FreeSync+4k+3d+55tum+IPS - Wasabi Mango UHD550

Permalänk

FreeSync+4k+3d+55tum+IPS - Wasabi Mango UHD550

(skapade först denna post under Grafikkort->Radeon, men insåg sedan att detta var en lämpligare tråd)

Tänkte bara tipsa om detta, och kolla om någon annan har genomgått samma resa? Det är så att jag nyligen investerade i ett Sapphire Radeon Fury TRI-X när den gick ned i pris till 5490kr. Jag är jättenöjd med detta kort och ville pröva FreeSync och därför köpte jag en TV med stöd för FreeSync.

Det var jättesvårt att hitta en TV med DisplayPort+FreeSync men till slut hittade jag en sådan Wasabi Mango UHD550:
http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-WASABI-MANGO-UHD550-REA...

Den kostade 9660kr + 700kr tull + 80 dollar frakt. Vilket jag anser värt det med tanke på specen:
* 55 tum 4k AH-IPS
* 1st DisplayPort med stöd för FreeSync (42hz till 60hz är intervallet)
* 2st HDMI 2.0 och 2st HDMI 1.4a
* Inofficiellt stöd för 3D (det är passiv 3d och den måste aktiveras via mjukvara som Tridef)

Summa summarum är jag SKITNÖJD. Jag valde "Pixel Perfect" på Ebay, detta innebar 100 dollar mer men ingen pixel är död på skärmen.

Några nackdelar:
* Jag fick uppdatera firmware via USB-sticka, inte speciellt svårt men meckigt
* 3D stödet är lite meckigt, man måste sätta TriDef i läge "Line Interlace" för att det skall fungera
* Fjärren är på koreanska! Dock lär man sig vilka knappar som skall användas och menyn är på engelska
* Ingen Smart-TV

Skyrim är helt UNDERBART!! Jag installerade High Res Texture pack och kör i 4K 60FPS med FreeSync och 3D. Det flyter på som SMÖR!

Watch Dogs får jag skruva ned till 1440p och den saknar 3D men flyter fin-fint och är väldigt vackert att titta på.

Är det någon annan som köpt en Wasabi Mango TV? Det finns flera olika modeller att välja på, bland annat en på 65 tum (heter UHD650) som har officiellt stöd för 3D. Men jag kunde inte hitta den någonstans så det blev dess lillebror på 55 tum istället.

Permalänk
Medlem

Hur är färgerna på skärmen och hur långt sitter du från den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Färger är utmärkta

@landahl: Panelen är IPS och det märks verkligen för att den är färgglad. Det finns lite backlight-bleeding, inte så farligt men i högra hörnet längst ned så är det märkbart i mörka scener.

Permalänk
Medlem

Fråg man fråga vilka delar du använder dig av för att få 4k @60hz? Grafikkort, märke av sladd etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Misbah:

Fråg man fråga vilka delar du använder dig av för att få 4k @60hz? Grafikkort, märke av sladd etc.

Han säger i tråden vilket grafikkort han har Sladdarna använder han förmodligen dom som medföljde bildskärmen, dp 1.2 eller hdmi 2.0 skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

@cider123: La märke till det nu, tack. Men som jag har förstått så har hans grafikkort inte stöd för hdmi 2.0 och att det dessutom inte finns något så kallat sladd med 2.0, utan high-speed hdmi kabel. Du vet säker själv.

Därför ville jag veta villen sladd han använder eftersom många tillverkare ljuger med sina produkter och kunderna lär knappt se skillnaderna.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Märkligt att 65-tummaren fortfarande inte verkar gå att få tag i utanför Korea. Alla recensioner av dessa skärmar får verkligen bra betyg på nätet, men jag har inte hittat något som ens kommer i närheten av de recensioner som Thomas gör. Vore kul om någon riktigt seriös site gjorde en recension av dessa.