Google bjuder in till Android-evenemang den 29 september

Permalänk
Melding Plague

Google bjuder in till Android-evenemang den 29 september

I enlighet med ryktena bjuder Google in till evenemang den 29 september, där den senaste versionen av Android väntas få sällskap av två Nexus-telefoner från LG respektive Huawei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer de överge 3Gb minne tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hot_key:

Kommer de överge 3Gb minne tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktena har varierat mellan 2 och 3 GB och det är ju möjligt att det blir olika på 5 och 6 men jag kan lova att de får mer än 3 Gb i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag undrar var priserna kommer hamna. Nu kanske man låter gammal men... tycker det är principiellt störande att lägga ~6k vartannat år på en ny mobiltelefon. Det är roligt med ny hårdvara och prylar men marknaden har känts sådär för konsumenter på mobilmarknaden generellt den senaste tiden tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Får väl se om det blir en ny Nexuslur eller om min 5a får leva kvar lite till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag undrar var priserna kommer hamna. Nu kanske man låter gammal men... tycker det är principiellt störande att lägga ~6k vartannat år på en ny mobiltelefon. Det är roligt med ny hårdvara och prylar men marknaden har känts sådär för konsumenter på mobilmarknaden generellt den senaste tiden tycker jag.

Gör som de flesta andra, uppgradera som bäst vartannat år eller numera när nuvarande pjäs är utsliten. För i alla fall på punkten prestanda så finns det redan i mellansegmentet gott om kraft.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

@IceDread: finns ju många bra budgetalternativ om man nu prompt måste byta vartannat år och inte vill betala 6k.

För mig är det som med allt annat. grejerna får hänga med så länge de håller eller tills tekniken gått tillräckligt mycket framåt för att motivera ett köp.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag undrar var priserna kommer hamna. Nu kanske man låter gammal men... tycker det är principiellt störande att lägga ~6k vartannat år på en ny mobiltelefon. Det är roligt med ny hårdvara och prylar men marknaden har känts sådär för konsumenter på mobilmarknaden generellt den senaste tiden tycker jag.

Det är ju bara att köpa föregångarna för mycket lägre priser. Kika på ex LG G3 eller G4 båda har fortfarande bra prestanda men kostar betydligt mindre. Men är du en sådan som måste ha senaste får du lägga mer pengar så fungerar det inom de flesta områden. Dyraste telefonen jag någonsin köpt var en HTC 8x för 3200kr och den släpptes för det dubbla runt 6-7 månader innan :).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:
Det kommer vara antingen 3gb eller 4gb. Fortfarande ganska overkill för stock android.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att köpa föregångarna för mycket lägre priser. Kika på ex LG G3 eller G4 båda har fortfarande bra prestanda men kostar betydligt mindre. Men är du en sådan som måste ha senaste får du lägga mer pengar så fungerar det inom de flesta områden. Dyraste telefonen jag någonsin köpt var en HTC 8x för 3200kr och den släpptes för det dubbla runt 6-7 månader innan :).

Jag funderar på LG G4 för 5kkr, tycks ha fått rätt bra omdömen men, jag är nyfiken på vad google släpper här och var priserna hamnar. Jag vill ju ha hyfsad prestanda och kvalité så då får man betala där efter men jag är principiellt emot att mobiler har en så kort livslängd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

9AM blir väl 6PM för oss här va?

Permalänk
Medlem

5,7 tum vs 5,2 tum. Inte speciellt stor skillnad. Det är 1,27 cm på diagonalen och 0,66 cm på bredden (16:10).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Får väl se om det blir en ny Nexuslur eller om min 5a får leva kvar lite till.

Nexus 5 håller fortfarande.
5X är inte speciellt mycket bättre.
Lite små inkrementella förbättringar här och där, men inget märkvärdigt.

