detta sker lite oregelbundet, ibland kan den slockna
bara en gång, nyss slockna den sju gånger.

Tacksam för svar!

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

Hej!
Har aldrig varit med om detta tidigare, någon som har erfarenhet kanske?
Det senaste jag gjort med min dator, är att installera windows 10 (och formatering)
samt nytt grafikkort. Allting fungerade bra.
Men nu har något märkligt börjat hända. vid uppstart av datorn, händer det oftast
att datorn piper. ett till tre pipljud brukar kunna höras. Skärmen brukar även slockna
för att sen starta en sekund senare. Just detta sker lite oregelbundet, ibland kan den slockna
bara en gång, nyss slockna den sju gånger.

Tacksam för svar!

vilka drivrutiner använder du till grafikkortet, är den beta, stabil, specifikt för win10 ?
vilken dator har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

sorry för sent svar, glömde bort denna tråd..
jag har en dator jag byggt själv, den har väl dryga två år på nacken..
Har senaste drivrutinerna för grafikkortet.
Har märkt att datorn endast piper i windows.
försökte kolla runt lite och läste b.la. att det kan vara hddn eller moderkortet.
att skärmen flimrar känns som det hör mest till moderkortet, men ska testa mig fram lite.
blir alternativt att köpa nya delar i vilket fall..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

sorry för sent svar, glömde bort denna tråd..
jag har en dator jag byggt själv, den har väl dryga två år på nacken..
Har senaste drivrutinerna för grafikkortet.
Har märkt att datorn endast piper i windows.
försökte kolla runt lite och läste b.la. att det kan vara hddn eller moderkortet.
att skärmen flimrar känns som det hör mest till moderkortet, men ska testa mig fram lite.
blir alternativt att köpa nya delar i vilket fall..

ursäkta om ja inte var tydlig vilka delar är det i datorn ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ursäkta om ja inte var tydlig vilka delar är det i datorn ?

En dator jag pillat ihop själv, Z87 pro-moderkort, i7 7780 om jag minns rätt, gtx 980, evga supernova 850w, Samsung ssds, corsair-minnen.. Om det var de du mena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

En dator jag pillat ihop själv, Z87 pro-moderkort, i7 7780 om jag minns rätt, gtx 980, evga supernova 850w, Samsung ssds, corsair-minnen.. Om det var de du mena

Eller om du menar vilka delar som piper, så är det själva moderkortet som piper..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

Plocka fram manualen till moderkortet och läsa i den vad pipljuden betyder.
Pipljuden är felkoder från moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

vet du vilken del del är som piper ?
Coilwhine är lite speciellt ett nätagg kan göra så grafikkortet piper, och vice versa.
det är kombinationen av delarna som när dom är ihop får komponent X på Datordel Y att tjuta.
i7 7780 finns inte senaste är skylake 6th generationen, du kanske menar i7 4770 ?

Skrivet av mattoys:

Plocka fram manualen till moderkortet och läsa i den vad pipljuden betyder.
Pipljuden är felkoder från moderkortet.

är TS inne i Windows så kan han väl inte få felkoder på moderkortet ?

Visa signatur

Permalänk

jag har redan läst om felkoderna, och testat efter dem "asus beep codes" men de verkar mest vara om man inte är inne i windows de gäller, utan om man inte får igång datorn som vanligt. Det var iallafall så jag förstod det.
Jag hade tidigare problem med coilwhine från grafikkortet. Sen bytte jag nätagg och då försvann det.
Så jag tror inte att det är något av ovanstående.. Men jag är ganska noob å andra sidan..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

jag har redan läst om felkoderna, och testat efter dem "asus beep codes" men de verkar mest vara om man inte är inne i windows de gäller, utan om man inte får igång datorn som vanligt. Det var iallafall så jag förstod det.
Jag hade tidigare problem med coilwhine från grafikkortet. Sen bytte jag nätagg och då försvann det.
Så jag tror inte att det är något av ovanstående.. Men jag är ganska noob å andra sidan..

Coilwhine kan komma tillbaka, då det inte är ett direkt "Fel på någon del" även fast du har Spoltjut/Coilwhine utan bara det faktum att summan av dom delarnas "Resonans" gör att Svagaste länken i kedjan börjar tjuta.

varför inte Spela in ljudet istället för att försöka förklara hur det låter.

Visa signatur

Permalänk

spela in det? jo jag antar jag kan göra det.. Sen då?

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk

@Brunkaren: lägg upp det på Youtube eller https://clyp.it/ ?
tanken är att andra ska kunna få en uppfattning vad du menar med "konstiga pipljud"

Visa signatur

Permalänk

Ja men varför inte, hade jag inte ens tänkt på

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]