Permalänk
Avstängd

Försvunnet brev

Hej

Jag sålde en ssd för 3 veckor sedan här på forumet till en kille.
SSDn skickades i ett grönt förfrankerat kuvert.
Köparen hävdar att brevet inte kommit fram, vilket jag tycker är lite konsigt .
Skrev hans adress rätt och även min adress på baksidan.
Har varit i kontakt med posten ett flertal gånger utan framgång.

Hur gör man i en sådan här situation?

Permalänk
Medlem

Skickades det som rekommenderat, dvs försäkrat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men känns mer sannolikt att köpare försöker lura dig än att Posten tappat bort paketet. Tyvärr går ju inte paketet att spåra eftersom du kört grönt brev, och eftersom inom Sverige så har ingen tulldeklaration gjorts som säger något om innehållet för att göra det "stöldbegärligt".

Det finns inget sätt att bevisa något i detta fall tyvärr.

Fanns returadress på brevet också?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Läser lite på andra forum, och där kan man läsa att om brevet gått sönder och SSDn ramlat ut så läggs den åt sidan i avvaktan på att de blir kontaktade. Så man får med andra ord ringa till terminalerna mellan er och höra om de har en lös SSD.

Om du angett din adress på baksidan så bör de antingen
1) Hitta en lös SSD, som du därefter får bevisa är din
2) Komma tillbaka till dig till slut, vet ej hur lång tid detta kan ta

Dubbelkolla med killen att ni skickade paketet till rätt adress. SSD:n kan även ha hamnat hos nån granne, aldrig hänt med ett paket för mig, men däremot med vanliga brev.

Om mottagaren inte ville betala för spårbart känns det lite som hans förlust. Om det däremot var ditt förslag så blir det knivigare.

Permalänk
Medlem

Du borde ha kvar tracking nummret, då kan du höra med posten om det har blivit uthämtat. Annars så är ju de gröna kuverten försäkrade till ett visst värde har jag för mig, om det är så att posten har slarvat bort det. Det viktiga är att du sparade lappen du fick från posten när du lämnade in brevet.

Permalänk
Medlem

Jag skickar många brev i mitt arbete, och det är ytterst sällan de kommer bort ... Skulle säga att det är under en promille...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt rätt att det väldigt sällan att brev kommer bort, men har man bara skickat SSD'n som vanligt brev så är man ganska rökt på att bevisa att brevet kommit fram. Jag skulle åtminstone använt Skicka Lätt så att man får ett tracking nr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

Hej

Skickades det i ett grönt kuvert utan någon tilläggstjänst så har du ingen möjlighet att spåra det.
På det gröna kuvertet så skriver man fullständig adress till mottagaren. På baksidan så kan du skriva avsändar-adress.

Då är det bara att reklamera det hos posten och hoppas på det bästa, att det kommer fram och skickas till mottagaren, alt. tillbaka till dig om din avsändaradress stod med på baksidan.

Inte mycket mer du kan göra.

Sen förstår jag inte varför man skickar exempelvis en SSD utan spårbart kolli-nummer?
Posten har tex skicka lätt tjänsten, 59:- kostar det och är spårbart för paket upp till 1KG. Upp till max 2KG kostar 98:-.

Hur var överenskommelsen mellan dig och köparen gällande frakten? Avtalades det något att det skulle skickas spårbart? Vad betalade köparen i fraktavgift? Ställde köparen någonsin frågan om spårbart?

Jag såg denna affär i ref. för sweclockers.
Där framgick det även att du hade slutat svara köparen i fråga. Nu på senare tid har jag inte kollat upp i forumet om du har gett honom någon återkoppling eller inte sen dess.

Skrivet av giplet:

Helt rätt att det väldigt sällan att brev kommer bort, men har man bara skickat SSD'n som vanligt brev så är man ganska rökt på att bevisa att brevet kommit fram. Jag skulle åtminstone använt Skicka Lätt så att man får ett tracking nr.

Detsamma är att man är ganska rökt för att kunna bevisa att man ens har skickat något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon226320:

Hur var överenskommelsen mellan dig och köparen gällande frakten? Avtalades det något att det skulle skickas spårbart? Vad betalade köparen i fraktavgift? Ställde köparen någonsin frågan om spårbart?

Jag skulle vilja vända på det hela och fråga om köparen avsade sig spårbarheten för att få billigare frakt. Om köparen inte gjort detta så skulle jag säga att det är upp till säljaren att skicka paketet på ett sätt så att det har så stor chans som möjligt att komma fram korrekt. Skickar man som vanligt brev så har man som säljare ingen chans att veta något om vad som hänt med paketet efter man lämnat det på posten.

Jag har genom åren sett många säljare på Tradera, Blocket osv. som avsäger sig ansvar för att posten slarvar bort paket, men det tar ju inte bort ansvaret att bevisa att man faktiskt skickade varan. Därför har jag aldrig gått med på något mindre än Skicka Lätt när jag skickat saker (aldrig sålt något som inte kostat åtminstone några hundra). På så vis slipper man alla konflikter om ifall paketet är skickat och om det kom fram eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag skulle vilja vända på det hela och fråga om köparen avsade sig spårbarheten för att få billigare frakt. Om köparen inte gjort detta så skulle jag säga att det är upp till säljaren att skicka paketet på ett sätt så att det har så stor chans som möjligt att komma fram korrekt. Skickar man som vanligt brev så har man som säljare ingen chans att veta något om vad som hänt med paketet efter man lämnat det på posten.