Permalänk
Medlem

Skaffade Nexus 5 i våras efter att min 4:a dog (RIP). Fungerar riktigt bra med 5.1.1, aldrig haft så lite problem med Android tidigare som nu. Nexus 5X och 6P är definitivt intressant men osäker om det verkligen blir värt att byta till en av dessa från en telefon som verkligen fungerar bra? Fingerprint sensor är dock intressant...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas verkligen 5X blir bra. Min stackars Galaxy Nexus skulle behöva gå i pension.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nexus 5 håller fortfarande.
5X är inte speciellt mycket bättre.
Lite små inkrementella förbättringar här och där, men inget märkvärdigt.

Jag har en Samsung med QC SD800 som är gjord med 28nm tech. Skulle kunna tänka mig att uppgradera till en ny mobil med 14nm Finfet CPU/GPU. Dvs Samsungs nyare eller SD820 som ska vara 14 eller 16nm Finfet enligt rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Gör som de flesta andra, uppgradera som bäst vartannat år eller numera när nuvarande pjäs är utsliten. För i alla fall på punkten prestanda så finns det redan i mellansegmentet gott om kraft.

Börjar känna att min Samsung Galaxy Nexus börjar ha gjort sitt nu efter 3½ år, 1 GB primärminne börjar bli lite i minsta laget för nya appar.... Så 5X låter intressant om inte priset är fånigt högt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag har en Samsung med QC SD800 som är gjord med 28nm tech. Skulle kunna tänka mig att uppgradera till en ny mobil med 14nm Finfet CPU/GPU. Dvs Samsungs nyare eller SD820 som ska vara 14 eller 16nm Finfet enligt rykten.

Jo, men några nanometer skillnad i tillverkningsteknik här och där. Kolla på vad du får utav det istället.
Det är nog ingen märkbar skillnad som slutanvändare.
Telefoner har redan fler kärnor än vad dom behöver.

Snapdragon 808 och 810 var inte speciellt lyckad.
Isf. är det bättre att vänta till 820 som verkar mer lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag funderar på LG G4 för 5kkr, tycks ha fått rätt bra omdömen men, jag är nyfiken på vad google släpper här och var priserna hamnar. Jag vill ju ha hyfsad prestanda och kvalité så då får man betala där efter men jag är principiellt emot att mobiler har en så kort livslängd.

Livslängden är väl mest upp till hur du sköter den? Jag kör en Galaxy Nexus som har gått i 3½ år - enda problemet är att 1 GB primärminne nu börjar bli lite för litet för en del nya krävande appar men för normalt kommunikationsbruk så håller den än.
Lika intressant som en Nexustelefon är är nog Fairphones koncept där telefonen faktiskt har reservdelar och kan lagas av nån med bara en liten mejsel. Då får du upp livslängden också.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Får väl se om det blir en ny Nexuslur eller om min 5a får leva kvar lite till.

Skrivet av rektor:

Nexus 5 håller fortfarande.
5X är inte speciellt mycket bättre.
Lite små inkrementella förbättringar här och där, men inget märkvärdigt.

funderar själv på att uppgradera 5an till en 5x svårt att rättfärdiga egentligen. suget efter bättre batteritid, kamera och tillkomsten av fingertryckssensor talar för... men men kanske saker man kan leva utan. hade man fått den med 32gb minne för 4-4,5kkr så kan de bli köp. Saknar den trådlös laddning så blir det en dealbreaker, omöjligt att leva utan.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Livslängden är väl mest upp till hur du sköter den? Jag kör en Galaxy Nexus som har gått i 3½ år - enda problemet är att 1 GB primärminne nu börjar bli lite för litet för en del nya krävande appar men för normalt kommunikationsbruk så håller den än.
Lika intressant som en Nexustelefon är är nog Fairphones koncept där telefonen faktiskt har reservdelar och kan lagas av nån med bara en liten mejsel. Då får du upp livslängden också.

