Relä G5RL-U1A-E och raspberry pi styra extärn krets

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Relä G5RL-U1A-E och raspberry pi styra extärn krets

Hej!,
jag tänkte sätta ihop en liten krets för att slå av och på en lampa via min raspberry pi.
Jag tänker använda raspberry pi:ens 5v utgång (gpio) samt en av dess 3v3 pinnar för att göra detta. raspberry pi:ens krets är inte densamma som lampans, lampan använder min 6v och pien matar bara 5, därför tänker jag koppla ett relä som låter piens 5v stänga av och på den separata 6v kretsen. Jag har några G5RL-U1A-E (5v DC) relän men har problem att förstå deras specifikation (finns här). Jag är ingen höjdare på elektronik och skulle därför behöva lite hjälp här när jag har förstått att reläna kan vara känsliga för felaktiga kopplingar.

vilka pinnar på reläet bör jag använda för på och avslag med pie:n's 5v, samt vilken är +/- och vilka bör jag koppla den separata kretsen mot?

all hjälp uppskattas!

kan på förhand även nämna att jag är medveten om att jag inte kan slå av/på tillförseln på piens 5v utgång, löser detta genom en 3v3 pin och en transistor.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du är medveten om att det verkar vara reläer som är bistabila du har ? De ska ha pulser som kan växla polaritet på manövern för att slå av och på och det kräver nog lite mer än en transistor för att lösa det, det är troligen enklare att använda ett normalt relä som styrs med "på/av"

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.