Jag har genom åren sett många säljare på Tradera, Blocket osv. som avsäger sig ansvar för att posten slarvar bort paket, men det tar ju inte bort ansvaret att bevisa att man faktiskt skickade varan. Därför har jag aldrig gått med på något mindre än Skicka Lätt när jag skickat saker (aldrig sålt något som inte kostat åtminstone några hundra). På så vis slipper man alla konflikter om ifall paketet är skickat och om det kom fram eller inte.

Självfallet kan man även vända på saken precis som du säger. Det missade jag i all hast när jag skrev mitt inlägg. Men självklart är det helt rätt =).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon226320:

Självfallet kan man även vända på saken precis som du säger. Det missade jag i all hast när jag skrev mitt inlägg. Men självklart är det helt rätt =).

Vi verkar ganska överens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hej

Det handlar om vad du väljer att göra.
1. Du ersätter för utebliven SSD.
2. Du ersätter ej för utebliven SSD.
3. Du kommer överens med köparen om någon deal.
4. Lär dig utav detta och reservera dig alltid för att brev kan komma bort och är det inte försäkrat så ersätter du inte om något kommer bort.
5. Posten kommer inte vända sig ut och in för att lösa detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Enligt PostNord så försvinner 3 av 1000 brev på en av deras mässor (Källa saknas). Men vid begagnat försäljning så tenderar betydligt mer att försvinna har jag märkt.

Skicka alltid spårbart, det är värt dom 20kr extra

Permalänk
Medlem

Brukar ta för vana att låta köparen välja fraktsätt, om han vill ha spårbart eller ej. Köparen får ta ansvaret så att säga. Försvinner paketet så borde han valt spårbart. Lättast så så slipper man bli beskylld för nått.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Har själv provat att ringa posten idag och man får göra helt enkelt en reklamation hos de.
det har gått 3 veckor och @makn har tyvärr inget kvitto kvar eller. jag har faktisk väntat och hoppade att det skulle komma fram på något sätt kanske lite senare men så har inte blivit. Det är nog första gången som ett paket har inte kommit fram( inom sverige) och adressen som @makn fick va rätt @makn som vald fraktsättet , hoppas att paketen kommer fram på något sätt

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 14900k| Corsair H150i Elite| Corsair Vegance 32gb ddr4 4000+ |Rtx 5090 Gaming oc |Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 990 pro 1tb| Samsung 990 2tb|3xSeagate 18TB|Oled 42”C4|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

Det kan ju ligga tappat någonstans i någon terminal och vänta på att någon skall hitta det.
Råkade ut för detta för ett par år sedan med ett vanligt brev, det tog nästan 4 månader att komma från Borlänge till Stockholm.
Dock inte mycket att göra åt saken tyvärr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warzeta:

Har själv provat att ringa posten idag och man får göra helt enkelt en reklamation hos de.
det har gått 3 veckor och @makn har tyvärr inget kvitto kvar eller. jag har faktisk väntat och hoppade att det skulle komma fram på något sätt kanske lite senare men så har inte blivit. Det är nog första gången som ett paket har inte kommit fram( inom sverige) och adressen som @makn fick va rätt @makn som vald fraktsättet , hoppas att paketen kommer fram på något sätt

Ingen respons från TS på 4 dagar trots att h*n varit aktiv och skrivit i andra trådar.
Av det som framkommit fram tills nu iaf, så undrar jag iaf varför man inte skickar det spårbart när det handlar om en liten större summa pengar som disken är värd.

En fråga till dig som var köpare: Sa säljaren att h*n stod för frakten eller vad kom ni överens om för pris gällande fraktavgiften?

Permalänk
Medlem

@anon226320: skrev till honom igår men fick ingen svaret via Pm
när vi pratade om priset så fick jag ett forslat redan planerat 580kr
så det var inget att diskutera med säljaren.

mvh guido

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 14900k| Corsair H150i Elite| Corsair Vegance 32gb ddr4 4000+ |Rtx 5090 Gaming oc |Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 990 pro 1tb| Samsung 990 2tb|3xSeagate 18TB|Oled 42”C4|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

Paketen kom tillbaka till @Makn idag så nu kommer han att skicka paketen igen och hoppas att det kommer fram!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Enligt PostNord så försvinner 3 av 1000 brev på en av deras mässor (Källa saknas). Men vid begagnat försäljning så tenderar betydligt mer att försvinna har jag märkt.

Skicka alltid spårbart, det är värt dom 20kr extra

Att tre av tusen försvinner. Det är väl ändå tre för mycket.
Skickar man något, då förväntar man att det ska komma fram.

Men det är klart. Men lever tyvärr inte i en perfekt och fungerande värld.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Att tre av tusen försvinner. Det är väl ändå tre för mycket.
Skickar man något, då förväntar man att det ska komma fram.

Tre promille av alla brev försvinner. Det är inte så stor andel, med tanke på att tjänsten är avsedd att utföras till lägsta kostnad.

Vill man inte acceptera en risk på tre promille kan man alltid skicka rekommenderat. Då minskar risken att försändelsen försvinner en hel del.
Brev, <50g, kostar 7kr. Rekommenderat brev <50g kostar 77kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

Paketen kom tillbaka till @Makn idag så nu kommer han att skicka paketen igen och hoppas att det kommer fram!

Gött att det verkar som det hela löst sig, håller tummarna för att du får ett brev snart då

Permalänk
Medlem

Hej disken har kommit idag! och funkar som det ska! tack för hjälpen och till @makn redan lämnat positiv feedback på forumet

Visa signatur