Jasså? Android uppdateringar struntar som jag förstår det flertalet företag i att leverera till mobilerna efter ~1,5 år.
Sen har min hörlurskontakt i mobilen har blivit glapp av helt normalt användande, pluggat i lurar från/till jobb... Sen att S4 såldes med 16gb utrymme men att ~6gb av det tas upp av operativsystemet var ju schyst av samsung att inte berätta. Lite s.k. falsk marknadsföring där. Finns lite saker som gör att man blir irriterad på vissa företag

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Skall bli intressant, har haft min nexus 5 nu i dryga 2 år, känns som den funkar bra dock så skulle det ju ej vara fel om 5x som det ryktas om hade en duglig kamera, det går ju knappt att ta kort på ett objekt när det är "perfekta" ljusförhållanden med min nuvarande lur.
Nexus 5x sägs ju vara "LG g4 pro" så man får hoppas dom har kvar kameran från den

Sedan ryktas det ju om fingeravtryksläsare med får se hur detta blir

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men några nanometer skillnad i tillverkningsteknik här och där. Kolla på vad du får utav det istället.
Det är nog ingen märkbar skillnad som slutanvändare.
Telefoner har redan fler kärnor än vad dom behöver.

Snapdragon 808 och 810 var inte speciellt lyckad.
Isf. är det bättre att vänta till 820 som verkar mer lovande.

Jag hoppas att de börjar trappa ner prestandaracet och satsar på energieffektivitet istället. Hoppas krympningen av tillverkningsprocessen kan bidra en del. Ska jag skaffa en ny mobil är det viktigt med tekniska framsteg - både hårdwara och mjukvara.

Skaffar gärna en Nexus då jag är trött på Samsung och den crapware de fyllt min mobil med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXeem:

funderar själv på att uppgradera 5an till en 5x svårt att rättfärdiga egentligen. suget efter bättre batteritid, kamera och tillkomsten av fingertryckssensor talar för... men men kanske saker man kan leva utan. hade man fått den med 32gb minne för 4-4,5kkr så kan de bli köp. Saknar den trådlös laddning så blir det en dealbreaker, omöjligt att leva utan.

Nexus 5 har stöd för trådlösladdning, så jag har svårt att tro att uppföljaren 5X blir utan det.

Batteritiden är något bristande, men i praktiken har den nog egentligen aldrig laddat ur för mig. Dock så brukar jag laddad en på jobbet eller när jag sover över hos min flickvän.

Kameran finner jag acceptabel i dagsljus, men får medge att den fungerar suboptimalt i dunkla förhållanden. Själv fotar jag inte så mycket, så jag bryr mig inte.

Fingeravtryckssensor är personligen inget jag bryr mig om.

Prestandan med tanke på det nyare SoC tror jag blir ungefär 20% bättre kanske.

5X blir nog en jättebra telefon för dom som inte redan har en Nexus 5.
Har man redan en Nexus 5, så tycker inte jag det blir värt det. Det är mer än inkrementell uppdatering, som version 1.1.
Den erbjuder inget nytt eller spännande.

Kan bli intressant framöver när Qualcomm lanserar sin nya Snapdragon 820 som ryktas bli en dramatisk förbättring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag hoppas att de börjar trappa ner prestandaracet och satsar på energieffektivitet istället. Hoppas krympningen av tillverkningsprocessen kan bidra en del. Ska jag skaffa en ny mobil är det viktigt med tekniska framsteg - både hårdwara och mjukvara.

Skaffar gärna en Nexus då jag är trött på Samsung och den crapware de fyllt min mobil med.

Ja, prestandan är rätt bra på dagens mobiler.
Fast Qualcomm kanske fortsätter jaga prestanda för nu har konkurrenten MediaTek ute ett SoC med 10 kärnor.

Fast det som drar mest ström är egentligen skärmen i en mobil.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på vad den nya versionen av CC kommer med för några nyheter. Hoppas den har riktigt förbättrad mottagning bara!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet