Permalänk
Medlem

Uppdatera kernel manuellt

Jag sitter med debian-sources 3.19 på Funtoo idag och den har automatiskt uppdaterat och konfat initramfs.
Nu har jag byggt 4.2-rc1 (via gentoo-sources) och den ligger fint på plats men systemet bootar ändå på min gamla 3.19 kernel.
Jag fick ett felmeddelande att jag inte hade tillräckligt med plats i min tmpfs, men det gick ändå. Jag har bara 16GB RAM på NUC:en så tmpfs är blott 12GB och det rekommenderas väl minst 14GB ledigt för kompilera kerneln, men som sagt det gick ändå och kerneln är på plats.
Jag tycks alltså sakna någon pekare eller liknande i boot.conf.Har följt denna guiden. Jag har inte pillat med initramfs, då det verkar vara optional.

http://www.funtoo.org/Building_a_Kernel_from_Source

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ta en titt i /boot/grub/grub.cfg. Där ställer du in vilken/vilka kernel du vill använda

Visa signatur

Rök en LakritsPipa

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0pe:

Ta en titt i /boot/grub/grub.cfg. Där ställer du in vilken/vilka kernel du vill använda

Tack. Trodde det skedde automagiskt när jag körde grub-update. Skall kika.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Gör det, annars finns ju verktyg som tex. boot-update eller bliss-boot, boot-update finns det bra tutorial för i funtoos installationsguide.

lycka till.. keep it fun(too)

Visa signatur

Rök en LakritsPipa

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0pe:

Gör det, annars finns ju verktyg som tex. boot-update eller bliss-boot, boot-update finns det bra tutorial för i funtoos installationsguide.

lycka till.. keep it fun(too)

Det var Boot-update jag tänkte på. Den gör ingen skillnad dessvärre. Min /etc/boot.conf ser ut som nedan:

boot { generate grub default "Funtoo Linux genkernel" timeout 3 } "Funtoo Linux" { kernel bzImage[-v] } "Funtoo Linux genkernel" { kernel kernel[-v] initrd initramfs[-v] params += real_root=auto } "Funtoo Linux better-initramfs" { kernel vmlinuz[-v] initrd /initramfs.cpio.gz }

Här är jag inte hundra på vad som menas. Det finns ju ingen pekare mot något kernel-namn
Jag hade väntat mig ett namn på en specifik kernel.
Så här ser min eselect kernel list ut:

eselect kernel list Available kernel symlink targets: [1] linux-debian-sources-3.19.3 [2] linux-4.2.0-gentoo-r1 *

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag anväder inte boot-update själv. men när jag gjorde det har jag för mej att jag gjorde nått sånnthär.

boot {

generate grub
default "Funtoo NY"
timeout 3
}

"Funtoo NY" {
kernel kernel-ny
initrd initramfs-ny
}

"Funtoo GAMMALl" {
kernel kernel-gammal
initrd initramfs-gammal

}

Spara och avsluta, kör sedan

#boot-update

så ska en ny grub.cfg lägga sej i /boot/grub/grub.cfg, dina kärnor måste ligga i /boot/ för att denna configen ska fungera.

Visa signatur

Rök en LakritsPipa

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0pe:

Jag anväder inte boot-update själv. men när jag gjorde det har jag för mej att jag gjorde nått sånnthär.

boot {

generate grub
default "Funtoo NY"
timeout 3
}

"Funtoo NY" {
kernel kernel-ny
initrd initramfs-ny
}

"Funtoo GAMMALl" {
kernel kernel-gammal
initrd initramfs-gammal

}

Spara och avsluta, kör sedan

#boot-update

så ska en ny grub.cfg lägga sej i /boot/grub/grub.cfg, dina kärnor måste ligga i /boot/ för att denna configen ska fungera.

Tack för svaret. Jag kör UEFI om det kan ha någon betydelse. Jag har mina kernels i /usr/src men har inte uppdaterat symlink. Det beror nog på det. Skall köra nedan kommando när jag kommer hem:

# cd /usr/src
# rm linux
# ln -s linux-4.2.0-gentoo-r1

och sedan köra en boot-update. Det borde fixa biffen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

UEFI delen är redan fixad i installationen.
I /usr/src/ ligger kernelsourcen och i /boot/ ska dom färdigkompilerade kärnorna ligga

såhär skulle jag gå tillväga.

emerge gentoo-sources
eselect kernel list
eselect kernel set (nr)
cd /usr/src/linux
sen följa denna guide: http://www.funtoo.org/Building_a_Kernel_from_Source
bygg initramfs (om du behöver) http://www.funtoo.org/Initramfs
uppdatera /etc/boot.conf som jag skrev ovan.
kör kommandot boot-update
reboot

hoppas detta hjälper dej vidare.

Visa signatur

Rök en LakritsPipa