Lite frågor om min Lenovo y50-70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Lite frågor om min Lenovo y50-70

Hej!

Jag köpte en Lenovo y50-70 hos er förra helgen, under er SweClockers rea.
Har precis öppnat datorn (Lördag) då jag inte har haft tid att göra det tidigare.

Det första jag ser när jag lyfter på locket är detta:

En extremt liten detalj, men ack så irriterande. GeForce klistermärket sitter snett och uppochner.
Det större klistermärket på andra sidan datorn, till vänster om pekplattan sitter också snett, men iallafall åt rätt håll.

Dem här två förstör utseendet helt på en i övrigt väldigt fin laptop, så, kan jag ta bort dem utan att påverka garantin?

En annan sak som var en besvikelse var hårddisken, datorns akilleshäl. Den är verkligen inte snabb.
Jag har en gammal Samsung 840 Basic ssd på hyllan, det är ju inte världens bästa ssd, men jag är säker på att den kommer snabba upp datorn.

Hur påverkas garantin om jag monterar ssdn istället för hårddisken?

Mvh

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

Att ta bort klisterlapparna ska inte påverka garantin överhuvudtaget, det har inget med datorn's hårdvara att göra (vilket är det som täcks av garanti), dock kan det alltid finnas udantag.

Byte av hårdvara (bla. hårddisk) är tillåtet om man har kunskap och kan göra det utan att det syns (inget som kan hänvisas till att man gjort något som kan menas att man gjort åverkan).
Dock gäller att vid garanti/support ärende skall datorn vara i orginal skick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Belzader:

Att ta bort klisterlapparna ska inte påverka garantin överhuvudtaget, det har inget med datorn's hårdvara att göra (vilket är det som täcks av garanti), dock kan det alltid finnas udantag.

Byte av hårdvara (bla. hårddisk) är tillåtet om man har kunskap och kan göra det utan att det syns (inget som kan hänvisas till att man gjort något som kan menas att man gjort åverkan).
Dock gäller att vid garanti/support ärende skall datorn vara i orginal skick.

Okej bra tack.

Jag har kunskapen och de rätta verktygen att byta disken utan att datorn påverkas negativt. Det är inget problem.
När man tar ur den gamla disken tror jag dock (det ser ut som det iallafall) att man måste ta bort en bit tejp som håller i sata kontakten, lyfter jag på den tejpbiten så kommer dem se direkt att jag har bytt disk, även om jag sätter tillbaka originaldelen vid eventuellt garantiärende.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Ain0k:

Hej!

Jag köpte en Lenovo y50-70 hos er förra helgen, under er SweClockers rea.
Har precis öppnat datorn (Lördag) då jag inte har haft tid att göra det tidigare.

Det första jag ser när jag lyfter på locket är detta:
http://i.imgur.com/0GDg2i2.jpg

En extremt liten detalj, men ack så irriterande. GeForce klistermärket sitter snett och uppochner.
Det större klistermärket på andra sidan datorn, till vänster om pekplattan sitter också snett, men iallafall åt rätt håll.

Dem här två förstör utseendet helt på en i övrigt väldigt fin laptop, så, kan jag ta bort dem utan att påverka garantin?

En annan sak som var en besvikelse var hårddisken, datorns akilleshäl. Den är verkligen inte snabb.
Jag har en gammal Samsung 840 Basic ssd på hyllan, det är ju inte världens bästa ssd, men jag är säker på att den kommer snabba upp datorn.

Hur påverkas garantin om jag monterar ssdn istället för hårddisken?

Mvh

Hehe, kan förstå att det sticker lite i ögat. Och det är absolut inga konstigheter att ta bort klistermärket eller byta hårddisk.

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Inet:

Hehe, kan förstå att det sticker lite i ögat. Och det är absolut inga konstigheter att ta bort klistermärket eller byta hårddisk.

Okej bra, då gör jag det.

Om jag sen ska lämna in dator på eventuellt serviceärende, ska jag då ta ur ssd och sätta tillbaka original hårddisken eller?

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Ain0k:

Okej bra, då gör jag det.

Om jag sen ska lämna in dator på eventuellt serviceärende, ska jag då ta ur ssd och sätta tillbaka original hårddisken eller?

Ja, det är alltid bäst att göra för beroende på vad för fel det är så kan det vara så att hela datorn blir utbytt och även om man meddelar att en annan hårddisk sitter i till verkstaden som sköter reparationer är det ofta att det missas. Det har vi varit med om tidigare..

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Inet:

Ja, det är alltid bäst att göra för beroende på vad för fel det är så kan det vara så att hela datorn blir utbytt och även om man meddelar att en annan hårddisk sitter i till verkstaden som sköter reparationer är det ofta att det missas. Det har vi varit med om tidigare..

Kommer ni ha något liknande erbjudande snart? ångrar lite att jag inte beställde datorn :/

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Inet:

Ja, det är alltid bäst att göra för beroende på vad för fel det är så kan det vara så att hela datorn blir utbytt och även om man meddelar att en annan hårddisk sitter i till verkstaden som sköter reparationer är det ofta att det missas. Det har vi varit med om tidigare..

Det var ett par år sedan jag hade problem med mitt moderkort.. Ni bad mig skicka in det med processorn i för att testa den samtidigt som moderkortet.

Skickade in moderkortet och processorn, det visade sig vara ett fel på moderkortet och ni skulle skicka ett nytt moderkort.
Problemet var att ni råkade skicka tillbaka det gamla moderkortet, utan processor i, och skickade mitt nya moderkort (som ni hade satt min processor i) någon annanstans. Fick hem det "nya" utan processor och fick skicka tillbaka det, sen vänta på att ni letade reda på mitt nya moderkort, med processor, och skickade det till mig.

Var en riktigt röra, men ni löste det anmärkningsvärt snabbt.

Tack för svar!

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM