Kan man sälja steam acc?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014

Kan man sälja steam acc?

Som rubriken lyder. Har massor av spel men räknar inte med att ens få hälften, eller 1/4 av summan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Det strider mot avtalet och accountet kan bli spärrat. Men det har hänt innan. Jag vet att acc har sålts med bra rankade gubbar i CS-GO ganska många gånger även här på Swec

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Om du ska sälja det lägg inte upp ditt användarnamn i annonsen. Det är då enkelt för någon att anmäla dig till Steam som kan spärra ditt konto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Kan: Ja
Får: Nej

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av andreas_dock:

Får: Nej

Säger vem? Bortsett från Valve?

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av DST:

förstår inte heller varför man inte får sälja, man äger ju spelen å borde få göra vad man vill med dem eg.

Fast däri ligger ju problemet, i Steams avtal som du skriver under när du nyttjar deras produkt så står det klart och tydligt du inte får sälja ditt konto. Man kan debattera länge och väl att vi ju äger spelen vi köpt, vilket jag tycker, men så fort man skriver in koden i Steam så godkänner du att det läggs till ditt konto och att du då inte har fulla rätten över det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004

jo visst, men om man inte gör det så får man ju inte ens spela spelet. och om jag inte har fulla rätt över det så ska spelet inte kosta fullpris heller.

men men

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av DST:

jo visst, men om man inte gör det så får man ju inte ens spela spelet. och om jag inte har fulla rätt över det så ska spelet inte kosta fullpris heller.

men men

Säger inre att det är rätt, tvärtom. Dock är det deras plattform och tyvärr har de, tillsammans med origin etc, marknaden i ett skruvstäd och vi får tyvärr rätta oss om vi vill spela spelen.

Sen kan man ju alltid sälja / köpa i smyg men risken är ju överhängande att man får det bannat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av DST:

Fast det är ju kontot du inte får sälja, problemet är att spelen är låsta till kontot. Att sälja konton är inte olagligt men dom har full rätt att blockera kontot om man bryter mot reglerna som man går med på i avtalet när kontot skapas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Lothbrok:

Ingen, men det är väl valves ord som räknas och ingen annans?

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lothbrok:

Ingen, men som sagt. Då det är en inloggning till Valves tjänst så har de rätt att blockera det. Vilket innebär att du ej har tillgång till dina spel.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av 13ers3rk:

Ingen, men det är väl valves ord som räknas och ingen annans?

Fast Valve kommer ju inte göra något. Det är inte så att de har Privata Detektiver som sitter och skummar igenom folks konton.

Skrivet av Reyintaz:

Ingen, men som sagt. Då det är en inloggning till Valves tjänst så har de rätt att blockera det. Vilket innebär att du ej har tillgång till dina spel.

Fast ingenting kommer hända. Chansen att ett konto skulle bli spärrat är ju betydligt lägre än att ditt konto blir spärrat av att ha köpt från t.ex. g2a.

Jag hade sålt mitt konto för längesedan då jag inte ens nyttjar över 400 av mina spel längre, men ingen köper konton inom Sverige. Vore fantastiskt om man kunde sälja vidare spelen till en summa specifierad av utvecklaren.

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Lothbrok:

Fast Valve kommer ju inte göra något. Det är inte så att de har Privata Detektiver som sitter och skummar igenom folks konton.

Fast ingenting kommer hända. Chansen att ett konto skulle bli spärrat är ju betydligt lägre än att ditt konto blir spärrat av att ha köpt från t.ex. g2a.

Jag hade sålt mitt konto för längesedan då jag inte ens nyttjar över 400 av mina spel längre, men ingen köper konton inom Sverige. Vore fantastiskt om man kunde sälja vidare spelen till en summa specifierad av utvecklaren.

Kommer de inte göra något? Så alla som får sitt konto spärrat är påhitt?

Självklart sitter det inte en person och går igenom samtliga konton, utan de har ett system som flaggar ett konto som beter sig suspekt (d.v.s inloggad från ny IP-adress samt byter email/pw direkt.
Kontot blir flaggat och en utredning kommer göras.

Varför skulle kontot bli avstängt för att ha köpt ett spel från t.ex. G2A? Det är spelet som tas bort och inte ditt konto.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Pamudas:

Kommer de inte göra något? Så alla som får sitt konto spärrat är påhitt?

Självklart sitter det inte en person och går igenom samtliga konton, utan de har ett system som flaggar ett konto som beter sig suspekt (d.v.s inloggad från ny IP-adress samt byter email/pw direkt.
Kontot blir flaggat och en utredning kommer göras.

Har du någon källa?

Har aldrig läst om att någon fått sitt steamkonto bannat för att de sålt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av DST:

Skrivet av PsyCor:

Fast däri ligger ju problemet, i Steams avtal som du skriver under när du nyttjar deras produkt så står det klart och tydligt du inte får sälja ditt konto. Man kan debattera länge och väl att vi ju äger spelen vi köpt, vilket jag tycker, men så fort man skriver in koden i Steam så godkänner du att det läggs till ditt konto och att du då inte har fulla rätten över det.

Nej, det är endast rättigheterna för användande av mjukvaran vi betalar för.

Skulle vi faktiskt "köpa" ett spel får vi betala en ganska så mycket större summa. Spelutvecklarna/utgivarna är de som verkligen äger spelen... de får i stort sett göra precis vad de vill med sin produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av DST:

Rent lagligt sett så vitt jag vet, så som Steam fungerar i nuläget så äger du inte en kopia av spel/dlc du betalar för, utan du hyr licenser för att få använda programvara på mer eller mindre obestämd tid.

Därav kan Valve stänga av ett konto om de får för sig det, till exempel om de märker att kontot i sig har bytt ägare.